Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Hon na Xbox 360

  12:07aktualizováno  20. listopadu 10:20
Nová generace herních zařízení je kompletně na trhu. Víme, kolik Sony prodělá na jedné Playstation 3, že Nintendo chtělo Wii prodávat za 100 dolarů a navíc máme sbírku drbů o násilí kvůli PS3. A k tomu fiasko reklam ve hrách.

Původně jsme chtěli po GayEkonomu navázat SexEkonomem. Obě témata na sebe logicky navazují a jsou dostatečně zajímavá. Budete si ale muset počkat ještě týden, ignorovat vstup Playstation 3 a Nintenda Wii na trh, byť ne u nás, si nemůžeme dovolit. Vítá vás tedy běžný GameEkonom, který balancuje na ostří nože. A pokud máte akutní nedostatek sexu, počkejte pár dní, brzy vyjde recenze na japonskou erotickou hru Secret Wives’ club.

Největší událostí uplynulého týdne bylo samozřejmě uvedení dlouho očekávané a ještě déle odkládané Sony Playstation3 na americký trh. Stejně, jako v případě Japonského zahájení prodeje šlo v podstatě o blamáž, i když zájem převyšující poptávku a násilí použité pro zisk PS3 může Sony posloužit jako vítané PR. Na trh se totiž dostalo méně než slibovaných 400 000 herních zařízení a tak ani bezdomovci čekající ve frontách snad dva dny předem měli smůlu. Zvláště, pokud je při čekání okradli nebo postřelili, jak jste si už mohli přečíst v krátkých zprávách Bonuswebu. Došlo i na policejní akce. V Palmdale v Kalifornii policie uzavřela obchod Wal-Mart poté, co dav čekající na otevření začal šílet a dělat nepřístojnosti. V Tysons Corner zase policie použila pepřové spreje na dav před obchodem Circuit Ciry poté, co se někteří z čekajících pokusili vyrazit dveře. V americkém Manchasteru jeden ze šťastných nových majitelů PS3 měl ze své koupě radost jen pár minut. Kdosi ho přepadl, zmlátil a konzolu mu odebral.

Politické laskavosti
Došlo i na politiku, pohoršení vyvolal ex-senátor a potenciální kandidát na amerického prezidenta John Edwards, který se obrátil na jednoho z manažerů Wal-Martu. Pikantní na tom je nejen to, že chtěl obejít fronty (ostatně tam mohl poslat kohokoliv, jeho příjem na to dostačuje), ale skutečnost, že ve stejný den kritizoval bývalý senátor praktiky obchodního řetězce Wal-Mart v oblasti personální politiky. Asi v tom neuměl chodit, kdyby zavolal místnímu šéfovi Sony, prošlo by to bez humbuku. Ex-senátor teď popírá, že by o „laskavost“ žádal. Prý jde o nepovedený pokus jednoho stážisty, který slyšel, že by bývalý senátor chtěl PS3 pro syna. Mladík se prý bez vědomí politika rozhodl zavolat do nejbližšího obchodu a požádat o rezervaci PS3 na jméno senátora. Teorii neobratného řiťolezce ale samozřejmě nikdo nevěří.

Kupte PS3, Sony prodělá
A konec pikantnostem ze spuštění PS3 v USA, snad jen přidáme informaci, že velká část zařízení obratem skončila na online aukcích jako je eBay s cenou kolem dvou, tří tisíc USD (v ČR na playstation3.cz někdo nabízí PS3 za 65 000 Kč!) . Pochopitelná by byla ještě tak dvojnásobná přirážka, ta by totiž odpovídala výrobním nákladům a přiměřené marži. Sony totiž na jedné PS3 prodělává 306 dolarů na levnější verzi a 241 dolarů na PS3 s 60GB pevným diskem. Tvrdí to alespoň zpráva společnosti iSuppli, která PS3 rozebrala a zvážila hodnotu jednotlivých komponent – v ceně iSuppli nejsou ale zhodnoceny náklady na výrobu ovladačů, kabeláže či cenu balení a distribuce.

