Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – online hraní prý není masové

  12:00
Společnost 3DO míří ke dnu. Podaří se jí odrazit zpět ke hladině? || Nintendo dalo najevo svůj nezájem o podporu online titulů. Uvádí zajímavé důvody. || Xbox nedokáže prorazit na „východní frontě“.

Pomalá cesta ke dnu – středa 26. března 2003
O úpadku vydavatelské společnosti 3DO jsme vás v naší rubrice již informovali. Z obra se stal trpaslík – a stále se zmenšuje. Alespoň co se finančních výsledků týče. Firma známá především svými sériemi Might and Magic, Heroes of Might & Magic a Army Men zveřejnila nové odhady vývoje pro aktuální čtvrtletí a své akcionáře tak rozhodně nepotěšila. Z plánovaného zisku se totiž stala ztráta a místo obratu 18 milionů dolarů (530 milionů korun) prý dosáhne tržeb jen 15 milionů dolarů (440 milionů korun). Někomu by to mohlo stačit, ale 3DO se kdysi – a není to až tak dávno – pohybovala v řádově vyšších částkách...
Přesto této společnosti nehrozí likvidace. Jejímu vedení se totiž podařilo sehnat kreditní jistinu ve výši 10 milionů dolarů (29,5 milionu korun), z níž již téměř polovina byla použita na investice do nových titulů. Se svou troškou do mlýna přispěchal i ředitel 3DO Trip Hawkins, který již tradičně sáhl do kapsy a půjčil vlastní firmě další 4 miliony dolarů (118 milionů korun). Záchrana společnosti jej už přišla na 12 milionů dolarů (354 milionů korun). Teď asi ze všech sil doufá, aby 3DO nenásledovalo příklad britského vydavatelství Rage, na něž se upamatovala banka a investoři a během pouhého týdne zmizela z herního světa. Příčinou pádu Rage byla právě kreditní jistina, kterou firma nedokázala splatit – a z níž již 3DO citelnou část odčerpalo.
Zdroj: GameSpy Daily

Internet Nintendu nevoní – čtvrtek 27. března 2003
Japonská společnost Nintendo oznámila, že na blížícím se květnovém veletrhu E3 nepředstaví žádný titul, jenž by se honosil přízviskem „online“. Překvapení laické i odborné veřejnosti bylo o to větší, že konkurenční firmy Sony a Microsoft dělají vše pro to, aby na tomto poli ovládly co největší tržní podíl. Jenže Nintendo chce jít svou vlastní cestou a řídí se svým vlastním rozumem. PR manažerka evropské pobočky Shelley Friendová prohlásila: „Každý se teď zaměřuje na online tituly, ale to neznamená, že na ně již nadešel čas. Skutečnost, že tyto hry lze hrát po internetu ještě neznamená, že to lidi budou skutečně dělat.“
Toto tvrzení by mělo hlavu a patu – kdyby realita nepoukazovala na pravý opak. Společnosti Sony a Microsoft přilákaly k online podpoře již 1,5 milionu zákazníků a na PC jich je ještě mnohem více. Nesrovnatelně více. Nintendo však tvrdí: „Zaměřujeme se na masový trh a nejsme toho názoru, že by byly online tituly pro masy.“
Skutečnost je ale možná někde jinde. Spíš to vypadá, že Nintendo nedokáže udělat žádnou hru, pro niž by se internetová podpora vyplatila. Samozřejmě, že Mario je výborný, Pokémoni jsou úžasný fenomén a ani další tituly nejsou k zahození. Jenže užívat si je po síti? Proč? Zdá se, že Nintendo považuje za „masový trh“ ten, kde jsou desítky milionů potenciálních kupců. Už se nedívá na to, že kvalitní online titul může být zaměřený i na úzkou skupinu hráčů, a přesto vydělávat. Na PC i ostatních platformách je příkladů více než dost. Tyto tituly však mají jedno společné – jsou vytvořené naprosto precizně a podporují kompetitivní hraní. S tímto prvkem však Nintendo nikdy spojováno nebylo – a pokud nezmění svůj přístup, tak ani nikdy nebude. V tom případě mu ovšem zůstanou brány k potenciálně výnosnému a neustále rostoucímu trhu navždy uzavřené.
Zdroj: CVG

