GameEkonom – bude GTA měnit stáj?

  • 732
Společnost Activision připravuje gargantuovskou řádku akvizicí. Šušká se i o tom, že by koupila oblíbenou sérii GTA. || Zákonodárci v Hondurasu zakázali hry. Nelze se jim divit. || Válka konzolí se pro Microsoft stala prestižní záležitostí. || Singleplayerový Counter-Strike kandiduje na kasovní propadák roku.

Tak kdo to bude? – úterý 3. prosince 2002
Společnost Electronic Arts patří na poli vydávání her pro platformu PC mezi nejúspěšnější. Ne, řekněme to přesněji. Ona je nejúspěšnější. Začínají se sice ozývat hlasy, že její tituly jsou čím dál tím horší a mají za cíl jen vytáhnout z hráčů co nejvíc peněz, ale o to se přece snaží všichni. Jen jim to nejde tak dobře jako EA, jejíž tituly – především série The Sims, ale i další – se natrvalo uhnízdily na předních příčkách prodejnosti.
Konkurenční společnost Activision se již delší dobu snaží sesadit EA z pomyslného trůnu, ale zatím se jí to nikdy nepodařilo. Teď vyráží do protiútoku. Sérií finančních transakcí a emisí nových akcií chce nahromadit kapitál o výši téměř 1,3 miliardy dolarů (zhruba 40 miliard korun), který hodlá utratit za nákupy vývojářských studií a menších vydavatelství. Není to pouhá spekulace – Activision už zažádalo o veškerá povolení a s nejvyšší pravděpodobností je dostane.
Okamžitě se vyrojily odhady, koho tak asi bude chtít „číslo dvě“ získat pod svá křídla. Peněz má na rozhazování, takže může mířit poměrně vysoko. Padla jména jako Eidos, THQ a Take 2. Jenže Eidosu se daří tam, kde je a nehodlá pro pár dolarů riskovat, zvlášť když je nepotřebuje. Jednání s THQ již prý probíhalo před časem a zkrachovalo. A na Take 2 asi nemá nikdo na světě. Série GTA je slepička nesoucí zlatá vejce a kdo by ji chtěl koupit, ten by se musel hodně plácnout přes kapsu. To ale neznamená, že by to nebylo možné.
Activision ale nelení a hned den poté, co výše uvedená informace prosákla na veřejnost, oznámil svou první akvizici. Podepsal prý dlouholetou smlouvu na větší počet titulů s vývojáři ze Stainless Steel Studios. Není to špatný krok. Toto studio před časem přivedlo na svět kvalitní realtimovou historickou strategii Empire Earth a tohoto žánru se chce držet i do budoucna. Aby ne, když případný druhý díl nebo nepřímé pokračování bude zákonitě prodejním hitem, což je přesně to, co jejich nový pán potřebuje.
Zdroj: GamesIndustry, Activision

Nepříjemný zákaz, ale pochopitelný – středa 4. prosince 2002
Milovníci her v Hondurasu nebudou mít na růžích ustláno. Tamní parlament totiž postavil většinu akčních titulů mimo zákon. Pro právní normu zvedlo ruce jednomyslně všech 128 poslanců. Za prodej titulů jako Mortal Kombat, Resident Evil, Duke Nukem nebo Doom čeká obchodníky vězení.
Ačkoliv herní obec reaguje na jakýkoliv pokus o zákaz nebo cenzuru velice podrážděně, honduraským zákonodárcům se nelze moc divit. Zemi totiž trápí neúnosně vysoká kriminalita, přičemž mladiství v násilnostech nijak nezaostávají za dospělými. Navíc se nejedná o krok namířený pouze proti počítačová zábavě. Zákaz se týká také třeba prodeje hraček imitujících zbraně, bez ohledu na to, jestli to je nůž, pistole nebo plastoví vojáčci. Ustanovení vejde v platnost v červnu 2003, obchodníci tedy mají půl roku na vyklizení skladů (a hráči na nákup).
Herní prohibice je jen jedním z řady pokusů, jak v Hondurasu nastolit opět mír a pořádek. Od chvíle, kdy před rokem usedl na prezidentské křeslo Ricardo Maduro, přibylo například v ulicích tamních měst na 8 tisíc vojáků a policistů, kteří mají udržet zločince na uzdě.
Zroj: Reuters

