Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Konec Sony Playstation

  12:05aktualizováno  12:00
Vše krásné musí jednou skončit *** Hackeři se shodnou s Microsoftem *** Lionhead přišel o ocas *** PC hra napsaná ve dvou lidech mezi nejprodávanějšími tituly – Stahujte!

Věčné debaty mezi fanoušky osobních počítačů a specializovaných zařízení se často točí kolem ceny a výdrže jednotlivých platforem. Majitelé PC tvrdí, že mohou svoje stroje průběžně upgradovat, takže mají lepší možnost hrát hry se špičkovou grafikou – lepší než konkurence na konzolách. Majitelé konzol se tomu usmívají, protože jim jednou za 6 let stačí koupit nové zařízení s cenou hluboko pod cenou nadupaného herního PC. A grafika her, které hrají, se po celou dobu životnosti konzoly zlepšuje tak, jak se vývojáři učí využívat možností daného hardwaru a obcházet jeho omezení. Majitelé první Playstation si mohli nových her užívat celých dvanáct let. Ale protože vše krásné musí jednou skončit, musel zákonitě přijít i konec původní Playstation.

Sony oznámila v pátek ukončení výroby inovované verze Playstation PSone. Výrobní linky tedy stojí, ale ve skladech by mělo ještě být dost kousků, aby se dostalo na nostalgiky nebo uživatele, kteří by si chtěli dopřát některý z více než sedmi tisíc herních titulů třeba v automobilu. Tím možnosti hrát klasické PSone hry nekončí. Playstation 2 je plně zpětně kompatibilní, staré hry bude podporovat i zbrusu nová PS3 a navíc se hovoří o převodu PSone her na kapesní PSP.
Je celkem logické, že se nevyplatí vyrábět a poskytovat servis hned pro tři generace zábavního zřízení. Pro majitele PS2 je ukončení výroby původní Playstation zajímavé i proto, že pokud by se historie opakovala, čeká je dalších 6 let podpory jejich zařízení. Ostatně už u příležitosti expedice stomilionté PS2 Sony prohlásila, že plánuje prodat celkem dvojnásobek těchto konzol.

Paradoxní je, že světová dominance Sony v oblasti herních zařízení vůbec nemusela přijít. PlayStation původně neměla vůbec vzniknout. Sony pouze ve spolupráci s Nintendem vyvíjela externí CD jednotku pro konzolu SNES. Po třech letech společného vývoje se ale obě japonské společnosti ve zlém rozešly kvůli sporům o podíl na zisku. Nintendo poté neúspěšně spolupracovalo s Philipsem, Sony se pustila do předělání společného prototypu v samostatnou konzolu.

Na trh vstoupila PlayStation 3. prosince 1994. pouze v Japonsku. Američané a Evropané si museli počkat tři čtvrtě roku do září 1995. Sto milionů PS Sony prodala za deset let od jejího uvedení. Na udržení prodejů i dlouho po původním představení se podílela inovovaná verze PSone, která je mnohem menší a dá se snadno přenášet. Více kusů jedné herní konzoly se prodalo pouze v případě původního GameBoye a Playstation2, která se stala nejrychleji prodávanou konzolou, 100 milionů kousků našlo zájemce za pouhých pět let. I zde pomohl redesign zařízení. PStwo je opět mnohem menší a lehčí a se vším potřebným vybavením se vejde i do malého batůžku. Není proto divu, že si PSone a později PStwo brali s sebou hokejisté na Mistrovství světa a olympiády.

Král je mrtev, král bude žít dál. Shodou okolností nVidia oznámila jen o den později, že pro Sony vyvine další techniku. Podle uzavřené smlouvy by měla nová spolupráce přinést ovoce v roce 2007, i když zatím není známo, o co půjde. Ví se pouze, že nVidia očekává větší zisk než 30 milionů dolarů, které získala za vývoj grafického jádra pro PS3. A teď v zájmu zachování rovnováhy přikročíme k informování o Xboxu. Bez emocí, prosím, na PC také dojde. Možná.

