Celé měsíce trvá bitva o vysoké rozlišení, na počítačích jde o boj podstatně starší, vyšší rozlišení počítačových obrazovek znamenalo ve srovnání se stále aktuální generací herních zařízení (PlayStation 2, Xbox, GameCube) detailnější, jemnější grafiku. Vyšší rozlišení – HD – a lepší grafika je hlavní zbraní i při boji o domácnosti mezi Sony a Microsoftem v případě Xboxu 360 a PlayStation 3. Hry ve vysokém rozlišení nejsou apriori nic špatného, stejně jako stále rostoucí výkon špičkových počítačů a herních konzol. Naprosté upnutí k této složce celkové kvality her je ale kontraproduktivní, nejen na první pohled. V případě herních zařízení je to samozřejmě markantnější. HDTV „ready“ televizi má cca 20 % amerických domácností a pouhých 10 % evropských rodin. O stavu u nás raději ani nemluvě.
V případě osobních počítačů padá omezení dané použitou obrazovkou. Všechny dnes prodávané monitory dávno splňují standardu HDTV, alespoň v jeho nižších specifikacích. Stejně jako většina televizí v domácnostech není HDTV ready. Vyšší cena HDTV televizí je překážkou pro nákup i pro lidi s vyšší kupní sílou, než disponují herní recenzenti. Důvodem pro koupi LCD obrazovek dnes není kvalita zobrazení, ale spíše úspora místa a snobismus. Dokud nebude běžně dostupné, tedy na volně (zdarma) přijímaných kanálech, vysílání v HDTV kvalitě, budou HDTV displeje a obrazovky stále v menšině. Nebo si dovedete představit, že většinová populace ke dvanácti až dvaceti tisícům za herní zařízení přidá jednou či dvakrát tolik za odpovídající televizor?
Připravena pro zobrazování náročné grafiky není dost možná ani většina počítačů. Skrytý problém se jmenuje převaha notebooků nad stolními počítači a nadvláda integrovaných a low-end grafických subsystémů u stolních i přenosných PC. V okamžiku, kdy se prodává více notebooků a Media Center PC (multimediální počítače do obýváku s TV tunerem, kompaktním designem a povětšinou slabou grafikou) než nabušených herních mašin je prostě zvláštní, že průměrné hardwarové nároky her stoupají. Není to jen zvláštní, ale také trochu sebevražedné. Jen blázen si může v problematických časech dovolit dramaticky omezit cílovou skupinu. Stačí se podívat na úspěch WoW – díky nízkým HW nárokům se stal nejprodávanější hrou pro platformu PC, zatímco o řád náročnější EQ2 se může pyšnit diskusními fóry plnými nářků na ošklivou grafiku na notebooku nebo kancelářském počítači (na vybaveném počítači je naopak fenomenální), popřípadě na nemožnost hru vůbec spustit.
Spolupráce výrobců software a hardware, která doposud hnala vývoj platformy PC už znatelně slábne, hry zůstávají jedinou výjimkou. V případě aplikačního, profesionálního software firmy udržují relativně nízké HW nároky, alespoň pro standardní způsoby využití. Určité osvěžení samozřejmě může přinést operační systém Windows Vista s akcelerovaným rozhraním Aero, které vyžaduje slušnou 3D kartu. Že by právě tohle bylo součástí podpory PC hraní ze strany Microsoftu? A co do hrát do doby, než budou všechny notebooky mít výkonnou 3D kartu? Třeba předělávky klasických her jako jsou Taito Legends.
Počítačová hra ovlivnila šachové mistrovství
Určitě jste to zaznamenali už ve správách. Souboj o titul mistra světa v šachu ovlivnilo podezření, že ruský velmistr Kramnik v souboji s Bulharem podváděl. K vylepšení svých výkonů měl použít častých útěků na toaletu, kde podle nařčení využíval pomoc šachového programu Fritz 9. Nařčení se zdá opodstatněné, i když se jej nejspíš nikdy nepodaří prokázat. Co ukazuje na podvod? 90% shoda mezi tahy provedenými na mistrovské šachovnici a tahy, které v dotyčné situaci volí právě Fritz. Ostatně, podezřelých je i těch 50 návštěv WC během jedné partie. Kramnik podle dostupných informací tak akutními problémy s prostatou netrpí.
Aktuální aféra není ojedinělá. Američtí vědci na základě statistických analýz podezírají ruské šachisty z podvodů ve většině prestižních utkání USA: SSSR, které probíhaly v době Studené války. Právě měření schopností šachistů sloužilo jako ideologická zbraň. Vítězství v šachovém duelu se dalo srovnat s úspěšným zajetím atomové ponorky.
