Mafia 2

Mafia 2

GameEkonom: Kmotr vs. Mafia

Tvůrce české Mafie chce nový pán – EA touží po Take-Two., Sony přišlo o prezidenta, Nintendo se učí od Microsoftu a tak vůbec...

Skutečný GameEkonom se ocitá ve svém živlu – sezóna megalomanských akvizic nekončí. Je zřejmé, že po oznámení téměř dvacetimiliardového spojení Activisionu a Vivendi Games už nemůžeme čekat obdobně velké prodeje či nákupy. Ale přesto se dějí věci, které dokáží člověku pořádně zamotat hlavou. A taková věc se dostala mezi lidi právě o slunečné neděli 23. února 2008, když Electronic Arts oznámili záměr koupit svého velkého rivala – vydavatelský dům Take-Two, který díky značce 2K Sports pořádně zatápěl rodinnému stříbru EA v podobě herních sérií NHL a Madden.
Aby to bylo trochu napínavější, Take2, vedení vydavatele série Gran Theft Auto nebo Bioshocku, nabídku, která slibovala přeplatit tržní hodnotu firmy o 64 %, odmítli.

Electronic Arts se ale nevzdávají a hodlají získat kontrolní podíl v konkurenční firmě odkupem akcií od přímých akcionářů. K prodeji akcií je lákají na hotovost (namísto běžné výměny akcií) i zdůrazněním problémů, se kterými se z finančního hlediska Take-Two potýká. A z pozice síly EA přidalo poznámku, že tato nabídka zůstane nějaký čas otevřená, ale že se vzhledem k problémům Take-Two nebude opakovat.

Electronic Arts koupi Take-Two připravovali dlouho, poprvé o ní začali uvažovat už před rokem, příchod nového generálního ředitele ale vše oddálil, protože EA čekala změna interní struktury. Před koncem roku potom EA oznámili akvizici vývojářských studií Pandemic a BioWare. Jednání o vstupu do Take-Two začala znovu probíhat až s koncem roku 2007, kdy bylo zřejmé, že je konsolidace (čti vyšší koncentrace moci) na vydavatelském trhu nevyhnutelná.

Okamžitě po oznámení úmyslu odkoupit Take-Two začalo PR oddělení EA chrlit spousty materiálů, které mají zejména majitele akcií Take-Two přesvědčit k prodeji. Jak už to u PR bývá, neříkají tyto materiály všechno. Například jako důvod podání nabídky na 2 miliardy dolarů a jejího načasování uvádí EA dokončení GTA IV a možnost získat vývojové studio Rockstar a tvůrce veleúspěšného BioShocku. To je samozřejmě pravda, GTA má velkou hodnotu, Bioshock  je pak něco jako zázračné dítě. Co ale v oficiálních materiálech chybí, je připomínka sporů sportovních divizí obou firem, které jsme připomenuli již v prvním odstavci.

S naším názorem, že výrazný podíl na akvizici má i snaha o odstranění konkurence ve vysoce lukrativním každoročním vydávání nových dílů sportovních her, se ztotožňuje analytik herního průmyslu Michael Pachter. Ten označil sportovní série 2K Sports za důvod, který sám o sobě stačí pro ospravedlnění výdaje ve výši dvou miliard. Zároveň upozornil na to, že oficiální důvod, snaha získat pod kontrolu vývojářská studia skupiny Take-Two, může snadno selhat. Podle něj je pravděpodobné, že špičkoví vývojáři a manažeři odkoupená studia opustí. I to se běžně v případě nepřátelského převzetí stává.

A když se vrátíme k titulku celého GameEkonoma, máme tu další hry, které k sobě mají velice blízko – Godfathera s licencí slavného mafiánského filmu natočeného podle fenomenální knihy a českou Mafii, která zaujala originálním příběhem i kvalitním technickým zpracováním. Šéf EA v rozhovoru pro Gamespot  se však při hodnocení případné akvizice o IS/2K Czech ani nezmínil. Zato opětovně pochválil přínos, který vidí v možnosti získat kontrolu nad vývojovými studii Rockstar, Visual Concepts, 2K Boston, 2K Australia a Firaxis. Na druhou stranu je to opominutí možná cílené – kdo by chtěl veřejně obdivovat firmu, která porazila jeho vlastní produkt? A že si Mafia Kmotra podala – průměrné hodnocení PC verze je u Mafie o 20 % vyšší než v případě Godfathera. Aneb kdo neskáče, není Vávra.

