GameEkonom: Hry skrývají sex

  12:03aktualizováno  2:53
Oblivion s růžovými bradavkami *** Massivní Microsoft už není softwarová firma *** EA na prahu druhého roku sešupu *** Microsoft pracuje na kapesním Xboxu a další pomluvy *** Papírové prototypy pro skvělé videohry

Je skoro smutné, že se i po takové době musíme vracet k aféře Hot Coffee, ale díky nejprodávanější hře na hrdiny dneška musíme. Jako bumerang se vrátil boj o hodnocení vhodného věku pro hraní her, které se pohybují na rozhraní jednotlivých kategorií. Autoři Grand Theft Auto San Andreas do hry vložili sexuálně zaměřené minihry a zatajili to. Autoři Oblivionu použili ve své hře vrstvené modely postav. Základní verzi obalili lidskou kůží, na kterou se posléze navlékají jednotlivé textury představující oblečení a výstroj. Nechovali se při tomto postupu jako Mattel, ale byli detailnější. Svlečená Barbie má vytvarovaná ňadra a plast mezi nohama, ale chybí bradavky a detaily dívčího klína. Postavy v Oblivionu bradavky mají. Přišli na to hráči, kteří se pustili do modifikací hry.

V okamžiku, kdy existence úpravy pro PC verzi hry vešla ve známost, zasáhla organizace ESRB (Entertainment Software Rating Board), která v USA hry klasifikuje. Velice rychle rozhodla, že zvýší věkovou hranici přístupnosti hry ze třinácti let („T for Teens“) na sedmnáct let (M – Mature). Důvodem nebyla jen možnost koukat v PC verzi na obnažená ňadra, ale tvrzení ESRB, že vývojáři z Bethesdy záměrně oklamali hodnotitele hry a zatajili, v jaké míře jsou ve hře přítomné motivy krve, násilí, mučení a sexuálního chování. Změna hodnocení se proto netýká pouze PC verze, ale i Oblivionu pro Xbox 360. Nálepka na krabicích se ale bude lišit. Tu na PC verzi doplní ještě piktogram pro nahotu. To bude zklamání, až tam hráč s omezeným přístupem na internet žádný obnažený klín ani ňadro nenajde.

Po mediální a politické bouři, jejíž blesky se snesly na hlavy lidí spojených s vývojem a distribucí GTA: SA, se Bethesda rozhodla bez odkladů podřídit všem nařízením ESRB. Najatí brigádníci tak přelepují tisíce vyrobených krabic novým ratingem. Vedení Bethesdy zároveň vydalo prohlášení, ve kterém odmítá snahu oklamat hodnotitele. Podle Bethesdy dostal výbor, který hru hodnotil, k dispozici 60 stránkový dokument, který popsal frekvenci všech typů „ožehavého“ obsahu včetně vulgární mluvy a brutálních scén. S obdobným prohlášením přišel i vydavatel Oblivionu, společnost Take Two Interactive. Její management pro to měl ty nejlepší předpoklady, protože loni byli vystaveni již zmíněným bleskům spojeným s vydáním GTA: SA s ukrytou Horkou kávou.

Rozdíl mezi americkým a evropským přístupem k podobným věcem dokazuje britský BBFC (British Board of Film Classification), který v rámci evropských standardů doporučil hraní Oblivionu mladým lidem od 15. roku věku. Mluvčí BBFC přitom uvedl, že Bethesda při hodnocení plně spolupracovala a hodnocení proto odpovídá skutečnému obsahu hry. Zároveň se v souvislosti s obnaženými ženami nebude nic měnit, protože nahota není přirozenou součástí hry, ale pro její zpřístupnění je nutný externí zásah, za který Bethesda nenese žádnou zodpovědnost.

Vážně by se měl v USA někdo zamyslet a změnit přístup k videohrám. A pokud to nepomůže, tak by měli mravokárci zažalovat Mattela a zakázat prodej jeho panenek dětem do 17 let. A co třeba kojení. Nemělo by se zakázat, když dospělé ženy ukazují ňadra nemluvňatům? Přehnané? Ne tak úplně, i když o některých věcech je lepší ani nežertovat.