Osudná cesta na východ – čtvrtek 27. března 2003
Herní konzole Xbox získává stále na popularitě – ale pouze v USA a Evropě. V Austrálii má své vlastní specifické problémy (u protinožců jsou mod-čipy legální, což není Microsoftu po vůli) a Asie nemá o černou skříňku zájem. Minule jsme vás informovali o tom, že japonská pobočka herní divize tohoto kolosu začala propouštět zaměstnance, a nyní se k tomu přidává další rána – fatální neúspěch v Jižní Koreji. Tato pro Evropany exotická země je rájem online hraní, a tak Microsoft doufal, že zde se svým projektem Xbox Live získá pevnou základnu. Jenže ouha. Od velkolepého příchodu na zdejší trh v loňském prosinci se prodalo ubohých 20 tisíc Xboxů. Přitom několik milionů lidí se zde věnuje online titulům jako Counter-Strike, StarCraft nebo domácímu MMORPG Ragnarok Online.
Odborníci vidí dvě možné příčiny neúspěchu. Jednou z nich je fatální nedostatek titulů, které by Korejce zajímaly – tudíž RPG, realtimové strategie a FPS. Microsoft totiž na tomto trhu zatím prodává jen hry z vlastních dílen a mezi nimi se moc zástupců těchto žánrů nenajde. Druhou možností pak je skutečnost, že Xbox naprosto neodpovídá korejské touze po kompetitivním hraní. Lidé jsou v tomto regionu zvyklí pořádat velké turnaje, trávit na internetu spoustu času a soupeřit ve velkém měřítku. Něco takového jim Xbox neposkytuje.
Samozřejmě, že ve skutečnosti půjde především o kombinaci obou faktorů. Microsoft zkrátka při vstupu na tento trh zapomněl, že přichází do jiné komunity, než na kterou je zvyklý, a že se musí řídit zdejšími pravidly. Měnit je nemůže. Korea a vlastně i Japonsko se bez Xboxu obejdou – mají své vlastní oblíbené platformy. Microsoft musí dát hráčům pořádný důvod, proč je opustit a zpronevěřit se tak svým zásadám. A to dosud neučinil.
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Vývojářské studio Mythic Entertainment, jež se proslavilo svým MMORPG Dark Age of Camelot, obdrželo od investiční firmy TA Associates finanční sumu ve výši 32 miliony dolarů (944 miliony korun). Bohužel není přesně známo, co dostalo TA Associates na oplátku, jen že její zástupce bude sedět ve správní radě studia. Počítáme však s tím, že to není všechno. To by totiž bylo opravdu hodně drahé křeslo.
- Britská společnost Steel Monkeys začala pracovat na závodním titulu pro společnost TDK Mediactive. Na tom by nebylo nic divného, kdyby ji s sebou do likvidačního víru málem nestrhla partnerská vydavatelská společnost Rage, která před několika měsíci bleskově zmizela ze scény. A Fénix povstává z popela...
- Známá společnost Sega se rozhodla otevřít si v Paříži vlastní pobočku, která bude dohlížet na vydávání jejích her v evropském regionu. Důvod k tomuto kroku je prostý: dosud zde vše zajišťovaly partnerské firmy jako Infogrames, Sony a Acclaim, jenže prodeje nebyly nikdy takové, aby se s nimi Sega spokojila. Řekla si tedy, že se zařídí podle starého rčení „když chceš něco udělat pořádně, udělej to sám“. Uvidíme, zda přinese tento krok kýžené výsledky, nebo jestli Evropané o tituly z produkce této firmy opravdu nemají zájem.
Zdroj: GamesIndustry, Sunday Herald

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...