Hackeři se shodnou s Microsoftem
Informace o úspěchu hackerů, kteří donutili Xbox 360 spustit zkopírované DVD se hrou Project Gotham Racing 3, vyvolaly značný ohlas. Ze značné části škodolibý. Není divu, každá ochrana proti kopírování čelí podobnému zacházení a Microsoft není mezi adolescenty zrovna populární, protože už nejspíše nepamatují výborné joypady a joysticky redmondského výrobce. Nadšení ale brzy opadlo. Xbox 360 ještě nějakou dobu nebude možné očipovat. Hackeři nejenže nezveřejnili svůj postup, ale rovnou přiznali, že nejde o univerzální řešení, ale o využití slabiny jedné části ochranného systému, kterou nelze masově zneužívat.

Microsoft zase uznal, že se hackerům ze skupiny The Specialist podařilo najít slabší místo v zabezpečení. Zároveň upozornil, že architektura bezpečnostního systému Xboxu 360 je poměrně flexibilní a lze ji bez problémů upravovat softwarově. A úspěšní hackeři tuto možnost připustili. Pozměněné Xboxy navíc ztrácejí možnost připojení ke službě Xbox Live, která významně rozvíjí možnosti konzoly. Celkově to s tou snadností nabourání Xboxu nebude tak lehké. Trvalo to několik měsíců a ještě to nejde pořádně využít, přitom různí chytráci se v diskusích kasali, jak bude Xbox 360 hacknut pár dní po uvedení na trh. Ale třeba se to povede s PS3.

Lionhead přišel o ocas
Od Microsoftu daleko neutečeme, protože má chapadla všude. Nyní je napřahuje směrem k vývojovým studiím Lionhead spojeným se jménem legendy herního průmyslu Petera Molyneuxe. Autor her Black & White, Powermonger, Dungeon Keeper nebo Fable a ředitel Lionheadu připravoval v posledních dnech svou firmu na prodej. O britské vývojáře měly zájem hned dvě společnosti. Microsoft ale podle neoficiálních zpráv Ubisoft přeplatil a tak Lionhead s nejvyšší pravděpodobností převezme.
Molyneux na setkání Game Developer Conference odmítl potvrdit uzavření vyjednávání, ale v rozhovorech trval na tom, že zaměstnance Lionheadu rozhodně nečeká další propuštění. Nejde o plané nebezpečí, v poslední době došlo k odchodu už přibližně 50 lidí. Šlo zejména o následek neuspokojivých prodejů dvou posledních her studií Lionhead (B&W 2 a The Movies). Lionhead nyní pracují na dvou zatím neoznámených projektech pro next-gen konzoly, vzhledem k zájmu Microsoftu půjde nejspíše o hry pro Xbox 360 s možností převodu na PC s operačním systémem Windows Vista.

PC hra napsaná ve dvou lidech mezi nejprodávanějšími tituly
Když se nějaké nezávislé hře občas podaří zaujmout masy, jde skoro o zázrak. O jednom takovém jsme už psali alespoň třikrát. Tolikrát právě proto, že úspěch hry Wik and the fable of souls je prostě fenomenální. Ale právě byl nejspíše překonán. Novou ikonou nezávislého herního vývoje je hororová adventura Scratches – Drápance. Hra postaví hráče do prostředí anglického venkova plného záhad, překvapení a originálních hádanek. Kromě hratelnosti kritici oceňují také jednoduché ovládání a překvapivě i grafiku.

Za jejím vytvořením stojí studio Nucleosys, dvojice argentinských vývojářů. O distribuci hry, která v USA stojí 20 dolarů, se postarala společnost Got game Entertainment. A kde je ten úspěch? Scratches se dostala do první desítky nejprodávanějších her na serveru Amazon.com. V době psaní článku se v kategorii computer & video games pohybovala na 39. místě. V žebříčku PC her je nyní 20. Nezbývá než gratulovat. A vy můžete stahovat demo.

Mějte se krásně a pozor na konec světa.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Ani tahové strategie nebo hry pro děti nejsou v bezpečí před pornem

Titan Quest

Vytváření erotických modifikací není doménou jen těch nejoblíbenějších her, ale týká se i okrajových žánrů. Ani náročné...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...



Najdete na iDNES.cz