Úspěch internetového Xboxu – úterý 7. ledna 2003
Na videoherním poli rozhodně neplatí, že na co Microsoft sáhne, to se mu daří. Občas ale vysvitne sluníčko ukazující, že mohutné reklamní masáže přece jen mají svůj efekt. Výrobce konzole Xbox počátkem minulého týdne zveřejnil čísla prodejnosti svého balíčku Xbox Live, který slouží pro napojení černé krabičky na internet, a výsledky byly více než uspokojivé. Během necelých dvou měsíců se totiž této sady prodalo více než 250 tisíc kusů, což je zhruba dvojnásobek, než sám Microsoft očekával. Největší podíl na tom měl první týden, kdy z pultů zmizelo 150 tisíc balíčků.
Vzhledem k nikdy nekončícímu boji mezi Microsoftem a Sony by bylo s podivem, kdyby si softwarový obr do svého rivala nerýpl. Během prvního měsíce totiž byl zájem o Xbox Live údajně o 86 procent vyšší, než o konkurenční službu PlayOnline pro online podporu PS2. To alespoň říká marketingové oddělení Microsoftu. Ale vzhledem k tomu, že údaje poskytované oběma společnostmi se od sebe často výrazně liší, uvidíme, s čím přijde v brzké době Sony. Microsoft mu totiž svou vychloubačnou tiskovou zprávou hodil rukavici, kterou si nemůže dovolit nezvednout.
A na závěr malou noticku v jiném duchu, i když se vztahuje ke stejnému veřejnému prohlášení. Microsoft se již evidentně vzdal myšlenky, že by se mu v dohledné době podařilo ocitnout se na prvním místě mezi videoherními platformami a uznává vedoucí pozici PlayStationu 2. Jinak by se vyhnul formulaci „Xbox prokázal, že je špičkovou herní alternativou k PS2“.
Zdroj: GamesIndustry
Krychle lepší než krabice – úterý 7. ledna 2003
Po ramenech se po Vánocích poplácávali i manažeři japonského Nintenda. Podařilo se jim totiž v Evropě prodat 1,5 milionu kusů konzole GameCube, čímž odsunuli Xbox od Microsoftu na třetí místo a svou platformu posunuli na druhou příčku. Černé krabičky se totiž prodalo o 100 tisíc kusů méně. Jen tak pro srovnání – o konzoli PS2 od Sony projevilo zájem zhruba 6 milionů zákazníků, což je dvakrát více než u GameCube a Xboxu dohromady.
Analytici se shodují, že situace na druhé a třetí příčce se může v Evropě rychle změnit. Microsoft zatím tento trh hodně zanedbával, to se ale nejspíš brzy změní. A ve chvíli, kdy i zde začne přibalovat ke svým konzolím špičkové tituly za zvýhodněné ceny, nebude mít GameCube příliš šancí mu konkurovat.
Nintendo však nehodlá čekat s rukama v klíně. V březnu by mělo představit první online titul pro GameCube (Phantasy Star Online) a v průběhu celého roku by světlo světa mělo spatřit 80 nových her pro tuto platformu. A i kdyby se náhodou stalo, že GC bude za svými rivaly čím dál tím více zaostávat, nemusí Nintendo věšet hlavu. Ještě tady je handheld GameBoy Advance, brzy již ve své vylepšené verzi. Letos se jej prodalo v Evropě zhruba 3 miliony kusů. Není divu - nemá na svém poli žádnou větší konkurenci, takže pro svého výrobce představuje neustále se zvyšující zdroj příjmů.
Zdroj: GamesPress
Král obrňuje svůj trůn – středa 8. ledna 2003
...a zatímco se Xbox a GameCube předhánějí o to, kdo bude na druhém místě, PlayStation 2 vesele uhání dál a neohlíží se za sebe. O jeho šestimilionovém evropském úspěchu jsme již mluvili, nyní je na řadě Amerika. Zde japonské Sony prodalo během pouhých svou měsíců více než čtyři miliony kusů své konzole. Pravda, byly to poslední dva měsíce roku, které jsou co do obratu nejtučnější, ale i tak se jedná o nebývalý úspěch. Je to totiž téměř o polovinu více než před rokem ve stejném období. Když k tomu připočteme ještě milion původních PlayStationů, které lákají zákazníky především nízkou cenou a bohatou nabídkou her, docházíme k úctyhodnému počtu pěti milionů konzolí za dva měsíce – tedy více než 80 tisíc kusů denně. Sony se tedy nemusí poměrným neúspěchem své internetové služby PlayOnline nijak trápit: i kdyby se nakonec ukázala jako krok vedle, společnost jako takovou to nemůže ohrozit. Ne s tak masivní hráčskou základnou, která se rozrůstá čím dál tím rychleji.
Zdroj: Reuters
Hacknout, či nehacknout, toť otázka – středa a čtvrtek 8.-9 ledna 2003
V minulém vydání GameEkonomu jsme vás informovali o odhalení totožnosti dosud neznámého organizátora soutěže o zprovoznění operačního systému Linux na konzoli Xbox – tedy de facto o nabourání jejích bezpečnostních okruhů. Jeho deanonymizace zvedla nečekanou vlnu zájmu o celou akci, čehož si nemohli nepovšimnout zaměstnanci Microsoftu. Můžeme se pouze domýšlet, že hlavním účastníkům soutěže pohrozili soudní žalobou, protože jeden ze šampiónů – hackerská skupina Neo Project – pár dní nato odstoupil. Na jejich stránkách se objevilo prohlášení: „Pokud by byl tento projekt označen za nelegální, nemohli bychom si dovolit zaplatit soudní výlohy.“ Poté na několik dní zveřejnili část programového kódu, který jim měl posloužit k „hypnóze“ Xboxu. Zakrátko zmizel i ten.
Jenže člověk míní a čas mění. Hned den po stažení kódu zástupci Neo Project oznámili: „Jsme zpátky a v plné síle.“ Těžko říct, co to znamená. Buď skupina došla k názoru, že hackovací soutěž není nelegální, nebo jim někdo slíbil v případě soudního sporu finanční podporu. Ještě je zde ale třetí možnost: rozhodli se prostě pokračovat s tím, že jim odměna ve výši 100 tisíc dolarů (3 miliony korun) za ten risk stojí.
Zdroj: CNet
Střípky a zajímavosti:
- Americká Akademie interaktivních umění a vědy v Los Angeles zařadila do své Síně slávy Yu Suzukiho ze společnosti Sega. Nikdo nepochybuje o tom, že si tuto poctu zaslouží – podílel se na vývoji titulů Shenmue, Virtua Fighter, Outrun a dalších. V Síni slávy se ocitne ve společnosti takových velikánů herní scény, jako jsou Sid Meier, John Carmack nebo Hironobu Sakaguči. Gratulujeme.
- Vydavatelská společnost Electronic Arts si nemůže na nic stěžovat. Cena jejích akcií na burze Nasdaq neustále roste, úspěch analytici připisují především na konto velkého předvánočního zájmu o tituly ze série The Sims včetně Sims Online, kterého se za první tři týdny prodalo 90 tisíc kusů.
- Americká vydavatelská dvojka, Activision, prodloužila smlouvu se společností Marvel na používání jejích komiksových postaviček až do roku 2009. Co by si nebýt Spider-Mana, X-Menů a dalších „manů“ počali?
Zdroj: GamesPress, Reuters