Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Microsoft a možnost volby

  12:18aktualizováno  22. srpna 10:09
Microsoft čelí kritice kvůli cenám Xboxu *** Nintendo nabídne levnější micro i s barevnými přebaly *** 20 let studia vlivu hraní na agresivitu dětí – chcete znát výsledky? *** Velké věci v zemi Vycházejícího slunce *** Konzultant Atari chce žalovat Newyorkskou radnici

Už před týdnem jsme zveřejnili informaci, že Microsoft pravděpodobně uvede na trh Xbox 360 ve dvou variantách, přičemž hlavním rozdílem mezi oběma variantami bude přítomnost nebo naopak absence pevného disku. Naše zdroje byly dobře informované, Microsoft tuto skutečnost potvrdil na herním veletrhu Games Convention v Lipsku. Veletrh byl úspěšným s rekordní návštěvou, ke které přispěla i výprava českých herních žurnalistů, ale vraťme se k Xboxu 360 a jeho variantám.

Standardní Xbox 360 nabídne za 399 Euro (cena pro ČR ještě nebyla stanovena, čistý přepočet dělá cca 12 000 korun) základní jednotku s výměnnými barevnými kryty, nějaké ty výkonné vnitřnosti, jeden bezdrátový ovladač, sluchátka s mikrofonem, kabel pro připojení k TV, Silver členství služby Xbox Live a samozřejmě pevný disk, který bude obsahovat předinstalované hříčky. Hovoří se například o logické hře Hexic, která je zatím dostupná prostřednictvím služby MSN. Pevný disk bude vyžadován řadou nových her pro Xbox 360 a bude podmínkou pro spouštění her pro první generaci Xboxu. Po omezenou dobu bude tato verze doplněna o bonus v podobě dálkového ovládání multimediálních funkcí, které bude jinak stát 30 Euro.

Xbox 360 Core nabídne za cenu o 100 Euro nižší (cca 9000 Kč) pouze základní jednotku a jeden ovladač připojovaný prostřednictvím kabelu. Paměťová karta pro ukládání dat, ale i pevný disk bude v nabídce jako volitelné příslušenství. Paměťová karta s kapacitou 64 MB bude stát 40 Euro, disk celých sto. Vysoká cena samostatného disku, cenový rozdíl mezi Xboxem 360 a Xboxem Core a hlavně nutnost dokoupit k verzi Core drahou paměťovou kartu se stala terčem kritiky ze strany některých hráčů.

Jejich hněvu čelil šéf vývoje architektury pro vývoj her XNA J Allard tváří v tvář. A jak to tak bývá, neměl to snadné, i když do Kotle TV zNova to mělo ještě docela daleko. Za zmínku stojí například odpověď na otázku, proč vůbec nabízet verzi bez pevného disku: „Protože ne všichni naši zákazníci jsou jako účastníci této diskuse.“ S menším úspěchem se setkala reakce na skutečnost, že si majitelé Core budou muset koupit za 40 Euro paměťovou kartu, by si mohli ukládat postup ve hrách. „Tento krok je v souladu se zvyklostmi herního průmyslu“ je sice pravdivé tvrzení (navíc dává prostor pro „value“ balíčky zařízení s přidanou kartou „zdarma“), ale nevypadá to sympaticky.

Cenová politika a celková obchodní strategie Microsoftu naopak působí sympaticky na finanční analytiky. Ti v nabídce dvou zařízení se spoustou příslušenství vidí prostor, jak oslovit větší hráčskou základnu a získat dostatečný náskok před konkurencí, která uvede své nové produkty o několik měsíců později. Dá se navíc předpokládat, že Microsoft sáhne v okamžiku vstupu konkurence na trh ke snížení cen. Nevím jak vy, ale já asi pomalu začnu hledat kladivo. Ne, abych majznul J Allarda do květáku, ale abych s ním rozbil prasátko, Xbox pod stromečkem by mohl slečně Gugu udělat radost.

Nintendo zveřejnilo datum i čísla
U cen ještě zůstaneme. Ceny nového produktu oznámilo i Nintendo, ale nejde o Revolution, k revoluci je ještě daleko. Místo toho Nintendo představilo cenovou politiku u kapesního zařízení Game Boy micro. Malá hračka mdlého designu a skrovných rozměrů bude stát 99 v USA, v Británii přijde na 69 liber. Vzhled zařízení bude možné upravit nasazením krytu, který poskytne i ochranu displeje. U každého balení bude krytů hned několik, takže si můžete vybrat podle nálady.

Vzhledem k tomu, že mnohem zajímavější Nintendo DS se prodává ve Státech jen za 130 dolarů, zůstává nad ekonomickými propočty Nintenda rozum stát. Jak to dopadne, uvidíme 19. září v USA a 4. listopadu v Británii. Nintendo se v Japonsku chystá nabídnout pro micro rozšíření Play-Yan, která přidá funkce multimediálního přehrávače. Cena tohoto přídavku je v přepočtu z yenů na dolary 45 babek (1100 Kč).