Co tedy můžeme čekat? Pravděpodobně Eletronic Arts Take-Two získají, ať už vedení Take-Two přehodnotí svůj názor, nebo odkupem akcií od jejich současných držitelů, kteří se tak dostanou k výraznému zhodnocení. Výsledek pro hráče ale nemusí být zdaleka tak pozitivní. První, co EA udělají, bude vytvoření plánu konsolidace vývoje sportovních her – 2K Sports podle našeho skromného názoru do dvou let zmizí. S tím zmizí větší možnost volby a hlavně tlak na snižování cen. EA museli snížit cenu svých sportovních titulů právě díky Take-Two, kteří hry ze série 2K Sports ve verzi pro PS2 prodávali za pouhých 20 dolarů...

Sony přišlo o prezidenta
Únor je vůbec bohatý na události, v pondělí 25. oznámil svou rezignaci Phil Harrison, prezident společnosti Sony Worldwide Studios, interních vývojových studií Sony, která stojí zejména za hrami pro široké masy – sérií SingStar a hříčky pro kameru EyeToy. Svou pozici Harrison opustí v pátek 29. února, jeho místo okamžitě zaujme Kazuo Hirai, prezident Sony Computer Entertainemtn. Harrisonova rezignace přišla krátce poté, co prezident vývojových studií kritizoval své japonské šéfy za Harrisonův laxní přístup k hrám pro příležitostné hráče.

Podle serveru GamesIndustry.biz  Harrison opouští Sony kvůli místu ve francouzské vydavatelské firmě Infogrames, která se chce právě oblasti casual her intenzivně věnovat. Míra pravdivosti této spekulace se možná ukáže už za týden. Do té doby můžeme přemýšlet, proč by se jeden z nejúspěšnějších manažerů v herním průmyslu měl pokoušet zachránit zrovna Infogrames. 

Nintendo se učí od Microsoftu a tak vůbec
Když si odmyslíme všechnu chválu směrem ke službě Xbox Live, zůstane nám jedna velká kaňka – placený přístup k online hraní. Sony tuto vadu na kráse využila při propagaci své služby Home – multiplayer na PlayStation 3 je na rozdíl od Xboxu 360 bezplatný. A stejnou výhodu slibovalo i Nintendo Wii. Jenže už to tak úplně neplatí. Na Game Developers Conference Nintendo oznámilo program Wii Pay & Play. A jak říkají latiníci, v názvu je obsaženo vše. Plať a hraj, i tak drsně se k věci může postavit jinak přátelské a přítulné Nintendo.

Nintendo zatím o programu Pay & Play nezveřejnilo podrobné informace, takže nevíme, za jaké služby či obsah se bude muset platit. Známé je pouze to, že nutnost platit za online hraní se nebude týkat všech titulů, ale pouze takových, které na krabici ponesou výrazné označení Pay & Play. Pokud to neznamená, že Nintendo plánuje pro Wii nějakou MMORPG, tak to stejně vůbec není hezké.

EyeToy místo fitka
Poslední zpráva dnešního GameEkonoma vzdá svým způsobem poctu Philu Harrisonovi, o kterém jsme psali o něco výše. Právě on stojí za fenoménem EyeToy, a ten se stal centrem studie odborníků Aucklandské univerzity na Novém Zélandě. Podle výsledků studie je hraní her založených na EyeToy srovnatelné se skutečnou sportovní činností – výdej energie je srovnatelný například s hraním fotbalu nebo během. Podle vedoucího výzkumu Ralpha Maddisona mohou hry vedoucí k fyzické aktivitě sloužit jako zbraň v boji s obezitou. Výsledky vycházejí ze srovnání fyzické aktivity 21 dětí ve věku 10-14 let za použití kyslíkových masek. V současné době hledá tým doktora Maddisona dalších 330 dětí, na kterých chce testovat vliv aktivního hraní po dobu šesti měsíců.

GameEkonom však za sebe může říct, že nová studie původní zjištění potvrdí – i u toho nejobyčejnějšího blbnutí s EyeToy se člověka pěkně zapotí. A nejen stokiloví tlouštíci, kape i ze štíhlých aktivních sportovců.  Možná by ale bylo zajímavější vyhodnotit rozdíly třeba mezi EyeToy Kinetic Combat a Wii Fit, prostě dvě různé platformy s rozdílným způsobem interakce se hrou. Třeba se časem dočkáme.