Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Od byznysu k japonské poesii

  12:15aktualizováno  31. května 10:07
Nezaplacené přesčasy mohou herní vývojáře přivést i k psaní poesie, počítačové hry mohou vést k dobrým skutkům, odpor k Američanům může vést k manželství s Asiaty, nízká cena Xboxu 360 může vést k herní závislosti a nakonec snaha vydělat může vést IBM k jednomu stolu s hlavouny ve světě online her.

Od programování pro VU Games až k haiku
Programování poslal do háje a začal si hrát s haiku, dalo by se napsat o Neile Aitkenovi. Tento bývalý zaměstnanec společnosti Vivendi Universal Games zahájil první vlnu protestů herních vývojářů proti pracovním podmínkám ve velkých firmách. Hlavní stížností programátorů, ale i grafiků a dalších pracovníků je neustálé přetěžování, které vrcholí zejména v týdnech předcházejících odevzdání hry do lisovny.

Po podání hromadné žaloby, ke které se mohou přidat další obdobně poškození a žádat poměrně vysoké odškodné, začal studovat kreativní psaní na Kalifornské univerzitě v Riverdale a svůj pocit ze sporu s Vivendi vtělil do následujících veršů:

Legal Brief
coding is a skill
by law, we are non-exempt
please pay our wages

Tuto haiku, japonskou báseň, která vypovídá zejména o duševním rozpoložení autora ve striktně formálním tvaru s verši o délce 5, 7 a 5 slabik, jsem si dovolil pro potřeby tohoto článku přebásnit následujícím způsobem:

Žaloba
programování
není žádná výjimka
prosím, zaplaťte

Sedmnáct slabik shrnuje celý problém nespokojených pracovníků v herním průmyslu. Nejen, že sám žalobce zažil i pracovní týden s 95 pracovními hodinami (13,5 hodiny každý den včetně soboty a neděle), ale hlavně za přesčasy nedostal ani cent navíc. To je v Kalifornii i dalších amerických státech obvyklé, některé státem definované profese totiž nemají na výplatu přesčasů nárok. Herní firmy operují s tím, že se to týká i programátorů a grafiků, programátoři a jejich rodiny se proti tomuto přístupu bouří.

Mediální rozvíření problému doprovázejícího několik hromadných žalob už, zdá se, formuje trochu veselejší budoucnost pro vývojáře. Electronic Arts, největší herní distributor a majitel řady vývojářských studií, už oznámil, že části zaměstnanců začne proplácet přesčasové hodiny, ale zároveň jim odejme právo na odkup zaměstnaneckých akcií či prémie. Inu, kapitalismus.
Zdroj: CNet

Vyhrajte turnaj, přispějte na dobrou věc
V Británii našli způsob, jak zapojit hráče videoher do věcí veřejných. Společnost Joystick Junkies, která prodává oblečení zaměřené na "pařany", zahájila sérii charitativních turnajů Trueplayerz Tournament, které jsou spojeny s párty a jdou na charitu s nadhledem a zábavou. Přístup na akci je vázán na třílibrové vstupné (s after-party je to 5 liber), účastníci turnaje (nebo párty, pokud nehrajete) soupeří ve třech hrách (na posledním, který se konal v neděli, to byl Burnout 3 na PS2, Halo 2 na Xboxu a WarioWare na Nintendu DS). Vítěz turnaje potom může rozhodnout, které důvěryhodné charitativní organizaci půjde výtěžek z celé akce.

Kromě zábavy a dobrého pocitu hráčů, kteří se budou účastnit akcí Trueplayerz Tournament, čekají také odměny v podobě her a marketingových materiálů od sponzorů celého projektu, mezi kterými je Microsoft, Nintendo nebo Electronic Arts. Svou troškou do mlýna přispějí také členky PMS Clanu (že by ta zkratka znamenala to, co PMS v češtině?). Ty se budou starat o hosty ve VIP prostorách. Že by se k něčemu podobnému odhodlali nějací organizátoři v Čechách? O VIP by se mohly starat herní žurnalistky, pro začátek.
Zdroj: Games Industry

Ubisoft se prodává
Francouzský vydavatelský dům a vývojářské studio Ubisoft, jehož osud je již několik měsíců předmětem vzrušených debat investorů a finančních analytiků, oznámil pokračující jednání se zájemci o převzetí společnosti nebo sloučení Ubisoftu se silnějším partnerem. Poslední zprávy hovoří o tom, že šéf Ubisoftu se pomalu začal smiřovat s variantou, podle které by Ubisoft skončil v chřtánu Electronic Arts - pokud bude nabídnutá cena dostatečně vysoká. Pro hrdé Francouze je přeci jen myšlenka hamburgrožroutů ovládajících francouzský herní poklad poněkud nestravitelná.

EA už nějakých 20 % akcií Ubisoftu vlastní, ale tento objem akcií nestačí k praktickému vlivu na rozhodování Ubisoftu a podle všeho to není ani ideální předpoklad pro získání kontrolního podílu. Francouzi se nyní upínají spíše k možnosti převzetí nejmenovanou čínskou firmou. Číňané v poslední době v Evropě investují v řadě oborů, zejména výrobních, ale Čínské softwarové firmy se také snaží a evropské know-how by jim mohlo přijít vhod. Může tak přijít obdoba japonská invaze do filmového průmyslu, kdy japonské holdingy převzaly řadu tradičních hollywoodských studií.
Zdroj: Gamasutra

Xbox 360 za babku
V rozhovoru pro finanční webový server TheStreet.com upřesnil, i když bez jakéhokoliv druhu záruky, viceprezident společnosti Microsoft J Allard plánovanou cenu pro herní zařízení Xbox 360. I když by prodejní cena 360 USD vypadala hezky, můžeme mít radost z toho, že bude ještě nižší. Podle Allarda se bude cena Xboxu 360 při jeho uvedení na trh pohybovat kolem 300 dolarů, tedy pravděpodobně stejných baťovských 299 USD jako v případě uvedení prvního Xboxu. Konečné rozhodnutí o ceně Microsoft učiní za dva měsíce.

Pro nás bude zajímavé, jak se k Xboxu 360 postaví Microsoft Česká a Slovenská republika. Bylo by moc hezké, kdyby se držel své politiky jednoho produktu - jedné ceny i u svého Hardware, to by znamenalo pouhý přepočet dolarové ceny na koruny přibližně 7500 - krásná cena s ohledem na HW vybavení a schopnosti nového Xboxu. Zatímco v USA bude Xbox 360 na trhu v listopadu, do Evropy se Xbox dostane se zpožděním, na vánoce by se to ale mělo stihnout. Bohužel zatím nevíme, zda je ČR počítána do Evropy nebo zda v první vlně opět dojde pouze k oslovení německého, francouzského a britského trhu. Poslední vyjádření českého Microsoftu dává naději, že Xbox někteří z nás najdou alespoň pod stromečkem.
Zdroj: The Street

IBM o online hrách živě i pro vás
Společnost IBM zahajuje seriál videokonferencí o MMORPG, kterých se budou účastnit významné osobnosti herního průmyslu. Dnes probíhající konference bude hostit manažery NCSoftu, ArenaNetu a SOE. Předmětem diskuse big bossů online herního průmyslu budou problémy s uváděním a distribucí online her, budování hráčské komunity, tvorba her nové generace nebo alternativní obchodní modely, které představují Guild Wars - téměř plnohodnotná MMORPG, která nevyžaduje placení měsíčních poplatků.

Konference probíhá mezi 15:30 a 18:30 středoevropského času (pokud mě neklame paměť, tak to je 16:30 - 19:30 našeho času), registrovat se můžete na webu IBM. Pokud vám čas nevyhovuje, budete mít možnost konferenci sledovat později. A proč pořádá dýchánek s herními hlavouny právě IBM? Inu protože dodává infrastrukturu, jak hardware, tak softwarová řešení pro vývoj a provoz online her a podílelo se na vzniku Guild Wars.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...



Najdete na iDNES.cz