PlayStation 3

PlayStation 3

GameEkonom: Daněmi proti tloušťce blbosti

  • 732
Trest pro hráče a televizní povaleče, vítězství PS3 v EU a ve filmech, ještě menší modrá a další perličky z herního průmyslu

To svět ještě neviděl. Demokratická poslankyně amerického státu New Mexico a učitelka v důchodu Gail Chasey chce zavést zvláštní daň pro televize a videohry a z daňového výtěžku platit programy na boj s dětskou obezitou a zlepšování školní výuky. Paní Chasey požádala právní radu, aby připravila návrh zákona nazvaný "Leave No Child Inside" (Nenechte žádné dítě vevnitř). Tento zákon navrhuje jednoprocentní zdanění nákupu televizních přijímačů, videoher a videoherního vybavení.

Vznik zákona podporuje několik desítek organizací a spolků přesvědčených, že televizní vysílání a hraní her dětem škodí, a tak je nutné potrestat všechny, kdo o takovou nevhodnou zábavu stojí. Důvodem pro zdanění televizí a her pak má být skutečnost, že podle blíže neupřesněných studií stojí za vznikem obezity a špatnými školními výsledky.

Na tuto zprávu se můžeme podívat ze dvou pohledů. Ten první je rezignovaný: Co jiného čekat od političky strany, která má ve znaku osla a jako kandidáta na prezidenta USA kandidovala manželku bývalého prezidenta, kterého celý svět přistihl s obalem od doutníku ve zcela nevhodných místech? Druhý pohled už musí jít trochu do hloubky. A takový pohled dá částečně zapravdu logice paní emeritní učitelky.

Pokud se dítě věnuje pouze televizi a hrám, tak ztloustne a nejspíš ani nenabere znalosti potřebné pro úspěšné dokončení školy, domácí úkoly se samozřejmě jen tak samy od sebe nenapíší. Ale je tu jenže. Televize a hry nejsou jediná kratochvíle, kterou děti dávají přednost před pohybem a učením.  Stejně tak bychom mohli zdanit internet, mobily, počítače, internet, MP3 přehrávače, pohovky, postele, knížky, sporáky, talíře a vidličky. Jen je otázka, jak zdanit takovéto bezcílné domácí poflakování.

Navíc můžeme argumentovat, že některé počítačové hry vzdělání podporují. Možná je to smutné, ale spousta dětí se něco o historii dozvěděla třeba ze hry Civilization, s penězi se děti učí zacházet v hrách typu tycoon, a nakonec i v klasických strategiích. Videohry prokazatelně zlepšují koordinaci oka a ruky, chirurgům pomáhají lépe kontrolovat skalpely při operacích a nemocným dětem hry pomáhají snášet bolest.  A co PlayStation EyeToy a Dance-mat nebo Wii s jeho Wii Fit? Budou tyhle hříčky zaměřené právě na rozvoj fyzické kondice vyjmuty z daňového programu?

No, u nás mají politici naštěstí jiné starosti. Třeba Čunka nebo mafii (ne tu od Vochozky) ve státní správě. A Američané si za to mohou sami – koho si zvolili, toho v zákonodárném sboru mají.

Vítězství PS3 v EU
PlayStation 3 po tragických výsledcích v prvním roce na trhu výrazně chytá dech. Daří se jí podle předpokladů zejména v zemi svého původu, Japonci přeci jen Xbox nikdy nevzali za svůj. Další oblastí, která je pro Sony stále zajímavější, je trh evropský, který má rozhodnout o celém osudu nové generace herních zařízení. A podle evropského prezidenta Sony Computer Entertainment Davida Reevese vyhraje právě PlayStation 3. S Wii přitom nepočítá, a my ho docela chápeme, Wii je prostě mimo hlavní proud, daří se mu finančně i v objemech prodejů, ale selhává v dlouhodobém připoutání hráčů – ti naprosto nejeví zájem o to, aby si k bílé krabičce pořizovali další hry (Wiijimkou je jen dávno padlý herní polobůh Ondřej Malý :).

