Když hráč slyší slovo Intel, vybaví se mu především jedna věc. Nižší poměr výkon/cena než v případě konkurenčního AMD. O této charakteristice CPU Intel je zbytečné debatovat, overlockery nikdo nepřesvědčí a není důvod, výsledky testů totiž hovoří jasně. Na druhou stranu je dnes relativně malý rozdíl ve výkonu cenově srovnatelných procesorů Intel a AMD tím nejméně důležitým prvkem, který se podílí na herním výkonu. Pokud nepočítáme progaming, snad každý dnes prodávaný procesor zvládne nové hry. Problém se skrývá jinde a to v kapacitě operační paměti a hlavně, ve výkonu a schopnostech grafické karty.
A právě dramatický nástup integrovaných grafických čipů spojených se snahou Intelu získat co největší podíl na trhu je trnem v oku některým vývojářům. Razantně se do Intelu opřel na konferenci Develop Mark Rein, šéf studia Epic Games (autoři oblíbeného Unreal engine). Podle něj Intel zabíjí PC hraní masivní propagací integrovaných grafických řešení s logem Intel, na kterých nelze hrát nové hry. Tento problém se netýká pouze notebooků, kde s tím většina uživatelů počítá, ale i stolních počítačů. Stejným trnem v oku je Reinovi „ošklivý souputník grafických čipů Intel od Ati“.
Mark Rein tak jako nevinné dítě spatřil nahého císaře (doporučujeme četbu světové klasické literatury, Hans Christian Andersen, Císařovy nové šaty). Před plným sálem prohlásil, že integrovaná grafika nedokáže nabídnout herní zážitek srovnatelný s konzolami nové generace (a občas ani s těmi starými). Neschopnost „průměrného“ počítače být skutečným herním strojem roste přímo úměrně rozšiřování podílu notebooků na počtu prodaných PC. A až na výjimky je nemožné rozumným způsobem notebook upgradovat. Jediné běžné vylepšení spočívá v rozšíření kapacity RAM, kvalitní přídavný grafický čip se pod kapotu nevejde.
Rein pokládá za velký problém skutečnost, že běžní joudové-uživatelé mají mizivé povědomí o tom, co to vlastně grafická karta je, jak funguje a jaké by měla mít parametry. Z neznalosti uživatelů pak má Intel kořistit. Neználkům prodává slabé čipy, které podporují „až“ miliardu megabajtů paměti, ale ve skutečnosti na nich hry pořádně nefungují, protože karta sdílí systémovou paměť, počítač pak swapuje a tak podobně. Mark Rein proto očekává katastrofický propad trhu PC hraní. Jako příklad uvedl titul Gears of War vyvíjený pro Xbox 360 – podle Reina zde neexistuje způsob, jak takovou hru na integrované grafice rozchodit. Dá se prý zmrzačit tak, aby běhala na low-endových GeForce řady 6xxx nebo na ATI X1300. Ale na kartách od Intelu to prý nepůjde ani jako slideshow.
Jaké je podle šéfa Epic Games řešení? Intel by se měl vykašlat na herní trh a všem by se ulevilo. Jenže proč by to Intel dělal, když jeho největší trh tvoří kancelářské počítače, kterým integrovaný čip s výkonem Ati Radeon 9200 stačí? Ostatně ve své době byl zrovna tenhle kousek mezi nemajetnými hráči docela oblíbený díky zajímavému poměru výkon/cena. A ještě něco. Mark Rein se asi vážně špatně vyspal, protože zvládl ještě zkritizovat nový trend vydávat epizodický obsah (typicky překvapivě HL2 – Episode 1 a 2). Pokud Marka potkáte na ulici, přejděte raději na druhý chodník, aby neměl výtky i vůči Vám.
