Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Piráti čekají skvělé služby

  12:02aktualizováno  31. července 4:04
Piráti si stěžují výrobcům her *** Hry na Xbox 360 za stovku *** Take-Two žaluje vlastní investor *** E3, jak ji známe, nejspíš skončí *** Prodej her pro PC je jeden velký bordel

Jen těžko si dokážeme představit, že by si někdo, kdo si koupí na tržišti tepláky Adidas se čtyřmi pruhy, stěžoval autorizovanému dovozci značky. Ve světě software a videoher je ale podobný přístup naprosto běžný. Na uživatelskou podporu se obracejí majitelé nelegálních verzí operačních systémů, zpirátěných her a všemožných aplikací. Někdy to dělají zcela vědomě, někdy neví, že na podporu prostě nemají nárok, protože si ji nezaplatili v ceně produktu nebo dokonce netuší, že hrají pirátskou kopii místo originálu.

Příběhy lidí s nelegálními Windows a upozorněním na to že se „pravděpodobně stali obětí počítačové kriminality“ určitě znáte. Jeden takový nedávno instaloval GameEkonomovi WiFi, snad ho brzy navštíví soudruzi z BSA a vysvětlí mu, že být „obětí softwarové kriminality“ se v zaměstnání nevyplácí. Na piráty toužící po bezplatné pomoci s bezplatně získanou hrou zase upozornili lidé z Ritual Entertainment. Jejich hra SiN Episodes Emergence šířená digitálně se objevila v pirátské verzi asi tři hodiny po vydání. Distribuce prostřednictvím služby Steam šíření nelegální verze nezabránila. Uživatelé legální verze ale přes Steam dostali i opravu nepříjemné chyby, kterou interní testování výrobce neodhalilo.

Vlastníci pirátské verze měli smůlu, k nim patch nepřišel, ale o to hlasitěji křičeli. Podle Michaela Russella z RE bylo žádostí o pomoc ze strany chudáků s nelegální verzí pětkrát více než od legitimních uživatelů. To samozřejmě naštve, a nejen to, i když se to nezdá, provoz zákaznického centra není za hubičku, takže s sebou takový stav nese i zbytečné náklady. Ačkoliv jsou náklady na podporu často přehlížené, podle odborníků hrají významnou roli při rozhodování, zda herní studio soustředěné na platformu PC přežije nebo ne.

Russell také shrnul nejčastější výmluvy přistižených pirátů. Žádná z nich samozřejmě nepřekvapí, ale je hezké, vidět je takhle pohromadě:
Stejně bych si to nekoupil
Jen to zkouším, než si to koupím, takže si podporu zasloužím
Nemůžu si dovolit zaplatit 20 dolarů
Neokrádám vás, maximálně nějakou hnusnou kapitalistickou společnost
Jen jsem si zkopíroval nuly a jedničky, nekradu zboží

Hry na Xbox 360 za stovku
Cena her pro novou generaci Xboxu je poměrně vysoká, přestože v USA se už první vydavatelé odhodlali ke snížení cen u vybraných titulů na úroveň obvyklou u předchozí generace konzol. To ale neplatí v Číně na tržištích. Tamní šikovní vykukové dokázali bezezbytku využít odhalenou slabinu bezpečnostního systému Xboxu 360, která umožňovala obejít ověření pravosti datového nosiče. Přístroje připojené ke službě Xbox Live si automaticky stahují opravu, pokud ale Xbox 360 zůstává bez připojení k internetu, v Číně vám ho za poplatek upraví a potom nabídnou několik herních titulů za 30 čínských fufníků, přibližně za 80 korun.

V nabídce je zatím Hitman: Blood Money, Ninety-Nine Nights, Fight Night Round 3 a Project Gotham Racing 3. Ve srovnání s celkovým počtem dostupných titulů to není moc, zároveň je počet pirátských titulů pro Xbox 360 mnohonásobně menší než to, co je dostupné pro očipovanou Playstation 2. Jednoduší než zajet do Cíny je ale pořád koupit si starší generaci konzol s širokou nabídkou zlevněných her nebo prostě zajít do bazaru, kde jsou hry levnější. A v nejhorším případě si můžete za peníze, co stojí Xbox 360, koupit jízdní kolo nebo medvídka mývala.

