Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: iPhone proti Nintendu DS

aktualizováno 
iPhone od Apple jako pecka pro hráče, Xbox 360 za babku a s Blu-Ray, EA stále bez Formule 1 a matka chce spolknout dceru

Xbox 360 | foto: BW

Playstation Portable a Nintendo DS dostanou v polovině roku silnou konkurenci. Nebude to kapesní Xbox, jak by si možná přáli fanoušci herní krabice z Redmondu. Třetím do mariáše bude naopak arcinemesis pánů z Microsoftu. Apple minulý týden představil sadu vývojových nástrojů, která umožní vývoj plnohodnotných aplikací pro doposud hloupý telefon Apple iPhone a promění jej kromě jiného i v kapesní herní zařízení založené na plnohodnotném operačním systému OS X.

iPhone s novou verzí software s označením 2.0 přijde na trh už v červnu, majitelé současných iPhonů si za novou verzi budou muset připlatit. Divíte se? GameEkonom ani ne, Apple si běžně nechává platit i za desetinkové upgrady svého operačního systému. Z pohledu hráče je iPhone 2.0 zajímavý zejména díky zájmu vydavatelských společností, v tuto chvíli už došlo k oznámení více než desítky titulů, mezi nimiž nechybí ani Spore od EA nebo Super Monkey Ball od Segy.

Co iPhone z pohledu hráčů nabídne? Hlavně velký a opravdu kvalitní displej s úhlopříčkou 3,5". S displejem je spjata i další zásadní vlastnost – citlivost na dotek a schopnost rozeznávat současně několik impulzů. Pěkné obrázky bude zajištovat výkonný mikroprocesor a hráči jistě ocení také kvalitní zvukový výstup. Vývojáři už nyní mají k dispozici testovací verzi vývojové sady a pracují tedy na prvních aplikacích. I hrách. Vývoj her pro iPhone se neomezuje pouze na velké společnosti – nezávislí vývojáři získají možnost pracovat na vlastních aplikacích za 99 dolarů ročně, firmy zaplatí o 200 dolarů ročně víc.

U her i aplikací Apple sází na moderní elektronickou distribuci, která se mu vrchovatě osvědčila v případě hudby a videa. Výsledkem je aplikace App Stopre, která je součástí iTunes. Přístup k ní bude z PC i Macků a samozřejmě také přímo z iPhonu. A protože čtete GameEkonom, dozvíte se i, jak funguje obchodní model: Vývojáři dostanou 70 % z ceny pro koncového zákazníka, cenu si přitom nastaví a aplikace budou moci nabízet i zdarma. A co je ještě zajímavější – Apple ke své tíži bere všechny náklady spojené s platebními transakcemi, hostováním služby App Store i licencováním DRM technologií – jak ale bude jejich nasazení fungovat, zatím nevíme.

Kromě Segy a EA se k vývoji iPhone titulů přiznal také Gameloft, který si už vybudoval neotřesitelnou pozici mezi vydavateli titulů pro mobilní telefony. Ani v případě iPhonu nechce zůstat pozadu, a tak ohlásil vývoj hned 15 titulů, alespoň některé by měly být dostupné hned v okamžiku spuštění App Store, všechny pak do konce roku 2008. A jestli chcete víc, dostanete to – Sun oznámil vývoj Javy pro iPhone, což znamená dostupnost stovek kvalitních Java her. V Sony a NIntendu nejspíš mají radost...

Xbox 360 za babku a s Blu-Ray
Microsoft oficiálně potvrdil snížení cen Xboxu 360 pro evropský trh, včetně České republiky. A ačkoliv Microsoft Xbox v České republice mediálně nepodporuje zdaleka tak, jako své ostatní produkty, tentokrát známe v předstihu i nové oficiální ceny pro Čechy, Moravu a Slezsko. Od 14. března bude Xbox 360 v obchodech za 5990 korun za verzi Arcade (bez disku), verze Premius se 20GB pevným diskem přijde nově na 7490 Kč a verze Elite se 120GB diskem přijde na baťovských 9990 Kč. Cenově se tak Microsoft s nejméně vybaveným Xboxem dostal pod cenu Nintendo Wii, o PlayStation 3 ani nemluvě. Jenže to je jen jedna část pravdy.

