Crysis

Crysis

GameEkonom: havárie na D1 a PC hry

  • 6
Za bouračky mohou hry, idSoft se odklání od PC, Ubisoft koupil Clancyho, EA opouští finanční šéf, Microsoft má šéfa Nintenda

Milujeme psychologické studie zaměřené na počítačové hry. Co se týká násilí, zažili jsme jich desítky, s rozporuplnými výsledky. Nyní přichází další, mnohem aktuálnější. Podle zjištění německého psychologa mohou za agresivní jízdu počítačové hry. Když se na to podíváme očima matematické logiky, mohou tedy hry i za největší havárii v dějinách dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Peter Fischer se ve svém výzkumu zveřejněném ve vědeckém časopise Journal of Experimental Psychology: Applied inspiroval případem, kdy v Kanadě zemřel na následky dopravní nehody taxikář smetený ze silnice mladíkem, který měl kromě těžké nohy na plynu také ve voze kopii hry Need for Speed. Závěr studie je jednoznačný: hraní her jako Burnout, Midnight Racer a Need for Speed zvyšuje riziko riskantního chování v dopravním provozu.

Výsledky týmu doktora Fischera odpovídají zjištěním soukromé studie britské autoškoly BSM, podle níž hráči závodních her inklinují k neohleduplnému a soutěživému stylu jízdy. Německý výzkumný tým z Ludwig-Maximilianovy univerzity v Mnichově se dále snažil zjistit, zda hraní závodních her přímo podněcuje k riskantnímu chování na silnici. Experimentu se účastnilo 68 univerzitních studentů, kteří hrají jednu ze tří sledovaných závodních her nebo jednu ze tří neutrálních her (Tak, Crash Bandicoot, FIFA 2005).

Pokusní králicí měli vždy alespoň 20 minut na to, aby se do hry pořádně ponořili, a poté prošli Vídeňským testem, který měří riskantní chování v silničním provozu na virtuálním modelu. Pokusní králíci, tedy studenti, v rámci tohoto testu sledovali videozáznam riskantních situací, jako je předjíždění na dálnici nebo přejezd železničních kolejí. K dispozici měli tlačítko, které měli zmáčknout ve chvíli, kdy se jim probíhající akce zdála riskantní. Jak závěr studie předjímá – hráči závodních her se k přerušení riskantních manévrů odhodlali v průměru později, než hráči neutrálních her. Na výsledky přitom neměla zásadní vliv doba držení řidičského průkazu ani počet absolvovaných nehod. A nikoho asi nepřekvapí, že náchylnější k riskování byli pokusní králíci mužského pohlaví.

Když si k tomuto závěru přidáme zjištění, podle nějž hrají videohry tři čtvrtiny mládeže, máme se na silnicích na co těšit. Informace o rozšíření videoher mezi lidmi ve věku 14 až 19 let přinesl Ústav pro výzkum veřejného mínění v Německém Allensbachu.

id Software se odklání od PC
Je to skoro rána do zad, nebo spíše střelba do vlastních řad. Šéf id Software pro rozvoj obchodních příležitostí Steve Nix v rozhovoru pro server Eurogamer upozornil na nepříznivý trend, kdy značná část nejzapálenějších hráčů přenáší svůj zájem z PC vybaveného myší a klávesnicí na konzole nové generace. Toto tvrzení v podstatě znamená, že si id Software uvědomuje obrovský obchodní potenciál next-gen konzolí v oblasti 3D stříleček z pohledu vlastních očí, a chce ho využít. Naštěstí to prozatím neznamená, že by Quake 5 nebo Doom 4 na PC nenašel cestu.

Při své analýze Nix vychází i z vlastních zkušeností: "mám přátele, kteří patří mezi hardcore hráče a vím, že by před lety svou myš nevyměnili za joypad, ale nyní, když stejná hra vyjde na všech platformách, sahají po konzolové verzi, i když mají PC, které na běh takové hry  svým výkonem s přehledem stačí. Prostě se změnili." Mezi ty přátele patří i Greg Stone z Nerve Software, který pracoval na Xboxové verzi Quake Wars: "Steve popisuje přesně můj případ – hrával jsem na PC, ale teď je pro mě jedničkou konzola."