Massivní Microsoft už není softwarová firma
Další zpráva, kterou jste pravděpodobně zaznamenali. Microsoft skutečně koupil společnost Massive Inc, která zajišťuje zobrazování reklamy skutečných firem ve virtuálním prostředí počítačových her v čele se zdarma nabízenými onlinovkami Anarchy Online (Funcom) a Planetside (SOE). Cílem redmondského dominátora je propojit slibnou reklamní platformu se svou rozsáhlou nabídkou reklamních služeb na internetu a pravděpodobně také se službami provozovanými v rámci Xbox Live. Kompletní reklamní nabídka Microsoftu bude sdružena v projektu AdCenter, který zájemcům nabídne různé balíčky služeb. K reklamě zobrazované na MSN Games tak například dostanete se slevou pár set tisíc zobrazení na vyhledávači MSN Search nebo v průběhu komunikace na Xbox Live.

K velkému smutku všech zvědavců šéf Microsoftu Steve Ballmer ani jeho protějšek z Massive neprozradili hodnotu transakce. Musíme se spokojit s odhadem, který nabízí široké rozpětí 200 – 400 milionů dolarů. Massive v průběhu dvou let existence zaznamenal dramatický růst, který vyústil v zaměstnání 80 lidí v kancelářích v Londýně, New Yorku, Chicagu, San Franciscu, Paříži, Sydney, Kolíně nad Rýnem a Torontu. Teď patří všichni Microsoftu, i se zákazníky. A víte, co Ballmer říká, když neprozrazuje přesné částky? „Microsoft se vyvinul ze softwarové společnosti v největšího a nejatraktivnějšího poskytovatele online médií.“

EA na prahu druhého roku sešupu
Občas si GameEkonom nemůže pomoci. Občas prostě pociťuje škodolibou radost, přestože by opravdu neměl. Ale stav herního průmyslu je prostě takový, jaký je. Univerzální viník neexistuje, ale Electronic Arts se na současné situaci plné kopií kopií kopií kdysi úspěšných her a filmových licencí podílejí lví měrou. Proto je hlášení této společnosti o neveselých vyhlídkách pro další účetní rok důvodem ke spokojenému úsměvu. Třeba si její vedení uvědomí, že se skutečně nevydalo správnou cestou. Pokud to chcete v číslech, EA očekávají v příštím roce obrat 2,7 – 2,95 miliardy dolarů, zatímco finanční analytikové počítali s přibližně třemi miliardami a jedním stem milionů dolarů.

Čísla za účetní rok 2006, která pro EA právě skončil, ukazují meziroční pokles obratu o 6 %. Pokud by platil nižší odhad pro příští rok, zaznamenal by největší světový vydavatel her další 8,5% pokles. Tato čísla nezní možná tak tragicky, ale jsou v přímém rozporu s tím, jak měl celý herní průmysl v nadcházejících letech živelně růst. Dobrou zprávou pro hráče, snad, by mohla být informace, že EA očekávají nárůst investic do vývoje a výzkumu o 150 milionů dolarů na 900 milionů. Toto číslo ale neříká nic o hledání nových herních principů nebo placení kvalitních scénáristů, podle všeho jde o peníze spojené s prozkoumáváním možností nových platformě X360, PS3 a Wii a vyššími náklady na přípravu her s kvalitnější grafikou ve vyšším rozlišení.

Stoupající náklady na vývoj znepokojují investory, protože představují stále větší podíl na obratu firmy, více než 30 % z příjmů, zatímco dlouhodobý průměr poměru těchto nákladů k obratu se pohybuje kolem 17 %. Vydávání her není už dávno bezrizikový zlatý důl, aby se dařilo, je potřeba objevit nový Klondike.

Microsoft pracuje na kapesním Xboxu a další pomluvy
Někteří lidé prostě rádi setrvávají v omylu. Například tvrdí, že staré telefony Ericsson vysoce překonávají nejnovější Motoroly a zároveň tvrdí, že jediný handheld, který má světu co nabídnout, je Gameboy Advance SP a s přimhouřenýma očima i Nintendo DS. Vzhledem k tomu, že tito lidé (viď, herní skorobohu Ondřeji M.) nakonec propadnou kouzlu SLVRu, má Sony s PSP a Microsoft se stále hypotetickým kapesním Xboxem docela slušnou šanci na úspěch. Sony s PSP ukázala, že má co nabídnout, i když filmy na UMD médiích to rozhodně nejsou.