Ztrát se nelekejme, na množství nehleďme – středa 4. prosince 2002
Když nedávno Microsoft zveřejnil své finanční výsledky za uplynulý fiskální rok, vyšlo najevo, jak „drahou srandu“ pro tohoto giganta je konzole Xbox. Zábavní divize prý vytvořila ztrátu 177 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), největší měrou se na ní podílela právě černá herní skříňka. Dle neoficiálních informací to Microsoftu nijak nevadí a je připraven do ní investovat v budoucnu ještě víc – prý 2 miliardy dolarů (přes 60 miliard korun) během následujících pěti let.
Microsoft si to pochopitelně může dovolit, větší hotovost než on mají snad jen ropné společnosti. Přesto se objevily spekulace, že softwarový kolos se může rozhodnout své stanovisko změnit a přestat utrácet za projekt, který mu nepřináší žádný zisk. Ale chyba lávky, Microsoft to myslí smrtelně vážně. Přinejmenším podle jejich „hlavního účetního“ Johna Connorse, který na nedávné konferenci ve Scottsdale prohlásil: „Současná nepříznivá situace se brzy změní, úspěch je za dveřmi.“ Microsoft prý nepřipravuje ani žádný plán, jak v nouzi nejvyšší Xbox ponechat osudu a přestat do něj sypat další a další peníze.
Zdá se, že pro Microsoft se stal boj s japonským Sony prestižní záležitostí. Kdyby ustoupil, dal by najevo, že bezedná pokladnice ještě nemusí zákonitě znamenat úspěch na trhu. A něco takového přece nemůže připustit!
Zdroj: MSNBC

Tohle nebude levné – pátek 6. prosince 2002
Romerova Daikatana vstoupila do herní historie jako největší propadák všech dob. Ne, že by byla tak špatná – na trhu bylo v době jejího vydání hodně akčních titulů, které převyšovala o hlavu. Ale neustálé odklady, prodlužování vývoje a nepřiměřený hype učinily své: hra se stala synonymem pro miliony vyhozené z okna. Zdá se, že stejným směrem jako Romerovo dílko míří i Counter-Strike: Condition Zero od Valve.
Kdybychom žili v ideálním světě, mohli bychom si zahrát singleplayerový Counter-Strike již před rokem. Jeho vydání totiž bylo naplánováno na konec roku 2001. Jenže čas běžel a nic se nedělo, pouze se střídala vývojářská studia. Rogue Entertainment. Samotné Valve. Gearbox. Teď Ritual Entertainment. Pokud všechno půjde dobře, dočkáme se tohoto titulu počátkem příštího roku, ale nezní to příliš pravděpodobně. Ritual totiž v současnosti pracuje také na FPS Star Trek: Elite Force 2 a ta má nejspíš o něco větší prioritu.
Jak se ale říká, na všem špatném je něco dobrého. Gearbox od prací upustil údajně z důvodu, že se věnuje PC verzi legendárního Halo. Jenže i to začíná pomalu stárnout a už z něj nebude nikdo tak uchvácen, jako když minulý rok vyšlo pro platformu Xbox. Na mysl se vkrádá otázka, zda má vůbec cenu ve vývoji obou titulů pokračovat. Jenže u každé činnosti – a nemusejí to být pouze počítačové hry – nastane okamžik, kdy je jednodušší pokračovat v díle a z celého srdce doufat, že to nebude zbytečné, než přestat a hodit všechno za hlavu.
Zdroj: Valve, ShackNews

Střípky a zajímavosti:
- GameBoy se sice nemůže s měřit s běžnými konzolemi co do výkonu, ale v prodeji rozhodně nijak nezaostává. Dokonce se zdá, že to bude jeden z nejčastějších dárků. Během deseti dnů kolem svátku Díkůvzdání se jej například jen v USA prodalo milion kusů. To je velice slušné.
- Sega bude dodávat technologii pro online hraní pro konzole PS2 a GameCube. Mohlo by se jednat o revoluční počin, protože rozhraní od Segy by mělo být pro všechny platformy stejné, takže se možná blíží doba, kdy si na internetu proti sobě zahrají majitelé různých konzolí. Už aby to bylo.
- Zatímco minulý rok ukončil britský vydavatel SCi hospodaření ztrátou ve výši 10,5 milionu liber (525 milionů korun), letos se mu dařilo o poznání lépe. Dosáhl totiž hrubého zisku 2,2 milionu liber (110 milionů korun). Sice ještě nemá vyhráno, protože ztrátu z minulých let bude muset nějak uhradit, ale rozhodně se jedná o výrazný krok vpřed.
Zdroj: GamesPress, GamesIndustry