Take-Two žaluje vlastní investor
Právníci společnosti Take2 si musejí mnout ruce, jejich chlebodárce čelí další žalobě, která staví na nedávno zahájeném vyšetřování Take2 ze strany americké komise pro cenné papíry. Obvinění, kterým společnost čelí, zahrnují plýtvání firemními zdroji, zneužívání kontroly nad společností, nepřijatelné manažerské chyby a pochybné obchody s akciemi, ke kterým mělo dojít již v roce 1997. Manažeři společnosti si měli podvodem s právy na odkup akcií měli přijít na necelých 32 milionů dolarů.

V žalobě přímo stojí: „Tento pokračující úpadek kvality a přesnosti finančních údajů Take-Two jen potvrzuje odhodlání obviněných vědomě nedbat na dobrý stav společnosti. A skutečně,obvinění podle všeho opravdu jevili větší zájem o rabování majetku společnosti prostřednictvím protiprávní úpravy cen akcií, na něž měli manažeři předkupní právo namísto snahy o podávání přesných informací svým akcionářům a regulačním orgánům.“

Datum soudního řízení zatím není známo, rozhodnuto není ani o tom, jak dlouho bude trvat šetření americké komise pro cenné papíry nebo interní audit. Pověst Take2 ale výrazně utrpěla a na své si tak opravdu přijdou jen absolventi právnických fakult. Asi nastal čas změnit profesi.

E3, jak ji známe, nejspíš skončí
Největší výstava zábavního průmyslu a spotřební elektroniky čelí problémům a čekají ji výrazné změny, možná i úplný konec. Oficiální vyjádření Entertainment Software Association zatím není k dispozici, očekává se v průběhu tohoto týdne, ale z nejrůznějších zdrojů se šíří chmurné informace o konci výstavy. Ověřené informace ale zatím hovoří spíše o zmenšení výstavní plochy, útlumu některých aktivit a změně místa konání výstavy. Hlavním důvodem má být mizivá návratnost investic do prezentace na E3 ze strany největších herních vydavatelů.

Oblíbený informační server GameSpot uvedl, že podle rozhovorů se zasvěcenými anonymními zdroji čeká E3 2007 omezení na obchodní jednání namísto vybudování velké výstavní haly. Tento přístup nabídne vyšší efektivitu a odpovídá celkovému směřování veletrhů oblasti ITC. Stačí vzpomenout na Invex a na způsob, jakým české firmy reagují na vysoké nájemné na ploše Výstaviště.

Prodej her pro PC je jeden velký bordel
Úžasné osobní PR si dělá viceprezident Epic Games. Po útocích na integrované karty od Intelu se Mark Rein pustil do celkového stavu maloobchodu s PC hrami, samozřejmě, že se zaměřením na americký trh. Ve srovnání se hrami pro konzoly je totiž úroveň prodeje PC her skutečně tragická. Náznaky tohoto stavu jsou znatelné i u nás, kde jsou PC hry stále prodávanější. Největší problém ve špatné prezentaci PC her představuje nejednotnost vydavatelů. Různé velikosti krabic se hrami stěžují jejich vystavení, absence investic do podpory prodeje přímo v obchodech PC tituly diskvalifikuje a v USA došla situace tak daleko,že i nejočekávanější PC hry je obtížné na pultech najít. Takovou zkušenost udělali uživatelé například v případě střílečky Prey. Čestné místo na pultech si udržuje maximálně World of Warcraft, stále nejprodávanější hra na platformu PC a největší katalyzátor příjmů pro Blizzard.

Rein je z této situace nešťastný, ale vidí spojence v Microsoftu a jeho marketingové iniciativě Games for Windows. MS bojuje na dvou frontách, nicméně hraní na Windows Vista je pro něj nejméně stejně důležité jako úspěch Xboxu 360. Aby mohl dále konkurovat operačním systémům založených na GNU/Linux v domácnostech, potřebuje, aby lidé hráli hry, které na Linuxu nerozchodí. Windows Vista proto přinesou řadu na hráče zaměřených novinek, ještě výraznější změny chystají v Redmondu na vývojáře. Vývojové kity totiž umožňují lepší využití potenciálu dostupného HW a nabízejí snazší souběžný vývoj her pro Windows a Xbox.

Rein si zároveň libuje, že Microsoft dokáže vysvětlit uživatelům, jaké počítače na hraní potřebují a jaké hry se k nim mohou dostat. V marketingu je Microsoft opravdu silný, kdo viděl reklamu na Xbox 60 se švihadlem, tak to docela chápe. Teď už jen počkat, jaké reklamy budou s celou kampaní Games for Windows spojeny.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....



Najdete na iDNES.cz