Závěr analytiků je jednoznačný, ale nepřekvapuje, jen naplňuje všechny předpoklady – Sony na PS3 krutě prodělává, a to v mnohem dramatičtější míře než konkurence – Microsoft například při uvedení Xboxu 360 dotoval výrobu jednoho kusu přibližně 127 dolary. Kromě zděšení nad nákladností výroby však odborníci oceňují kvalitu designu zařízení a jeho technickou složitost. Jako příklad iSuppli uvádí, že její technici doposud viděli pouze tři polovodičové součástky s 1200 a více piny (konektory), PS3 obsahuje hned tři takové součástky. Zatímco technici se kochají, finanční analytici dále neúprosně snižují hodnocení vyhlídek koncernu Sony, jehož herní divize tahá do červených čísel (spolu s problematickými notebookovými akumulátory) celou firmu.

Revoluce za stovku neprošla
Náklady na výrobu řešilo také Nintendo. Jeho šéfové chtěli rozčísnout bitvu o novou generaci uvedením přístroje, který bude stát cca pětinu toho, co konkurence – bájných 100 dolarů. Prozradil to v rozhovoru pro Business Week tvůrce Super Maria Shigeru Miyamoto, který zároveň přiznal, že některé funkce vyhnaly cenu nahoru. Cílem k nízké ceně mělo být omezení technické vyspělosti a investice do lepšího ovládání a her. Cenu zvýšily paměti typu NAND a další drahé součástky, Wii je přesto o polovinu levnější než Xbox a zároveň nabízí rychlý start, nižší spotřebu než konkurence a také téměř nulovou hlučnost. Součástí balíčku s konzolou je navíc hra Nintendo Sports, která zvyšuje hodnotu nákupu. Majitelé Xboxu nebo PS3 musejí k pěti stům dolarů přidat dalších padesát na nákup alespoň jedné hry – pokud si nevystačí s demoverzemi dostupnými zdarma. Design zařízení byl podle Miamota ovlivněn tím, co by tak mohlo přimět matky, aby Wii koupily svým dětem – HD grafika to opravdu není.

Nintendu se v podstatě podařilo, co bylo potřeba. První dodávka zařízení se obešla bez problémů. Nedělní zahájení prodeje bylo úspěšné, stejně jako v případě PS3 se sešly davy, většina ale neodcházela zklamaná, Wii prostě bylo dost. Už začátkem prosince předpokládá Nintendo prodej Wii číslo 1 000 000. To je skvělá zpráva nejen pro hráče, ale také pro akcionáře společnosti. Nintendo totiž dosáhlo svého zásadního ekonomického cíle – narozdíl od svých konkurentů, kteří budou pravděpodobně na prodeji každého kusu prodělávat, je Nintendo v zisku již od prvního dne. Tuto sladkou informaci tisku sdělil s očividným potěšením šéf kanadského Nintenda. Do Evropy se Wii dostane 8. prosince, moc se na něj těší i kolega Malý – už si ji zaplatil. Rád si kupuje věci, které nepotřebuje, za peníze, které nemá. Ale GameEkonom je na tom podobně.

Herní reklamy nefungují. Zatím.
Firma Bunnyfoot (Králičí packa), která se věnuje výzkumu chování hráčů, zveřejnila zprávu, která vrhá stín na trend reklamy v počítačových hrách. Podle analytiků je současný reklamní model špatný a nepřináší inzerentům žádné měřitelné výsledky. Bunnyfoot své závěry položila na měření chování 120 hráčů po hraní několika her obsahujících reklamu (Project Gotham Racing 3, NBA Live, Gran Turismo 3 a dalších). Přístroje během hraní měřily tep, pohyb očí a další hodnoty, součástí výzkumu byl také dotazník, který sledoval, jak si hráči subjektivně reklam všímali.

Na základě naměřených dat soudruzi z bratrstva králičí packy usoudili, že vliv herní reklamy na budování povědomí i značce je extrémně nízký, v některých přídech neměla reklama na hráče žádný vliv. Důvodem je podle všeho neschopnost herní reklamy oslovit hráče ve srovnání s ostatními interaktivními lákadly. Příště možná pomůže, když závodní hra bude obsahovat virtuální podobu reálného oleje či paliva, které zvedne výkon vozu a zvýší šance hráče na dobré umístění. Takže místo klasické reklamy stále oblíbenější product placement.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

Ani tahové strategie nebo hry pro děti nejsou v bezpečí před pornem

Titan Quest

Vytváření erotických modifikací není doménou jen těch nejoblíbenějších her, ale týká se i okrajových žánrů. Ani náročné...

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...



Najdete na iDNES.cz