GameEkonom: Microsoft "nemá konkurenci"

aktualizováno 
Studie studií: spojení mezi hraním a násilím neexistuje *** Xbox Live po pěti letech, konkurence si brousí zuby *** Sony zlevňuje PS3 pro vývojáře, je v softwarové krizi *** Disney zvětšuje pražské herní studio *** Herní finanční rekordy

Mickey Mouse | foto: archiv

Souboje fanoušků Xboxu 360 a PlayStation 3 jsou nekonečné a relativně nudné, protože se argumenty stále opakují: hrubý výkon, dostupnost her, podpora online hraní... Právě online služby dlouho byly a vlastně stále ještě jsou hlavním trumfem Microsoftu v boji o fanoušky.  Microsoft v těchto dnech slaví 5 let od spuštění online služeb pro původní Xbox, společnost mu přitom dělá 8 milionů registrovaných uživatelů. Ale tenhle poetický začátek neříká úplně všechno.

Nejdříve dáme slovo Robbiemu Bachovi z Microsoftu. Robbie v průběhu oslav nijak nešetřil superlativy a americkým optimismem a pro LA Times uvedl: "Je férové říct, že Xbox Live převyšuje cokoliv, co se ostatní pokusili vytvořit. Nemáme konkurenci. Sony něco online dělá, ale není to nic, čemu by mohli říkat služba. My máme velkou výhodu a hodláme ji i nadále využívat. Máme k dispozici velice výkonnou počítačovou síť, která tvoří páteř naší služby. A možná to nejdůležitější – máme více než 8 milionů vášnivých hráčů, kteří dávají službě Xbox Live význam a smysl. Taková věc se nezískává snadno a my si ji hodláme hýčkat."

Na obhajobu Robbieho Bacha jen malá poznámka – tohle opravdu řekl, jen to bylo rozdělené do několika vstupů, takže čtenáře neotravoval tak dlouho v jednom kuse. Navíc měl pravdu v tom, že tak propracovanou online službu pro herní konzolu nikdo jiný nemá, a konkurence se Microsoftu začíná teprve velice pomalu přibližovat co do šíře nabídky. Na druhou stranu, a tohoto faktu využívá konkurence, Bach opomenul sladkou drobnost – online služba Xbox Live v základní bezplatné verzi nenechá uživatele hrát online!

Online klání v hrách jako je Halo 3 nebo Gears of War tak zůstávají vyhrazena pouze lidem, kteří jsou ochotní platit si "zlatý" účet. PlayStation Network od Sony takové zásadní omezení nemá. Na tuto skutečnost navazuje další zajímavá otázka: kolik uživatelů z těch osmi milionů má účet typu Xbox Live Gold? Microsoft tuto informaci nezveřejní, a tak se můžeme jen dohadovat. Většina to ale asi nebude.

Pokud se ale oprostíme od znechucení nad nutností platit za základní službu, tedy online hraní, Xbox Live toho nabízí více než dost. Kromě bohatého portfolia her v rámci Xbox Arcade za pár peněz si mohou američtí uživatelé do sytosti užívat televizních seriálů a dalšího placeného obsahu, který by jistě přivítali i čeští hráči. Ale mají smůlu. Regionální omezení jsou přísná a týkají se dokonce i demoverzí či přídavného obsahu pro hry, a to je obzvlášť smutné. Nově Microsoft připravil také možnost stahování her pro klasický Xbox, což je zajímavé zejména v případě titulů, které zatím nemají X360 obdobu. Je to hezký dárek k narozeninám.

Ještě hezčí dárek by byl ale úplně jiný – uvolnění online hraní pro majitele stříbrných účtů. Pokud k tomu dojde, nebude to dárek Microsoftu svým zákazníkům, ale dárek jeho konkurence. Jen silný konkurenční tlak a tedy větší úspěch PS3 může Microsoft dokopat k tak zásadní změně strategie. Ale i tak – Všechno nejlepší!

Sony zlevňuje PS3 pro vývojáře
Konkurenční boj pokračuje. Sony si nejprve výrazně polepšila u uživatelů snížením ceny PlayStation 3, nyní snižuje cenu svého balíčku pro vývojáře na polovinu. Důvod je jasný, Sony potřebuje, aby na její platformu začalo vycházet více her. Dosud si dostatečné vybavení pro vývoj softwaru pro PS3 mohla dovolit jen velká vývojářská studia díky podpoře vydavatelů. Při původní ceně 15 000 Euro se ani nelze divit a naopak se lze ptát, jestli nová cena přesahující 200 tisíc korun je dostupná pro menší nezávislá studia.