Razantní snížení cen totiž znamená, že se Microsoft dostal do silného tlaku. Velkou ránu Xboxu zasadil konec HD-DVD. Právě nyní se ukazuje, že Sony dobře vědělo, co dělá, když do PS3 vrazilo Blu-Ray mechaniku. Její přítomnost částečně pomáhala prodejům od začátku, nyní se jako HD přehrávač prosazuje ještě více – zákazníci už nemají na co čekat. PS3 je nejlevnější přehrávač jediného formátu digitálního videa pro fyzické nosiče na trhu, jedinou konkurencí je digitální distribuce, na kterou ovšem sází i Microsoft. Jenže výhody placeného stahování si uvědomuje málokdo, zato na fyzické kotoučky slyší běžný zákazník docela dobře. Microsoft už slíbil, že bude Blu-Ray v budoucnosti podporovat, odborníci očekávají podporu přehrávání Blu-Ray už letos. Jen je otázkou, jestli půjde zase o externí mechaniku, nebo jestli Microsoft sklopí uši úplně, a před vánoci uvede novou verzi Xboxu 360 s integrovanou Blu-Ray mechanikou – se Sony zatím usilovně jedná.

Další slabinou Microsoftu je neustále vysoká poruchovost Xboxu 360, která sice klesá s úpravami HW v nových sériích, přesto je vyšší než u konkurence. A ta toho využívá. Množství svědectví o poruchovosti Xboxu 360 totiž rozhodně není náhodné – ale ať už to je, jak chce, Microsoft musí se spolehlivostí svých zařízení něco udělat, jinak nepomůže ani relativně nízká cena. A když už jsme u těch úprav vnitřností – nechť se inženýři v Redmondu (nebo v Číně) kopnou konečně do zadku a udělají něco s tím neskutečným hlukem, kvůli němuž má Xbox zakázaný vstup do království GameEkonoma.

Jedinou skutečně silnou stránkou Xboxu 360 je nadále služba Live. Ale i tam se pozice Microsoftu může brzy otřást, pokud se Sony podaří úspěšně zahájit provoz Home – už teď spoustu hráčů štve nutnost platit za online hraní titulů, které si zaplatili. Ale pokud chce za online platit i Nintendo, Microsoft nejspíš volání hráčů odolá...

EA stále bez Formule 1
EA Sports oznámili slovy svého marketingového ředitele Todda Sitrina vývoj dvou nových herních produktů, které se prozatím nedočkaly oficiálního představení. Když k tomu přidáme nedávné oznámení arkádového boxu Facebreaker, můžeme říct, že se v EA Sports objevuje svěží vítr – a to po několika letech, kdy se tato odnož EA soustředila jen na každoroční oprašování ověřených titulů. Další zajímavostí z EA je postesk bývalého hlavouna Microsoftu Petera Moorea, který si posteskl, že mezi ty utajené projekty nepatří Formule 1, protože licenci drží přátelé ze Sony, a tuto skutečnost prý EA plně respektuje.

Matka chce spolknout dceru
Lehce bulvární titulek předznamenává další díl vašeho oblíbeného seriálu Atari 2010. V aktuální epizodě se dozvíte, jak se starostlivá matka, nejistá v kramflecíh, snaží zachránit téměř zkrachovalou dceru tím, že ji spolkne. Seriózně řečeno: Infogrames jako většinový vlastník Atari Inc. hodlá odkoupit zbývající akcie společnosti za cenu 1,68 USD na akcii. Pokračování příště.

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Říjen bude dobrý měsíc. Alespoň z pohledu fandů videoher, kterým už tradičně začínají Vánoce předčasně. Pro svého favorita nezapomeňte hlasovat pod článkem v...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.