Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Hráčská ústava

  12:08aktualizováno  12:55
Říkáte si, že jako hráč a zákazník máte právo dostat za své peníze kvalitní produkt? Existuje řada pokusů o formulaci práv hráčů, my jsme našli ten nejsmysluplnější. Nechybí samozřejmě ani aktuální zprávy ze světa herního průmyslu, víte třeba, že hry hraje 61 % dětí denně?

Jen málokdo má možnost nechat si vyvinout hru přesně podle svých požadavků. Může si to dovolit někdo, kdo má šikovného kamaráda a mírné požadavky. Takhle jsem se dočkal upravení Tetrisu od kamaráda v rámci jeho ročníkové práci na Matfyzu. Druhou možností je naopak mít větší požadavky a spoustu peněz. Pak můžete najmout programátory, grafiky, designéry a necháte si vytvořit hru svých snů. Připravte si ale investici v řádech milionů. Takhle vznikla hra Rubies of Eventide. Bohužel, ani proinvestovaných 10 milionů dolarů nestačilo k úspěšnému komerčnímu startu hry. Rubies of Eventide se nakonec staly úspěšnou zdarma dostupnou MMORPG, jejíž servery praskají ve švech.

Pokud nemáte ani schopné kamarády, ani miliony v bance, můžete vývoj her ovlivňovat jen nepřímo. Posíláním emailů nebo diskusemi na oficiálních fórech. I přes rozdílnost požadavků a představ různých hráčů je ale možné najít pár pravidel, kterými by se vývojáři a distributoři her měli řídit. Můžeme jim říkat seznam hráčských práv nebo hráčská ústava. Zajímavou variantu seznamu základních požadavků na kvality videoher sestavil Ernest Adams publikující na serveru Gamasutra. Ernest není obyčejný hráč, podílel se na vývoji série Madden NFL a pracoval také pro Bullfrog, přesto nebo právě proto, je jeho seznam práv hráče nejzajímavější a nejrozumnější, jaký jsem zatím četl. Chcete-li mi vyčítat nedostatek originality, můžete, ale jeden bod jsem přeci jen přidal, vždyť jsme Češi (a Slováci).

Právo hrát
Většina času, kterou hráč stráví ve hře má být tvořena rozhodováním, prozkoumáváním, vytvářením, překonáváním překážek a dalšími akcemi. Hráč si hru koupil, aby si hrál, ne aby se koukal na videosekvence, které nemůže ovlivnit. Neinteraktivní elementy by proto neměly tvořit více než 50 % herního času. A to je absolutní maximum, část hráčů se shodne na tom, že 1 % neinteraktivních scén je až až.

Právo vyhrát
Pokud se marketing, manuál, popis mise ve hře a další zdroje tváří, že hru je možné vyhrát, musí být možné hru vyhrát. Nemusí to být snadné, ale musí to být možné. Toto právo neznamená, že každý hráč musí být schopen hru dohrát, zaručuje pouze, že každý hráč má možnost dosáhnout vítězství.

Právo na instrukce
Naprostá nezbytnost. Hra, která vás nutí přijít na všechno stylem pokus-omyl, a to včetně toho, co dělá které tlačítko na ovladači, je špatná hra. Malá část hráčů si hru na slepou bábu možná užije, ale pro většinu je takový přístup frustrující. Nápověda nebo manuál nemusí prozradit hráči úplně všechno, ale musí osvětlit základní principy a způsob ovládání.

Právo na zpětnou vazbu
Hráč má právo dozvědět se, jak si stojí a zejména potřebuje varování, když hrozí, že hru prohraje. Pokud hráči neposkytuje hra zpětnou vazbu, nemůže člověk uzpůsobit svou strategii a výsledek bude působit náhodným dojmem.

Právo na motivaci
Hra musí nabízet hráči nejen dostatek činností, musí také nabídnout důvod, proč je vykonávat. Zejména na začátku hry musí hráč vědět, co má dělat dál a hlavně proč. Hráči potřebují důvod, proč hrát a hra jim ho musí poskytnout.

Právo rozhodovat se
Sid Mayer popisuje hraní videoher jako sérii zajímavých voleb. I když je toto vnímání trochu extrémní, hra, která nabízí pouze fyzické výzvy bez zapojení mozku a hledání strategie, stojí za houby. Přitom stačí, aby se hráč rozhodoval třeba jen mezi tím, zda bude střílet všechno, co se hýbe, nebo jen nepřátele.

Právo na rychlou smrt
Pokud se hráč fatálně špatně rozhodne nebo prostě nezvládne překonat nějakou nástrahu, měl by se okamžitě dozvědět, že se ve hře dál nedostane. Typickým příkladem porušení tohoto pravidla jsou mnohé adventure hry nebo slavný druhý díl Crusadera – Crusader: No Regrets, kde jste mohli bloudit hodiny poté, co jste zmáčkli špatný ovladač a zavřeli si cestu k dalšímu postupu (Ne že byste si tuhle hru pamatovali, to už je historie).

Právo ovládat předělové scény
Toto právo vyžaduje možnost pozastavit, přerušit nebo znovu přehrát neinteraktivní scény ve hře. Kriticky důležitá je možnost přehrát takovou scénu, pokud obsahuje informace potřebné pro další postup ve hře. Tento požadavek se týká rozhovorů s NPC, brífinků před misemi a dalších informací, které hráč pasivně sleduje.

