Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Microsoft se omlouvá

  12:18aktualizováno  13. února 10:21
Microsoft se vrací k hraní na PC *** Širokoúhlá Vyhlídka *** Nejlepší hra s online distribucí? Tu znáte! *** Trocha tvrdého businessu *** A zviřátka nakonec – Pokémoni vracejí úder

Určitě dnes potěšíme všechny, které rozčilují texty věnované problematice herních konzol a problematickému stavu vydavatelského průmyslu na platformě PC, kterou stále ještě sužuje pirátství více než ostatní herní platformy. Dobrý vítr pro majitele osobních počítačů, pro chronické kverulanty možná překvapivě, přináší společnost Microsoft. Obrat ve vztahu k hraní her na PC zahájila omluva Petera Moora, vicepresidenta Microsoftu pro oblast interaktivní zábavy. Největší hračička společnosti Microsoft se omluvil za opomíjení nejdůležitější herní platformy (PC) ve prospěch Xboxu a slíbil, že se Microsoft bude v následujících měsících a letech věnovat podpoře hraní na PC mnohem důrazněji. Tato slova zazněla během přednášky na konferenci DICE v Las Vegas. Pro většinu posluchačů bylo nejspíš překvapením, když Moore skutečně přiznal, že postoj Microsoftu nese díl viny na poklesu objemu trhu s PC hrami ve Spojených státech.

Moore po sypání popela na svou prošedivělou a notně prořídnou (mnohem více prořídlou a prošedivělou než autor GameEkonoma) představil Moore řadu problémů, se kterými si hraní na PC musí poradit, má-li úspěšně čelit pohodovému hraní na konzolách nové generace. Jako zásadní problém vidí absenci jednotné online služby, jednotného označování PC her a technické detaily, jako jsou třeba herní ovladače. Řešením má, chtělo by se říci „pochopitelně“, nová generace operačního systému Windows, kterou jsme dlouho znali jako Longhorn,a která se bude jmenovat Windows Vista.

Vista má podle Microsoftu nabídnout hráčům další kvalitativní skok srovnatelný s uvedením systému DirectX, který usnadnil vývoj her pro PC díky jednotné vrstvě mezi hardwarem a softwarem. Hry tak nemusely přímo podporovat každou grafickou a zvukovou kartu, stačilo zavolat podporovanou funkci DirectX, které pak požadovanou akci chtělo po hardware. Vista má hry integrovat podobně, jako jsou dnes obrázky, hudba a video běžnou součástí Windows XP. Hry budou mít dokonce svou vlastní složku stejně, jako ji dnes mají dokumenty a hudba. V herní složce by měly být zobrazeny všechny nainstalované hry, údaje o jejich tvůrcích a odkazy na další informace na webu. Kosmetické změny v UI operačního systému má doprovázet také vyšší stabilita her na platformě Win PC a zejména zjednodušený instalační proces, který chce Microsoft prosadit.

Kromě fyzické podpory her v rámci nového operačního systému plánuje Microsoft také čistě marketingovou podporu. Jejím tahounem má být standardizace balení PC her pro prodej koncovým uživatelům a podpora budování online komunit prostřednictvím online technologií podporovaných přímo operačním systémem Windows Vista. Nástroje pro jejich tvorbu nabídne Microsoft vývojářům – velice pravděpodobně zdarma.

Další změna, která nás v oblasti her ve spojení s Widows Vista čeká, je výraznější podpora širokoúhlých displejů. Ta bude vycházet ze stále vyššího rozšíření widescreen displejů a hlavně televizorů. Widescreen se stal standardem pro novou generaci konzol, a tak je pravděpodobné, že by k podpoře režimu 16:9 došlo i tak díky vysokému počtu her vyvíjených pro konzoly i PC, ale Windows Vista díky nativní podpoře širokoúhlých displejů tento přechod uspíší. Větší plochu dokáží Windows Vista využít i jinak.

Na DICE Moore nemluvil ale jen o PC, radost nejspíše udělal všem, kdo chtějí Xbox 360, ale ještě ho nemají. Oznámil totiž, že do šesti týdnů by se měly vyřešit všechny zádrhele ve výrobě a dodávkách Xboxu 360 k zákazníkům. Novinek se dočká také Xbox Live – Microsoft z něj chce udělat konkurenceschopnou platformu pro online prodej hudby. Detaily někdy příště, i když od Xboxu Live ještě úplně neutíkáme...

