Možná bych měl nechat sýčkování pelikánům, ale nedá mi to. Z týdenní úrody článků a informací z herní branže mě nejvíce zaujalo brblání vývojářů MMORPG, které lze ale vnímat ve vztahu k vývoji her obecně. Památnou větu pronesla Jessica Mulligan, která pracuje v Turbine Entertainment jako kreativní ředitelka a výkonná produkční a která se profesionálně tím či oním způsobem podílela na více než 50 online hrách. Její tvrzení "Pokud nebudeme riskovat při uvádění inovativních her, zůstane tu jenom Electronic Arts." Tento překlad v podstatě vypovídá o současném stavu herního průmyslu, kterému vévodí pokračování úspěšných her minulosti a generické akční hry naroubované na filmovou či literární licenci.
Toto téma není žádnou novinkou, trend opakování a licencí se nás týká již několik let, ale nyní se radikalizuje s tím, jak vyloženě chybějí tituly, které by překvapily nečekanou hratelností. Přesto takové hry existují, řada nezávislých vývojářů dokáže přijít s neotřelou myšlenkou nebo zajímavým zpracováním nápadu. Ale bez podpory vydavatelů se taková hra k lidem nedostane, pokud ano, tak spíše náhodou. Trochu pomáhají různé soutěže o nejlepší nezávislou hru, ale kdo zná nejlepší nezávislou hru minulého roku? Wik and the fable of souls (web, soubor ke stažení) je shareware hříčka, která nabízí neuvěřitelnou zábavu díky netradičnímu ovládání pohybu hlavního hrdiny kombinovaného s opravdu pěknou grafikou. Vřele doporučuju, víc udělat nemůžu.
Ale zpět k nedostatku invence v herním průmyslu na vysoké úrovni. Letos jsme si pokračování opravdu užili. Od GTA a Age of Empires přes Doom, Half-Life a Quake až po NHL, NBA, Madden a asi milion dalších herních mýdlových oper, jako by opravdu nebylo možné vytvářet nové, originální hry pod velkým vydavatelem. No dobře jsou tu Movies, FEAR, ale to jsou jen výjimky, ty trend nedělají. Pod článkem můžete napsat, jaké inovativní "áčkové" tituly unikly mému zraku.
O tom, že je letošní herní trh v nepořádku, svědčí i finanční výsledky, které jsou podle finančních analytiků neuspokojivé. Za poslední měsíc ve Spojených státech klesl v meziročním srovnání objem trhu s hrami pro konzoly a kapesní zařízení o 24 procent na 365 milionů dolarů. Narozdíl od letošního října byl říjen 2004 ve znamení hitů. Celý trend může ještě zvrátit předvánoční sezóna, která se na celkovém obratu herního trhu podílí až polovinou všech příjmů. Podobná situace je i u PC her. Nízké prodeje tlačí i Electronic Arts ke snížení doporučených prodejních her u většiny titulů o 10 dolarů, ze 49,99 na 39,99 babek. Veškeré hry od EA se prodávají už za 29,99 dolarů.
Slevy se nevyhnuly ani vlajkovým titulům jako je fotbal, golf a basketbal. U titulů SSX on Tour a Marvel Nemesis: Rise je výrazné snížení ceny přímým důsledkem mizerných prodejů. Naopak plnou doporučenou cenu 49,99 dolarů si uchovává nová FIFA, která se prodává výtečně zejména ve Velké Británii. Některé moudré hlavy tvrdí, že se dočkáme slev i u dalších distributorů a možná i mimo území USA.
I přes naděje vkládané do vlivu Santa Clause se ale odborníci obávají, že v meziročním srovnání dojde k mírnému poklesu celkového obratu. Herní distributoři jako důvod horších prodejů uvádějí přípravy na příchod nové generace herních zařízení. Předpokládají, že hráči šetří peníze na nákup nového HW, her a příslušenství, přičemž nákupní horečka v případě Xboxu 360 v USA začne 22. listopadu, ve většině západní Evropy o pár dní později. Jen tak mimochodem, za poslední tři měsíce byl pro konzoly nejprodávanější hrou americký fotbal pod Electronic Arts, a to jak ztvárnění NBA, tak virtuální verze universitní fotbalové ligy NCAA. V první desítce "novinky" zastupuje pouze Super Mario Baseball, zbytek je jen nastavovaná kaše.
