Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Co potěší uši

  12:05aktualizováno  27. února 11:54
Hudba ve hrách a hudební hry jsou lákadlem na hráče a jejich peněženky. A peníze jsou hudbou pro uši herních vydavatelů. Jak to celé jde dohromady? Dobře, ale s trvalými následky. GameEkonom vás slyší.

Dnešní GameEkonom začne lehce netradičně. Bude se věnovat částečně online hře na hrdiny, což jinak dělají Online Světy. Ale jen proto, aby se odrazil k něčemu jinému. Na trh se chystá další MMORPG - The Chronicles Of Spellborn, pracují na ní nezávislí holandští vývojáři ze společnosti Spellborn International. Ale to není tak podstatné, i když jim přejeme spoustu štěstí, protože ho budou v silné konkurenci potřebovat. Nás zaujala nenápadná zpráva publikovaná na stránkách věnovaných hudbě. Fantasy hru na hrdiny totiž hudebně doprovodí goth/rocková kapela Within Temptation. Pokud neznáte, představte si něžnější Nightwish nebo Evanescence. Kombinace gotického – temného, leč lyrického rocku s drsnějšími tóny – a fantasy prostředí není úplně překvapivá, i když si podobnou kombinaci dopřávají spíše filmaři než producenti her. Pro Within Temptation jde určitě o úspěch, Spellbornu může kvalitní muzika také pomoci. Právě proto je tahle zpráva zajímavá – muzika je poslední dobou stále důležitější součástí her. Nejen samotného herního zážitku, hudba je čím dál silnější marketingový nástroj, který hry prodává.

Nejkřiklavějším případem je samozřejmě ne úplně povedený Neprůstřelný 50c. Našimi kraji prošel tenhle kousek celkem bez většího zájmu, už proto, že hip-hop u nás stále nemá dostatečně silnou základnu. On pořád málokdo rozumí textům vykřikovaných s kulometnou kadencí, typicky černošským akcentem a spoustou sprosťáren, i když ty „cool boyz“ v textu nejspíše postřehnou. Rapper „Padesátník“ hru ve spolupráci s vydavatelem zatraktivnil tím, že pouze pro ni napsal několik skladeb. Tak donutil své hudební fanoušky, aby sáhli i po herním DVD, jen tak dostanou kompletní diskografii. Čistě na hudebním obsahu staví také veleúspěšné taneční a zpívající hry z nabídky Sony a dalších společností. Singstar, Guitar Hero, Karaoke....

Hudba je také výrazným prvkem ve stále nových dílech sportovních her. Speciálně Electronic Arts se na tuhle oblast specializují, i když kvalita nebývá úplně stálá, nemluvě o tom že ucho Evropana stále velkou část hudební smetánky Nového světa tak trochu nezná. Je škoda, že opravdu silné melodie ve hrách poslední dobou chybí. Myslím tím originální hudbu, ne licencované skladby. Částečně to zachraňují Japonci, ale to evropský hráč taky většinou neocení, protože se k jejich hrám nedostane. Můžeme tak jen vzpomínat na fenomenální hudbu ke hrám jako byl Crusader: No Remorse nebo ne až tak staré Rubies of Eventide. Ale nedá se nic dělat, pomáhá jediné. Vypnout hudbu ve hře a herní zážitek okořenit hudebním nářezem podle vlastního vkusu a nálady. Ona přeci jen jméno skladatele, kterého znají jen zasvěcení, nikoho ke koupi hry nenaláká. Zato zlatem ověšený černoch, to je jiná čokokoláda,

Codemasters a mistři reklamy a PR
U marketingu zůstaneme. Herní vydavatelství Codemasters hrdě oznámilo, že si najali společnost Branded , aby jim pomohla vylepšit vnímání jména společnosti a jednotlivých „značek“, které firma na trhu nabízí. Celá řada aktivit včetně reklamy bude zaměřena na rozvoj obchodních aktivit Codemasters zejména v nových oblastech mobilního a online hraní. Radši ale nebudeme citovat ty neuvěřitelné blemcy, které obsahuje tisková zpráva, která toto partnerství oznámila, mohlo by se vám udělat špatně.
Codemasters úspěch celkem přejeme a chápeme, že bez marketingu to nejde. Připravované online tituly vypadají zajímavě, to se musí nechat. Ale možná by to chtělo nějakou lepší agenturu než tu, která zaměstnává autora nicneříkající věty: „The challenge for us is to ensure that Codemasters fully exploits all the opportunities in the digital world to stay ahead of the game.“

