Za více muziky méně peněz – pondělí 12. května 2003
Analytická společnost NPD Group již tradičně zveřejnila své statistické souhrny amerického herního trhu za první čtvrtletí tohoto roku a výsledky jsou docela zajímavé (ostatně proto o nich píšeme). Celkový obrat sice klesl oproti stejnému období loňského roku o 2,4 procenta, ale rozhodně to nebylo z důvodu, že by lidé ztráceli o hry zájem. Her a kusů hardwaru se totiž prodalo o 7,4 procenta více, ale snížily se ceny.
Nejmarkantnější rozdíl byl u herního hardwaru. Zatímco z pohledu kusů se prodej zvýšil o 16 procent, tržby klesly o 12,6 procenta. Příčinou je především nižší cena herních konzolí – před rokem byla až o třetinu vyšší. Trošku jiná situace byla u samotných her – pro konzole se jich prodalo o 1,5 procenta více (tržby o 6,5 procenta vyšší), tituly pro PC naopak zažívají recesi – zájem o ně se snížil o 3,5 procenta (tržby o 5 procent nižší).
Z těchto čísel vyplývá mimo jiné skutečnost, že pokud klesne cena, projeví se to pozitivně na prodeji. Mohlo by se zdát, že konzolové hry jsou výjimkou – zaznamenaly totiž nárůst bez ohledu na vyšší cenu. Jenže to není tak úplně pravda. Nesmíme totiž zapomenout, že počet prodaného hardwaru výrazně stoupl, ale na zábavním softwaru se to podepsalo jen minimálně. Rozpočítáme-li tedy hry na jednotlivé zákazníky, zjistíme, že zájem výrazně klesl. Lidé si už holt víc rozmýšlejí, zda kupovaná hra za ty peníze stojí, nebo jestli se bez ní radši obejdou.
Zdroj: Reuters
Rodiče podporují děti, aby si hrály – středa 14. května 2003
Konečně se objevil nějaká americká studie, která není zaměřená na škodlivost her. Místo toho se snažila najít odpověď na otázku, jak se tváří rodiče na zálibu svých ratolestí v počítačových hrách.
Výsledky dopadly pro zábavní průmysl velice pozitivně. Téměř 90 procent titulů prý svým potomkům kupují dospělí, díky čemuž nehrozí, že by se na monitoru objevilo něco závadného (a pokud ano, může rodič přičítat vinu jen sám sobě). Navíc téměř 60 procent dospělých si alespoň jednou do měsíce zahraje se svým dítětem, což prohlubuje jejich vztah, a dvě třetiny dokonce tvrdí, že počítačové hry mají kladný dopad na životy jejich dětí.
Je to trošku rána pod pás všech militantních moralistů, kteří by nejraději zakázali prodej všech her, v nichž se objevuje násilí. Jak se totiž zdá, ztrácí jejich největší argument oporu ve faktech. Tvrdí totiž, že se snaží chránit mládež – ale ta je již pod dohledem těch nejpovolanějších: rodičů.
Zdroj: Reuters
Kdo neplatí, zaplatí – pátek 16. května 2003
V rámci úsporných opatření zrušila vydavatelská společnost Midway několik svých rozpracovaných projektů. Jenže je možné, že nakonec neušetří zdaleka tolik peněz, kolik doufala. Vývojáři z Pandemic Studios, kterých se škrty nemile dotkly, totiž podali na Midway žalobu a nyní na nich požadují odškodné ve výši 4,75 milionu dolarů (130 milionů korun). Na svém projektu SpecWarrior totiž pracovali na zakázku Midwaye již několik měsíců, ale zatím od vydavatele neviděli ani penci. To si teď chtějí vynahradit – a nelze se jim moc divit.
Jenže Midway nechce sedět s rukama v klíně. Jeho vedení prohlásilo, že „žaloba je pokusem Pandemicu zneužít soud k finančnímu zisku navzdory faktu, že nedokázali dodržet předchozí dohody.“ I to je možné. Pokud Pandemic neplnil termíny, měl by za to být sankcionován. Je-li však pravda, že byl jejich projekt zrušen bez jakékoliv náhrady – a tedy i bez zaplacení již hotové části – nevypadá to zrovna košer.
Bude velice zajímavé sledovat, jak pře nakonec dopadne. Případ Pandemicu totiž není v herním světě nijak ojedinělý. Vydavatelé potýkající se s finančními problémy velice často neplní své finanční závazky vůči vývojářským studiím pracujícím na objednaných titulech. Pokud by však justice takovéto počínání označila za nezákonné, mohlo by se to konečně změnit k lepšímu. Ale co si budeme povídat – taky nemuselo…
Zdroj: Chicago Business
Střípky a zajímavosti
- Společnost Atari se ze všech sil snaží profilovat jako vydavatel špičkových titulů – což se o Infogrames říct rozhodně nedalo. S velkou slávou tedy oznámila, že podepsala několikaletou smlouvu s vývojářským studiem Firaxis Sida Meiera. Výhodná je pro obě strany. Meier získá práva na několik známých sérií a Atari je pak vydá. Atari samozřejmě mohlo tato práva svěřit komukoliv, ale přece jenom, když je po ruce Sid… Proč hledat dál?
- Vydavatelství 3DO se v prvním čtvrtletí tohoto roku – již tradičně – nedařilo. Viníka za nesplnění odhadovaných výsledků hledá všude možně. Výkonný ředitel Trip Hawkins se dokonce nerozpakoval hodit velkou část zodpovědnosti na americkou vládu – zhoršení pozice na trhu prý přišlo ve chvíli, kdy začala válka v Iráku. Inu, když si někdo postaví živobytí na hrách se zelenými plastikovými vojáčky, může se stát cokoliv.
- Tak Sony nakonec po týdnech spekulací svou konzoli PS2 přece jen zlevnila – ze 199 dolarů na 179 dolarů. Není to ale proto, aby podpořila vydavatele a prodejce nebo aby spustila další kolo cenové války, ale prostě jen proto, aby z obchodů zmizely staré konzole a mohly se rychle nahradit jejich upravenou verzí. Ta bude stát stále tradičních 199 dolarů.
Zdroj: GameSpot, VE3D, Reuters