Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Krize!

  12:00aktualizováno  12:21
Herní průmysl je v krizi a my se podíváme, kdo za to může a jak z toho ven. Nepřijdete ani o další aktuální zpravodajství ze světa herního byznysu. Tak třeba Macrovision na nás chystá...

Herní průmysl je v krizi
Tvůrčí krize občas padne na každého. I na autora těchto řádků, to jste ostatně mohli zaznamenat výpadky v tomto měsíci, kdy jednou nevyšel GameEkonom a jednou Online Světy. Jenže toho si všimne pár tisíc lidí, ale neovlivní to miliony. Kdežto tvůrčí krize herních designerů, to se milionů lidí týká. A právě v takové krizi herní průmysl je. Neukazují to žádné studie renomovaných analytických firem. Mluví o tom stav trhu a to, čím všichni procházíme, když se snažíme zahrát nějakou novou hru.
Stačí se podívat na to, jaké hry je možné koupit. Ještě nikdy neměly takový podíl na trhu pokračování nějaké zábavné hry. Ať už jde o Unreal Tournament, Doom, Half-Life a tisíce dalších her postavených na principu starého Wolfa. Nebo hokej, fotbal a další sporty od Electronic Arts. Kdy naposledy jste byli překvapeni herním mechanismem, možnostmi postavy ve hře nebo jste na monitor zírali a přemýšleli, co po vás vlastně autoři chtějí?
Otázku "Co nového je dnes ve hrách?" si položili i účastníci konference herních vývojářů v San José. A odpověď hledali jen těžko. Toru Iwatani, autor původního (a mnohokrát napodobovaného) Pac-mana tak například prohlásil, že pokud se na trh nedostanou skutečně nové hry, celý trh se smrskne. Příčin špatného stavu je mnoho, hlavním důvodem jsou ale stále rostoucí náklady na vývoj nové hry. Riziko spojené s mnohamilionovou investicí je prostě příliš vysoké a tak vydavatelé her raději sází jednu modifikaci osvědčeného konceptu za druhou, jak baťa cvičky. I proto jsou tak populární freeware hříčky, ve kterých létají vzduchem tučňáci.
Co na tom, že EA má dvojnásobný podíl na trhu ve srovnání s druhým distributorem v pořadí, když se jejich hry dají hrát čím dál hůř? A na druhou stranu je vina EA, že si z hráčů dělá dojnice, když oni jen poslušně drží a otevírají peněženky? Například v Zemi vycházejícího slunce byly pouze dvě hry ze sta nejprodávanějších originály, zbytek byl pokračováním starších her. V USA je podíl skutečných "novinek" mezi pokračováními 20:80, také žádná sláva. Překvapivé vysvětlení tohoto trendu se může skrývat ve změně věkové struktury hráčské obce. Podle Asociace zábavního průmyslu je průměrný věk počítačového hráče v USA 29 let. To u nás stále ještě neplatí, ale když se podíváte na členy redakcí zavedených herních titulů v ČR, tak už puberťáky také neuvidíte. Stárneme s hrami, i když padesátiletí recenzenti her v ČR ještě standardem nejsou. Každopádně jak hráči stárnou, stávají se konzervativními a neopouštějí příliš zajeté koleje. Zákazník, u kterého výrobce her ví, že se mu líbila Hra 1 a tak se mu bude líbit Hra 2, je k nezaplacení. Funguje to skoro jako předplatitelský klub.
A tak nás čeká HL2, Doom3, GTA: San Andreas (to už je snad číslo 5)... a u všech se předpokládají milionové prodeje. O licencích na zpracování filmů ani mluvit nebudeme, to je specifická oblast, která může nabídnout zajímavé věci, ale často jde spíš o dobře prodávaný nehratelný brak. Jedinou nadějí tak jsou opět slova pana Iwataniho, který očekává vlnu inovativních her někdy za dva-tři roky. Snad má pravdu.
Zdroj: Silicon Valley

Macrovison ala Sysifos
Společnost Macrovision, která prodává systémy zabezpečení her proti kopírování, chce na konferenci E3 uspořádat hackerskou univerzitu, která má herním vývojářům předvést systém SafeDisc Security API, které má znemožnit kopírování her. Tentokrát už nadobro.
SafeDisc Security API pracuje s několika navzájem provázanými vrstvami ochrany vyvinuté tak, aby na ně nebylo možné aplikovat postupy používané k překonání protipirátských ochran u současných her. SafeDisk by tak měl prorůstat přímo do kódu hry. Podle Macrovision novou technologii ochrany už začínají používat velcí distributoři. Kdyby se povedlo ochránit hry před nelegálním kopírováním, možná by to nebylo tak špatné. Pokud by se hry začaly více prodávat, snad by se podařilo přerušit ten začarovaný kruh vysokých cen a nárůstu pirátství. Jenže jak už to tak chodí, novou ochranu za pár týdnů šikovné ruce a chytré mozky odstraní a slavná ochrana Macrovision bude akorát otravovat majitele originálů.
Zdroj: DGD

Activison a THQ s růžovými brýlemi
Rok 2004 začal pro herní firmy, co se financí týká, lépe, než čekali jejich finanční ředitelé. Svědčí o tom alespoň oznámení firem Activison a THQ. Oba herní distributoři zvedli odhady finančních výsledů za první čtvrtletí oproti původním analýzám. THQ tak čeká příjmy vyšší o 5 centů na akcii. To není moc, ale celkem to dá dvacet milionů dolarů za čtvrtletí. Jde o slušný výsledek, když uvážíme, že nadějná hra Full Spectrum Warrior byla přesunuta na druhé čtvrtletí. Na záchraně dobrých výsledů se překvapivě silnou měrou podílela hra MX Unleashed. Nezklamaly ani hry uvedené na vánoční trh. Snad se tedy zvýšení obratu projeví i na vyšší kvalitě dalších herních titulů a pro dobro THQ také v černých číslech na konci roku.
Activision se možná raduje ještě více, namísto ztráty ve výši jeden cent na akcii to za první tři měsíce vypadá na změnu znaménka. Na přeměně ztráty v zisk stačilo zvýšení obratu o 30 milionů dolarů ze 125 na 155. Někdo volal záchranku?.
Zdroj: Games Industry

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Která herní melodie je vaše nejoblíbenější?

Life is Strange

Na rozdíl od grafiky bývá herní hudba v recenzích většinou opomíjena, přitom snese i ta nejpřísnější měřítka kvality....

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...



Najdete na iDNES.cz