GameEkonom – Lara a Smith: drby, či pravda?

  12:00aktualizováno  8. září 11:53
Bývalý zaměstnanec Core Design se rozhodl zchladit si žáhu na vydavatelství Eidos a dává vinu za neúspěch posledního dílu Tomb Raideru jeho hamižnosti. || Britské společnosti v likvidaci.

Co se dělo v zákulisí Lary Croft? – pondělí 1. září 2003
Tanečky, které probíhají kolem nedávno vydané – a co si budeme povídat, nepříliš vydařené – poslední Lary Croft, nemají obdoby. Magazín Game Bunker přišel s velice zajímavým článkem, který veškerou vinu za neúspěch svaluje na vydavatelství Eidos a snaží se očistit jméno tvůrců z Core Design. Všechno je ovšem trošku neobjektivní, protože pisatel zmíněného textu přiznává, že jeho zdrojem informací byl jeden z bývalých zaměstnanců studia, který se před pár dny ocitl na dlažbě. Navíc chybí byť jediné vyjádření ze strany Eidosu. Ale drbárna to je slušná. Posuďte sami.
První datum vydání hry Tomb Raider: The Angel of Darkness bylo oznámeno na Vánoce 2002. Všichni dobře víme, že v tu dobu se titul na pultech obchodů neobjevil. Hlavní problém (prý) spočíval v tom, že podle harmonogramu vývojářů k tomu mělo dojít až o rok později – na Vánoce 2003, které pochopitelně teprve přijdou. Ze strany vydavatele však nešlo o nějaký přehlédnutý letopočet, nýbrž o snahu přijít na lukrativní předvánoční trh s nějakým pořádným kasovním trhákem. Všem v Core Design bylo jasné, že tento termín nelze stihnout – dozvěděli se o něm loni v létě, tedy v době, kdy si mysleli, že před sebou mají zhruba osmnáct měsíců času. A vida, ono jenom šest. Svátky klidu míru tedy proběhly a Lara nikde. Nové datum vydání znělo na únor – ale ke všem ostatním problémům se přidal odchod dvou hlavních programátorů AI. Termín opět v trapu. Core dostalo nůž na krk, že hra musí být hotova do konce fiskálního roku (tedy do července), aby Eidos mohl jít před akcionáře s nějakými potěšitelnými čísly, jinak že půjdou všichni na dlažbu. Ti v Core samozřejmě, ne ti v Eidosu. I když... No, nakonec se zdálo, že to vývojáři jen tak tak stihnou – americká pobočka Sony dala titulu zelenou ještě včas. Její evropští zástupci už ale tak benevolentní nebyli a vydupali si ještě měsíc úprav.
Lidem z Core Design to už ale nepomohlo – na jednu stranu na ně byl rozzlobený Eidos, protože se málem ocitl v nepříjemné pozici při jednání s akcionáři (nakonec to tak ostré nebylo, prostě se zisk přelil do dalšího období – a vypadá to, že alespoň pár zlaťáčků z Tomb Raideru skutečně kápne), na stranu druhou si to vývojáři rozlili u samotných hráčů. Bylo jasné, že se musí něco stát. Vydavatel se tedy rozhodl obětovat bratry Jeremyho a Adriana Heath-Smithe, kteří Laru vytvořili a zakládali Core Design, a propustil je na hodinu.
Tak to alespoň vidí člověk, který se s oběma vývojáři dobře znal a podle všeho s nimi velice dobře vycházel (a není tedy možná úplně objektivní). Přesto jsme se alespoň něco dozvěděli – článek totiž obsahuje mimo jiné i zajímavé informace o nově vzniklé společnosti Jeremyho a Adriana. Z těch přitom vyplývá, že přinejmenším polovina pravdy nám zůstává stále ukryta. Smlouva Jeremyho Heath-Smithe totiž obsahovala takzvanou konkurenční doložku, která mu zakazovala v případě ochodu od Core či Eidosu pracovat nějakou dobu v branži, za což měl na oplátku dostat tučné odchodné (takzvaný zlatý padák). Jenže Eidos se rozhodl od této podmínky upustit a povolil Smithovi založit si vlastní studio – takže k alespoň částečnému kompromisu mezi oběma stranami dojít muselo.
Jeremy Heath-Smith to přitom vzal z gruntu. Do své firmy Circle Studios naverboval zhruba třicet bývalých spolupracovníků z Core – především leveldesignéry, programátory, scénáristy a animátory. O testery, hudebníky a producenty zájem neprojevil, protože by pro ně prý zatím neměl ani práci, ani peníze. Údajně jim poradil, aby zatím zůstali v Core – jenže tam došlo k další vlně propouštění, protože po převedení prací na dalším dílu Tomb Raideru na Crystal Dynamics pro ně nebyla práce ani zde.
Že to jsou všechno jenom drby? To uznáváme. Ale jak se říká, není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. A tohle všechno do sebe zapadá – uspěchané vydání, pevná víra, že otcové Lary by nikdy nevypustili na trh své dítko v tak zuboženém stavu, propouštění, Smithův doposud nevyjasněný odchod z firmy a následné otevření vlastního studia. Stejně by však bylo zajímavé vyslechnout i druhou stranu kauzy. Kdyby na všechny otázky neodpovídala stále stejně: „Bez komentáře.“
Zdroj: Game Bunker

