GTA 4 (PC)

GTA 4 (PC)

GameEkonom: 40 milionů pirátů

  • 25
Třicet miliard v tahu a kladivo na čarodějnice, GTA láme rekordy – protesty nechybí, otevřený Steam a Wii v hotelech

Ano, my v redakci víme, že Bonusweb čtou zásadně lidé, kteří si váží investic herních studií a práce vývojářů, a své hry si proto kupují. Ale takoví nejsou všichni, a tak se stále musíme vracet k fenoménu pirátství. Tentokrát nás k zamyšlení vede informace, kterou v rozhovoru se serverem TG Daily přednesl viceprezident společnosti Epic Games Mark Rein. Autorizační servery hry Unreal Tournament 3 podle něj zaznamenaly nejméně 40 milionů pokusů o přihlášení se s neplatným uživatelským klíčem. To číslo je obrovské, i když vezmeme v potaz, že značná část "pirátů" zkusila provést registraci s více než jedním klíčem. 

Když budeme pracovat podle zvrhlých pouček BSA, vyjde nám, že Epic zaznamenal ztrátu ve výši přibližně třiceti miliard korun. V praxi je to samozřejmě jiné, většina peněz mizí v kapsách prodejců a státu, takže o oněch hypotetických třicet miliard přišla celá světová ekonomika. A zase jen částečně, protože piráti o to víc utratili jistě za hardware, pizzu a internetovou pornografii. Vlastně za tu ne, tu si také stahují z torrentů :) Když se budeme držet při zdi a počet pirátů vydělíme deseti, pořád počítáme v milionech. A milionový prodej hry je úspěch.

Stejný problém, tedy neoprávněné šíření herního software a jeho stahování, se týká v podstatě všech PC her. Mezi posledními oběťmi je mimo jiné také Crysis ve verzi pro PC. Její tvůrci se rozhodli upustit od PC exkluzivity a příští hry už budou podle všeho vycházet primárně na Xboxu 306 nebo PS3. Na pirátství ale tratí i výrobci her pro příležitostné hráče, jak už jsme psali. Jedinou možnost, jak svůj produkt efektivně chránit, tak i nadále představuje internet. Výrobci her prostě musí proti stahovačům použít jejich vlastní zbraň.

Koncept internetového ověření totožnosti hráče se osvědčil v několika podobách. Tou nejznámější jsou MMORPG, tedy online hry, které pro své spuštění potřebují aktivní hráčský účet. Druhou možností je elektronická distribuce her, opět vázaná na konkrétní uživatelský účet. Úspěšnost této metody dokládá služba Steam, která má ostatně i nějaké ty výhody pro hráče. Třetí možností je nabízet hry jako službu, ať už jde o předplatné pro přístup na web s "casual" hříčkami nebo skutečné hostování aplikací na internetových serverech. Cokoliv, co funguje samo o sobě uložené na disku osobního počítače, jde cracknout, a vydavatelům tečou peníze pryč.

Bohužel, internet nemá každý, u nás, ale ani v mnohem západnějších zemích. I když se nám to nemusí zdát, připojení k "síti sítí" je stále doménou velkých měst a mladé populace. Vydavatelé se tak zatím neodvažují přejít na elektronickou distribuci nebo alespoň na kompletní internetovou autorizaci přístupu ke svým produktům. Ono by se to asi nemuselo úplně líbit ani obchodním řetězcům zaměřeným na elektronickou zábavu, protože by přišly o zajímavý zdroj příjmů.

V takové situaci, kdy chybí odvaha a nepřítel (rozuměj piráti) je silný, hledají vydavatelé jiné možnosti. Už dlouhodobě se většina velkých vydavatelů orientuje na konzole. Na Xbox, PlayStation i kapesní zařízení už dávno pirátství existuje. Stačí se podívat na jakýkoliv agregátor torrentů. Ale přesto se na konzolách prodává mnohem více her. Možná je to dané pohodlností průměrných uživatelů – chtějí jen vložit placku, a hrát. A protože pirátské kopie často vyžadují větší námahu, radši zaplatí – i přes vyšší cenu her. A teď už víte, proč si na GTA IV pro PC ještě chvíli počkáte.

No, a když jsme u cen – vydavatelům zbývá ještě jedna naděje, spojená i s onou preferencí konzol. Pokud hry vycházejí na PC později než na lukrativnějších platformách, dost možná vydělají tolik, že drobky z prodeje PC verze (třeba levnější) už berou jako příjemný bonus. Totéž platí u zlevněných edic mírně starších her. Krabice za dvě tři stovky totiž pohnou ke šlechetnému kroku vydání peněz i jinak zarputilého piráta.