Podle Reevese už nyní prodává Sony více svých konzol než Microsoft ve Francii, Španělsku, Německu a Itálii, největší prodeje přitom nijak překvapivě Sony zaznamenalo v prosinci – jeden milion kusů za měsíc.  Dařit se prý začíná i ve Velké Británii. Za vyšším zájmem o PS3 stojí také integrovaný přehrávač Blu-ray disků, a naopak, miliony PS3 jakožto přehrávačů pomohly formátu Blu-ray porazit rivala HD-DVD, za kterým stojí Toshiba a Microsoft. Tuto skutečnost potvrzuje i provozovatel více než 800 britských obchodů Woolworths, který vyřazuje ze svého sortimentu filmy na HD-DVD. Není o ně zájem, v britských domácnostech má v oblasti přehrávání HD videa drtivou převahu PlayStation 3 a během vánoc se na jeden HD DVD film prodalo 10 Blu-ray disků.

Nutno podotknout, že stoupající nákupní preference Sony mezi evropskými hráči nejsou způsobeny pouze atraktivitou PS3, ta je stále pochybná vzhledem k nedostatku kvalitních a nedej bože exkluzivních her. Microsoft si to pohnojil sám vysokou poruchovostí Xboxů 360, hráče možná začíná odrazovat i nutnost platit za online hraní, i když tento vliv asi není tak silný jako naopak lákadlo vypracovaného online obchodu Xbox Live. Svou roli může hrát také povědomí o vysoké hlučnosti Xboxu 360 – například GameEkonomova žena Xbox 360 nekompromisně vykázala z obývacího pokoje. 

Xbox 360 vrací úder
Situace zatím opravdu není zdaleka jednoznačná. I Microsoft má trumfy v rukávu a uvolňování informací o jedinečnosti konkurenčních platforem svědčí o intenzivní PR válce. Čím se vyzbrojil Microsoft? Neoddiskutovatelným bohatstvím her a zájmem hráčů o ně. Microsoft v pondělí oznámil, že Xbox 360 vyniká rekordním počtem her prodaných na jednu konzolu. V současnosti to vychází na 7 prodaných her na jednu konzolu. Při ceně originálních nových her už tedy zákazníci za hry utratili v průměru více než za samotné železo. A to do toho nepočítáme poplatky za zlatý přístup k Xbox Live.

Sony zmenšuje Blu-ray laser
Sony ve spolupráci s japonským výrobcem elektrotechnických součástek a chemikálií Nichia vyvinulo nový Blu-ray modul pro zápis a čtení, který má výrazně snížit náklady na výrobu a tím umožnit pokles cen Sony PlayStation 3 a stolních Blu-ray přehrávačů. Nový laser je pouze 3 milimetry silný a měl by se díky tomu už letos dostat i do ultratenkých notebooků Sony Vaio.

Američtí prodejci spotřební elektroniky mezitím upozorňují na možné ukončení výroby PlayStation s 80GB pevným diskem, k zastavení jeho dodávek by podle obchodního řetězce Best Buy mělo dojít už tento týden. Zatím však není jisté, jestli se na trhu objeví následovník s ještě větší kapacitou nebo jestli 40GB PS3 zůstane jedinou dostupnou variantou. I to by mělo smysl – zjednodušila by se tak logistika, a to znamená další snížení nákladů.

Britové proti kalorickým reklamám ve hrách
Bitva za zdravější a hubenější budoucnost se týká i her, a zrovna v Británii jde o zuřivý boj. Nejenže tam aktivisté protestují proti zavádění aktivního videohraní v tělocviku (rozuměj sporty na Wii místo fotbalu), už se objevují i organizace, které by chtěly zakázat reklamy na nezdravou potravu v počítačových hrách, které hrají děti. Například British Heart Foundation upozorňuje na to, že by se výrobci kalorických bomb mohli obrátit k hernímu průmyslu, aby se vyrovnaly se zákazem reklamy na nezdravé věci v televizi.

Jako příklad nevhodných reklam BHF uvádí propagaci Spritu v NBA Street Homecourt, možnost přímého objednání pizzy ze hry EverQuest II nebo reklamu na plněné bagety od Subway (mají prý vysoký obsah tuků a soli, ale pořád patří mezi to zdravější ve fastfoodu) v Counter Striku. Výrobci potravin se přitom hájí, že zmíněné videohry oslovují mladé muže, a ne malé děti.