Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – válka v Iráku a počítačové hry

  12:00aktualizováno  26. března 9:05
Společnost Acclaim se ocitá před soudem. Už zase. || Tržby za hry klesly v USA oproti loňskému roku za únor o 5 procent. Co za to může? || Jak se projeví válka v Iráku na herním průmyslu?

Další hřebíček do rakve – 17. března 2003
Vydavatelská společnost Acclaim začíná být v soudních síních stejným štamgastem jako „recidivista“ Microsoft. Nedávno jsme vás informovali o tom, jak na tuto firmu podal žalobu známý freestylový závodník Dave Mirra ve spojitosti s titulem Dave Mirra Freestyle BMX XXX (hra je nyní známa jen jako BMX XXX), tentokrát ji před soud ženou sami investoři. Acclaim údajně zveřejňoval zavádějící nebo neúplné informace o své pozici na trhu, aby zvýšil zájem o své akcie.
Přečinů se měl dopustit celkem pětkrát, a to v období mezi 11. lednem a 19. zářím loňského roku. Acclaim prý záměrně zamlčoval problémy ve svém vývojářském studiu, neinformoval o slabých prodejních výsledcích svých klíčových titulů a podobně. Když pak v polovině října vyšel s pravdou ven a výrazně snížil odhady pro poslední čtvrtletí roku 2002 a výhled na rok 2003, cena akcií klesla během jediného dne o 30 procent. Nelze se divit, že investoři, jež nakoupili cenné papíry Acclaimu právě v době, kdy si firma nechávala negativní zprávy jen pro sebe, se nyní cítí ošizeni. Aby ne – akcií nakoupených za těžké peníze v inkriminované době se nyní mohou zbavit jen s citelnou ztrátou.
Podobné soudní spory nejsou v Americe ničím neobvyklým. Není však jasné, jaký rozsudek nakonec padne – žalující strana totiž musí prokázat zlý úmysl na straně Acclaimu a že nezveřejněné informace byly zásadního rázu. Nikdo nemůže být potrestán jen za to, že zaměstnává špatné analytiky. Firmě, jež se v současnosti potýká s nemalými finančními a právními problémy, však tato negativní publicita rozhodně nepomůže. Přesto je Acclaim dost silný na to, aby bouři přestál když ne úplně ve zdraví, tak maximálně s lehčím infarktem.
Zdroj: GamesIndustry

Pýcha předchází pád – pondělí 17. března 2003
Nic nemůže trvat věčně. Bylo tedy velice pravděpodobné, že po enormních vánočních tržbách musí v herním průmyslu dojít k částečnému útlumu – vydavatelství musí připravit novou munici v podobě kvalitních trháků a zákazníci se musejí v práci ze všech sil otáčet, aby našetřili nějaké ty drobné na další hry, když během „svátků klidu a míru“ utratili vše, co utratit šlo.
A je to tady. Po vcelku solidním lednu – tržby tehdy v Americe stouply meziročně o jedno procento – nastal propad. Během února totiž herní vydavatelství v USA dosáhly tržeb ve výši 334 milionů dolarů (téměř 10 miliard), což je o 5 procent méně než před rokem. Na vině jsou především konzole nové generace, které vytlačily své předchůdce – například her pro původní PlayStation se prodalo o 70 procent méně než o rok dříve – ale jejich osmnáctiprocentní meziroční nárůst takto vzniklou mezeru nedokázal nezaplnit.
Ne každý si však měl na co stěžovat. Zatímco většině vydavatelů během února tržby klesly, v Electronic Arts mají důvod k oslavě. Jako jediní totiž i v období tradičně spojovaném s „herním suchem“ pokračovali ve vydávání hitů, takže meziroční obrat se této společnosti zvýšil o velice slušných 36 procent. Musíme si však uvědomit, že třetinový nárůst počátkem roku nemá na stav firemní pokladny takový vliv, jako stejný procentní skok těsně před Vánoci.
Zdroj: Reuters

