No, dobře, GameEkonom zrovna nemá milion, a kdyby měl, dal by ho na hypotéku. Ale „ženská otázka“ je v herním průmyslu stále žhavější. Po ženách touží všichni na všech frontách. Hráči chtějí, aby hráli jejich partnerky, pak totiž většinou tolik nekafrají. Vydavatelé chtějí více ženských hráček, aby mohli prodat další tisíce CD/DVD/herních účtů. Vývojáři zase shání, i v zájmu vydavatelů, ženy do svých týmů. Částečně proto, že je dost frustrující, že se v práci nemohou seznámit. Když na 40 chlapů připadá jedna jakž takž pohledná, ale zadaná, asistentka, je to zlé. Ale hlavně chtějí ženy proto, aby vyvíjely hry, které se budu líbit příslušnicím stejné poloviny lidstva. A po ženách samozřejmě touží většina mužů tak obecně, v zájmu zachování lidstva. Ale to sem nepatří.
Problematika „Ženy a Hry“ není novinkou, několikrát jsme se jí s patřičně šovinistickým despektem věnovali. Od samiček a kouření přes ženské herní konference až po nepříliš časté průniky žen mezi herní vývojáře. A drží se nás stále. Ženy nejspíš jen tak nevymřou, ne dříve než muži. A zároveň potrvá desítky let, ne-li déle, než se žena-vývojářka stane stejně běžnou existencí jako žena-lékařka. A proč s tím zase začínáme? Protože nejnověji pláčí po nedostatku dívek univerzity, které vypisují obory jako je herní design, počítačová věda.
Je to tak trochu zvláštní. Spousta dívek ráda hraje Sims a další hry, ve kterých mohou upravovat vzhled postav, domů a podobných věcí (a také tancování a podobné hroznosti). GameEkonom z vlastního okolí ví, že se dívky dokáží hodiny bavit vytvářením nových postav v MMORPG, aby po jejich vytvoření zabily jednu potvoru a začaly s modelováním dalšího alter ega. Této slabosti chtějí nově využít lidé z Carnegie Mellon University k lákání oveček do poslucháren. Lákadlem má být sada vývojových nástrojů, které budou odpovídat preferencím středoškolaček. Když nic jiného, děvčata by se mohla zamyslet nad tím, jestli jim nestojí trocha programování a herního designu za jedinečnou šanci dostat se na špičkové univerzity, na lepší, než kdyby zkoušely třeba filosofii nebo americkou literaturu.
U nás to není jiné. Na ČVUT a Matfyzu moc holek nenajdete, výjimkou je „Počítačová věda“, ale jen proto, že Název Ústavu Informačních studií pokračuje slovy „a knihovnictví“ a patří pod FF UK. Takže pokud chcete pracovat s počítači, rozumět databázím a analýze informací a k tomu nechcete koukat jen na upocené chlapy, máte tajný tip. Kvalitu ovšem GameEkonom nezaručuje, jen množství.
PS: trpká osobní zkušenost ještě radí, neříkejte před pohlednými mladými dívkami z Brna, že webové hry hrají hlavně starší ženy v domácnosti, nikdy nevíte, jestli zrovna ony v práci nepaří na webu piškvorky.
Korejský distributor MMORPG našel pro Ameriku sexy šéfku
Jak příhodné, zůstaneme u žen, byť je to na rozhraní GameEkonoma a Online Světů: Korejský Webzen, který stojí například za populární hrou MU Online, oznámil uvedení Cindy Armstrong do pozice výkonné ředitelky americké pobočky. Cindy bude mít za úkol prodat Američanům nejen MU Online, ale také připravované tituly pro PC a konzoly nové generace . Huxley, Endless Saga a možná pár dalších.
Pikantní na tom je nejen to, že Cindy Armstrong je zachovalá blondýnka, ale skutečnost, že před nástupem do Webzenu pracovala jako vicepresident(ka) pro rozvoj obchodních příležitostí ve společnosti Sony Online Entertainment. Ještě před tím nasbírala tato elegantní dáma zkušenosti u Nintenda, Activisonu a Bosse. Uvidíme, nakolik to zatřepe trhem a zda se z toho posadí Blizzard na zadek. Zatím pochybujeme.
Xbox s kousky filmů ke stažení a novým procesorem
O přípravě nového výrobního procesu, který zefektivní produkci procesorů používaných v Xboxu 360, jste si u nás určitě přečetli. Pro zákazníky to znamená spolu s tím, že Microsoft nasmlouval nového výrobního partnera pro tuto výrobu (Chartered Semiconductor), větší počet Xboxů 360 na trhu. Pro Microsoft to znamená s trochou štěstí snížení výrobních nákladů a potenciálně rychlejší návratnost desítek milionů dolarů investovaných do vývoje. A také do výroby, která bude ještě pár let prodělečná prostě proto, že výkon Xboxu 360 nelze pořídit za pětník. Zkuste to se svým počítačem.
