Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Když vydavatel kazí hru

aktualizováno 
Poseroutkové s právem veta, herní ESA se rozpadá, EA sbírá drobky a další zprávy z herního průmyslu

Age of Conan

Málokdo o tom ví, málokdo o tom mluví, ale dotýká se to statisíců lidí po celém světě. Moc peněz, kontakty a kontrola nad řetězcem distribuce a prodeje finálních her staví manažery velkých vydavatelských společností do role katů kreativy a odvahy, se kterou přicházejí malí i velcí vývojáři. V uplynulých letech před odkoupením Illusion Software jsme se tak mohli setkávat se stesky českých vývojářů na nátlak zahraničních manažerů dosazených vydavatelem, o obtížných jednáních a podobných věcech. Vše samozřejmě anonymně, nad pivem.

O kousek dál ve svých stescích šli někteří lidé z Funcomu, kteří nejsou úplně spokojení se spoluprací s Eidosem. Totéž platí o spolupráci mezi polským CD Projektem/Projekt RED a Atari, které zajišťovalo distribuci a marketingovou podporu (neexistující) hry v západní Evropě a USA. Zaklínač a Age of Conan mají ostatně spoustu společných prvků, jak jsme už upozorňovali. A právě ono společné zaměření na „dospělou“ zábavu je svým způsobem i trnem v očích vydavatelů. 

Projekt Red tak musel z americké verze vykostit nejen bradavky, ale také spoustu šťavnatých dialogů. Funcom zase musel výrazně přibrzdit, co se týká sexuálních témat. Nikomu totiž v Eidosu nevadily hektolitry krve ani hromady přesekaných střev. Ale když došlo na nahotu, padla kosa na kámen. Ve hře tak nakonec nahou postavu jen tak nepotkáte. Jediné nahotinky mají v rukou hráči, když své dívčí postavě seberou oblečení. A to ještě mezi půlkami zůstanou ošklivá nevýrazná šedá tanga.

Střetů kvůli obsahu ve hře bylo více, v jednom rozhovoru vrchní tvůrce questů prozradil, že na odpor Funcom narazil u sexuálně laděných úkolů, které ve hře neměly chybět, nicméně vydavatel měl jiný názor. A tak nemůžete poté, co vymlátíte z úst vanirských nájezdníků deset tuctů zubů, ani jít do nevěstince a spočinout v náručí vnadné dívky, která má všechny zoubky na svém místě. Ale nebojte, když budete hledat, nějaké ty sexuální questy možná objevíte. Když se ale spustíte se s opilcem(s ženskou postavou), abyste ho po jeho ložnicovém selhání přinutili přestat s pitím, nebude to ale žádné vzrůšo – jen vás čeká několikasekundový pohled na černou obrazovku. Žádné svůdné animace jako v Zaklínačovi.

Boje mezi vývojáři a distributory ale nejsou novinkou, snad nejslavnější bitvu spolu u soudu svedlo Valve za vývojáře s distribuční firmou Sierra Entertainment ze skupiny Vivendi Universal v roce 2004. Spor se týkal služby Steam. Vivendi tehdy zásadně vadila online distribuce Half Life 2, jak to dopadlo, všichni víme. Steam se stal nejoblíbenější platformou pro digitální distribuci PC her. Uvidíme, jak to bude v budoucnosti, s posilováním několika velkých vydavatelských společností to bude ještě zajímavé.

Herní ESA se rozpadá
Mocná herní organizace Entertainment Software Association má své nejlepší dny za sebou. Problémy přišly už před dvěma lety zrušením výstavy Electronic Entertainment Expo a její proměnou na komornější záležitost. Dva roky po tomto kroku se z asociace začínají vytrácet prominentní členové. V posledních měsících sdružení opustily hned čtyři firmy. K Lucas Arts, Acrivisionu a Vivendi se k uprchlíkům připojil i id Software proslulý svými 3D střílečkami. Z původních 28 členů má nyní ESA 24 řádných členů a analytici už tipují, že na podzim jich bude méně než dvacet.