Sony stáhlo reklamu s černou a bílou kočkou
Smysl pro humor, realitu a soudnost chybí médiím a politikům, kteří se opřeli do provokativní a profesionálně dobře odvedené reklamní kampaně na Sony Playstation Portable ve verzi Ceramic White. Obrázky „kavkazské“ (doporučujeme heslo „caucasian“ v AJ-ČJ slovníku) punkerky s bílými vlasy, která se pere s černou (afro-americkou) dvounohou kočkou pobouřily kde koho, a podle aktivistů vyvolaly “bolestivé pocity v globální komunitě“.
Ozvali se hlavně Američané, přestože kampaň probíhala pouze na území Beneluxu, kde jsou lidé přeci jen méně hákliví a vztahovační. Sony nejprve bránilo své právo upozornit na kontrast mezi černou a bílou verzí PSP, ale nakonec „pobuřující“ reklamu stáhlo. Nechtěl bych být v kůži nebohého kreativce, který přišel se zajímavým nápadem, aby pak narazil na fanatiky a dost možná přišel i o místo. A protože jde Sony o hodnotu akcií a postavení na citlivém trhu v USA (i afro-američani si kupují herní konzoly, hi-fi věže a televize), nasypal si tiskový odbor Sony Corp. popel na hlavu a pro jistotu po tunách.
Driv3r mění majitele, Atari pokračuje ve výprodeji
Atari se svými chronickými finančními problémy dělá, co se dá. Totálnímu výprodeji duševního vlastnictví – práv na vývoj a distribuci her na zajímavá a ověřená témata - říká zjednodušení firemní strategie. Posledním krokem na cestě za vidinou záchrany je prodej licence na sérii Driver. Ubisoft za možnost navázat na průměrnou dvojku, příšerný třetí díl a sotva nadprůměrný díl Parallel Lines zaplatí 19 milionů Euro.
Atari si ponechává práva na sérii Test Drive a pár dalších titulů a bude doufat, že si někdo vyrobené hry koupí. Součástí obchodu je převod 80 zaměstnanců vývojového studia Reflections pod Ubisoft. Šéfové Ubisoftu věří, že se svými zdroji dokáží Driver povznést k hratelnosti původního dílu. Líbí se jim i skutečnost, že se prodalo již 14 milionů kopií her série Driver.
Herní trh vzrostl v červnu o 25 %
Katastrofické odhady o propadu herního trhu se nepotvrdily a poslední statistické údaje ukazují, že v USA došlo během června k meziročnímu nárůstu prodejů herního software a hardware o skoro zázračných 25 % na 884,5 milionu dolarů. Největším tahounem trhu bylo Nintendo DS, které asi sloužilo jako častý dárek pro jedničkáře. Sladký červen napomohl zvrátit celoroční trend propadu, první pololetí 2006 tak přineslo 4% růst ve srovnání se stejným obdobím roku 2005.
Překvapivý je prudký růst prodejů herních zařízení, zákazníci za ně utratili o 85 % více než v loňském červnu. Nejlépe se přitom prodávalo Nintendo DS, zejména verze DS Lite se podílela na tom, že z pultů zmizelo 593 000 těchto zařízení. Dobře se prodávala i zlevněná Playstation 2 – 312 000 kousků. S několikanásobně vyšší cenou statečně bojuje také Box, 360 – 277 000 prodaných krabic pány v Redmondu nejspíš docela těší.
Microsoft do kapsy trochu zklamal
GameEkonom se svým věrným i nevěrným čtenářům omlouvá. Podlehl nadšení z představy kapesního Xboxu a převzal spekulace slovutných kolegů ze světových agentur a dalších plátků. Microsoft nakonec nepředstaví kapesní zařízení schopné zabavit majitele špičkovými hrami, ale podle všeho „jen“ snahu o přímou odpověď na iPod. Kapesní přehrávač Microsoft. S Xboxem bude „Argo“ spojeno snad jen značkou a schopností přehrávat písničky z Xboxu 360. A protože to není herní zařízení, necháme ho odpočívat v pokoji. A tu omluvu myslím vážně.