To, co jste možná neslyšeli, je ještě zajímavější. Microsoft dále rozšiřuje nabídku služby Xbox Live, která nabízí nejen snadné spojení se spoluhráči, ale také hry ke stažení a další legrácky. Microsoft nabídku „obsahu“ rozšíří v rámci nabídky Xbox Movie Showcase i o upoutávky na filmy společnosti Paramount Pictures. Majitelé HDTV televizí tuto službu ocení ze všech nejvíce, protože upoutávky na nové filmy v HDTV rozlišení si na malé piksle ruské výroby prostě nevychutnáte. První dostupný kousek bude Mission: Impossible III. Zavedení video služby může předznamenat dvě nové věci – online prodejnu hudby a online prodejnu či půjčovnu filmů. Služby založené na předplatném se k Xbox Live docela hodí, tak uvidíme.
Pokud si vzpomínáte, Xbox 360 se oficiálně chystá do Česka. Podle slov Chrise Lewise, chce Microsoft během následujícího roku a půl využít svůj náskok v uvedení nové generace herního zařízení a získat pevné postavení na všech dostupných trzích ještě před příchodem konkurenční Playstation 3. To ovšem není plánováno za rok a půl, Sony chce systém zpřístupnit „globálně“ v listopadu tohoto roku, i když je otázka, zda se „globální“ start týká i nás. Microsoftu by se asi ulevilo, protože jinak nemá moc času.
Hrajete na mobilu? Kašlou na vás!
O kvalitě her pro mobily jsme si také párkrát povídali. Jednoduše řečeno, není dobrá a kvalita klesá s tím, jak se do vývoje java her pouští další a další firmy vybavené „licencemi“ a „know-how“. Další kámen úrazu představuje zákaznická podpora, která je vzácná stejně jako zlaté lejno mimo horu Blaník. Na problém „kašlání na zákazníky“ poukázal v uplynulém týdnu viceprezident Digitální Čokolády Jason Spero. Podle něj narazil celý mobilně-herní průmysl na bariéru, která brání dalšímu rozvoji. Minimální růst zájmu přitom podle něj vychází ze špatných zkušeností zákazníků – dodavatelé her je nedokáží uspokojit.
Sperova společnost Digital Chocholate prá sestavila seznam „Tuctu špinavců“ – produktů, které jsou k dispozici pro vyzkoušení zdarma, ale svou mizernou kvalitou odradí zájemce od nákupu jakékoliv java hry. Bohužel, Spero nenašel odvahu seznam zveřejnit, tudíž vás nemůžeme konkrétně varovat. Snad jen vodítko – vážně pozor na hry podle filmové licence. A i závodní hry si vybírejte pečlivě.
Atari přišlo o Timeshift
Potíže Atari se opět projevily, tentokrát ztrátou chystaného akčního titulu Timeshift původně určeného pro platformy PC a Xbox 360. O uvedení hry na trh se místo Atari postará společnost Vivendi Universal Games. Potvrdili to zástupci VU Games na předváděčce chystaných titulů před veletrhem E3. Atari se ke změně nevyjádřilo, VU Games zase mluvit nesmí, ale je celkem zřejmé, že Timeshift je další obětí finančních problémů Atari, které přežívá skutečně jen silou vůle. Timeshift se měl na trh původně dostat v květnu, VU Games žádné datum uvedení zatím nezveřejnili, lze ale počítat s odkladem. Ze změny mohou mít radost vývojáři ze společnosti Saber Interactive, která má větší šanci, že se za svou práci dostane k rozumným penězům.
Škatulata u vydavatele WoW
Vivendi Universal Games, vydavatel hry World of Warcraft a majitel vývojového studia Blizzard, si pořídily nejen práva na vydání Timeshiftu, ale získaly také nového prezidenta pro vývojářská studia, kterým se stal bývalý vedoucí montrealských studií Ubisoftu Martin Tremblay. Na nové pozici bude Tremblay dohlížet na všechny vývojáře, celkovou strategii i vztahy s externími dodavateli. Nejúspěšnější západní onlinovky se změny nedotknou, Blizzard byl přeměněn na samostatnou divizi, na kterou dohlíží přímo výkonný ředitel VU Games, Tremblay se k Blizzardu nedostane, alespoň zatím. Vy můžete, třeba zítra s Online světy.