Uplynulý týden se nesl ve znamení herního násilí a protestů proti němu. Nešlo však o demonstrace aktivistů, protestovaly organizace, které určují, komu je hru možné prodávat. Britové a Irové zakázali hru úplně, v USA se dočkala ratingu Adults Only a výrazného omezení potenciální dostupnosti v obchodech. Následkem byl zákaz vydat hru pro PlayStation a Wii. Cílem soustředěného útoku se stala hra Manhunt 2, pokračování nesmírně brutálního akčního počinu z dílny Rockstar Games.
Stejně jako první díl, i dvojka nutí hráče zabíjet co nejbrutálnějšími způsoby – zákeřně, ze zálohy. Hra tentokrát nabízí dvě hratelné postavy – bývalého vědce Daniela Jehňátko (v orginále Lamb s odkazem na film Silence of the Lambs) a regulérního šílence Lea Kaspera. Cílem obou je dostat se za každou cenu a co nejkrvavějším způsobem z uzavřeného ústavu, který zneužívá psychicky narušené jedince k válečným výzkumům.
Pro přiblížení atmosféry hry si dovolíme ocitovat z preview WII verze serveru IGN: "Každá poprava má tři úrovně, které určujete délkou držení tlačítka A před zahájením útoku. Ukazatel na obrazovce postupně změní barvu z bílé (označení pro uspěchané zabití) přes žlutou (násilná vražda) až na červenou. Červený útok přitom vede k hrůznému odchodu nepřítele ze světa. V PS2 verzi stačí ke spuštění útoku pouhý stisk tlačítka, což je málo poutavé. Pokud se zaříznete pilou do lidské lebky, což vás čeká, může po vás hra chtít, abyste Wiimote pohybovali zepředu dozadu, stiskli tlačítko B a na výzvu hry trhli oběma ovladači nahoru, abyste svůj útok vyšperkovali. Představte si, že v Manhuntu 2 můžete použít nunchuck a Wiimote jako kleště, do kterých chytnete varlata některého z nepřátel a doslova je vytrhnete z jeho těla v proudu krve. Aby to nebylo málo, s mužstvím vytrhnete i jeden obratel své nebohé oběti. Nebo pokud tomu dáte přednost, můžete nepříteli zarazit pilu do rozkroku a chvíli řezat."
VIDEO - Manhunt 2 trailer
A teď řekněte sami – myslíte, že má pravdu jakýsi analytik, který tvrdí, že omezení prodeje této hry má na svědomí dřívější aféra Hot Coffee? My sázíme na slabé žaludky komisí, které hru hodnotily. A nemáme jim to v žádném případě za zlé. Takováhle hra by se neměla dostat do ruky nikomu pod 18 let, a v ideálním případě prostě nikomu. GameEkonom nemá nic proti násilí ve hrách. Takový Speedball je násilí plný, a je to skvělá zábava. Ale ani fatality v Mortal Kombatu nebo opravdu brutální popravy v Painkillerovi nedosahují takové intenzity, jakou předvádí Manhunt 2.
I první díl Manhuntu se dočkal zákazů v několika zemích, a Rockstar musel jít do vývoje druhého dílu s vědomím, že se situace bude opakovat. Nemá smysl se rozčilovat, přísné hodnocení obsahu je správné, Manhunt není nic pro dospívající jedince, slabo se z něj snadno udělá i herním veteránům. A pokud nějaký idiot (pokud se hra nakonec dočká vydání) prodá tuhle krvárnu dítěti, zaslouží si, aby si někdo pohrál kleštěmi s jeho mužnou chloubou.
Psychiatři: závislost na hrách není diagnóza
Špičkoví odborníci na poruchy psychiky se v průběhu diskuse pořádané Americkou Lékařskou asociací shodli na tom, že závislost na videohrách by neměla být uznána jako psychické onemocnění a zařazena do stejné kategorie jako závislost na alkoholu nebo drogách. "zatím nemáme nic, co by naznačovalo, že závislost na videohrách je komplexní psychologické onemocnění podobné alkoholismu nebo závislosti na návykových látkách. Není proto nutné k hraní přidávat slovo závislost," uvedl Dr. Stuart Gitlow, renomovaný psychiatr a aktivní člen asi deseti odborných organizací.
Odborná skupina, která se problémem zabývala, dospěla k závěru, že pokud výzkumy prokáží, že závislost na videohrách je závislostí v psychiatrickém slova smyslu, může se do diagnostického manuálu dostat za pět let. Ještě pět let tak můžeme být v klidu, i když Korejci a další národy své vášnivé hráče už oblažují elektrošoky.
Nicole Kidman propaguje Nintendo
Evropané se mají na co těšit – Nintendo DS jim prostřednictvím hry s příšerným názvem More Brain Training from Dr Kawashima: How Old Is Your Brain? Nicole tak nahradí původní plán propagovat hru v každé zemi prostřednictvím místní celebrity. Nicole bude figurovat v tištěné i televizní reklamě ve vybraných evropských zemích od tohoto týdne. Na obrazovce bude vidět v domácnosti s konzolou v ruce při hraní různých miniher. Nintendo Europe si Kidman vybralo, protože dokáže oslovit široké spektrum zákazníků různého věku a vzdělání, navíc má pověst inteligentní a zábavné ženy.
"Líbí se mi způsob, jakým Nintendo oslovuje nové zákazníky. Navíc jsem rychle zjistila, že trénink mozku je skvělý způsob, jak si udržet mladou mysl." Dodala jistě zcela upřímně oscarová herečka a exmanželka hollywoodského megamagora Toma Cruise.
Xbox 360 prorazil v Japonsku
Management Microsoftu v Japonsku se musí radovat. Po dlouhé době se dostala hra pro Xbox 360 do první desítky nejprodávanějších herních titulů v Japonsku. Povedlo se to titulu Trusty Bell: Chopin’s Dream (v Evropě to bude Eternal Sonata) od japonského studia Bandai Namco. Celkem 49 334 kopií podaných v týdnu s celkově velmi nízkými prodeji znamenalo celkové druhé místo za hrou DS Observation Training pro Nintendo DS. Slavit mohlo také Sony, kterému se podařilo také proniknout do top 10, a to hned za Microsoft. Ninja Gaiden Sigma od Tecma si koupilo 46 307 Japonců.
Hry konečně překonají hudbu
Celosvětový obrat herního průmyslu překoná fonografický průmysl v roce 2011, tvrdí to studie společnosti Pricewaterhouse Coopers. Zajistí to rychlejší růst prodejů her ve srovnání s ostatními druhy zábavního průmyslu, o který se postarají nové konzoly, hry pro mobilní telefony, herní reklama a rozvoj online hraní. V roce 2011 dosáhne objem herního trhu výše 48,9 miliardy USD s průměrnými meziročními nárůsty 9,1 % ve srovnání s celkovou rychlostí růstu zábavního průmyslu ve výši 6,4 %.