GTA láme rekordy – i bez PC
Už nyní se o Grand Theft Auto hovoří jako o nejúspěšnější hře tohoto roku a analytici předpokládají, že žádného jiného dílka se letos neprodá více kusů. Ke GTA se jako k modle obracejí i dva velcí rivalové – Microsoft a Sony. První tvrdí, že GTA výrazně zvýší počet uživatelů online služby Xbox Live, tedy k její placené verzi. Jako jeden z hlavních kladů má GTA z pohledu rozšiřování placeného multiplayeru skutečnost, že oslovuje jiný typ hráčů než 3D střílečky. Sony zase tvrdí, že uvedení GTA zvýšilo prodeje PlayStation 3. Nikdo bohužel neuvedl konkrétní čísla, na ta si budeme muset počkat, ale předpokládáme, že to je pravda. Stejně tak nicméně stoupne prodej Xbox 360, prostě proto, že spousta lidí nebude chtít čekat na PC verzi.

Když už jsme u těch prodejů, zatím jsou známa pouze data z Velké Británie, kde GTA vzniklo. Za první den si GTA IV pořídilo hned 609 000 hráčů. Hra tak překonala rekord předchozího dílu, který si za první den koupilo půl milionu hráčů. A lámání rekordů GTA opravdu jde, v Británii během prvního dne překonalo i prodeje Halo 3 na Xbox 360 a na PlayStation 3 jde také o nejlépe prodávanou hru vůbec – původní prvenství Gran Turisma 5: Prologue s 80 tisíci překonalo GTA IV více než třikrát.

Skoro rekordní je také počet kritických hlasů a protestů. V první linii útoku je náš oblíbenec Jack Thompson, který hru označil za "největší hrozbu pro děti srovnatelnou s dětskou obrnou". Na křídlech útoku stojí feministky, představitelé národnostních menšin, v záloze potom číhá newyorská policie spolu se starostou Michaelem Bloombergem. V rolích partyzánů pak stojí nejrůznější aktivisté. Ozvaly se například "Matky proti opilým řidičům", které na základě možnosti usednout ve hře za volant pod vlivem alkoholu požadují zákaz jejího prodeje náctiletým.  Snad nejlepší, co se v souvislosti s negativními vlivy GTA dá najít, je zpráva dvou psychiatrů z Harvardu Lawrence Kutnera a Cheryl K. Olson(ové):  Rodiče by se neměli trápit násilnými hrami, ty nemají výrazný vliv na chování jejich dětí a hodnoty, které vyznávají. Většina mladistvých totiž přejímá postoje rodičů. Takže klid."

Otevřený Steam
Steamu jsme se dnes už dotknuli, tak proč nepokračovat. Valve na konci minulého týdne bezplatně uvolnil vývojové nástroje potřebné pro umístění jakékoliv hry do nabídky Steamu. Malí nezávislí vývojáři i větší vývojová studia mají nyní stejnou možnost chránit svou hru před kopírováním prostřednictvím internetového autentizačního systému a nabídnout uživatelům všechny známé funkce, jako je automatická aktualizace hry, diskusní skupiny a "kecálek“. Svým partnerům Valve nabízí i další služby, jako je generování licenčních klíčů nebo veřejné betatestování připravovaných her. Steam mimochodem nedávno nalákal další vydavatele – své hry přes Steam nabízí Ubisoft, Epic Games i Atari.

Ke Steamu se váže i další informace, kterou Valve vypustilo v souladu s vývojovými nástroji pro Steam. Ještě před tím, než vybudovali vlastní distribuční službu, nabízeli prý pánové z Valve tuhle myšlenku Microsoftu i Yahoo, ale se zlou se potázali. Microsoftu je to teď nejspíš líto, protože na platformě PC se jejich herní službě Live (zatím) moc nedaří.

Wii v hotelech
Bonus na konec, za ten dlouhý text o pirátství: Nintendo se svým Wii se prosazuje úplně všude. Po školách, které začlenily skotačení s Wii do hodin tělocviku nabízí malou bílou krabičku svým hostům také síť amerických hotelů Westin, které patří do skupiny Starwood Hotels & Resorts. První Wii jsou k dispozici ve fitness centrech hotelů v Bellevue ve státě Washington a také na slavném Times Square v New Yorku.  Ještě v květnu plánuje vedení hotelové sítě postavit Wii do dalších sedmi hotelů.

K dispozici budou blíže nespecifikované hry, hotely nicméně počítají s nasazením Wii Fit hned po jeho vydání, které je v USA naplánované na 19. květen.
Na základě zájmu hotelových hostů pak může dojít k plošnému rozšíření Wii do všech hotelů značky Westin. A kdo wii, možná se Wii stane standardní výbavou pokojů i v luxusních hotelech Sheraton.