20 let studia vlivu hraní na agresivitu dětí: chcete znát výsledky?
Když někdo nemá peníze a čas na vlastní výzkum, vezme výsledky výzkumů jiných lidí a provede analýzu. Jessica Nicoll z floridské univerzity svatého Lea (Saint Leo University, ne ten časopis) možná peníze má, ale každopádně se podílela na porovnání výsledků různých studií vlivu násilí ve hrách na chování dětí a mládeže. Přestože je obtížné až nesmyslné vyvozovat jednoznačné výsledky porovnáním rozdílných studií, tvrdí výzkumný tým na základě své analýzy, že „nějaký“ negativní vliv hraní násilných her na chování mládeže má. Proti výsledků výzkumu ale stojí například statistika násilných trestných činů ve spojených státech. Křivka jejich počtu totiž s postupem času za uplynulých deset let klesá, zatímco rozšíření videoher a realismus zobrazovaného násilí exponenciálně stoupá.

Studie týmu z univerzity svatého Lea nicméně objevila některé zajímavé momenty. Například hráči násilných počítačových her prý častěji odmlouvají učitelům. Zajímavé zjištění. Bohužel, studie nezmiňuje žádné další motivy, které mohly u určitých jedinců vést k vyššímu sebevědomí, které se projevuje například odvahou ke konfliktu s autoritami. Protože výsledek této studie vychází z tvrzení samotných učitelů, je těžké posoudit, co hádky s učiteli znamenaly a jaký byl jejich reálný důvod. Já se s učiteli hádal od základní školy, a to jsem neměl ani digihru Nu Pagadi, natož Dooma.

Nutno podotknout, že tým psychologů provádějících analýzu přeci jen přišel i s jedním velice rozumným závěrem. Rozvoj agresivity dítěte závisí zejména na tom, jak dítě násilí vnímá. Tedy na tom, jak rodiče děcku vysvětlí, že není v pořádku kopat do malých holčiček a že existuje cosi jako dobro a zlo a že je dobré konat dobro a špatné konat zlo. Ano, to znamená, že hry, které glorifikují „bad boys“ nejsou výchovné a děti by je hrát opravdu neměly. Jen připomenu, že násilné hry, které glorifikují zlouny nemívají nálepku „E“ jako Everyone. A je na rodičích, aby vybírali vhodné hry (a že je z čeho) a hlavně dětem vysvětlili základní koncept dobra a zla.

Velké věci v zemi Vycházejícího slunce
Square Enix a Taito jsou dvě velká jména, skvělé tváře japonského herního průmyslu, a tyto společnosti se možná spojí! Zástupci Square Enix potvrdili, že nabídli 610 milionů dolarů za vývojářskou a distribuční společnost Taito. Toto oznámení přišlo ve chvíli, kdy hlavní akcionář Taito, společnost Kyocera, prodává 36 % balík akcií. Square Enix chce získat dalších 31 % a převzít tak kompletní rozhodovací pravomoci.

Square Enix, který se doposud soustředil zejména na vývoj a distribuci RPG pro konzoly tak rozšíří svou nabídku o arkádové automaty a získá práva na hity jako Space Invaders, které nyní přinášely Taitu zisky díky licencím na konverze pro mobilní telefony. Taito mimochodem úspěšně dodává také karaoke přístroje. Nuda, chápu, možná by měla nastoupit nová krev, já už stárnu.

Konzultant Atari chce žalovat Newyorkskou radnici Co by to bylo za GameEkonoma, kdyby tu nebyl žádný soudní spor. Příděl práce pro právníky se chystá poskytnout módní návrhář Mark Ecko, který pracuje jako konzultant Atari při vývoji hry Getting Up: Contents Under Pressure. V této hře je úkolem umístit graffiti na New Yorské budovy. Žaloba se netýká přímo hry, ale skutečnosti, že Newyorská radnice stáhla svůj souhlas s konáním launch party přestože Ecko jako pořadatel předložil požadované dokumenty. Trnem v oku byrokratům je, že součástí party měla být ukázka graffiti nanášeného na podklad připomínající vůz metra. Mluvčí starosty v reakci na chystanou žalobu řekl, že město není povinné povolit akci, která propaguje vandalismus ve jménu prodeje triček a videoher.

K problému se vyjádřil i přímo starosta New Yorku: „Mluvili jsme s nimi a požádali je, aby nepoužili motiv metra. To opravdu není umění. Je to, přiznejme si to, navádění lidí k činům, které nejsou v ničím zájmu.“ Řeč hodná politika. Bude zajímavé sledovat, jestli žaloba opřená o první dodatek americké ústavy pochodí u soudu. Vzhledem k tomu, že je sprejování městského majetku v New Yorku trestný čin, bude to vážně zajímavé.

Pro dnešek už je to všechno, jdu si dát další dávku čokolády.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...



Najdete na iDNES.cz