Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom – naháči mají utrum

  12:00aktualizováno  1:49
Peter Molyneux kritizuje neschopné manažery herního průmyslu. || Naháči a sprosté výrazy ve hře BMX XXX se setkávají s odporem, společnost Acclaim vyráží do protiútoku. || GameCube je úspěšnější než Xbox, je to však Pyrhovo vítězství. || Stává se Xbox testovací platformou protipirátské ochrany pro PC?

Molyneux "hraje FairPlay" - středa 16. října 2002
V jednom z předchozích vydání GameEkonomu jsme vás informovali o nepříliš profesionálním přístupu organizátorů akce FairPlay za snížení cen počítačových her. Kamenem úrazu zde byly především zveřejněné citace, které nejen že byly vytržené z kontextu, ale také byly několik let staré. Jako první na nesrovnalosti upozornil věhlasný vývojář Peter Molyneux, jehož jméno bylo použito – bez jeho souhlasu – jako záštita celé kampaně.
Snad aby svůj prohřešek odčinili, rozhodli se organizátoři akce udělat s Molyneuxem interview, v němž by mohl své názory veřejně prezentovat. Mluvilo se především o neutěšené situaci na trhu a o důvodech, proč jsou hry tak drahé. Vzhledem k tomu, že přepis celého rozhovoru najdete například zde, vybíráme jen ty nejzajímavější části (které, co si budeme povídat, by vás měly nalákat k přečtení celého interview :o) ).
Molyneux: „Problém celého herního průmyslu spočívá v naprosto neschopném managementu. (...) Spousta vývojářských studií je řízená naprosto mizerně – nikdo si nedělá s ničím žádné starosti a tři týdny před nevyhnutelným krachem začnou všichni pobíhat jak slepice bez hlavy. Takové společnosti mohou jen těžko přežít.“
Molyneux: „Neřekl bych, že cena 40-45 liber (zhruba 1600 korun) je pro masový trh to pravé, to vám ostatně potvrdí každý prodejce. (...) Jenže pokud cenu snížím, musím mít nejdřív jistotu, že prodám dostatek kusů. A pokud dělám skvělé hry, které si lidé koupí tak jako tak, určitě cenu nesnížím – jenom bych na tom tratil. A pokud skvělé hry nedělám, tak cenu také nesnížím, protože se tak snažím alespoň nějak pokrýt své náklady. (...) Jenže herní průmysl si nechce uvědomit, že se tímto přístupem dostal do slepé uličky. (...) Je na čase, aby s tím někdo něco udělal.“
Zdroj: FairPlay

Diskriminovaná nahota - čtvrtek 17. října 2002
Proti dvojímu metru používanému v Americe se – poměrně ostře – ohradil výkonný ředitel společnosti Acclaim Greg Fischbach. Jak jsme vás nedávno informovali, velké obchodní řetězce jako Wal-Mart, Best Buy či Toys R Us hodlají bojkotovat hru BMX XXX a oznámili, že ji nebudou za žádných okolností prodávat. Trnem v oku jim je „vulgárnost a nahota“, které jsou vlastně základním prvkem celé hry – a prohlásily, že s něčím takovým nechtějí mít v žádném případě nic společného.
„Na počítačové hry jsou používána úplně jiná měřítka než na ostatní druhy zábavy – například na filmy, televizi či rádia,“ zlobí se Fischbach. Nechápe, proč je takový rozruch kolem BMX XXX, ale nikdo neřekne ani slovo proti seriálu Sex in the City (Sex ve městě) nebo filmu American Pie (Prci, prci, prcičky), které se svým přístupem k choulostivým tématům od jeho hry nijak neliší.
Je ale velice pravděpodobné, že obchodní řetězce svou strategii ještě přehodnotí. Pokud totiž svůj přístup ke kontroverzní hře BMX XXX nezmění, musí se stejně zachovat i u jiných podobných titulů – například u pokračování oblíbeného gangsterského eposu GTA: Vice City. To si však nemohou dovolit neprodávat, protože právě ono by jim mělo v předvánoční horečce přinést poměrně tučné zisky. A jestli obchody dají najevo, že zatímco dobře prodejné nezřízené násilí jim není proti srsti, vcelku neznámí nazí cyklisté ano... inu, pak je pravděpodobné, že je Acclaim požene k soudu. Americké soudy již řešily mnohem kurióznější případy.
Zdroj: Reuters

