Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: hrami proti recesi

  0:01aktualizováno  0:01
Ekonomika jde do háje? Her se to netýká! A Microsoft fňuká, Sony slaví, Ubisoft opouští hardcore hráče a příroda pláče

Call of Duty 4

Mezi hráči počítačových her nelze očekávat enormní zájem o makroekonomiku nebo světovou ekonomiku v praxi. Současná situace globální ekonomiky však díky pozornosti médií, včetně těch bulvárních, nemohla ujít v podstatě žádnému zraku či sluchu. Za otřesy, které způsobily pokles cen akcií a miliardové ztráty pro banky i malé investory, stojí špatný odhad rizik velkých poskytovatelů hypotéčních úvěrů v USA. Vlna neschopnosti splácet vyvolala celosvětový otřes, ztrátu důvěry investorů, pokles cen téměř všech burzovních ukazatelů a přispěla k rekordnímu oslabení dolaru vůči hlavním měnám světového obchodu, a nakonec i vůči koruně.

Důsledkem tohoto stavu světových trhů dochází ke zpomalení americké ekonomiky, snižování výdajů domácností, ztrátám pracovních míst a dalším jevům, které lze shrnout pod označení recese, které má v tomto významu opravdu daleko k "výstřednímu žertu".

Tento sešup se však podle finančních analytiků námi sledovaného herního průmyslu příliš netýká. Americká společnost NPD group oznámila, že v únoru v USA zaznamenala 47% růst prodejů herního hardware a software. Největšími tahouny herní ekonomiky byly za hardware Nintendo DS a Wii spolu s obstarožní PS2, mezi hrami se nejlépe dařilo neustále populární Call of Duty 4: Modern Warfare, novému dílu Devil May Cry (obé pro Xbox 360) a Wii Play, všechny tři hry sahaly po hranici 300 000 prodaných kusů.

Takový výsledek spolu se silnou nabídkou herních titulů pro rok 2008 dává odborníkům jistotu, že se naplní jejich původní odhady o dvouciferném růstu i v roce 2008, který navazuje na rekordní loňský rok. Poměrně přesný věštec z křišťálové koule Michael Pachter  ze společnosti Wedbush Morgan odhaduje, že v průběhu celého roku dojde k 19% meziročnímu nárůstu herního průmyslu. 

Tento odhad Pachter pokládá za konzervativní, o ještě vyšší růst se může zasadit i stále dobrý prodej her pro PS2. A když už jsme u PS2 – v USA můžeme sledovat zajímavý trend – vydávání relativně úzce zaměřených titulů, u kterých lze i na mnohamilionovém americkém trhu očekávat pouze prodeje v řádech desetitisíců kopií. Třeba 2D bojovku Arcana Heart s jedenácti manga kočičkami nebo RPG Chaos Wars, které propojuje hned několik japonských her na hrdiny v jednom titulu.

Microsoft fňuká
Výsledky prodejů herních konzolí opět načapaly Microsoft v nedbalkách. Zatímco hry pro Xbox 360 jen létají z pultů, se samotnými konzolami už to není žádná sláva – v prodejnosti je Xbox mezi herním hardwarem až pátý potupně vždy po dvou kouscích od Nintenda a Sony. A Microsoft to jako minulý měsíc svádí na setrvalý nedostatek konzol na trhu. Aby si trochu vylepšil pozici, uvádí, že hráči jen v USA za celou dobu prodeje utratili za Xbox 360 9 miliard dolarů (2x tolik co za Wii), a že vývojáři mají až 60 % svých příjmů z next-gen her z Xboxových DVD.

Sony slaví
Ano, Sony naopak slaví, protože dosáhlo 120% meziročního nárůstu prodejů PlayStation 3 mezi únorem 2008 a 2007, zatímco PS2 se prodává stále dobře, vlastně lépe než nová nabušená konzola s Blu-Ray přehrávačem. Mnohem méně úspěšná PSP si meziročně také polepšila, a to o 38 %, i když v tomto případě jde jen o slabou útěchu při pohledu na prodeje Nintenda DS. Další důvod k otevírání šampaňského skýtají čísla z předprodeje  očekávaného automobilového simulátoru Gran Turismo 5 Prologue, který si jen v Evropě objednalo už na milion hráčů.

Celkový počet prodaných kusů v sérii GT dosáhl velice hezkého čísla 48 milionů. A počkejte, až přijde skutečné GT5. V čem je tato zpráva přelomová? Pokud se předobjednávky promění v nákupy, stane se Gran Turismo 5 Prologue první hrou, která pokoří metu 1 milionu prodaných kusů, a dosáhne tak okamžitě platinového statutu. Na tuto oslavu se ale zase Microsoft musí dívat se shovívavostí, podle Wikipedie se přes milion prodaných kousků už dostalo 27 kousků v čele s osmimilionovým Halo 3.

Nintendo je pak vůbec vysmáté, počet kvalitních titulů pro Wii je sice spíše k pláči, ale v prodejích to je jiná, Wii Sports se honosí 18 prodanými miliony (v balení s konzolou), Wii Play pak podlehlo přes 9 milionů zákazníků. A na DSku pak po osmnáctce usilovně hafají Nintendogs

Ubisoft opouští hardcore hráče
Podle rozhovoru designera hry Rainbow Six Vegas 2 Ubisoft  pravděpodobně opustí vývoj her zaměřených na náročné "hardcore" publikum, které je příliš omezené, než aby se uspokojování jeho potřeb firmě vyplatilo.  Kvůli strachu o komerční úspěch hry tak Duha Šest zaznamenala nějaké úpravy a kompromisy, aby si ji mohli zahrát i méně zažraní hráči. Hlavní změnou je speciální režim obtížnosti, v němž bude hra reagovat na výkon hráče – Vegas 2 by tak měl projít každý, kdo si ke hře sedne, což zní docela zajímavě. Veteráni se naopak dočkají vlastního režimu obtížnosti, který neodpustí žádnou chybu. V rozhovoru nechyběly ani stesky týkající se pirátství na PC, i když Ubisoft zatím tuto platformu opouštět nechce.

Příroda pláče
Globální oteplování, tuny odpadků, vybíjení vzácných zvířat... Problémy našeho životního prostředí se her až tak moc netýkají, ale najdou se i výjimky. Třeba hra Climate Challenge http://makesyouthink.net/games/climate-challenge/flash/  z dílny Red Redemption, BBC a Oxfordské univerzity, která získala ocenění European Green IT Award v kategorii nejlepší marketingová kampaň. Flashová hra staví hráče do role prezidenta, který má svými rozhodnutími směřovat zemi k trvale udržitelnému rozvoji. To znamená podporu importu "zelených" technologií, podporu biozemědělství, zdanění pohonných hmot, propagaci hromadné dopravy a desítky dalších rozhodnutí.

Jako správný politik přitom nesmí příliš popudit své voliče, zároveň zápasí s představiteli ostatních zemí při jednáních o snižování emisí CO2 a přitom ještě v zájmu svého setrvání ve funkci nesmí dopustit nedostatek elektřiny a vody. Možná to zní nezáživně, politicky, eko-teroristicky, ale ve své podstatě je to zajímavá strategická hra na několik desítek minut.





Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.