Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Pařani vládnou trhu

  12:01aktualizováno  3:29
Souboj právníků kvůli prodeji násilných her *** Chcete vydělat? Oslovte vášnivé hráče *** Microsoft slibuje výroční slevy, nabízí laserovou myš pro hráče *** World of Warcraft zachránil Vivendi Universal Games *** Online distribuce her se má prudce rozvíjet

Souboj právníků kvůli prodeji násilných her
Americká organizace Entertainment Software Association (ESA), která provozuje vlastní systém označování vhodnosti her pro různé věkové skupiny podle obsahu, se bouří proti novému zákonu přijatému ve státu Michigan. Tzv. Michigan Law zakazuje prodej a půjčování her zobrazujících násilí lidem mladším 17. let. Porušení zákona je trestným činem s postihem až 40 000 dolarů a 93 dní odnětí svobody. Tresty hrozí i provozovatelům heren, kteří by nechali hrát nezletilé s dospělým, který bude předstírat, že je zákonným zástupcem dítěte, kterému hru kupuje.

Zákon, který má vstoupit v platnost prvního prosince 2005, definuje násilí jako „reálné nebo simulované grafické zobrazení fyzických zranění subjektům, které realisticky vytvářejí dojem lidských bytostí“. O přijetí zákona se významně zasloužila michiganská guvernérka Jennifer M. Granholm, která o zákonu hovoří jako o "zákonu zdravého rozumu." ESA se zákonem nesouhlasí, tvrdí, že jde proti zdravému rozumu, a podala proti jeho přijetí žalobu.
ESA tvrdí, že michiganský zákon porušuje první dodatek americké ústavy (právo na svobodu vyjadřování) a kvůli vágní formulaci způsobí spoustu problémů prodejcům, vývojářů i rodičům. Prezident ESA Doug Lowenstein vyjádřil přesvědčení, že soud uzná oprávněnost žaloby a zákonu nedovolí vstoupit v platnost. Sebedůvěru bere z rozhodnutí amerických soudů v podobných případech.

Podle zástupců herního průmyslu je zákon špatně napsaný, protože bere jiný metr na počítačové hry, zatímco jiné formy zábavy jsou vystaveny mnohem mírnějším omezením. Porovnávání míry násilí a sexu ve hrách a filmech je už evergreenem. Pikantní je rozdílný přístup například u her vytvořených podle filmů. Uvidíme, jak dopadne soudní pře. Obdobné kritice čelí také zákon proti prodeji násilných her dětem v Kalifornii, guvernér Schwarzenegger má zákon podepsat do 9. října. Protesty se v tomto případě týkají také vágních formulací a nejasné definice násilné/obscénní hry. Pokud Terminátor zákon neterminuje, začne platit od prvního ledna 2006.

Chcete vydělat? Oslovte vášnivé hráče
Už dlouho se na obchodně orientovaných přednáškách pro vývojáře a vydavatele her hovoří o nutnosti využít potenciál příležitostných hráčů. Podle výsledků studie společnosti IDG Entertainment ale trh ještě do fáze masového oslovení příležitostných hráčů nedospěl. Studie zkoumala návyky majitelů herních konzol při nákupech nových her. Výsledky ukazují, že největší podíl na nákupech her pro PS2 a Xbox za první pololetí 2005 měly nákupy vášnivých hráčů. Takový hráčů, kteří hry hrají kvůli zábavě, pravidelně a tráví u nich dost času.
Vášniví hráči tvoří 41 % "konzolistů", jejich podíl na útratách ale dosahuje 52 procent. Hráči, kteří se při hraní chtějí družit, tvoří 31 % populace, na celkových útratách za hry se podílejí 35 %. Nejméně za hry utrácejí příležitostní hráči, tvoří 28 % hráčské populace, ale na obratu herního průmyslu se podílejí pouze 13 %. Studie přinesla i informace o plánech hráčů na nákup nové generace herních zařízení. Preference respondentů jsou rovnoměrně rozděleny (řada z vášnivých hráčů v USA vlastní jak PS2 tak Xbox). Playstation 3 si podle IDG chce koupit v průběhu prvního roku od uvedení na trh více než polovina respondentů, Xbox 360 si chce koupit 45 procent zpovídaných.