GameCube před Xboxem - čtvrtek 17. října 2002
Společnost Strategy Analytics zveřejnila své odhady prodejnosti jednotlivých „next generation“ herních platforem pro tento rok. Na prvním místě se dle očekávání ocitl PlayStation 2 – letos by mělo obchody opustit 26,3 milionu kusů. V domácnostech po celém světě jich tak bude neuvěřitelných 50 milionů. Na druhém místě se překvapivě umístilo GameCube od Nintenda s 8,8 milionu prodaných konzolí (10,8 milionu celkem) a řadu uzavírá Xbox se svými 6,8 milionu kusy (8,2 milionu celkem).
Pozici PS2 tedy nemůže na trhu v dohledné době nic ohrozit, zajímavá však bude bitva o druhé místo. Prodejnost GameCube je jistě pro manažery Nintenda dobrou zprávou, ale nemají zdaleka vyhráno. Ačkoliv je jejich platforma oproti Xboxu levnější, neumožňuje prozatím připojení k internetu, v rámci úsporných opatření navíc Nintendo prodává své nejlepší vývojářské domy – a právě Microsoftu. Je tedy možné, že příští rok se situace obrátí.
I kdyby k tomu však nedošlo, není podle pracovníků Strategy Analytics situace pro GameCube právě dvakrát růžová. Podle nich je platforma zisková až ve chvíli, kdy se jí prodá 15-20 milionů kusů. Bohatý Microsoft má dostatek prostředků překlenout krizové období, než této mety dosáhne, skromné Nintendo však ne. „Je otázkou, jestli je na trhu vůbec místo pro tři hráče,“ říká viceprezident Strategy Analytics David Mercer. Těžko říct. Zatím se ale zdá, že navzdory některým dílčím úspěchům by z GameCube opravdu mohl být jen druhý Dreamcast...
Zdroj: Strategy Analytics

Tajné testy Microsoftu? – pátek 18. října 2002
Pouhých několik týdnů odolávala nová ochrana Xboxu náporu hackerů. Microsoft se nedávno rozhodl, že upraví strukturu své konzole tak, aby byla její výroba levnější, a při té příležitosti jen tak mimochodem znemožnil používání stávajících mod-čipů. Dlouho to ale nevydrželo – piráti již mají nový čip, proti kterému je Xbox opět bezmocný. Vytvořila jej skupina britských programátorů, kteří chtějí na Xboxu operační systém Linux místo standardní výbavy od Microsoftu. Dle neoficiálních informací se bude výroba „konzolového PC“ opět měnit, aby měli piráti utrum. Ti dokáží nová bezpečnostní opatření opět prolomit, Microsoft zase vymyslí něco nového... A bitva bude pokračovat donekonečna.
Začínají se objevovat názory, že Xbox slouží Microsoftu jako testovací plocha pro Palladium – systém, který by měl v budoucnu znemožňovat nelegální kopírování hudby, filmů, her a dokonce i textových dokumentů na PC. Možná to je pravda, Sony například na podobné snahy již dávno rezignovalo. Pokud jsou přitom tyto spekulace pravdivé, nemá Microsoft žádný důvod pro radost. Nejen, že návrh zákona možná americký zákonodárný sbor vůbec neschválí, ale teď se navíc zdá, že zneškodnění jakéhokoliv ochranného systému tohoto zaměření zabere zkušenému hackerovi jen několik dní čistého času. Počínání softwarového giganta tak připomíná boj s větrnými mlýny.
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti

  • Ještě nedávno to vypadalo, že hospodaření vývojářského studia Tecmo skončí v tomto pololetí ztrátou 170 milionů jenů (42 milionů korun). Nové odhady však vypadají úplně jinak – počítá se se ziskem 40 milionů jenů (téměř 10 milionů korun). Tecmo může poděkovat především velkému zájmu o bojovku Dead or Alive 3 a vysokým očekáváním vkládaným do originální sportovní hry Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball. Inu, kdo by nebyl zvědavý na sličné bojovnice v bikinách...
  • Dobře se vede i japonskému vydavatelskému domu Konami. Jeho hrubý zisk za toto pololetí by měl dosahovat výše 1,15 miliardy jenů (285 milionů korun) – tedy pětkrát více než za stejné období v minulém roce. Největší podíl na tom však v jeho případě nemají ani tak slavné renomované tituly jako Metal Gear Solid, jako v našich krajích prakticky neznámá karetní hra Yu-Gi-Oh, která by dle současných předpovědí mohla být stejně populární, jako svého času Pokémoni. Uvidíme před Vánoci, kdy by se měla hra dostat do Evropy.
  • Názory na hru True Crime: Streets of L.A. se možná liší, ale vedení společnosti Activision se hodně zalíbila – minulý týden tento vydavatelský dům oznámil, že kupuje studio Luxoflux, jež má zmíněný projekt na svědomí. Že by se Activision rozhodlo zaměřit především na dospělou část hráčské obce? To by nebylo špatné.
    Zdroj: GamesIndustry

  • Autor:




    Nejčtenější

    The Orange Box
    Na třetí epizodu Half-Lifu 2 čekáme již 10 let. Vzpomínka na Orange Box

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Fire Emblem Warriors
    RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

    Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Mafia: The City of Lost Heaven
    Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

    Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

    Další z rubriky

    Tracer z Overwatche
    Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

    Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

    Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
    Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

    Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

    LawBreakers
    Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

    Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.