Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Hry v base

  12:04aktualizováno  1:27
Celý den se válet, nic nedělat a mít k dispozici videohry? Pro některé splněný sen. Stačí se dostat do té správné věznice. A k tomu snaha EK omezit prodej her, snižování ceny Xboxu, ženy, které jsou díky hrám chytřejší, a další perličky.

Na Novém Zélandu řeší zajímavý problém. Ukázalo se, že v tamějších věznicích Rimutaka, Waikeria a Nga Wha mají soudruzi v pruhovaném k dispozici celkem jedenáct herních přístrojů Playstation a Xbox s celkem 58 hrami. Zveřejnění této informace vyvolalo bouřlivou politickou debatu. Mluvčí legislativní komise zélandského senátu hned zaútočil na ministra pro nápravná zřízení. Chtěl vědět, zda pokládá za správné, aby vězni měli přístup k násilným hrám, ve kterých mohou střílet z pistolí, brokovnic, popřípadě útočit na živé bytosti pomocí řetězové pily. Ministr na to celkem suše odvětil, že je mnohem lepší, když odsouzenci tráví volný čas s virtuálními zbraněmi, než kdyby měli v rukou reálné smrtící nástroje. Zároveň však dodal, že hry byly vězňům odebrány a úřad pracuje na sestavení pravidel pro používání videoher v prostředí nápravných zařízení.

Když odhlédneme od toho, že je trochu zvláštní, když mají vězňové byt a stravu zdarma, k tomu televizi, posilovny a další vymoženosti bez toho, aby museli chodit do práce a přispívat k blahu společnosti, vyvstane zajímavá otázka. Mohou hry pomáhat při resocializaci vězňů? Dokáží hry udělat z někoho lepšího člověka? Odpověď je nejednoznačná. Jasné je, že Painkiller nebo Driv3r z grázla andílka neudělá. Ale když mohou hry pomáhat nemocným dětem nebo důchodcům, proč by nemohly pomoci vězňům? Pro mnohé propuštěnce je návrat do společnosti problematický, protože se nedokáží zapojit do běžného běhu věcí, který zahrnuje pravidelné vstávání do práce, placení nájemného a další nepříjemné věci. Hra, která je takové věci naučí, by mohla být užitečná.

Určitě vás napadlo třeba hraní Sims, ve které se člověk musí starat o běh domácnosti, jezdit do práce, vařit jídlo, starat se o domácí mazlíčky... Sims baví i neodsouzené dospělé muže, takže by si k této hře mohli najít cestu i pomýlení zločinci. Podobně by je mohly zaujmout nejrůznější obchodní simulace, které je naučí zacházet s penězi. A možná by šlo vytvořit nějaké speciální hry pro posilování sociálních dovedností a potlačování patologického chování. Třeba ve spojení s elektrošoky.

EU a obscénní krutost
Hororová hra The Rule of Rose, která prý obsahuje obscénně kruté scény, pohoršila evropského komisaře Franca Frattiniho. Ve hře je psychickému i tělesnému mučení vystavena mladá dívka unesená sektou sirotků. Znechucený a vyděšený komisař se vzápětí dopisem obrátil na vlády všech zemí EU s výzvou na zpřísnění kontroly „příšerných“ her, které oslavují násilí. Projednání tématu si chce vynutit na setkání ministrů vnitra členských zemí, jež proběhne 5. prosince v Bruselu. Rule of Rose pro PS2 už narazila v Itálii, starosta Říma žádal zákaz prodeje

V průběhu loňského července už EU zveřejnila návrh Evropské strategie pro dětská práva. Frattini nyní chce obrátit pozornost na zvýšení informovanosti o rizicích, která násilné hry představují a zavedení přísnějšího systému hodnocení přístupnosti her různým věkovým kategoriím. Příští rok by pak chtěl komisař uspořádat konferenci s cílem schválit nový dobrovolný systém vývoje a prodeje her určených dětem. Důležité je slovo dobrovolné. Jinak platí stále to, co GameEkonom i skuteční odborníci říkají: je hlavně na rodičích, aby hlídali, jaké hry jejich dítě hraje. Porozumět piktogramům na obalech her je tak prosté, že je dokáže pochopit každý. A pokud ne, pravděpodobně není schopen nést za jakékoliv dítě jakoukoliv odpovědnost.