Pro dobro majitelů PS3 budeme doufat, že vztah mezi snížením ceny devkitu a počtem vydávaných her bude alespoň lineární, protože situace je opravdu tristní. Na PS3 teď prostě není dostatek kvalitních her, a co hůře, téměř úplně chybí exkluzivní tituly. Nejlépe je tato situace vidět u Assassin Creed. Tento vlajkový titul PlayStation 3 nakonec vyšel pro Xbox 360 ve stejnou dobu jako na PS3. Důvod kupovat dražší konzolu od Sony? Není!  Důvod kupovat jakoukoliv konzolu? Jen velmi malý – Assassin Creed vyjde i na PC, i když si budeme muset čtvrt roku počkat.

Součástí snížení cenu vývojářských sad je začlenění nových nástrojů, které by měly programátorům trochu usnadnit práci. Sony tak nejspíše reaguje na hlasitou kritiku vývojářů, kteří si neustále stěžují na nedostatek podpory ze strany Sony. Sony prostě nezvládla od konkurence odkoukat zásadní poučku – vaši budoucnost mají v rukou vývojáři. Sony není samo, stejný problém má i Nintendo, ale to se zatím nemusí trápit, když se krabice s Wii stále prodávají a Nintendo na nich má zisk.

Naopak Microsoft už z dob MS Dosu a prvních Windows moc dobře ví, že se vyplatí hýčkat nezávislé vývojáře softwaru. Právě dostupnost bezplatných vývojových nástrojů stojí za úspěchem Windows 95 a naopak krachem OS2 od IBM. Kdo by si to ale pamatoval?

Disney zvětšuje pražské herní studio
Online divize společnosti Walt Disney, Walt Disney Internet Group, v pondělí oznámila přejmenování a rozšíření svého pražského vývojového studia. Společnost Living Mobile Czech se podle zápisu v obchodním rejstříku přejmenovala už 2. října, ale teprve nyní je to venku. Autoři mobilních her Fatal Fury, Bomberman Deluxe nebo Pirates of the Caribbean: At World’s End pocházejí z Prahy. A v Praze budou vznikat i další hry spojené s ostatní produkcí koncernu Walt Disney.

Firma s novým názvem Disney Mobile Games Studio pod vedením Jiřího Rosenkranze se stane největším vývojovým studiem Walta Disneye na evropském kontinentu a slibuje tvorbu AAA mobilních titulů, ať už to znamená cokoliv. Disney u nás spolupracuje se všemi třemi mobilními operátory a vzhledem k oznámenému rozšiřování hledá lidi – programátory, designery i testery, takže máte možnost začít pracovat v herním průmyslu, pokud o to stojíte.

Herní finanční rekordy
Hospodářské výsledky spousty herních firem v poslední době vypadají nesmírně optimisticky. Například Codemasters ohlásili nejlepší účetní rok své historie s obratem 149 milionů díky úspěchu her CoLin McRae:DIRT, Overlord i onlinovky LOTRO. Microsoft zase vydělal nechutné peníze na Halo 3. Stále nové rekordy pak hlásí Blizzard a Vivendi díky neutuchajícímu zájmu o World of Warcraft.

Tyto jednotlivosti jsou však součástí trendu, který pokrývá celý herní průmyslu. Prodeje her za říjen 2007 meziročně stouply o neuvěřitelných 49 procent. Za 10 měsíců roku tak herní firmy utržily celkem 10,5 miliardy dolarů. To nejlepší přitom teprve přijde, předvánoční nákupy se pomalu rozjíždějí a s nimi přicházejí dlouho očekávané hry. Potvrzuje se však i další trend – stále větší roli hraje jen několik málo vydavatelství – Microsoft, Nintendo a Activision, bez nich by naopak prodej her zaznamenal meziroční pokles. Nás škodolibé pak může těšit, že se až tolik nedaří Electronic Arts, ale ono je to logické, když nám EA servírují stále to samé, jen s novým číslem v názvu.

Studie studií: spojení mezi hraním a násilím neexistuje
Odborný americký časopis Psychiatric Quarterly  zveřejnil studii Dr. Christophera Fergusona, který srovnával výsledky všech v USA dostupných studií na téma hry a násilí. Podle závěrů jeho vlastního zkoumání neexistuje prokazatelné spojení mezi násilím ve videohrách a skutečným násilím. Podle doktora Fergiusona však není nic složitého vykonstruovat takové spojení, protože hry v nějaké podobě hraje podle jedné studie 98,7 puberťáků. Závěr, že hry vzbuzují násilí je ale podle této logiky stejně pravdivý jako tvrzení, že násilí vzbuzuje konzumace bílého pečiva.



Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní sidekicky?

Kvíz Bonusweb

Připravili jsme si pro vás výběr těch nejslavnějších vedlejších postav napříč historií počítačových her. Dokážete si na...

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

Herní milník klepe na dveře. Bude Red Dead Redemption 2 hrou generace?

Red Dead Redemption 2

Kovbojka Red Dead Redemption 2 od tvůrců série GTA vychází už za měsíc a vývojáři ze studia Rockstar Games konečně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz