Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

GameEkonom – Británie volá o pomoc

  12:00
Byl nedávno skončený London Games Week voláním o dotace? || Američané vědí, kdo jsou příznivci počítačových her. Puberťáci to nejsou. || Dvě studie organizace ELSPA.

Herní společnosti se ocitají v krizi – úterý 25. srpna 2003
Západní Evropou se šíří poplašná zpráva: herní branže se ocitá v krizi. Problém přitom není, že by lidé ztráceli o tento druh zábavy zájem. Naopak – tržby neustále rostou, a to navzdory některým pesimistickým předpovědím. Ale lidé, kteří je přivádějí na trh, odcházejí. V posledních měsících nabral tento trend na obrátkách. Vydavatelé se začínají čím dál tím víc zaměřovat na americký trh, zakázky na výrobu her pak směřují do Evropy východní. Dává to smysl. Amerika není jen obrovský jednolitý trh, ale také to je Hollywood. A Hollywood, to je množství výnosných filmových licencí. Západoevropské vydavatelské domy jako Eidos, Ubi Soft či Infogrames (potažmo jeho divize Atari) si začínají uvědomovat, že pokud mají v tvrdé konkurenci přežít, musejí se zaměřit především na amerického hráče, ne na evropského. A co se zakázek na vývoj týče – na východ od Německa jsou mzdové a další náklady o poznání menší, než na západ od Aše.
Výsledek? Hra se udělá někde na Karpatech a prodá se především v Americe. Také jste si všimli, že nám tu vznikla jistá geografická mezera? Nejste sami. Zaregistrovala to i britská herní scéna, která minulý týden v Londýně (souběh s veletrhem ECTS není náhodný) uspořádala akci nazvanou London Games Week, jejímž cílem bylo vnutit odborné veřejnosti myšlenku, že „Británie je centrem evropského herního dění“. Jinými slovy – tonoucí se stébla chytá. Jenže je otázka, zda mají takovéto aktivity vůbec smysl. Británie je v této oblasti třetím největším trhem na světě, a protože ani Japonsko, ani USA se v západní Evropě nenachází, je zřejmé, že v tomto regionu je tato země opravdu svým způsobem ústředním bodem veškerého dění. O tom není pochyb, takže ani není důvod, proč se o tom snažit odbornou veřejnost přesvědčovat. Ta to dávno ví. Vnucuje se tedy myšlenka, jestli cílem London Games Week nebylo spíš zaujmout vládní činitele, kteří by mohli pustit vývojářským studiím nějakou tu dotaci a zajistili jim tak konkurenceschopnost v boji, kde na jedné straně stojí bohaté americké společnosti, a na druhém břehu pak levná východoevropská studia. Na druhou stranu, proč ne? Jak píše jinak seriózní (čti suchopárná) agentura Reuters, „konkurenční podmínky se změnily z tvrdých na brutální“, a v takovou chvíli je každý prostředek k přežití dobrý.
Zdroj: Reuters

Kdo jsou vlastně hráči? – úterý 25. srpna 2003
Ano, správná otázka. Kdo jsou vlastně hráči? Zatímco u nás o tom můžeme mít jen velice matnou představu, v USA v tom mají jasno. Organizace Entertainment Software Association (dříve Interactive Digital Software Association, neboli IDSA) provedla průzkum trhu a výsledky jsou poměrně překvapující. Počítačové hry už nejsou zdaleka doménou mužů ve věku 15 až 25 let. Celých 17 procent činí lidé nad 50 let, žen je dokonce ještě víc – 38 procent. Teď už je jasné, proč se všechna ta Hair Studia, Barbie a potažmo i The Sims tak dobře prodávají... Je ovšem pravda, že mladí muži tvoří i nadále největší cílovou skupinu – vezmeme-li si jejich populaci v rozmezí od 18 do 38 let, vyjde nám, že tvoří zhruba 38 procent hráčů.
Zajímavá jsou i průměrná čísla. Průměrnému hráči je kolem 29 let a svému koníčku věnuje 6,5 hodin týdně. Tak je to alespoň v USA. Máme neodbytný dojem, že u nás by byly výsledky trošku jiné – herní doba delší, věk nižší. Tedy v případě, že se nepočítají Tetris, Solitaire a Miny. To jsou ale vlastně také počítačové hry, tak proč ne.
Zdroj: ESA

