Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Kultura kriplů dostala další zásah

  12:13aktualizováno  25. července 9:12
Další studie hovoří o pozitivním vlivu hraní na zdraví *** Microsoft chystá evropskou party, známe datum *** Tvůrce Daikatany, který se proslavil prací na hrách Doom a Quake, přišel o práci *** EA připraví mafiáni letos o 100 milionů dolarů *** Spor o horkou kávu pokračuje, došlo na osobní urážky

Škoda, že už o hrách nepíše legendární Radovan Holub, který svým článkem o zásadní škodlivosti her vyvolal mediální bouři. Jeho Kultura kriplů vydaná v Reflexu v roce 1999 jednostranně odsoudila násilí ve hrách a v podstatě hry obecně. O pár let později se renomovaní lékaři pomalu předhánějí v hledání možností, jak hry využít pro léčebné účely - a to včetně her založených na onom odsuzovaném násilí. Ne že by samoúčelná brutalita ve hrách typu Postal byla přínosem lidské kultuře, ale házet kvůli několika titulům z tisíců, které každoročně vycházejí, všechny hráče do jednoho pytle s nálepkou Kriplové je hodně krátkozraké. A o to více vždy hráče potěší, že jejich koníček je stále více vnímán jako běžná činnost, která má i své pozitivní stránky mimo okřídleného „kdo si hraje, nezlobí.

Nejnovější se hrami spjatá lékařská studie se trochu odlišuje od těch, o kterých jsme už hovořili. Nejde tu o desetiny milisekund zrychlení při zpracování optických vjemů a koordinaci oka a ruky, ale o celkový pohled na terapeutické možnosti využití her v různých oblastech. Vedoucím projektu je profesor Mark Griffiths z Trentovy univerzity v britském Nottinghamu. Podle zprávy, která byla zveřejněna v prestižním odborném časopise British Medical Journal, jsou videohry vhodné zejména jako prostředek pro odpoutání pozornosti pacientů od určitého problému. Výborné možnosti použití s velkým procentem úspěšnosti vidí Griffiths při nasazení u pacientů procházejících terapií proti rakovině, která je bolestivá a nepříjemná. Další využití her vidí při psychoterapii v oblasti narušených sociálních vazeb a u pacientů postižených poruchami soustředění, mezi které patří i autismus.

„Hraní videoher je pro většinu hráčů bez rizik a může být užitečné ve zdravotní péči.“ uvádí v článku profesor Griffiths. „Přestože je hraní her jednou z nejoblíbenějších aktivit pro trávení volného času, výzkum vlivu hraní na člověka je často trivializován. Výzkumy si přitom zaslouží skutečnou pozornost, minimálně proto, že hraní ovlivňuje zdravotní stav člověka.“ Jako příklad, kdy videohry opravdu pomohly v konkrétním případě, uvádí Griffiths osmiletého chlapce, který trpěl onemocněním rtů. Ve snaze ulevit si si hoch rozškrábal pusu do krve. Poté, co standardní způsoby léčby selhaly, dostal chlapec do ruky kapesní herní přístroj, který měl jeho ruce udržet v bezpečné vzdálenosti od rtů. Do dvou týdnů se vzniklé rány chlapci zahojily. Stejně tak mohou hry, jak už jsme ostatně informovali, pomoci pacientům překonávat nervozitu a bolest, která doprovází některé nemoci a lékařské zákroky. Pacienti, kteří mohli hrát hry, potřebovali podle testů nižší dávky analgetik než kontrolní skupina, která pouze odpočívala.

Videohry byly již s úspěchem také použity při fyzioterapii při úrazech horních končetin. Hraní her může být podle výzkumu vhodnou terapií pro obnovení motoriky paží a rukou a mohou pomáhat i v případech poranění páteře. Autor ve své studii přiznává i rizika, které hraní přináší specifickým skupinám hráčům a všem, kdo se hraní věnují v přílišné míře - problémem je však stanovení hranice, která znamená problém. Pro řadu nešvarů přičítaným hrám, jako je růst obezity, únavový syndrom a další poruchy však neexistují přesvědčivé důkazy. Možná by se tak dalo říct, s ohledem na možné využití her při léčbě pacientů s poraněnou páteří, že Kultura kriplů může někomu pomoci, aby z něj do smrti kripl nebyl. Ale to berte jen jako pokus o slovní hříčku, nikoliv jako projev negativního vztahu k tělesně postiženým.

Microsoft chystá evropskou party, známe datum
Po zápachu desinfekce něco veselejšího, i když někteří by při přečtení slova Microsoft nějakou tu desinfekci potřebovat mohli.Microsoft potvrdil, že se 4. a 5. října bude konat akce X05, která je určená evropským herním novinářům a podnikatelům v oblasti herní zábavy. Místo konání této zábavy ještě nebylo prozrazeno, předchozí setkání Microsoftu s herními odborníky proběhla v Cannes, Seville a Juan-les-Pins, tedy v přímořských střediscích, kde je příjemné podnebí, krásné dívky a člověk se tak lépe odpoutá od svých případných předsudků.
Setkání s označením X Microsoft využíval pro významná oznámení týkající se herní konzoly Xbox, jako hostitel přitom ohromoval žurnalisty skvělou zábavou, kterou zaručovaly veličiny jako Carl Cox, Groove Armada a Massive Attack. První akce tohoto druhu představila cenu Xboxu a služby Xbox Live pro Evropské zákazníky, X02 byla v duchu převzetí společnosti Rare Microsoftem a X03 přinesla oznámení partnerství Microsoftu se společností Epic Games. Minulý rok se honosné setkání s novináři nekonalo, Microsoft evidentně nabíral dech k letošnímu uvedení nové generace Xboxu - očekáváme proto, že Microsoft představí přesné datum uvedení přístroje v zemích Evropské Unie a cenu přístroje a služby Xbox Live.
K účasti (která je ale stejně jen pro zvané) láká Chris Lewis, viceprezident Microsoftu pro Xbox v regionu EMEA: „ Na X05 se moc těšíme a věříme, že to bude skutečně herní událost roku 2005. Máme toho hodně co říct a ještě více věcí, které chceme lidem ukázat. Věřte mi, po X05 nikdo nebude pochybovat o tom, že Xbox360 je novou generací herních zařízení.“ Ale věřte někomu, kdo má titul viceprezident Microsoftu pro Xbox v regionu EMEA...

