Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom – zmírní USA své zákony?

  12:00aktualizováno  7. října 9:37
Přísné americké zákony namířené proti kopírování hudby, filmů a softwaru se možná změní. Oslabuje vliv nahrávací lobby? || Podivné praktiky organizátorů britské kampaně za zlevnění her „FairPlay Campaign“. || Někteří vydavatelé věří v budoucnost evropského herního trhu. Vivendi Universal je jedním z nich.

Úterý 1.10.2002
Zatímco některé státy jsou rájem pro softwarové a hudební piráty, v USA naopak dohánějí snahu o ochranu autorských práv ad absurdum. Situace zde nezřídka připomíná hon na čarodějnice. Například zákon Digital Millenium Copyright Act (DMCA) z roku 1998 prakticky ořezal „zákonné právo“ občanů na kopírování hudby a filmů (pro vlastní používání apod.) na naprosté minimum. To se možná ale brzy změní – pokud se dvojici amerických zákonodárců Ricku Boucherovi a Johnu Doolittleovi podaří do senátu protlačit návrh zákona na ochranu práv uživatelů digitálních médií (Digital Media Consumers´ Rights Act - DMCRA). Ten by měl napravit „křivdy“ způsobené právě čtyři roky starým DMCA – především obsahuje výčet konkrétních příkladů, kdy by mělo být spotřebiteli povoleno prolomit ochranu proti kopírování. Převážně se jedná o ty situace, kdy si chce zákazník pustit CD na počítači, podívat se na DVD film zakoupený v jiném regionu apod.
Zatím není jasné, jakou podporu bude mít zákon v senátu, ale mezi laickou a odbornou veřejností se dočkal velice kladného ohlasu. Své sympatie s ním vyjádřily již společnosti jako Intel, Philips či Sun Microsystems a mnohé neziskové organizace. Nemalé naděje do něj vkládají pochopitelně i piráti, ale to už je zase jiná pohádka.
Zdroj: Reuters

Středa 2.10.2002
Pravděpodobně jste zaregistrovali kampaň proti předraženým hrám, kterou minulý týden odstartovali britští hráči. Na svých stránkách tvrdí, že „neexistuje jediný důvod, proč by hry neměly stát 20 liber (900 korun) nebo ještě méně“, přičemž se opírají mimo jiné o výroky slavných osob z herní branže. Snaha to je jistě chvályhodná, to samé se ale bohužel nedá říci o prostředcích, které organizátoři kampaně používají. Také si za to vysloužili ostrou kritiku.
Problém byl především v jimi použitých citacích. Jednalo se totiž často o věty vytržené z kontextu, za kterými si příslušné celebrity v současnosti již nestojí. Hned v úvodu byl například citován přední vývojář Peter Molyneux, tvůrce Black & White a dalších nesmrtelných titulů. Jenže inkriminovanou větu, v níž herní průmysl kritizoval, vyřkl roku 1996. „Od té doby se situace rapidně změnila,“ říká Molyneux dnes. „Vysoká cena her umožnila vznik skvělých projektů, vývoj jednoho titulu je teď navíc rok od roku o milion liber dražší.“ Je sice možná podivné, že změnil názor, ale má na to právo – jako každý člověk.
Podobných „ústřelků“ si propagátoři kampaně FairPlay dovolili více. Možná zapomněli, co si dali do názvu. V jejich prospěch mluví aspoň to, že sporné citace ze svých stránek již odstranili.
Zdroj: GamesIndustry

Čtvrtek 3.10.2002
Říkal někdo, že evropský herní trh nemá budoucnost a že se nevyplatí vytvářet hry určené konkrétně pro něj? Společnost Vivendi Universal má trošku jiný názor. Její herní divize VU Games totiž zakoupila švédské vývojářské studio Massive Entertainment, jejímž nejznámějším projektem je realtimová strategie Ground Control. Zároveň s tímto krokem vydala společnost VU Games tiskovou zprávu, v níž oznámila, že do budoucna se bude zaměřovat především na vydávání her v Evropě a Asii a podporování projektů, které jsou pro tyto trhy určeny.
Pro obyvatele Starého kontinentu to je bezpochyby dobrá zpráva. Již mnohokrát se totiž ukázalo, že vkus amerických a evropských hráčů se výrazně liší, a protože je prodejnost v USA přeci jen o něco vyšší než v Evropě, jsme to většinou my, kdo se musí přizpůsobit. Jak vidno, na obzoru již začíná svítat.
Zdroj: GamesPress

Střípky a zajímavosti:

  • Vývojáři z německého studia Westka zavřeli krám. Důvod – katastrofální nedostatek financí pro další činnost. Důvod důvodu – tak dlouho nedokázali sehnat vydavatele pro svou adventurně laděnou akční hru Y-Project, až jim to zlomilo vaz. Na jednu stranu to je škoda, na stranu druhou se není čemu divit; jen málokdo by byl ochoten investovat do prakticky neznámého týmu a nepříliš zajímavého titulu ve chvíli, kdy na trhu hledají publishera mnohem ambicióznější projekty.
  • Podobný osud jako Westku potkal i vývojáře z Binary9 Studios. Ti chtěli vytvářet hry pro platformu GBA, ale za celý rok své existence nesehnali nikoho, kdo by o ně měl zájem. Smůla.
  • Britský Official PlayStation 2 Magazine, jehož mutace vychází i u nás, mění svou tvář. Prý se jedná o reakci na fakt, že díky masivnímu zlevnění PS2 se tato konzole dostala do rukou i těm lidem, kteří se o hry jinak příliš nezajímají. Nový design tedy bude „mainstreaovější“ než dosud. Možný důvod je ale i ten, že prodejní čísla přestala být pro vydavatele uspokojivá. Již brzy uvidíme, jak proměna nakonec dopadla a zda se z „konzolového Economistu“ nestane „konzolová Vlasta“.
  • Renomované studio Blizzard Entertainment prodalo licenci společnosti Toycom na výrobu hraček ze světů Warcraftu, StarCraftu, a Diabla. Inu, proč ne. Když se tak prodávají Pokémoni
    Zdroj: GamesPress

  • Autor:




    Nejčtenější

    Mafia: The City of Lost Heaven
    Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

    Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Fire Emblem Warriors
    RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

    Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Call of Duty: WWII
    Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

    V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

    Další z rubriky

    Triss Ranuncul - Zaklínač
    KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

    Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    LawBreakers
    Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

    Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.