I Microsoft chce svůj potenciál využít naplno. Podle knihy Deana Takahashiho Xbox 360 Uncloaked pracuje už půlka hardwarového Xboxího týmu na projektu kapesního herního zařízení, které bude konkurovat veleúspěšnému DS a úspěšné PSP. Druhá polovina hardwarových inženýrů podle Takashiho pracuje na snižování výrobních nákladů Xboxu 360. K uvedení Xboxu na cesty má dojít někdy v polovině životního cyklu Xbox 360 tak, aby se náklady spojené s uvedením nového ztrátového zařízení vyrovnaly zisky z Xboxu 360.

Když už jsme u peněz, Takahashi tvrdí, že Microsoft vyrobil v roce 2004 navíc milion konzol, aby využil problémů Sony s dodávkami PS2. Vedení společnosti zároveň rozhodlo, že přes dostatek kapacit nedojde k dalšímu posílení výroby, aby dále nestoupala ztráta herní divize Microsoftu, která herní zařízení prodávala s výraznou ztrátou. Celkově měl Microsoft na původním Xboxu prodělat 3,7 miliardy dolarů – v průměru 168 dolarů na jeden Xbox. I přes tento hospodářský výsledek má MS podle autora knihy vydat na zajištění úspěchu Xboxu v následujících 10 letech 17 miliard dolarů. Pokud se vám tedy nelíbí cena Windows nebo Office, kupte si Xbox 360 a Microsoftu to vraťte. Knížka Xbox 360 Uncloaked prý obsahuje hromadu dalších zajímavých informací, tak se k ní snad dostaneme. A budeme zvědaví, co všechno Microsoft, Sony a Nintendo představí možná už dneska na E3.

Papírové prototypy pro skvělé videohry
Tentokrát se obejdeme bez obdoby televizních zviřátek na konci zpravodajské relace. Pokud by se vám po zvěřinci stýskalo, zkuste si udělat origami prasátko. Budete používat obdobný materiál, jako zodpovědní vývojáři, kteří chtějí nabídnout vyváženou hratelnost bez zvyšování nákladů na vývoj. Papírové modely totiž mohou podle Giles Schildt, který pracoval ve společnosti Steve Jackson Games, zabránit průšvihu, kdy uprostřed betatestování vývojáři zjistí, že herní systém nefunguje tak, jak má.

Papírové prototypy podle něj skoro nic nestojí a mohou být vytvořeny ještě před tím, než vydavatel začne platit za drahé programátory a grafiky. Papírová verze podle něj umí prozradit, zda se vůbec vyplatí investovat do vývoje hry, přitom vytvoření základního „pen & paper“ modelu trvá maximálně několik hodin. A protože na modelu mohou pracovat i studenti na praxi, náklady na několikahodinový „vývoj“ papírové varianty hry stojí totéž, co pár minut práce špičkového programátora. Existence papírového prototypu má testerům pomoci s pochopením „pravidel hry“. Navíc vždycky existuje možnost, že papírovou verzi můžete po odeznění úspěchu videohry prodat jako trhák na vánoční trh.

Celý tento týden se ponese ve znamení E3, informacemi vás bude Bonusweb zásobovat, co se do vás vejde. Kdyby toho bylo moc, zkuste zapřemýšlet, proč je inline bruslení lepší než hraní golfu.

Autor:

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Test: šest výkonných notebooků nejen pro hráče. AMD výkonově vede

Test herních notebooků

Vyzkoušeli jsme šestici notebooků určených zejména pro náročné hráče. Dva z nich neudělají ostudu ani v kanceláři nebo...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Super Smash Bros. Ultimate

Konec roku se nezadržitelně blíží a s ním i poslední várka herních novinek. Kromě nich se však řada zvučných jmen...

Hlasujte pro nejlepší hru letošního roku na PlayStation 4

Prezentace God of War

Čtenářská anketa Hra roku 2018 na Bonuswebu pokračuje hlasováním v kategorii nejlepších her na konzoli PlayStation 4 od...

Hlasujte pro nejlepší PC hru letošního roku

Assassin’s Creed Odyssey

Čtenářská anketa Hra roku 2018 na Bonuswebu startuje hlasováním v kategorii nejlepších her na PC. Zvolit můžete až tři...

Najdete na iDNES.cz