Atari o 4 miliony blíže bankrotu
A už tu zase máme Atari. Nedobrá finanční situace vydavatele s legendárním jménem řešená odprodejem vývojářských studií a autorských práv se zhoršuje. Další čtyřmilionový zářez do účtů společnosti vytesal zakladatel vývojářského studia Reflections Interactive Martin Edmondson. K penězům přišel na základě mimosoudního vyrovnání, podle kterého stáhl žalobu na Atari podanou pro neoprávněnou výpověď z prosince 2005. Místo nejistého soudního sporu Atari raději najde 2,2 milionu v hotovosti a přidá milion a půl svých akcií v hodnotě dalších 2,1 milionu babek. Atari tolik peněz v hotovosti neuvolní najednou, peníze vydává už od září 2005 ve dvanácti měsíčních splátkách. První splátka byla vyšší, přinesla Edmondsonovi 400 000 dolarů.

Ještě malá lekce z historie. Studio Reflections vzniklo v roce 1984 a proslavilo se už hrami pro tehdejší herní dělo – Amigu. Nejznámější hrou Reflections byla akční Shadow of the Beast s pěknou 2D grafikou. To ale platilo jen do uvedení brutální závodní hry Driver pro Playstation. Po veleúspěšné jedničce přišel Driver 2, také poměrně úspěšný. Driv3r úspěšný nebyl, byl to propadák, ale chystá se další díl s podtitulem Parallel Lines. Tak snad Atari vydělá dost na právníky i vyspravení děr v rozpočtu.

Midway: sekera za 112 milionů dolarů
Další herní vydavatelství je v červených číslech, až to přestává být hezké. Další objetí vysokých nákladů a nízké originality je americký Midway, který za rok 2005 oznámil ztrátu ve výši 112,8 milionu dolarů při obratu 150,1 milionu. To vypadá, jako by na každý dolar, který připlul do pokladničky, zaplatil Midway dva. Červená čísla přitom pro Midway nejsou ničím novým, už vloni společnost utrpěla ztrátu, byť jen ve výši 24,7 milionu dolarů. Neúspěch komentují zástupci společnosti odkazem na celkovou mizérii na trhu způsobenou přechodem mezi generacemi konzol. A možná tomu i sami věří.

Problém ale bude spíš ve slabé nabídce. Největší úspěch pro Midway představuje hra Blitz: The league, která se dostala i do amerického Top 10. O kreslené hře Ed, Edd and Eddy jste nejspíš ani neslyšeli. A to jde o druhý největší hit Midway za nejdůležitější čtvrtletí roku, které do sebe soustředí vánoční nákupy. Midway ještě nezahazuje flintu do žita, i když se těžko chce věřit, že někdo bude dál poskytovat finance na provoz tak ztrátového podniku. Vylepšit svou finanční situaci chce společnost zejména distribucí obsahu prostřednictvím služby Xbox Live Arcade. Tak schválně, kdo vydrží déle. Midway nebo Atari? Možná uvidíme už příště.

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

Který Assassin's Creed vás bavil nejvíc a který považujete za nejhorší?

Assassin's Creed 2

Dnešní anketa je určena fandům slavné série Assassin's Creed. Napište nám, který díl je podle vás nejlepší a proč a...

KOMENTÁŘ: Městská akce nemusí být jako GTA. Yakuza pohledem zelenáče

Yakuza 0

Herní série Yakuza bývá mnohými charakterizována jako japonská verze populárního Grand Theft Auta. Loňský prequel a...

Co děláte během dlouhých loadingů či připojování do her?

Fallout loading

V další anketě se ptáme, co děláte během dlouhých loadingů a při čekání, než se hra připojí nebo začne. Napište nám do...

Najdete na iDNES.cz