Důvody, které firmy vedou k odchodu z asociace jsou oficiálně obchodní – ESA zvýšila původní milionové poplatky na čtyřnásobek, aby pokryla ztráty spojené s transformací E3 a členství prostě přestalo pro velké firmy být výhodné. Navíc se šušká cosi o rozepřích mezi šéfy odcházejících firem a prezidentem asociace Mikem Galagherem, oficiálně to ale zatím nikdo nepotvrdil.

A aby toho pro SA nebylo málo, přichází i o vystavovatele pro letošní E3. Akce se naproti původním plánům nezúčastní třeba NC Soft, který se potýká s finančními propadáky jménem Assault Auto a Tabula Rasa, nebo Foundation 9/Shiny. Akce se samozřejmě nezúčastní ani id Soft a novinky o Doomu 4  tak představí někde jinde, pravděpodobně s menšími náklady a větším ohlasem.

Electronic Arts chtějí růst z drobků
Nová obchodní strategie Electronic Arts není příliš překvapivá. O založení divize her pro příležitostné hráče jsme už psali, nyní je čas pro trochu podrobnější informace. Budoucnost PC hraní Electronic Arts vidí zejména v mikrotransakcích a reklamou sponzorovaném hraní. Spojení nízkonákladových her s alternativními zdroji příjmů tak má obejít náš oblíbený problém s pirátstvím. Alespoň tak budoucnost divize a celé firmy vidí prezidentka  divize Casual Entertainment Kathy Vrabeck. Inu vrabec se také dokáže po drobcích hezky zasytit.

Situaci v oblasti her přirovnala paní Vrabeck ke změnám v hudebním průmyslu, kdy lidé raději platí dolar za jednu skladbu na iTunes než třináct dolarů za celé CD. V jednodolarových platbách za hry se přitom podle ní schovává miliarda dolarů, na kterou chce divize Casual Entertainment dosáhnout v účetním roce 2011. Tento odhad vychází z osmdesátiprocentního zvýšení příjmů divize za poslední rok. Na méně náročné hráče se chce EA zaměřit i na konzolách, speciálně na Wii, které pořád překvapuje neuvěřitelně nevyužitý potenciál. Jendodušší hry za nižší ceny mají přimět majitele Wii k vytažení bílých krabiček ze skříně a k utrácení za hry, ke kterému se mají mnohem méně než majitelé Xboxů nebo PlayStationů.

Nintendo nebude v Lipsku
Zatímco fenomén současné doby Age of Conan představí Funcom v Lipsku s novým Direct X 10 kabátkem, některé velké firmy budou chybět. Svou neúčast už potvrdilo například Nintendo, které má prý lepší zkušenosti s menšími akcemi na národní úrovni a s roadshow, které Wii přiblíží více lidem osobně. V souvislosti s tím chce Nintendo zahájit vlastní roadshow v Německu po skončení letošní E3. Poznámka, že firma zváží účast na Games Convention v Kolíně nad Rýnem příští rok, pak svědčí o tom, že k neúčasti vede Nintendo vysoké nájemné výstavní plochy.

Microsoft vyplevelí špatné hry z Xbox Live
Microsoft oznámil drobné změny služby Xbox Live. Pro hráče bude zajímavý příchod větších her (zvýšení datového limitu na  350 MB) a odstranění her s průměrným hodnocením nižším než 65 % a konverzním poměrem nižším než 6 procent (poměr mezi staženými demoverzemi a koupí plné verze). K odstranění her dojde po třech měsících, během kterých budou mít autoři hry čas něco s tím udělat. Mirosoft zároveň oznámil vznik interního týmu, který se zaměří na vývoj vlastních her pro Xbox Live. Necháme se překvapit.





Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Další z rubriky

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.