Hlavním důvodem pro změnu názoru na "krabice pro děti" jsou náklady potřebné na udržení dostatečného výkonu PC pro hraní stále nových her. Stejně tak je podle Nixe prostě jednodušší zapnout Xbox nebo PlayStation a mávnout rukou nad o něco lepší grafickou kvalitou PC verzí. Na špičkové PC se čtyřjádrovým procesorem a GeForce 8800 ve SLI se totiž současné hry pro Xbox 360 nebo PS2 prostě nechytají.

Steve Nix ve svém rozhovoru nicméně zapomenul zmínit další faktory, které hovoří pro větší podporu konzolových titulů ze strany vývojářů a vydavatelů. Zároveň ale chybí zmínka o cenách her na jednotlivých platformách, kdy PC verze stojí i polovinu toho, co varianta pro PlayStation 3. GameEkonom však problematice prodejnosti her a pirátství věnoval už tolik času, že vás nebude nudit. Pokud vás zajímá odhadovaná míra pirátství a poměr mezi počty prodaných her na konzolách a PC, použijte vyhledávání.

Ubisoft si koupil Clancyho
Hry se jménem Toma Clancyho se prodávají skoro stejně dobře, jako knihy mága špionážního thrilleru. I to je důvod, proč se rozhodl koupit od Toma Clancyho právo k využívání jeho jména pro vývoj videoher a dalších produktů včetně knih i filmů. Za jméno Toma Clancyho Ubisoft zaplatil v hotovosti, počet předaných bankovek ale ani jedna strana nezveřejnila, ale určitě šlo o hodně peněz, když pan Clancy získal pouze jednu ze tří částí, další platby proběhnou v následujících dvou letech.

Odhadovaná výše první platby se pohybuje kolem 20 milionů eur. I přesto Ubisoft očekává, že může na licenčních poplatcích spojených se jménem Toma Clancyho ušetřit ročně 5 milionů eur. Pro hráče to znamená kromě jiného jistotu, že se dočkají dalších Ghost Reconů, Splinter Cellů a RainbowSixů. S trochou štěstí bychom se mohli dočkat i nových herních sérií s militaristickou tématikou okořeněnou kapkou politiky.

EA opouští finanční šéf
Dost možná hořkost nad tím, že mu vrchní velitel Electronic Arts John Riccitiello  nenabídl místo provozního ředitele a prezidenta vydavatelské divize firmy, vedla finančního ředitele EA Warrena Jensona k odstoupení z funkce a odchodu z firmy po šesti letech. Na ono kýžené místo provozního šéfa, druhé nejvyšší pozice ve firmě, nastupuje John Pleasant, který přichází z oblasti zdravotnictví, což mnohé finanční analytiky překvapilo, byť pohyb špičkových analytiků mezi obory není žádnou raritou. Ostatně i Jenson přišel do EA z jiného oboru – tři roky vedl účty internetovému obchodu Amazon.

Jenson se v EA ale ještě chvíli zdrží díky pozici v představenstvu firmy, jeho byť dočasné setrvání je pro EA důležité i s ohledem na snahu o převzetí konkurenčního Take-Two – v takových jednáních nejde jen o schopnost dobře počítat utržené peníze, ale i o znalost lidí na druhé straně a jejich záměrů.

Microsoft má šéfa Nintenda 
Microsoft uvedl do pozice evropského viceprezidenta pro strategický marketing Davida Gosena, který dříve působil jako evropský výkonný ředitel Nintendo Europe. Gosen bude zodpovědný za posílení pozice Microsoftu v oblasti her pro příležitostné hráče, bude tedy bojovat přímo proti svému dřívějšímu zaměstnavateli, který tento segment trhu převálcoval svým Wii. Vtipné je, že se v souvislosti s novou funkcí navezl právě do Wii. Řekl, že Xbox 360 nebude něco, co vytáhnete ze skříně jen na vánoce, a zbytek roku na to necháte prášit.