S komiksem na věčné časy
O licenčních ujednáních týkajících se práv na počítačové zpracování komiksů jsme už psali, dnes pokračujeme, a to v duchu předchozího textu. Úspěch her s hrdiny jako X-men nebo Spiderman přesvědčil Activision, že jde o vytrvalou dojnou krávu, celkem se zatím prodalo, bez ohledu na platformu, 25 milionů kopií her s postavičkami z komiksů Marvel. Výsledkem je prodloužení smlouvy mezi Acivisionem a vydavatelstvím Marvel až do roku 2017, platnost původního kontraktu měla vypršet v roce 2009. Hodnota kontraktu je 50 milionů dolarů, smlouva zahrnuje právo vytvořit videohru na téma připravovaného filmu Spiderman 3 pro všechny herní platformy.
Souboj konzolí pokračuje
Zatímco Microsoft finišuje přípravy na uvedení Xboxu 360 v USA a Evropě, Japonci už se pomalu chystají na následující generaci herních zařízení pro domácnost. Zatímco tým "Otce Playstation" Kena Kutaragiho vychytává detaily Playstation 3, která se na trh dostane přibližně půl roku pro Xboxu 360, sám Otec se už zamýšlí nad Playstation 4, která by se měla dostat na trh v příští dekádě. Jako správný vizionář Kutaragi jen řekl, že to bude něco úplně nového.
Microsoft je v tuto chvíli konkrétnější. Představil sadu her, které budou dostupné při evropském uvedení Xboxu 360 na evropský trh 2. prosince. Dočkáme se následujících (a dalších) her: Kameo: Elements of Power, Perfect Dark Zero, Project Gotham Racing 3, Call of Duty 2, Tony Hawk's American Wasteland, Quake 4, FIFA 06, Madden NFL 06, NBA Live 06, Tiger Woods PGA Tour 06, Need for Speed: Most Wanted, Amped 3 a King Kong (pana Jacksona). Chybět ale budou očekávané tituly Dead or Alive 4, Elder Scrolls: Oblivion, Ridge Racer 6 a další. I tak jde o slušnou nadílku, kterou doplní také online hříčky nabízené službou Xbox live.
Velký důraz u Xboxu 360 klade Microsoft na online hraní. Jeho atraktivitu má zvýšit novinka nazvaná TrueSkill Raning System. Tento nástroj bude sloužit k vyhledávání odpovídajících soupeřů pro online hraní. Algoritmus vyvinutý speciálně za tímto účelem dokáže po několika odehraných kolech vyhodnotit úroveň schopností daného hráče. Tento údaj pak využije k sestavení vhodných skupin hráčů, kteří spolu budou zápolit. Microsoft tím chce odstranit problémy s frustrací začátečníků, kteří dostávají nechutně na budku od nejrůznějších herních šílenců.
Tento přístup není úplně nový, v golfu se schopnosti hráčů hodnotí odedávna a ani v prostředí videoher nejde o novinku, elektronické hodnocení výkonnosti obsahují šachové simulátory nebo střílečka Halo 2. TrueSkill ale narozdíl od uvedených případů pracuje s průměrnou schopností hráče a průměrnou odchylkou od běžných výkonů. Čím více hráč tráví času v dané hře, tím menší tato odchylka je a systém přesněji odhaduje schopnosti hrát a vyhrávat.
Co vás bude zajímat možná nejvíce je dostupnost v České republice. Oficiální vyjádření společnosti Microsoft zatím chybí, ale vypadá to, že slib ředitele českého zastoupení, který dal v zimě na společné tiskové konferenci s Českým Telecomem, se naplní a my se dočkáme oficiální podpory Xboxu v ČR. Nebude to ale v prosinci, ale nejspíše někdy na jaře.
Přeji hezký týden a pozor na bacily v MHD