Problémy v Británii – úterý 2. září 2003
V minulém dílu GameEkonomu jsme vás informovali o tom, že se britská herní scéna potýká s nezáviděníhodnými problémy. A skoro se zdá, že jen abychom nemohli být nařčeni z nějakých výmyslů, došlo hned poté k několika tragédiím – alespoň pro zaměstnance postižených firem.
První na řadě bylo studio Attention to Detail, které se ocitlo v likvidaci. Jeho mateřská společnost, vývojářská skupina Kaboom Studios, se ocitla ve finančních problémech. Na dlažbě se tak ze dne na den ocitla polovina zdejších pracovníků, ostatní se pravděpodobně přestěhují do jiných týmů. Otázka ovšem je, jestli se tam pro ně najde místo. Podobný osud totiž postihl i další část této skupiny, společnost Silicon Dreams. Pokud se i odsud přesunou někteří zaměstnanci, těžko je zbývající Pivotal Games pobere. Na druhou stranu se už objevila nepotvrzená informace, že kdyby se do potíží dostalo i toto studio, je ochotná jej koupit společnost SCi.
Spekulovalo se také o tom, že likvidace hrozí i společnosti Asylum Entertainment, ale nakonec se ukázalo, že to není až tak hrozné. Tato firma prý musela „pouze“ propustit několik zaměstnanců, protože došlo ke zrušení jednoho rozpracovaného projektu. I to ale není moc povzbudivé...
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Společnost Sony opustil její technický ředitel Šiniči Okamoto, o kterém se mluvilo jako o jednom z tvůrců připravované konzole PlayStation 3. Zdroje neuvádějí důvody Okamotova odchodu, kam hodlá v brzké době nastoupit, jestli vůbec zůstane v branži a ani se nezmiňují o tom, zda se jeho krok nějakým negativním způsobem neprojeví na zpoždění konzole. Inu, to asi brzy zjistíme.
- Vydavatelství Take-Two Interactive koupilo společnosti TDK Mediactive. Nebylo to drahé – stačilo na to 22,7 milionu dolarů (681 milionů korun). Z TDK se nyní stane pobočka s jiným jménem, o něm však zatím není rozhodnuto. Že by další Rockstar? Asi ne. TDK se totiž zaměřovalo spíš na děti, a pod Rockstarem vycházely spíš hry pro dospělé.
- Vydavatelství Eidos Interactive a vývojářské studio Sports Interactive se dohodly, že chystaným fotbalovým manažerem Championship Manager: Season 03/04 ukončí vzájemnou spolupráci. Vývojářům zůstane program, vydavateli jeho jméno. Gentlemanská dohoda.
- Upírka Rayne se ocitne na stříbrném plátně. Hra BloodRayne totiž zaujala lidi ze společnosti Boll KG natolik, že se ji rozhodli zfilmovat. Natáčet by se mělo začít příští rok, rozpočet je stanoven na 30 milionů dolarů (900 milionů korun). To jsme zvědavi, koho do upírčiny černé kůže navlečou. Měli bychom pár favoritek...
Zdroj: GamesIndustry, Bastion, GamesPress, Business Wire

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Další z rubriky

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Najdete na iDNES.cz