Moderní ženy ovládají ovladače
Příhoda z GameEkonomova domova dokládá, že výzkumy veřejného mínění nemusejí úplně lhát. Domů přinesená PlayStation 2 prvně působila jako zdroj všeho zla a hrozba pro budoucnost vztahu. Stačil ale Air-Hockey, demo Need for Speed a Gran Turismo 4, aby se vše obrátilo. Stříbrnou placku ovládá žena. A vylepšuje tak průměr, který říká, že moderní ženy stráví za rok hraním přibližně týden svého času – tři hodiny každých 6 a půl dne. Zároveň přiznejme, že stráví mnohem více času vařením, mytím nádobí a úklidem. A to, i když jsou moderní a vydělávají stejně nebo více než vy.

Herní návyky dvou tisíc britských žen zkoumali odborníci u příležitosti uvedení hry Lumines 11 pro PSP. K tomuto zařízení se proto vztahují všechna čísla, takže je berte s rezervou. Přibližně třetina dotázaných žen a dívek má vlastní konzolu, čtvrtina používá přístroj svého partnera a 13 % si půjčuje hračku svých dětí. Nerovnoprávné jsou ale výsledky, pokud ženy hrají proti svým partnerům, sotva procento uvedlo, že je lepší než mužná část páru. Pět procent žen se přiznalo k podvádění (snad odhalením ňader v průběhu hry?) a 10 % něžných bytostí se s partnerem v průběhu hraní hádá. Polovina žen prý běžně prohrává v závodních hrách, třetina v mlátičkách a čtvrtina ve sportovních hrách. Asi by měly hrát Air-Hockey, tam na pohlaví skutečně moc nezáleží. A nebo logické hry, 32 % žen v těchto hrách své partnery i děti běžně porážejí. Hraní má na ženský mozek subjektivně pozitivní vliv. Překvapivých 79 % žen uvedlo, že mají pocit, že jim to díky hrám lépe myslí a 86 % má za to, že se jim zlepšila koordinace oko-ruka. Bacha na ně.

Nokia se vrací
Ani debakl s N-Gage Nokii neodradil od pokusů o průnik na pole mobilního hraní, V zesíleném tahu na bránu má finskému výrobci holínek a toaletního papíru má pomoci jiný průzkum, který zkoumal věci, které od her na mobilu chtějí sami hráči. Na otázky odpovídalo 1800 lidí, kterí ve 45 % využívají multiplayer alespoň jednou měsíčně, 62 % chce s přáteli sdílet demoverze her a 79 % by demo poslané někým známým vyzkoušelo. Nový pokus o ovládnutí mobilního hraní chce na základě získaných informací Nokia podniknout v průběhu příštího roku. Základem úspěchu má být podpora komunit a vztahů mezi hráči. Co na to Motorola a Sony-Ericsson?

Microsoft chce zlevnit Xbox 360
Snižování ceny je skvělý způsob, jak posilovat postavení na trhu. Microsoft si stojí pevně, 7,5 milionu prodaných konzol je slušný náskok. Zároveň se ale nemůže rovnat s PS2, kterých se prodalo hodně přes 100 milionů. A Redmond může jásat, protože se podařilo nemyslitelné. Už po roce od uvedení na trh je výroba přibližně o 75 dolarů levnější než prodejní cena. Alespoň, pokud nepočítáme ovladače, balení a logistiku. Připomeňme jen, že Sony na jedné PS3 prodělává za stejných podmínek cca 300 dolarů. Zároveň dodejme, že část z finální ceny tvoří daně a marže obchodníkům. Stejně jako v případě PS3 však u očesané verze Xboxu MS dosahuje ztráty.

Microsoft nyní přemýšlí o snížení prodejní ceny a bere to jako prvořadý úkol. Jak důležité to je, ukazuje Sony s cenovou politikou PS2, která se u nás v základním balení na internetu prodává za cca 3750 korun (doporučená cena 3990 Kč). MS však cenu Xboxu letos nesnížil, neměl důvod, omezená dostupnost PS3 zajišťuje Microsoftu dobré prodeje i tak, ostatně XBox 360 je pořád o dost levnější. Cena možná klesne v Británii u podloudných prodejců a na Ebay, protože tamním zlodějům se podařilo ukrást hned dva náklaďáky naplněné Xboxy 360. Zajímavá je skutečnost, že „levné“ Wii je v Čechách přibližně stejně drahé, jako očesaná verze „drahého“ Xboxu 360. Ale to je otázka spíše pro českého distributora.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz