Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Nový mozek pro hry

  12:00aktualizováno  10:28
Umělá inteligence na vzestupu *** Nokia sponzoruje herní Oskary *** Sony nejspíš vyrobí jen polovinu PS3 *** EA pustí do her reklamu

Příchod nové generace herních konzol s sebou přinesl příslib kvalitnější grafiky ve vysokém rozlišení. Pouze příslib, protože plného potenciálu nového hardware dokáží vývojáři dosáhnout až za dva tři roky. Ale rozhodně hry pro konzoly vypadají minimálně stejně nebo ještě lépe než na nejvýkonnějších PC. I proto se, snad, nyní budou herní vývojáři soustředit na něco jiného. Klíčem k úspěchu her je hratelnost, alespoň ve většinovém měřítku. A hratelnost poslední dobou ve hrách chyběla spolu s originalitou. Obojí má přinést větší důraz na kvalitu umělé inteligence ve hrách.

Doposud spočívalo využití umělé inteligence v drtivé většině pouze v určení způsobu, jakým bojují vaši elektroničtí přátelé či nepřátelé ve střílečkách a strategických hrách, či jak agresivně jezdí počítačem řízená autíčka v závodních hrách. Možnosti umělé inteligence jsou však mnohem širší a podle tvrzení některých odborníků bránil v jejich využití doposud pouze nedostatečný výkon procesorů. To zejména u konzol, na jejichž schopnosti a možnosti se bere ohled při vývoji drtivé většiny her. Dnes je situace odlišná. Sony má procesor Cell, Xbox si také podstatně polepšil a osobní počítače si pomalu zvykají, že procesor může mít i více jader a zvládá tedy souběžně vykonávat větší počet úkolů.

Vývojáři si to uvědomují. Je to znát nejen z mnoha prohlášení na přednáškách na odborných konferencích, naposledy v Lipsku, ale i z důrazu na AI v tiskových zprávách nejrůznějších herních firem. Zaměření na oblast AI dokládá i zájem o novou knihu Artificial Intelligence for Games od Iana Millingtona, který má na problematiku AI doktorát a navíc se na vývoji počítačových her podílí od roku 1987. Jeho společnost IPR Ventures ostatně patří na špičku mezi dodavateli AI technologií pro herní průmysl.

Jeho knihu možná ani nečetl, ale britský šéf Sony má stejný názor – i podle něj je nutné lépe využívat umělou inteligenci, aby hry opět oslovily hráče. Grafika už je podle něj na dost vysoké úrovni, zatímco další technologické aspekty hraní jsou zanedbávané. Hrám chybí věrohodné emoce jednotlivých postav a jejich schopnost smysluplně jednat v reakci na podněty ze strany hráčů. Bohužel, Sony zatím neoznámilo žádný speciální herní projekt s kvalitní AI. O příběhových hrách nebo hrách na hrdiny, ve kterých by existoval skutečně živý svět naznačený v Oblivionu, si tak musíme počkat. Možná i desítky let. Lidský mozek je prostě příliš složitý. A to i přesto, že v některých oblastech dostává už od počítačů pěkně na frak. Třeba v šachu nebo v řešení křížovek. Ale i když počítač dokáže porazit patnáct maniaků do řešení křížovek nebo Garryho Kasparova, neznamená to, že dokáže simulovat osobnost desítek postav ve hře. Nemluvě o tom, jak to s umělou inteligencí a skutečnou lidskou osobností dopadlo ve Stopařově průvodci po Galaxii.

Nokia sponzoruje herní Oskary
Ocenění nejlepších her jsou snad tisíce, možná statisíce, protože vlastní vyhlášení má snad každý sebetitěrnější herní magazín na webu. Mezi tou záplavou ale pár vyčnívá. Kromě vyhlášení nejlepších her roku na Bonuswebu jsou to také ceny britské BAFTA – Britské akademie filmových a televizních umění, které se snaží přiblížit filmovým Oskarům a dodat videohrám patřičnou prestiž, srovnatelnou s tou, jíž se těší film, hudba nebo divadlo. Letošní vyhlášení cen ročník vyhlašování herních ocenění BAFTA proběhne už 5. října. A nyní s mírným předstihem došlo k oznámení hlavních sponzorů celé akce, kterými budou PC World a Nokia. Vydavatelství počítačového časopisu spojí své jméno s kategoriemi Action a Adventure, finští výrobci holínek a toaletního papíru zaštítí kategorii Hratelnost. O umístění v této kategorii rozhoduje veřejnost, o ostatních rozhodne odborná porota.

Sony nejspíš vyrobí jen polovinu PS3
Schopnosti Sony uspokojit poptávku po Playstation 3 při celosvětovém uvedení na trh v jeden okamžik nevěří asi ani největší optimista (nebo pesimista, co se týká prodejnosti tohoto zařízení). Opožděné zahájení výroby přístrojů, pozdní dodávky devkitů a zdržení vývoje her ale nemusejí být nic proti tomu, co podle serveru Digi Times Sony hrozí. Dodávky PS3 mohou být z původně slibovaných 4 milionů kusů při uvedení na trh sníženy na dva miliony, protože výrobce nemá k dispozici dostatečné množství laserových diod pro Blu-Ray diskové jednotky. Stejnou součástku používají i konkurenční přehrávače formátu HD-DVD, který je použit v připravované přídavné mechanice pro Xbox 360.

Tento problém výrobních závodů nasmlouvaných Sony se týká nejen samotné konzoly, ale také dalších výrobců BR přehrávačů. Sony totiž drtivou většinu výrobků použije pro konstrukci PS3 a ostatní ostrouhají, což obecně zpomalí nástup HD-DVD a Blu-Ray přehrávačů. Problém se vynořil poté, co výrobce diod nedokázal zvýšit výnosnost výroby, tedy snížit procento vadných součástek – zmetků. Nedostatek modrých laserových diod bude podle odhadu tchajwanského zpravodajského serveru trvat nejspíše do jara 2007. Sony tuto zprávu přímo nekomentovalo, ale prezident americké pobočky Sony Computer Entertainment nedávno uvedl, že při zahájení prodeje budou k dispozici pouze dva miliony konzol, další dva miliony chce dodat do konce roku, tedy v rozmezí šesti neděl.

V Redmondu se asi nezlobí. Ne asi, v rozhovoru pro EuroGamer evropský šéf Microsoftu pro prodej Xboxu uvedl, že nečeká žádné problémy s uspokojením poptávky trhu a těší se na to, že Xbox 360 pronikne i do nových zemí, mezi nimiž nechybí Česká republika. O ceně již také od nás víte, Microsoft ji v tiskové zprávě oznámil minulý týden. A i když jsme možná čekali trochu příznivější cenu, pořád to vyjde levněji než slušný herní počítač.

EA pustí do her reklamu
I největší herní vydavatel hledá další způsoby, jak zvýšit zisky, protože investoři po nepřesvědčivých výkonech v posledních měsících ztrácejí trpělivost a důvěru. Electronic Arts se proto rozhodli začlenit do některých svých her reklamu prostřednictvím sítě Massive provozované společností IGA. Prvním titulem s tímto druhem reklamy bude online týmová střílečka Battlefield 2142. Následovat budou ještě minimálně dvě další hry EA. Další informace nemáme, z marketingových keců o dokonalém oslovení cílové skupiny a intenzivnějším pocitu reality z hraní z tiskové zprávy, by vám bylo špatně.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Zaostřeno na fenomenální ukázku The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II patřila na letošní herní akci E3 k nejdiskutovanějším hrám výstavy. Studio Naughty Dog hru...

Ani tahové strategie nebo hry pro děti nejsou v bezpečí před pornem

Titan Quest

Vytváření erotických modifikací není doménou jen těch nejoblíbenějších her, ale týká se i okrajových žánrů. Ani náročné...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz