Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Microsoft neví, co chce

  12:13aktualizováno  14. září 11:23
Diskuse o hraní na PC pokračuje, přidává se kanibal Microsoft *** Od Playboye k vážným věcem *** Electronic Arts se stěhují do Ženevy *** Herní průmysl přišel o vysoce postavenou ženu *** Terminátor schvaluje zákon proti násilí ve hrách

Poslední GameEkonom opět trochu rozhýbal diskusi. Zastánci hraní na PC se ozvali, někteří dokonce i s rozumnými argumenty (ne, mizerně artikulovaný výkřik fanouška progamingu v to nepočítám). Trh ale bez ohledu na výsledek diskuse pod článkem nadále směřuje k převaze konzol nad PC v obratu i počtu vydávaných titulů. Může za to i změna vnímání těchto zábavných zařízení dospělými hráči. Zatímco prehistorické televizní hry byly vyloženě zaměřené na dětského hráče, příchod Playstation a Xboxu tento stav změnil. Grafické možnosti a skladba herních titulů oslovuje spíše dospělé jedince, kterých je ostatně většina. A to jak u PS2/Xboxu, tak u PC.
Jen pár čísel: průměrný věk hráče v roce 1986 (datum uvedení konzoly SNES) byl méně než deset let. V roce 1993 se už průměrný věk hráče pohyboval mezi 14 a 15 lety. Nyní se průměrný věk hráče blíží třicítce, věk lidí, kteří nakupují hry je vyšší, 36 let. Vnímání konzoly jako krámu, na který normální člověk nesáhne, dostává značné trhliny.

I pro úspěšné profesionály je příjemnější zapnout TV a konzolu a jenom hrát. Jednoduchost, rychlost a spolehlivost představuje výhodu, která vyrovná multifunkčnost a výkon počítačů. Ostatně i špičkoví sportovci raději s sebou vozí PS2 než herní notebook. V České republice se sice Playstationu poměrně daří, ale ve srovnání s dominancí konzol v USA a Západní Evropě je pozice „televizních her“ v našem dolíčku slabá. Může za to i skutečnost, že Microsoft se do hry v ČR zatím pořádně nevložil, a tak ani Sony nemusí o hráče tolik bojovat.

Specifickou součást sporů konzola x PC je dostupnost her. Tím myslím zejména schopnost „sehnat“ pirátské hry. Podíl softwarového pirátství je na PC řádově vyšší ve srovnání s konzolami. Je tragikomické sledovat internetové diskuse, ve kterých se objevují lidé s PC v hodnotě dvou průměrných měsíčních platů, kteří si nikdy nekoupili originál. Proč by to dělali, když jde stáhnout z netu... Výhoda konzol pro prodejce a vývojáře her je v této oblasti nesporná, a to i přes existenci tzv. mod čipů, které umožňují obejít ochranu proti spuštění zkopírovaných her. Modifikací hardware přichází zákazník o záruku, to je první bariéra, která brání masovému rozvoji pirátství na konzolách. Druhou bariérou je přísný postup proti prodejcům modčipů ve většině vyspělých zemí.

V oblasti dostupnosti her mají konzoly i jednu opravdovou nevýhodu. Stejné tituly jsou obvykle pro konzoly dražší. Zda je na vině nenažranost českých distributorů nebo vysoké náklady na dovoz a lokalizaci, nevím. Ale v některých případech jsou hry pro konzoly skutečně nepříjemné. A protože je kupní síla českého hráče (i toho dospělého) stále nízká ve srovnání s USA nebo Velkou Británií, má v této oblasti PC navrch.

Hrát nebo nehrát – dilema Microsoftu
Microsoft řeší poměrně zásadní dilema ve vztahu ke hrám. Má nadále podporovat hraní na platformě Windows nebo se má soustředit výhradně na marketingovou podporu Xboxu 360, kde má z každé prodané hry přímý zisk? Na jedné straně je vidět marketing vychvalující Xbox a Xbox 360 jako platformu pro hraní s nejvyšším výkonem, skvělou grafikou a minimem problémů. Na straně druhé jsou to právě hry pro Windows, co drží velkou část uživatelů u tohoto operačního systému. Podpora herních vývojářů opravdu představuje na trhu OS pro domácí uživatele obrovskou výhodu, stejně jako ji pro Microsoft představují statisíce aplikací pro Windows na poli pracovního nasazení osobních počítačů.

Uživatelské rozhraní je poměrně snadné napodobit, Open Source operační systémy i aplikace se od komerčních produktů velice rychle učí a poznat rozdíl mezi GNU/Linux s moderním správcem oken jako je KDE nebo Gnome je pro laika téměř nemožné od doby, kdy Gnome a KDE přidali „tlačítko Start“. Jsou to tedy hry, které drží běžné uživatele u Windows. I ve svém okolí mám lidi, kteří používají Linux, ale kvůli hrám mají i Windows, nebo Linux rovnou vzdali. Hrát se dá i na Linuxu, ale „áčkových“ her s nativní podporou Linuxu je minimum a rozchodit hry pro Windows přes rozhraní Cedega není úplně triviální.

