GameEkonom – chceme vaše krvavé peníze!

  12:00aktualizováno  29. září 8:54
Infogrames si chce pomoci prodejem části pobočky Atari – a nejspíš to půjde. || Začíná nové kolo cenové války konzolí, alespoň pro GameCube. S kým ale bojuje? || Podrobnosti o žalobě na Take-Two.

Infogrames si pomůže prodejem Atari – pondělí 22. září
Není to až tak dávno, co společnost Infogrames oživila značku Atari. Veškeré své vydavatelské aktivity přesunula na ni – a pokud můžeme soudit podle nás, tak se od té doby její renomé výrazně vylepšilo. Jenže co si budeme povídat, dobré jméno samo o sobě peníze nepřinese, a už vůbec nikoho nezbaví dluhů. A že jich Infogrames má požehnaně – během roku 2004 musí splatit 125 milionů eur (téměř 4 miliardy korun) a o rok později dokonce 222 milionů eur (přes 7 miliard korun). Kde ty peníze vzít? Právě ve své americké pobočce Atari.
Vedení Infogrames se rozhodlo, že prodá část akcií Atari a výnos použije právě na umoření dluhu. Zbaví se celkem 27 milionů podílových listů, což by mělo znamenat příjem ve výši 115 milionů dolarů (3,2 miliardy korun). Za 18 procent Atari tak přijde o starosti se skoro celými splátkami na příští rok. Infogrames přitom zůstane sedmdesátiprocentní podíl v Atari, takže v něm bude mít i nadále hlavní slovo. Nehrozí přitom, že by o Atari neměl nikdo zájem – ono to dobré jméno přece jen k něčemu bude.
Zdroj: Reuters

Další kolo cenové války konzolí? – středa 24. září 2003
Tak, a je to tady. Blíží se Vánoce a s nimi i nezbytná cenová přestřelka mezi výrobci herních konzolí. Vše odstartovalo japonské Nintendo, když oznámilo, že od čtvrtka snižuje doporučenou maloobchodní cenu své GameCube na 99,99 dolarů, což je při současném kurzu neuvěřitelných 2800 korun. To je skoro polovina pořizovací ceny jejích konkurentů – tedy PlayStation 2 a Xboxu. Trošku to ovšem ze strany Nintenda připomíná předsmrtný záchvat, protože velká vydavatelství jej opouští jedno za druhém a zákazníci se moc nehrnou. Na druhou stranu, tato láce by mohla leckoho naopak přitáhnout.
Zlevnění GameCube je ovšem jen jakousi předehrou případné cenové války. Microsoft totiž nepřímo prohlásil, že jej nějaké Nintendo nezajímá a že se bude raději řídit tím, co udělá Sony. Se svou aktuální cenou 179 dolarů (zhruba 5000 korun) tedy prý nehodlá nijak hýbat. „Cenový rozdíl mezi Xboxem a GameCube tu byl vždycky a tak to také zůstane,“ prohlásil Robbie Bach, jeden z šéfů divize Microsoftu, která se stará o Xbox. A protože Sony zatím žádné globální zlevnění neoznámilo (pouze v některých zemích, jako například v Británii), tak se cena Xboxu nejspíš nezmění. Jenže to bude platit jen do té doby, než Sony svou politiku přehodnotí – a k tomu může dojít každým dnem. Pak se cenová válka rozhoří naplno a všichni – kromě zákazníků, pochopitelně – si budou dělat těžkou hlavu s tím, jak hluboko ceny klesnou.
Zajímavé také je, že Microsoft nechce přijít se zlevňováním jako první (no dobrá, když počítáme Nintendo, tak jako druhý). Pokud se nepropadne cena PS2, zůstane na stejném bodě i Xbox. To by mohlo poukazovat na skutečnost, že Microsoft je se současným stavem spokojený – nebo přesněji řečeno, že se zlevňováním by byl nespokojený a učinil by to jenom proto, aby nedal Sony do rukou veškeré trumfy. Že by mu konečně přestalo jít o prodané kusy, ale začal se také konečně ohlížet i na zisk?
Zdroj: GamesPress, Reuters, GamesIndustry

