Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Microsoft je rozmazlená hvězda

  12:30aktualizováno  13. června 10:43
NCSoft roste, přetahuje vývojáře World of Warcraft *** Ani Xbox se neobejde bez Tetrisu *** Microsoft si hraje na rozmazlenou filmovou hvězdu *** Sony nemá dost vývojářských kitů pro Playstation 3 *** Manažeři Take2 podváděli, přijdou o prémie

Společnost NCSoft, která vyprodukovala nejoblíbenější MMORPG v Koreji Lineage a řada dalších her včetně nejnovějšího hitu Guild Wars se dále rozrůstá. Společnost, která pracuje na rozšířeních Guild Wars, nových MMORPG Auto Assault nebo Tabula Rasa a dalších projektech, otevírá nové vývojářské studio v kalifornské Orange Country. Na místě už pracuje nový vývojářský tým, z jeho rukou vzejde nová MMORPG, o které NCSoft zatím vůbec nic neprozradil. Při pohledu na herní portfolio NCSoftu by bylo možné spekulovat o nějaké čistě sci-fi (nejlépe vesmírné) hře, ve kterých zatím není taková konkurence.

Pikantní ale na celé situace je, že NCSoft zlanařil řadu lidí, kteří doposud pracovali pro Blizzard na Světě Warcraftu. Je otázka, zda nová lokace nebyla vybrána přímo proto, aby se lidé z Blizzardu nemuseli stěhovat moc daleko - jejich blizzardí sídlo totiž bylo také v jižní Kalifornii. No a úplně nejpikantnější je, že superúspěšné Guild Wars, které zdatně konkurují Světu Warcraftu svou jednoduchostí a ještě větším důrazem na akci, vznikly díky mozkům lidí, kteří pro Blizzard původně vyvíjeli Batlle.net. Ale to už asi stejně víte.

NCSoft má pobočky snad na všech kontinentech, vlastně ne, chybí mu Antarktida a Austrálie. Zatím. Vývojářská studia NCSoftu sídlí v Soulu v Jižní Koreji, v texaském Austinu (vývoj Tabula Rasa), v Seattle ve státu Washington (Guild Wars), tchajwanském Taipei, japonském Tokiju, čínské Šanghaji, Thajském Bangkoku a anglickém Brightonu. Kromě in-house vývojových studií NCSoft publikuje také produkty dalších vývojářů - Cryptic Studios v kalifornském San Jose (City of Heroes) a NetDevil v Louisville v Coloradu (Auto Assault).

A ještě jedna ekonomicky bulvární novinka - bez zveřejnění důvodů a s oficiálním vyjádřením „odchází, aby sledoval jiné zájmy, a my mu přejeme hodně štěstí“ opustil NCSoft Jon Van Caneghem, který vytvořil původní sérii Might & Magic a měl v texaské pobočce pracovat na neupřesněném MMORPG titulu.

Ani Xbox se neobejde bez Tetrisu
Stručně, krátce, výstižně. Herní zařízení nové generace společnosti Microsoft známé jako Xbox 360 se dočká vlastní verze legendárního logického rychlíku Tetris, který patří mezi nejoblíbenější digitální hry všech dob na všech myslitelných platformách. Verzi pro Xbox dodá japonská společnost Arika, která vyvíjí balíček her pro Xbox pod názvem T4. Hra bude založena na sérii Tetris: The Grand Master, podporována bude online hra s dosud neupřesněným počtem protihráčů. Novinkou v tomto zpracování Tetrisu bude uschování jedné vybrané padající kostky pro pozdější použití.

Microsoft si hraje na rozmazlenou filmovou hvězdu
Filmy podle herní předlohy nepatří mezi ty největší kasovní trháky, ale filmy Tomb Rider a Final Fantasy ukázaly, že lze na převedení hry do filmové podoby vydělat. Jen se to nesmí dělat jako v případě Street Fightera. Vzhledem k tomu, že Halo je úspěšná 3D střílečka pro Xbox (a PC, existují také tři knihy ze světa Halo), dalo by se čekat, že potenciálních diváků bude dost. Ale jaký příběh se podaří z tohoto námětu vydolovat, to je otázka. Odpovědí by snad mohlo být jméno Alexe Garlanda - autora scénáře, který má za sebou projekt 18 dní poté, který měl v rámci hollywoodských možností příběh v podstatě kvalitní. Za scénář inspirovaný hrou Halo dostal milion dolarů, takže by se mohl snažit...

Nejnovější zprávy hovoří o tom, že se scénářem v ruce už Microsoft našel nějaké zájemce o tento riskantní podnik. Jednání se studii Universal a Fox se blíží závěru, a to i přes to, jaké požadavky má Microsoft v oblasti financí i vlivu na výrobu filmu. Za scénář ke zpracování spolu s licencí na využití jména Halo musí filmové studio zaplatit předem 10 milionů dolarů (to je pevné minimum, Microsoft má jinak dostat 15 % nezdaněného zisku). Rozpočet filmu musí být nejméně 75 milionů dolarů a teď pozor - v této částce není zahrnuta gáže režiséra a herců! Dále musí studio, které se rozhodne Halo zfilmovat, poskytnout 60 letenek první třídou na místo konání světové premiéry pro zaměstnance Microsoftu, samozřejmě, že včetně pozvánek na samotnou premiéru. A navíc taková drobnost - Microsoft si vymiňuje kompletní kreativní kontrolu nad filmem.

Skromné požadavky Microsoftu se setkaly s velkým pochopením u studií DreamWorks, New Line Cinema, Disney, Paramount Pictures a Warner Brothers - právníky Microsoftu slušně vyprovodili ke dveřím zástupci těchto studií během několika málo hodin. A k Sony Pictures pánové od Xboxu raději ani nešli. Největší problém viděla filmová studia v tom, že Microsoft kromě scénáře nechtěl nabídnout žádnou formu financování, přestože nedostatkem volných finančních prostředků netrpí.

Nakonec to vypadá, že se produkce filmu ujme Universal, který bude mít na starost také distribuci v Severní Americe, Fox by měl získat práva pro distribuci mimo USA a Kanadu a měl by se také nějakým způsobem podílet na samotné produkci. Hovoří se o tom, že Microsoft nakonec bude muset slevit ze svých finančních požadavků, záloha pro MS by měla klesnout na polovinu a celkový příjem Microsoftu by měl tvořit 10 % ze zisku před zdaněním. Celá dohoda může ale být ještě smetena ze stolu ještě kvůli možným neshodám v kreativní kontrole, kterou chce MS nad filmem mít. Jde zejména o zákaz změn ve scénáři a ustanovení dohlížitele z Microsoftu při natáčení. Ideální datum premiéry by se mělo shodovat s datem vydání Helo 3 pro Xbox 360.

Sony nemá dost vývojářských kitů pro Playstation 3
Sony zatím poskytla velkým vývojářským studiím přibližně stovku vývojářských sad, které zahrnují HW schopný emulace budoucí konzoly a software potřebný pro vývoj nových titulů. Stovka vývojářů s přístupem k vývojové platformě není nijak ohromující číslo a Sony má problémy toto číslo navýšit, poptávka ze strany vývojářských společností je příliš vysoká. Důvodem má být začlenění procesoru Cell a dalších prvků, jejichž výroba je v počátcích, tento přístup má ale vývojářům přinést vývojovou platformu, která je bližší finálnímu produktu než vývojová sada Microsoftu, který také nemá k dispozici prototypy technologicky identické s produktem, který by měl být dostupný už v listopadu. Sony má v tomto ohledu výhodu, do uvedení Playstation 3 zbývá přibližně rok.

Hry nepřijdou o hlas, stávka skončila
Herecké organizace, které hrozily stávkou, pokud nedostanou víc peněz za využití svých hlasů v počítačových hrách, se rozhodly stávku odvolat. Vyjednávači zastupující Screen Actors Guild a American Federation of Television and Radio Artists se s vydavateli her dohodli na 36% zvýšení minimálního platu, okamžitě má dojít ke zvýšení o čtvrtinu. Součástí dohody jsou další bonusy. Platnost nové dohody je 3,5 roku. Pro vydavatelské společnosti, které se stále více spoléhají na hlasy známých i méně známých, leč školených, herců, to znamená další zvýšení nákladů na vývoj her. Dohodu ještě musejí schválit orgány obou hereckých asociací. V platnost by nová dohoda měla vstoupit už prvního července.

Manažeři Take2 podváděli, přijdou o prémie
Společnost Take2, známá nejvíce jako vydavatel GTA se dostala do potíží s americkou komisí pro cenné papíry. Take2 manipulovali s hospodářskými výsledky za účetní roky 2000 a 2001 před tím, než se k opravdu dobrým výsledkům dostali s vydáním GTA III. Mimosoudní vyrovnání přišlo Take2 na 7,5 milionu dolarů, součástí vyrovnání je oblíbená klauzule o nepřiznání jakéhokoliv porušení zákonů. Sympatické na celé záležitosti je to, že přestože neudělali nic špatného, přijdou manažeři Take2 o pěkné peníze. Bývalý výkonný ředitel Ryan Brant zaplatí 3,6 milionu plus úroky, bývalý vicepresident a provozní ředitel Lary Muller zaplatí 1,7 milionu, dřívější finanční ředitel James David vytáhne z portmonky 994 000 dolarů a viceprezident pro prodej se vyplatí 104 tisíci dolarů.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...



Najdete na iDNES.cz