Tvůrce Daikatany, který se proslavil prací na hrách Doom a Quake, přišel o práci
Důvody nikdo nezveřejnil, ale po necelém roku odchází John Romero, designer her Id Softu a tvůrce 3D akce Daikatana, ze svého zaměstnání u vydavatelské společnosti Midway, kde se podílel na vývoji hry Gaunlet: Seven Sorrows. K odchodu Romera došlo přibližně před měsícem, na veřejnost se tato zpráva dostala až nyní. Podle zprávy na svém webu si Romero bere několikaměsíční volno a vybírá mezi zajímavými nabídkami.
Zajímavé je, že společnost opustili i další dva designéři, kteří na novém dílu konzolové hry Gaunlet pracovali. Skutečné důvody je složité byť jen odhadnout, jednou z možností jsou případné finanční problém Midway, druhou krajní možností je „vzpoura“ designérů proti vedení firmy, která vyústila v jejich odchod. A nebo to může být cokoliv mezi tím.
Romero ani dva další odejití zaměstnanci o důvodech nepromluví, pravděpodobně je na tento detail vázáno odstupné nebo jiná protihodnota, navíc zaměstnavatelé obecně nemají rádi neloajální zaměstnance. Velice podezřelé je ale oficiální prohlášení Midway, podle kterého není vývoj hry odchodem Romera nijak dotčen. To se hra bez designérů sestaví sama?

EA připraví mafiáni letos o 100 milionů dolarů
Co si tak pod tímhle představit? Partu chlapců se samopaly? Bandu hackerů vydírajících vedení Electronic Arts? Nic tak brutálního. To se jen největšímu hernímu vydavatelskému domu nepodaří vydat hru podle filmu Godfather (Kmotr) inspirovaného stejnojmennou knihou včas. Toto konstatování ale přeci jen má poměrně dramatické důsledky.
Podle finančních analytiků se totiž posunutí hry do roku 2006 projeví sníženými prodeji, a to až o 30 %, což představuje obrat ve výši 100 milionů dolarů. Tento odhad není tak úplně vycucaný z prstu, vychází z toho, že EA prošvihnou vánoční sezónu, ve které by si dlouho očekávaný hit spojený s kultovním filmem vedl zcela jistě skvěle. V okamžité reakci na toto oznámení poklesla hodnota akcií EA o celých 6 %.
Odhaduje se také, že absence tohoto hitu negativně ovlivní počáteční prodeje Xboxu 360. Microsoft sice zahájí prodej nové generace konzol před Sony, ale pravděpodobně nebude moci nabídnout dostatečný výběr her. Ze strany EA by snad situaci mohl zachraňovat nejprodávanější sport - Madden NFL.
EA mimochodem prodloužila smlouvu s legendárním komentátorem Johnem Maddenem o několik dalších let. A ještě jedno číslo, když píšeme GameEkonom, od uvedení série v roce 1989 se prodalo 46 milionů kopií této hry, která si díky svým nesporným kvalitám získává stále více příznivců i České republice.

Spor o horkou kávu pokračuje, došlo na osobní urážky
Erotická modifikace Z modifikace hry grand Theft Auto: San Andreas, která odemyká sexuálně laděnou minihru Hot Coffee (video zde), se klube politická událost roku. Nejprve se ze zaměstnanců Take2 a Rockstaru stali pomalu zločinci prznící děti, poté se stali hanbou Ameriky, když proti sexu ve hře vystoupila senátorka Clintonová, a nyní se v centru palby ocitnul šéf Entertainment Software Association Doug Lowenstein. Za mušku rotačního kulometu své výřečnosti a nenávisti usedl právník Jack Thompson z Miami, který proti násilí a sexu ve hrách bojuje už nějakých dvanáct let. Tento bojovník za „holubí práva“ obviňuje šéfa ESA z toho, že hra dostala příliš mírné označení M a nikoliv prohibitivní AO, která znamená, že hru je možné prodávat pouze lidem starším jednadvaceti let (a hru pak není možné dostat ve většině obchodů). Už by to byla celkem nuda, kdyby Thompson v otevřeném dopise Lowensteinovi nenadával do násilníků a vrahounů. To si skoro říká o žalobu za urážku na cti. Na druhou stranu už pan Thompson ztrácí drajv. Ještě před rokem byl vtipnější, když prohlásil, že vedle Lowensteina vypadá Saddám Husajn jako reformovaný Pinokio.

No a pokud si myslíte, že hry neprospívají vašemu zdraví a máte odpor proti násilí v počítačových hrách, zkuste své nervy jemně podráždit s novým Harry Potterem.

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Další z rubriky

Co děláte během dlouhých loadingů či připojování do her?

Fallout loading

V další anketě se ptáme, co děláte během dlouhých loadingů a při čekání, než se hra připojí nebo začne. Napište nám do...

KVÍZ: Jak dobře znáte éru, v níž vládl legendární PlayStation?

PlayStation

První konzole Sony PlayStation (PSX) se řadí k nejpřelomovějším konzolím všech dob. Řada z nás má hry jako Metal Gear...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Najdete na iDNES.cz