Herní průmysl jako dojná kráva – středa 24. září 2003
Počátkem září dva nezletilci zabili jednoho člověka a jednoho vážně zranili, když stříleli z pušky na kolemjedoucí auta. Před soudem pak prohlásili, že se nechali inspirovat hrou Grand Theft Auto 3. O tomto případu jsme vás již několikrát informovali – naposledy před dvěma týdny, když právník rodiny zastřeleného muže Jack Thompson prohlásil, že bude žalovat společnost Take-Two Interactive za to, že zmíněnou hru vydala. Nezastírá přitom, že se nejedná o žádný princip nebo něco podobného, nýbrž jen a pouze o peníze. „Chceme vyslat hernímu průmyslu signál, že pokud bude i nadále propagovat své tituly pro dospělé tak, aby byla zasažena i mládež, což povede k takto děsuplným následkům, vezmeme si jeho krvavé peníze,“ prohlásil Thompson. Myslí to vážně – v tomto jediném případě žádá po společnosti Take-Two celých 100 milionů dolarů (zhruba 3 miliardy korun). To není v žádném případě málo, ale podle Thompsonova očekávání by to ve výsledku mohlo být i mnohokrát více. „Během posledních dní mě zkontaktovalo několik tuctů dalších lidí, takže podobných případů by mohly být stovky,“ říká zaníceně právník a mluví o „lidech, které zabily počítačové hry“.
Je jasné, kam tím míří. Pokud by soud uznal první žalobu – tu o zmíněných 100 milionů dolarů – jako oprávněnou, podle amerického práva by pak měl vynést stejný rozsudek i v ostatních obdobných případech. A to by ožebračilo herní průmysl a obohatilo Thompsona, který si pochopitelně vezme svá procenta. Jenže něco takového se nejspíš nestane. Kdyby totiž „zabíjely hry“, nenašel by se někdo, kdo by prohlásil, že „zabíjela puška“? Na koberečku by se pak ocitl zbrojní průmysl – a ten je pro Američany, jak trefně poznamenává magazín GamesIndustry, „posvátnou krávou“, které se nikdo nesmí dotknout.
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Vývojářské studio Tesseraction Games žaluje vydavatelskou společnost GMX Media, která na britském území distribuuje jejich válečnou námořní hru Enigma: Rising Tide. Tesseraction Games požaduje odškodné ve výši 1,7 milionu dolarů (47 milionů korun) za „nezaplacené poplatky, nepřesné zprávy o prodeji, prodej mimo licencovaná teritoria“ a další prohřešky.
- Acclaim, Eidos, teď ještě navíc Atari. To jsou významné vydavatelské společnosti, které v poslední době oznámily, že nehodlají v budoucnu vytvářet hry pro konzoli GameCube, nebo svou podporu významně omezily. Konkrétně Atari zrušilo několik rozpracovaných projektů, od nichž si Nintendo hodně slibovalo – například Terminator 3 a Driver 3.
- Dva vedoucí pracovníci nedávno zrušené britské pobočky německého vydavatelství CDV, Terry Malham a Leo Zullo, si založili vlastní vydavatelství nazvané Digital Jesters. S prvním projektem by měli na trh přijít již v listopadu tohoto roku a zuřivě hledají další. Příznivce žánru RPG jistě potěší, že počátkem příštího roku vydají hru Riftrunner – pokračování oblíbeného titulu Divine Divinity, který patřil právě do portfolia CDV.
- Když společnost Electronic Arts oznámila, že otevírá vývojářské studio v kanadském Montrealu, říkali jsme si: „Jaká náhoda, odtamtud pocházejí vývojáři Ubisoftu, kteří vytvořili Splinter Cell.“ A vida. Oni to jsou ti samí lidé. Momentálně navíc stojí před soudem, protože v jejich smlouvách byla takzvaná „konkurenční doložka“, kterou porušili – odešli od Ubisoftu a krátce poté nastoupili ke konkurenci, místo aby rok „leželi ladem“. Ubisoft do smluv se svými zaměstnanci tuto klauzuli dává běžně, zatím nikdy však její plnění nevyžadoval. Jenže Ubisoft asi nemá EA rád a co je moc, to je moc.
- Poté, co společnost Interplay rezignovala na vlastní vydavatelskou činnost, starala se o její tituly obří firma Vivendi Universal Games. Jenže to teď skončilo. Interplay rozvázal smlouvu s tím, že Vivendi se nechová tak, jak se zavázalo, a ještě navíc neplatí. Že by to bylo to samé Vivendi, co má finanční problémy?
Zdroj: BluesNews, GamesIndustry

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Najdete na iDNES.cz