Líná ústa, holé neštěstí – čtvrtek 27. srpna 2003
O něco výše jsme vám nastínili nepříliš optimistickou situaci, která panuje v herní branži za Lamanšským průlivem. Poměrně zajímavě v tomto světle vypadají výsledky průzkumu organizace ELSPA pořádaného na veletrhu ECTS – a především způsob jejich prezentace. Zmíněné výsledky totiž spatřily světlo světa ve dvou studiích, výmluvně nazvaných „Kulturní život počítačových her a videoher“ a „Počítačové hry a videohry: britský fenomén na cestě světem“. Už z jejich jmen si asi odvodíte, že jejich smyslem je vnutit čtenáři myšlenku, že počítačové hry jsou nesmírně důležitou součástí naší kultury a že Británie je jejich tahounem.
Nechápejte nás špatně – nehodláme s výsledky těchto studií polemizovat, zpochybňovat je, nebo je označovat za účelové. Ale už jen začátek první z nich, který říká, že „hraní mění celý náš pohled na svět“, nám přijde poněkud nadnesené. A to nemluvíme o ústřední myšlence, že počítačové hry by se mohly v brzké době stát dominantní formou média. Když se na ně ale podíváme a uvědomíme si, že zhruba ve stejnou dobu, jako byly tyto dokumenty zveřejněny, se na sebe snažila britská herní scéna co nejvíce upozornit, musíme se pousmát. Zdá se nám totiž, že se jedná jen o další součást kampaně stojící za myšlenkou London Games Week, která rozhodně nebyla zaměřena jen na širokou veřejnost. Zvlášť, když si všimneme vět jako tato: „Každý rok britská herní scéna přinese miliony liber svému státu a potěšení hráčům z celého světa, přesto se vývojářské a vydavatelské společnosti netěší takové publicitě a prestiži, jako jejich protějšky z oblastí filmu, televize a hudby.“ Tak kde jsou ty dotace?
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Korejská společnost NCsoft Corporation vytvořila joint venture s tchajwanským vydavatelstvím Gamania. Výsledkem by měla být nabídka korejských online titulů hráčům z Tchajwanu. Vzniklý spolek patří ze 49 procent Ncsoftu, zbylých 51 procent vlastní Gamania.
- Dva nevlastní bratři z amerického Tennessee ve věku 13 a 16 let si našli originální zábavu: stříleli z pušky na projíždějící auta. Zastřelili přitom jednoho muže a těžce zranili jednu ženu. U soudu tvrdili, že se inspirovali ve hře Grand Theft Auto a chtěli zasáhnout jen korby nákladních automobilů. Dobrá. Nejsme soudci, takže nechme otázku viny a trestu stranou. Ale jak je možné, že se proboha dostali k pušce? A to nemluvíme o tom, že zmíněný titul je jasně označený jako „pro dospělé“. Nezdá se, že by to rodiče obou dětí nějak zajímalo.
- Bratři Jeremy Heath-Smith a Adrian Heath-Smith – oba před nedávnem opustili řady společnosti Core Design zodpovědné za sérii Tomb Raider – si založili vlastní vývojářské studio. Od svého bývalého zaměstnavatele prý dokonce přetáhli několik klíčových pracovníků. Více podrobností o nové firmě a jejích plánech bychom se měli dozvědět v průběhu tohoto týdne.
Zdroj: GameSpy Daily, Reuters, CVG

Autor:
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Česká zombie akce DayZ vstoupí do své druhé dekády zimním přídavkem

Česká hra DayZ, ve které se skupiny hráčů snaží přežít v nehostinné a zombíky zabydlené krajině, se...

Nový handheld Asus ROG Ally X má dramaticky navýšit výdrž

Herní handheld ROG Ally s Windows 11 brzy oslaví rok od vydání. Asus podle očekávání chystá novou...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...