Cell z PS3 do mobilních telefonů
Hypermegasupervýkonný procesor Cell s deseti jádry má srazit na kolena i osobní počítače, ale to nestačí. Toshiba, která se podílela na vývoji architektury procesoru Cell, jej chce použít i pro kapesní zařízení a mobilní telefony. Plán vývoje představený na japonském veletrhu Ceatec ukázal, že ještě výkonnější verze procesoru by měla spatřit světlo světa už v roce 2007. Detaily zveřejněny nebyly, ale proslýchá se, že vyráběn bude 65nm technologií, která je efektivnější než nyní používaný 90nm výrobní proces a umožní zvýšení výkonu čipu při snížení spotřeby. Toshiba zároveň uvedla, že její výzkumníci se soustředí právě na vývoj variant architektury Cell pro kapesní zařízení a spotřební elektroniku. Takový procesor by i z kalkulačky udělal když ne herní, tak výpočetní dělo určitě. Jen bude nutné snížit množství zmetků při výrobě – náročnost výroby procesoru patří mezi hlavní důvody pozdního startu výroby PS3.
Za podporu pirátství pokuta 9 milionů
GameEkonom si uvědomuje, že v diskusi bude čelit rozhořčeným názorům, které budou popírat následující skutečnost: prodej modčipů a HDloaderů podporuje pirátství, protože umožňuje spouštění pirátských kopií her pro konzoly. Samozřejmě, že existuje i legální využití těchto technologií. Ale kolik znáte lidí, kteří mají modchip nebo HD loader a nemají jedinou pirátskou hru? Aha.
A teď k dnešní zprávě. Prodejní síť dostala od Kalifornského oblastního soudu pokutu 9 milionů dolarů za prodej a distribuci výše zmíněných pomůcek, které pomáhají obcházet ochranu proti spouštění nelegálních kopií videoher. Pokuta jednomu prodejci samozřejmě neřeší problém softwarového pirátství na Playstationu a Xboxu. Maximálně upozorní na to, že prodej i používání těchto pomůcek není úplně košer. Pirátství se asi nikdy nepomůže zabránit. Slušní lidé holt budou dále hry kupovat nebo čekat na zlevněné edice. A možná budou mít i lehce škodolibou radost, když nějaký šmejd dostane přes prsty. A i když to není úplně hezké, je to naprosto přirozené.
Xbox 360 a PC hraní ovládnou obchody
Microsoft zahájil novou etapu své herní ofenzivy v Evropě. Herními systémy vybavil celé jedno patro prvního herního obchodu Gamestation a v tomto trendu hodlá pokračovat. Na návštěvníky kamenného obchodu čeká hromada LCD obrazovek a Xboxů 360. Britská síť GameStation má více než 320 obchodů, škoda, že ne 360. Při zahájení prodeje Xboxu 360 u nás samozřejmě můžeme očekávat podobný přístup, i když asi v menší míře. První vlaštovku, ale pravděpodobně bez přispění Microsoftu, mohou zahlédnout třeba návštěvníci Freeportu v Hatích u Zlína v bezcelním pásmu mezi Českou a Rakouskou republikou. Dva stojany s Xboxy 360 s LCD obrazovkou jsou k dispozici před pánskými záchodky.
Sony lže
Je nám smutnou povinností oznámit, že zástupci Sony neříkali pravdu, když tvrdili, že ovladač pro PS3 nemůže z technických důvodů podporovat funkce senzoru pohybu a silové zpětné vazby. Ze lži elektronického giganta usvědčila společnost eDimensional. Ta totiž představila svůj vlastní ovladač určený pro PS3, a ten je vybaven jak gyroskopickými senzory, tak vibračními motorky. Sony sice později (ještě před představením ovladače G-Pad Pro) upřesnila, že technicky to možné je, ale bylo by to příliš drahé, ale ani to není pravda. eDimensional nabízí svůj ovladač za lidových třicet dolarů.
Problém bude spíše v licencích. Sony se nejspíše rozhodlo vzdát vibrací kvůli úspěšné žalobě společnosti Immersion, která Sony obvinila z porušení svých patentů. Ale už takhle na PS3 Sony prodělává i kalhoty, takže na co ještě platit za vibrace, které chce jen asi 80 % Hráčů? Jo, a podle evropského šéfa Sony prý Evropanům nevadí, že PS3 dostanou později než Japonci a Amíci. Vtipálek.