Právo ukončit, přerušit a uložit hru a znovu do ní vstoupit
Ve hře pro jednoho hráče má člověk právo přerušit a znovu začít hrát podle svého uvážení včetně možnosti hru uložit a později se k ní vrátit a to bez omezení počtu takových akcí, pokud doba potřebná pro dokončení hry přesahuje 30 minut. Hráč musí mít zároveň právo hru neuložit, automatické ukládání na určitých místech při omezení počtu uložených pozic může hru zkomplikovat, pokud se hra automaticky uloží poté, co hráč udělá zásadní chybu.

Právo změnit nastavení ovládání
S výjimkou drobných hříček typu Tamagochi má hráč právo přizpůsobit si ovládání vlastním potřebám. Když nic jiného, všichni hráči nejsou praváci.

Právo nebýt urážen
Hráč má právo na slušné zacházení, zatímco trocha virtuálního popichování nemusí být na škodu, vyložené urážky nemají ve hře co dělat. Spousta her se nedá vyhrát hned na první pokus, ponižovat hráče komentáři o jeho neschopnosti pokaždé, když neuspěje, je trapné a hovoří to o nedospělosti vývojářů.

Právo hrát v rodném jazyce
Autor původního seznamu hovoří anglicky, ale protože většina her nevzniká primárně v češtině, je důležité připomenout distributorům to, co už vědí – českým hráčům musejí nabízet hry v češtině, slovenským ve slovenčině. Nemusí jít o kompletní překlad hry, ale titulky nebo alespoň manuál a podpora v rodném jazyce hráče je nutností, pokud nemají být hry minoritní záležitost. Ideální by přitom byla možnost hrát i v originále, přeci jen, hry skvěle slouží jako prostředek pro výuku cizím jazykům. Učebnice angličtiny není zdaleka tak motivující jako snaha porozumět textům v EverQuestu II. Dokonce ani ty nejlepší seriály v angličtině nejsou tak dobré.

61 % dětí hraje hry každý den
Zpráva vydaná nizozemskou agenturou JuniorSenior Research přináší výsledky výzkumu o vztahu ke hrám mezi čtyřmi tisíci holandských dětí. Základem zprávy je zjištění, že každý den hraje videohry 61 % respondentů do patnácti let. Průzkum přitom nabízí reprezentativní vzorek nizozemského obyvatelstva v tomto věku. Výsledky také ukazují, že se preference evropských dětí odlišují od situace v Americe. Až 65 % respondentů totiž preferuje hraní na PC místo konzol a kapesních zařízení. Poněkud nevěrohodně ale působí přiznání 12 procent pirátů mezi mladými hráči, i když vliv může mít skutečnost, že dětem většinou hry kupují rodiče. Přesto i devítileté děti uvedly, že mají radost, když si na hru sami naspoří. Polovina nákupů her u zkoumané skupiny potom probíhala v hračkářstvích.
Nejvíce dětí (32 %) se s videohrami seznámilo díky kamarádům, reklama na hry upozornila 26 % dětí a televizní pořady ovlivňují 11 % hráčů ve věku do 15 let. Dalších 15 % respondentů si pamatuje také reklamy na internetu a pouze 11 % si vybavuje herní reklamy v časopisech, toto procento ale významně rostlo s věkem respondentů.

Xbox bude v pohodě-e-e-e
Microsoft si našel marketingového partnera pro kampaň propagující novou generaci herní konzoly Xbox s označením 360. Pijáci nealkoholického nápoje Montain Dew od společnosti Pepsi Co., který u nás proslavila vtipná reklama, si rozdělí 10 000 Xboxů 360. Jako součást kampaně organizátoři přidělí nový Xbox 360 každých 10 minut 24 hodin každý den, sedm dní v týdnu po dobu devíti týdnů v kuse. Celkový počet takto rozdaných Xboxů 360 bude 9072, Microsoft pravděpodobně dosáhne kulatého počtu rozdaných zařízení nabídkou dalších soutěží a akcí. Zároveň už tento týden začne reklamní kampaň zaměřená na budování značky xbox 360. Bohužel, soutěž je omezena na obyvatele USA, česká pobočka zatím své plány na propagaci Xboxu neodhalila.

Atari se rozprodává
Nepřízní osudu dlouhodobě postižené Atari oznámilo, že si pomůže z nejhoršího prodejem vývojářského studia Humongous Entertainment. Tuto společnost ale prodá pouze svému francouzskému majiteli společnosti Infogrames. Částka 10,3 milionu dolarů tak znamená jen účetní čachry. Atari si podle prodejní smlouvy ponechá práva na distribuci titulů vyvinutých studiem Humongous v USA. Kanadě a Mexiku nejméně do března 2006.

A na závěr zaručený recept na 100% šťastný život . Mějte se krásně

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Které herní resty se chystáte dohnat během prázdnin?

Assassin's Creed Origins

Před námi je z herního hlediska asi nejslabší měsíc v roce, což je ideální příležitost pro dohnání alespoň několika...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...



Najdete na iDNES.cz