Nejlepší hra s online distribucí? Tu znáte!
Měli byste, nebo nečtete pravidelně GameEkonoma a to potom modrou obrazovku smrti na vás! Je to tak, Wik and the fable of souls, nejlepší nezávislá hra roku 2005, se vrací, a znovu vítězně. Wik získal ocenění v kategorii nejlepší online nabízená hra v rámci devátého ročníku vyhlašování cen Interactive Achievement Awards, které je součástí konference DICE. Vidíte, neutekli jsme daleko od první zprávy. Ani od Xboxu, protože Wik je trhák dostupný nejen na již uvedeném odkazu pro PC (vyzkoušení zdarma, zábavy hromada), ale také ve verzi pro Xbox prostřednictvím služby Xbox Live! Ještě malý doplněk – podle čísel zveřejněných Microsoftem je velice úspěšná služba „vyzkoušej před placením“ – průměrně si vyzkoušenou hru koupí 20 % hráčů, u nejúspěšnější hry poměr nákupů dosahuje 35 %, u nejslabší zatím neklesl pod deset. Kdyby se takhle prodával každý shareware místo stahování cracků...

Skoro všechna ostatní ocenění ale získala jiná hra – God of War vydaný exklusivně pro platformu Playstation 2. GoW exceloval jako nejlepší hra roku, hra s nejlepším mužským hrdinou, nejlepší původní hudbou, nejlepší animací a zvukem. Na PC byla podle hodnocení IAA nejlepší Battlefield 2. Zbytek cen byl ale v zajetí konzolových her: Shadow of the Colossus (PS2) 3x, Guitar hero (PS2) 5x a tak dál. Dobře, neupřeme fanouškům MMORPG, že v této kategorii se konzoly také neumístily a body naopak získaly Guild Wars spolu s City of Villains – obojí z dílny NCSoftu. Kompletní nominace a výsledky najdete na webových stránkách, uvidíte alespoň, kdo věnoval 1000 dolarů za nominaci své hry (pro každou kategorii zvlášť) a dojde vám, že hodnoceny byly pouze hry dodané na trhu členy AIAS (Academy of Inteactive Arts & Sciences).

Trocha tvrdého businessu
Dost zábavy, máme tu škatulata, škatulata v herním průmyslu. Tak prvně již oznámená akvizice výrobce mobilních her Jamdat gigantem Electronic Arts se dočkala schválení akcionáři Jamdatu na valné hromadě 10. února. Akcionáři dostanou po ukončení transakce za každý cenný papír 27 dolarů. Celková hodnota akvizice se pohybuje kolem 680 milionů dolarů – slušné na jednoduché Java hry. Po akvizici chce EA výrazně posílit postavení Jamdatu nejen v USA, ale i v Evropě a Asii. Pro EA je lákavý zejména japonský trh, na kterém jsou hitem hry ve 3D, narozdíl od mobilně zaostalé Evropy a USA.

Další čistě ekonomickou novinkou je partnerství mezi vydavatelem THQ a polskými vývojáři ze společnosti People Can Fly, kteří stojí za skvělým Painkillerem. PCF se stanou kmenovým vývojovým studiem THQ, které obhospodařuje 12 interních studií a 25 nezávislých vývojářských týmů. Podle uzavřené dohody se dočkáme zatím nepojmenované hry určené pro next-gen platformy na podzim 2007. Snad to bude něco nového a zábavného a ne jen Painkiller 3,5.

A zviřátka nakonec – Pokémoni vracejí úder
K smíchu nebo k pláči? To necháme na vás, každopádně Pokémoni jsou stále populární nejen v Asii, ale i v USA, a tak se na Američany chystá národní mistrovství v pokémonování. Společnost Pokémon USA představila pojízdný pokémoní cirkus, který zavítá do celkem 24 velkých měst, kde se usídlí v naší nátuře blízkých nákupních centrech. Pokemon National Video Game Championships je výsledkem rostoucího trhu s pokémoními produkty v USA – na trh se dostalo už 25 videoher s úchylnými postavičkami a celkem se jich prodalo 140 milionů kopií. V tomto roce se dočkáme dalších čtyř kousků, zaplať bůh, většina jich je jen pro kapesní konzoly. Zpět k cirkusu – ten prý umožní tisícům dětských fanoušků soupeřit o účast ve finálovém klání, které se bude konat v srpnovém New Yorku. Soutěž bude probíhat v kategoriích 12 a méně a 13 a více let a do New Yorku se proletí celkem 48 pokémaniaků. Brrrr.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...

Které herní resty se chystáte dohnat během prázdnin?

Assassin's Creed Origins

Před námi je z herního hlediska asi nejslabší měsíc v roce, což je ideální příležitost pro dohnání alespoň několika...



Najdete na iDNES.cz