Linux je na desktopech stále minoritou, ale lepší je nic neriskovat, a tak Microsoft vyhlásil marketingovou pohotovost. Osmnáctiměsíční kampaň má přesvědčit zákazníky, že Windows představují herní platformu, která v souboji s PS3 a Xboxem 360 obstojí. A to přes to, že obrat herního průmyslu spojeného s platformou PC klesá o 10 % za rok a PC hry ztrácejí své pozice na pultech v obchodech v neprospěch konzol.

Microsoft při propagaci hraní ve Windows sází jak na kompatibilitu herního příslušenství Xboxu 360 se světem PC (hlavně ovladač pro nový xbox vypadá zajímavě), tak na podporu vývojářů. Těm má nová generace Windows s označením Vista (dříve Longhorn) nabídnout jednodušší prostředí doprovázené sadou kvalitních vývojových nástrojů přímo od Microsoftu. Prvním viditelným krokem nové snahy Microsoftu je logo Games for Windows, které najdete na obalech her pro počítače s operačním systémem Windows. Otázkou ale je, zda se Microsoftu podaří přetáhnout na Windows potenciální majitele PS3 nebo jestli si bude jen kanibalizovat možné majitele Xboxu 360.

Od Playboye k vážným věcem
Společnost Cyberlore, která vyvinula nijak závratně úspěšnou lehce erotickou hru Playboy: The Mansion, s legrací končí. Firma se rozloučila s většinou vývojářů a nadále se bude soustředit vývoj a prodej výukových simulací. Důvodem ke změně firemní strategie a dramatickému zeštíhlení vede krach distributora hry Playboy: The Mansion Hip Games a ztráta očekávaného kontraktu na vývoj blíže neurčeného herního titulu.

S opravdovými hrami Cyberlore pojí již pouze práva na hru Majesty, která chce majitel firmy výhodně prodat. Cyberlore se v poslední době účastnila diskusí o kvalitě života herních vývojářů, v minulosti se proslavila autorstvím hry Majesty a rozšíření pro WarCraft II a MechWarriora 4.

Electronic Arts se stěhují do Ženevy
Společnost Elecronic Arts oznámila zřizováním nového evropského centra ve švýcarské Ženevě. Hned 85 manažerů se do Ženevy přesune ze současného sídla vedení společnosti v Londýně. V Británii ale zůstane většina evropských zaměstnanců EA, něco kolem osmi set duší. Podle viceprezidenta EA po mezinárodní publikování je v tomto kroku snaha být v srdci Evropy, přestože UK představuje nejsilnější evropský trh. Inu škoda, že EA nezlákala Praha.

Strach o pozici britských studií se snaží vedení EA rozptýlit tím, že jde jen o „politické“ rozhodnutí, které má přesvědčit odběratele z evropských zemí, že jsou pro EA důležití. Švýcarsko je podle EA maximálně neutrálním územím.

Herní průmysl přišel o vysoce postavenou ženu
Jen bleskově, jedna z nejvýše postavených žen v herním průmyslu už není jednou z nejvýše postavených žen v herním průmyslu. Kathy Vrabeck rezignovala v pátek na pozici prezidentky vydavatelské divize společnosti Activision. Kathy ale nadále bude v Activisionu působit do 1. dubna 2006. Důvodem k jejímu rozhodnutí je fakt, že uvolněné místo výkonného ředitele společnosti dostal Michael Griffith, který přišel ze společnosti Proctor & Gamble. Kathy bude nadále dostávat základní plat 500 000 ročně a přiměřenou část ročních prémií.

Terminátor schvaluje zákon proti násilí ve hrách
Arnold „I’ll be back“ Schwarznegger se rozhoduje o podpisu zákona, jehož cílem je omezit prodej nevhodných her obyvatelům Kalifornie mladším osmnácti let. Zákon drtivou většinou schválil státní senát a je nepravděpodobné, že by pod vlivem aféry Hot Coffee guvernér Schwarznegger zákon poslal zpět. Podle zákona musí být na hrách pro dospělé velká nálepka s upozorněním na závadný obsah. Za prodej takových her nezletilcům hrozí obchodníkům postih ve výši 1 000 dolarů.

Magnát Murdoch nakupuje
Mediální moloch News Corporation vlastněný Rupertem Murdochem opět vyrazil na nákupy. Předmětem koupě se stala společnost IGN Entertainment, která provozuje herní server IGN.com, službu GameSpy, online distribuční projekt Direct2drive a download centrum FilePlanet. Za balík webů a miliony uživatelů zaplatí Murdoch 650 milionů dolarů v hotovosti. Projekty IGN se stanou součástí divize Fox Interactive Media. IGN byla zatím po celou dobu své existence ve ztrátě. Ta však není nijak astronomická a celkem dosáhla výše 23,3 milionu dolarů. Pro Murdocha je to jako plivnutí, miliony uživatelů mají pro magnáta mnohem větší hodnotu.

Za týden nashledanou. A ať už hrajete, co chcete a na čem chcete, buďte rádi, že na to máte čas, ne každý má to štěstí.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...



Najdete na iDNES.cz