Jak válka v Iráku ovlivní herní průmysl? – středa 19. března 2003
Bude mít současný válečný konflikt v Iráku dopad na svět počítačových her? Mohl by. Vzpomeňme si na dobu po 11. září 2001, kdy kvůli teroristickým útokům na USA pozdržovali vydavatelé uvedení na trh několika desítek titulů, aby svým válečným tématem či jinak „neranili city zákazníků“ – pochopitelně především Američanů. Na druhou stranu v současnou dobu si do obchodů razí cestu hned několik vysloveně válečných her a nezdá se, že by proti tomu někdo něco namítal. Takže v tomto ohledu žádný dopad nejspíš nehrozí. Pokud nějaký bude, tak spíš pozitivní – „boj s Husajnem“ bude jistě vítaným námětem pro nejednu propagačně laděný projekt.
Analytická společnost NPD Group však varuje, že i tak bude mít válka na herní průmysl neblahý vliv, zvláště v případě, že se potáhne déle než jeden měsíc. Nebude se však týkat ani tak samotné tvorby a vydávání her, jako jejich následného prodeje. Pokud totiž nebude útok na Irák probíhat úplně hladce, budou lidé z opatrnosti šetřit, místo aby bezhlavě utráceli za zbytečnosti. Zástupci NPD Group provedli průzkum veřejného mínění mezi 5000 Američany, z něhož vyplynulo, že tři čtvrtiny obyvatel USA bude při nákupech opatrnější. Přitom 38 procent uvedlo právě počítačové hry jako oblast, v níž se hodlají uskrovnit.
S výjimkou útoku na WTC před rokem a půl se dosud žádná z politických ani ekonomických událostí herního průmyslu nedotkla. Příčinu vidí NPD Group v tom, že dříve se jednalo o velice specializovaný druh zábavy pro poměrně úzkou skupinu obyvatel. Nyní je však situace zcela odlišná a hry jsou zhruba na stejné úrovni jako filmy nebo hudba – opravdoví nadšenci tvoří menší část, většina obratu připadá na příležitostné neboli mainstreamové hráče. A ti si raději udělají ve sklepě zásoby benzínu na horší časy a oželí jeden dva datadisky k The Sims.
Zdroj: GamesIndustry, Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Marketingový nástroj zvaný „product placement“ – nenápadná reklama založená na vložení určitého produktu do filmu, knihy nebo jiného uměleckého díla – si v počítačových hrách svou premiéru už odbyl. Zatím však nejsou k dispozici žádná konkrétní čísla o jeho efektivnosti. O to se nyní začala snažit společnost JAM International Partners, která patří v oboru product placementu mezi vcelku významné hráče. Zatím se odhaduje, že product placement v elektronické zábavě dosáhne roku 2005 obratu 705 milionů dolarů (21 miliard korun). Pokud však zaměstnanci JAM dojdou k závěru, že v počítačových hrách je procento úspěšnosti reklamy větší než u filmů, můžeme očekávat mnohem větší nárůst. Otázkou je, jestli tím hry neztratí své kouzlo…
- Kauza ukončení prodeje konzole GameCube v britských obchodech pokračuje. Tentokrát má však překvapivé rozuzlení. Obchodní řetězec Argos v úterý oznámil, že platformu včetně veškerého příslušenství stahuje z prodeje – jen proto, aby v pátek své rozhodnutí zrušil. Jak se totižchtěl zbavit zásob a snížil cenu, zvedl se prodej o neuvěřitelných 500 procent (to není překlep). Znamená to jediné: zákazníci mají o GameCube zájem, ale pouze v případě, že se pohybuje ve zcela jiné cenové relaci než konkurence. - Japonská divize Microsoftu mající na starost prodej konzole Xbox propouští své zaměstnance. Škrty nejsou nijak dramatické – ze zhruba 200 zaměstnanců se na dlažbě ocitlo 34. Je to však jasný důkaz toho, že se Xboxu v Zemi vycházejícího Slunce příliš nedaří a že je nutné šetřit na provozních výdajích.
- Německá vydavatelská společnost Zuxxez Entertainment otevřela novou pobočku v USA. Povede ji James Seaman, který prošel mimo jiné řadami slavného Maxisu. Snad to bude znamenat, že evropské a přitom neanglické a nefrancouzské projekty – které až na výjimky dosud každý přehlížel – začnou být za oceánem brány vážně.
Zdroj: GameSpy Daily, GamesIndustry, Xengamers

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo

Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...