Microsoft slibuje výroční slevy, nabízí laserovou myš pro hráče
První zpráva se týká Xboxu 360, ale důležitější je napravit křivdu, která se Microsoftu stala ve spojitosti se zprávou číslo 2. Před cca. čtrnácti dny uvedl Microsoft novou řadu hardware – inovovanou ergonomickou klávesnici pro psaní všemi deseti a novou řadu myší. Bohužel tyto novinky vtrhly na trh ve chvíli, kdy nové zboží představil i Logitech. Jak to dopadlo? O microsoftích krysách v českém tisku ticho po pěšině.
Přitom jde o zajímavé kousky i z pohledu hráče. Myši Microsoft jsou už dlouho jedinou reálnou konkurencí Logitechu. Logitech měl posledních pár měsíců navrch díky uvedení laserové myši, která je zaměřena speciálně na hráče a nabízí ještě rychlejší snímání povrchu než nejlepší myši s klasickou optikou. Microsoft tento náskok dohnal. Představil vlastní laserovou myš pro hráče. Laserový senzor je doplněn o tenký kabel, který má být ohebný a nemá ovlivňovat pohyb myši po podložce. Rolovací kolečko je vybaveno výraznými drážkami pro přesné přepínání mezi zbraněmi a klasickou sestavu tlačítek doplňuje přepínač mezi rychlým pohybem myši ve hrách a potřebou jemného zaměřování například v grafických programech. Laserové myši nabízí Microsoft i v bezdrátové a notebookové variantě a v sadě s klávesnicí. Možná jsem přeci jen neměl kupovat dítěti novou myš už dnes.

Tak a zpět k Xboxu 360 – Microsoft slovy svého vicepresidenta pro produktovou skupinu Xbox Todda Holmdahla zveřejnil v rozhovoru pro agenturu Reuters plán snižovat každý rok cenu nové generace svých herních zařízení. Xbox 360 se v Evropě začne prodávat 2. prosince. Na vánoce 2006 už by ale Xbox 360 měl stát Ježíška méně.
Náklady na výrobu jednoho Xboxu 360 jsou podle odhadů ve srovnání se Sony Playstation 3 nižší o 100 dolarů, což dává Microsoftu větší prostor pro manévrování s cenou. Stejně jako Vyvolení plánuje i Microsoft tentokrát trh oslovit dřívějším vstupem na scénu, PS3 přijde o několik měsíců později, v roce 2006, je dost možné, že k prvním pohybům s cenou Xboxu 360 proto dojde v souvislosti s uvedením konkurenčního zařízení na trh.

World of Warcraft zachránil Vivendi Universal Games
Prodeje krabic s online hrou Svět Warcraftu zachránil finanční výsledky společnosti VU Games, která je distribučním partnerem vývojářského studia Blizzard. VUG se díky prodejům WOW vrátil do černých čísel – zisk společnosti dosáhl za první polovinu roku 13 milionu Euro ve srovnání se ztrátou 168 milionů Euro ve srovnatelném období minulého roku. Za skvělým výsledkem stojí kromě rekordních prodejů WoW a maržích na předplatném také úsporná opatření vyplývající z ozdravného plánu přijatého v roce 2004.
V druhé polovině 2005 chtějí VU Games zabodovat tituly Úžasňákovi, Hulk: Ultimate Destruction, F.E.A.R. a hrou 50 Cent: Buletproof, která není věnována neprůstřelnému půldolaru, ale staví na aktuálně nejúspěšnějším rapperovi z východního pobřeží, který si říká 50 Cent. Rapperův obraz si bude muset poradit s násilím a drogami v New Yorku, hra přitom bude obsahovat padesátníkovu muziku včetně několika písní napsaných přímo pro hru. Rok 2006 pak bude ve znamení her Starcraft Ghost a Scarface.

Online distribuce her se má prudce rozvíjet
Společnost Screen Digest, která se živí analýzami herního trhu, vydala studii, podle níž v průběhu zbytku první dekády dvacátého prvního století dojde k výraznému růstu obratu online distribuce her. Do roku 2010 má v západním světě dosáhnout objem trhu se stahovaným a streamovaným placeným obsahem 400 milionů dolarů.
Studie zároveň upozorňuje na to, že nejvíce se online distribuci zatím daří na PC, obsah služby Xbox Live se na celkovém obratu placených downloadů podílel jen 11 procenty. Nová generace konzol má nepoměr vyrovnat. U osobních počítačů s OS Windows má velký vliv na rozvoj online distribuce systém Steam společnosti Valve. Významnou roli hrají také online hry, které nabízejí stažení klienta, několik dní na testování zdarma a teprve poté vyžadují platbu kreditní kartou. Výhradně online distribuci zvolila například společnost Sony Online Entertainment pro prodej menších rozšíření (Adventure Pack) pro EverQuest 2, jako placený download je nabízen i datadisk Desert of Flames, i když ten existuje i v krabicové verzi.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...



Najdete na iDNES.cz