Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: A co bude dál?

  11:15aktualizováno  11:18
Registrované křemíkové partnerství *** Šmíráček vás vidí *** PS3 vydrží 10 let a nVidia je nejlepší *** Odboroví předáci: Vývojářům her hrozí vyhoření *** Léčebna herních závislostí praská ve švech

Uplynulý týden byl zvláštní. Plný okurkového salátu, okurkové polévky za studena. Okurky nakrájené k večeři spolu s hermelínem, klobáskou chorizo a rajčátky ze zahrádky. Okurková sezóna. A pak přišly velké zprávy, které se dotýkají i hráčů. Microsoft konečně oficiálně představil projekt Zine, zábavního kapesního zařízení. A pořád ještě úplně nevyloučil herní funkce. Ale to je jen slabý odvar největší zprávy tohoto roku. Spojení AMD a ATI je jednoduše bomba. Obě firmy jsou tak trochu věčně druhé, ale spojení dvou dvojek může přinést zajímavé výsledky.

Připomeneme si fakta. AMD jako silnější partner kupuje výrobce grafických čipů Ati Technologies . Za ovládnutí kanadské společnosti zaplatí AMD 4,2 miliardy amerických dolarů v hotovosti a další 1,2 miliardy přidá v podobě obrovského balíku 57 milionů svých akcií. A protože jde o fakta, musíme připomenout také to, že z akvizice nemusí nic být, pokud regulační orgány zjistí, že spojení obou firem ohrožuje konkurenceschopnost trhu. Nelze přesně odhadnout, zda je to pravděpodobné, obě společnosti jsou ve svém oboru spíše submisivní, než dominantní. Jejich spojení je ale zajímavé a v některých kancelářích může vyvolávat obavy či nejistotu.

Znejistěly určitě hned dvě velké společnosti. Jejich jména vám musela vytanout na mysli okamžitě. Intel i nVidia čelí nástupu svých rivalů a jejich spojení představuje hrozbu zejména pro Intel, který se, jak jsme psali minule, snaží vytěžit maximum z prodeje integrovaných grafických čipů. Velice zajímavě totiž zní citát z tiskové zprávy. Podle něj chystá "nové" AMD vývoj integrovaných čipů, které spojí funkce procesoru a výkonné grafické karty do jednotného řešení. To by mohlo přinést vyšší výkon díky rychlejší komunikaci mezi CPU a GPU a díky Hypertransportu nebo jeho nástupci také rychlejší komunikaci s pamětí. Tím by mohlo dojít k napravení nedostatků současných integrovaných karet. AMD zaútočilo na své "uzavřené" konkurenty i vyjádřeným odhodláním nabízet otevřená a jednotná řešení, která budou moci využívat technologičtí partneři.

Zní to všechno vážně pěkně, ale může z toho být také průšvih, třeba jako neúspěšný Crossfire – řešení pro spřažení dvou grafických karet od Ati, se kterým si nVidia a jeho SLI víceméně vytřelo pozadí. To AMD je přeci jen v boji se svým arcirivalem úspěšnější, přestože marketingově a v podílu na trhu to ještě není tak dobré, jak by papírové předpoklady mohly naznačovat. Integrace ale není jediným směrem, kterým chce AMD jít. I nadále má pokračovat vývoj špičkových herních a profesionálních grafických čipů. Jaká tedy v roce 2008 přijde novinka, a zda pomůže PC jako herní platformě se dozvíme za 18 až 30 měsíců. A co bude s nForce čipsetem s integrovanými nVidiemi? To bude ještě zajímavé. Konec prvního dějství přijde koncem tohoto roku, až bude, pokud bude, transakce uzavřena.

Šmíráček vás vidí
A teď si dáme okurku nakládačku. Když jsem kdysi viděl plakát s nápisem "šmíráček tě vidí", měl jsem z toho druhé vánoce. A další díl PR boje o podíl na trhu herních zařízení mi ten zábavný zážitek připomenul. Sony totiž oznámilo licencování technologie pro videokonference od společnosti Collaboration Properties (v angličtině nemá slovo kolaborace tak hanlivý přízvuk, ale stejně to zní divně). Podle všeho se nástroje pro "spolupráci na dálku" stanou součástí služeb Playstation 3 ve spojení s novou generací kamerky EyeToy. Sony ostatně o podpoře videohovorů u PS3 mluvilo. Nemluvě o tom, že pro původní EyeToy existuje online chat.

A abychom byli jako slavný francouzský básník konce středověku Francois Villon nestranní, zastánci všech stran, zmíníme také skutečnost, že Microsoft chce kamerku přidat ke svému Xboxu 360 a rozšířit tak komunikační možnosti uživatelů služby Xbox Live. Obě zařízení by měla podporovat vyšší rozlišení než dnes běžné videokamery, ale skutečné videokonference přeci jen zůstanou ještě nějakou dobu v rukách firem, jako je Polycom nebo LifeSize. Na kecání s kamarády nebo virtuální sex s přítulkou by to ale jedincům nad 15 let mohlo třeba stačit.

Dlouhá životnost jako záchrana vysokých investic
A Sony ve snaze nalákat uživatele pokračuje dalším oblíbeným tématem – dlouhou životností zařízení. Nikoliv tím, že by PS3 vydržela při velké zátěži pracovat bez poruchy deset let. Celou dekádu chce Sony udržet výrobu a prodej Playstation 3. Dlouhý životní cyklus je ostatně trumfem původní Playstation i Playstation 2, která se i po zahájení závodu o zábavu budoucnosti prodává stále lépe než zatím jediná nex gen konzola na trhu. "Klíčové sdělení" pro Sony zopakoval šéf nVidie, která do Playstation 3 dodává nějaký ten vysoce hodnotný křemík. V rozhovoru o spolupráci nVidia a Sony obhajoval očekávanou vysokou cenu PS3 slovy, že na trhu vydrží deset let a že je nesmysl uvést na trh next gen konzolu bez podpory next gen datového média (rozuměj toho správného, Blu-Ray od Sony), což samozřejmě něco stojí. Kromě povinné rétoriky na téma vysoká hodnota a zářivé zítřky s PS3 se čtenáři dozvěděli, že žádná jiná firma vyrábějící grafické karty neinvestuje tolik do vývoje a výzkumu. Náhoda? Ve vztahu ke spojení AMD a Ati ani omylem.

Odboroví předáci: Vývojářům her hrozí vyhoření
Odbory jsou ZLO. Stačí tři lidé (u nás), a z kapitalistického otrokáře se může stát hračka v rukou činovníků zaměstnaneckých organizací. České dráhy by o tom mohly vyprávět. A nejen ony (pan von Klein už asi tuší). Úkolem odborů je v podstatě jediná věc, přesunout co nejvíce výhod směrem od zaměstnavatele k voleným zástupcům zaměstnanců. Odbory proto upozorňují na neblahý stav fungování věcí ve firmě, a když to dělají intenzivně, dostanou se odboroví předáci i do pražských nevěstinců na útraty koncernu Volkswagen. Slovníkové heslo ODBORY ale nyní opustíme a půjdeme ke zpravodajství.

Britské odbory BECTU (zastupují lidi z televize i oborů interaktivní zábavy) se ozvaly na podporu vývojářů, kteří jsou chronicky přepracovaní, protože je jejich zaměstnavatelé nutí pracovat přes čas, bez siesty a v mizerných podmínkách. Výsledkem takového milého zacházení je syndrom vyhoření. To je stav, ve kterém tvrdě pracující otrok dospěje do stádia permanentní deprese, nenaloženosti a ztráty nápadů. Pracovní doba vývojářů pod termíny dokončení her dosahuje podle údajů BECTU 12–16 hodin denně a to po dobu někdy přesahující čtvrt roku v kuse. Pokud ještě nepracujete – je to vážně dost, i vsedě za nadupaným počítačem, v kvalitním kancelářském křesle a s presovačem v kuchyňce. Vývojáři si ale zároveň nestěžují na své výplaty. Celý obor tak, stejně jako jiné, funguje jako masomlýnek. vezme se mladé čerstvé maso a vymačká se z něj, co se dá. Pak se zbytky vyplivnout a přijde nové jehňátko.

A zpět ke slovníku. Jedním z cílů odborů je růst. Něco jako rakovina, ale s předstíranými dobrými úmysly a občas příjemnými výsledky (Mario Puzo – Kmotr). BECTU to ani nezapírá. Zveřejnění výsledků své interní studie zaměřilo právě na vývojáře, které vyzývá ke vstupu do odborů a boji za lepší zítřky. Tak hodně štěstí a pevné nervy.

Léčebna herních závislostí praská ve švech
O otevření léčebny herních závislostí v Amsterodamu GameEkonom již psal. Nyní máme zprávy o tom, jak to vypadá v praxi. Je tam plno a o léčbu se hlásí i cizinci. Proti Čechům prý nic nemají. Ředitel kliniky Keith Bakker, sám abstinující narkoman, si pochvaluje stále zvonící telefony a vypráví příběhy mladíků, kteří se vykašlali na školu, aby mohli hrát. Nemají kamarády, nemluví s rodinou. Co nám to připomíná?

Pokud se v tom poznáváte, vězte, že léčba spočívá v meditacích, sportu a skupinových sezeních. Jsem GameEkonom, závislý na zmrzlině, Cuba Libre a EverQuestu 2. Jen do bažanta nemočím jako jeden z léčených, Tim. Ten na léčení přišel poté, co mu rodiče dali ultimátum – klinika nebo ulice. Bez počítače.

Příjemné přežití aktuální demoverze solárního krematoria přeje lehce upečený GameEkonom.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...



Najdete na iDNES.cz