Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: pozor na Číňany

  12:15aktualizováno  12:18
V Číně je kopírování her součást národního průmyslu a nejspíš není obrany. Atari chystá akci Velký třesk, ale není pro ni záchrany. Valve zase řeší právní spory a překvapivě k všeobecné spokojenosti. A co vy?

K Číně vzhlíží velké firmy celého světa. K miliardám Číňanů se chce dostat Coca Cola, Pepsi, Levi’s, General Motors, Škoda, Motorola, Nokia, Microsoft, Google, Intel i AMD nebo třeba Tescoma. Všechny tyto firmy ve své snaze dostat razítko od komunistické vlády dělají ústupky. Je to nutné, jde o obchod. Ústupky dělají celé státy, počínaje USA přes Finsko až po naši malou zemičku. A to přes to, že v Číně dochází k porušování lidských práv a úcta k právům autorským je v podstatě nulová.
Vzhledem k tomu, jakým způsobem se v Říši středu zachází se softwarem na tržnicích i v kamenných obchodech, je až s podivem, že více než 18,5 milionu Číňanů platí za online hraní a dalších 440 milionů si vytvořilo účty k různým zdarma poskytovaným hrám. A to jsou čísla, která patří sice největší, ale stále pouze jedné z několika herních společností – Shanda. Právě tento herní komunistický moloch je už nějakou dobu trnem v oku kapitalistické konkurenci z Koreje. Shanda totiž často na místo zakoupení licence pro provoz nějaké hry nechá vyrobit její kopii – nejlépe na základě reverzního inženýrství, aby s tím programátoři neměli tolik práce a hra se maximálně podobala originálu.

Minulý týden si Shanda zase pomohla. Zahájila distribuci hry Crazy Kart – chytlavé závodní hry, která je pravděpodobně jen shodou trapných náhod neuvěřitelně podobná jihokorejskému hitu Kart Rider herního studie Nexon. Shandu svou verzi uvedla na trh pouze měsíc poté, co Nexon začal servery s Kart Rider provozovat na čínském území. A nějakou dobu poté, co zkrachovala jednání mezi Nexonem s Shandou o licencování hry pro čínský trh. Přes tuto rozmíšku ale Shanda dále provozuje další hry korejského výrobce.
Krásně nestandardní situace ukazuje, že cizí investoři v Číně nemají na růžích ustláno. A tamní trh je tak velký, že se z něj nedá jen tak odejít. Zvlášť pro herní společnost – ukrást software je příliš snadné a vymahatelnost práva se pohybuje někde kolem hodnoty „se proberte, magoři“

Mimochodem Kart Rider je opravdu úspěšný titul, který je prý vtělením kategorie „příležitostná hra“. Je možné se u něj bavit bez předchozích zkušeností a třeba jen na pár minut. V Jižní Koreji si Kart Rider zahrálo alespoň na chvíli více než 15 milionů lidí – přibližně jedna třetina populace včetně kojenců a důchodců. Hra je navíc přístupná i ženám, ty se na celkovém počtu hráčů podílí prý 35 procenty. Můžeme jen doufat, že se někdy dočkáme podobného poměru žen u hry Trackmania Nations – je jednoduchá na pochopení, nemusíte u ní trávit tolik času a je neuvěřitelně zábavná. A taky ji Nandeo nabídlo zdarma. Ale to už přeci víte.

Atari chystá akci Velký třesk
Mizérie zvaná Atari, to je takové evergreen rubriky GamEkonom. Je vlastně až podivuhodné, jak se Atari daří stále přežívat přes všechna protivenství ze strany věřitelů a nevděčných hráčů, kteří prostě nekupují dost her. Management společnosti boj nevzdává a ve snaze zvrátit svůj smutný osud vyhlásil akční plán, který má přinést změnu zejména soustředěním na ziskové aktivity a významnými úsporami. Základem je samozřejmě propouštění v celosvětovém měřítku. O práci přijde přibližně pětina zaměstnanců. To se týká i vývojářů, Atari chce využívat externích studií, ne živit vlastní programátory a grafiky. Pravděpodobně dojde k odprodeji celých studií v USA, a to nejspíše včetně autorských práv k vyvíjeným hrám a některým zavedeným titulům.

Atari patří například Reflections (aktuálně pracuje na Driver 4), Melbourne House (aktuálně pracuje na Test Drive), Paradigm (aktuálně pracuje na hrách Stuntman 2, Battlezone), Shiny Studios (aktuálně pracuje na hře Earthworm Jim a dalším doposud neoznámeném projektu) nebo Eden Studios (připravuje next-gen verzi test Drive série). Zatím nebyly oznámeny žádné konkrétní projekty nebo studia, která by měla změnit majitele. Pravděpodobný je však prodej některé ze značek jako ke Alone in the Dark, Test Drive, Driver nebo Total Annihilation. Řadu práv k dalším titulům už Atari v posledních letech prodalo. A velký třesk už má i první oběť, tak trochu dobrovolnou. Po ohlášení reorganizace opustil studio Shiny jeho zakaldatel a dosavadní šéf Dave Perry.

Po dalším roce s pětimilionovou finanční zprávou nemá Atari moc možností. Důvěru investorů určitě nevzbuzuje ani fakt, že předposlední finanční ředitelka Diane Barker ve společnosti vydržela pouze měsíc, a potom utekla. Atari se dokonce podařilo neodevzdat v termínu povinné dokumenty Komisi pro cenné papíry. Být Fortunou, už vypisuji kursy na to, že se Atari nedožije další výroční zprávy. A budeme držet palce Illusion Softworks, protože Atari má vydat jejich chystanou taktickou akci Enemy in Sight.

Valve a právní spory kvůli reklamě
Vydavatel Half-Life 2 a modifikace Counter Strike oznámil uzavření dohody s reklamní společností IGA Worldwide. Jejich spor se týkal umístění reklam na síť provozoven rychlého občerstvení Subway právě v online střílečce Counter Strike. Tato partyzánská akce byla premiérou nové herní reklamní služby Engage In-Game, která má konkurovat síti Massive Network, která má smlouvu s Funcomem (provozovatel Anarchy Online) nebo Sony Online Entertainment (reklama se zobrazuje ve hře Planetside).

Reklamu pracovníci společnosti umístili do speciálně vytvořených map a celá reklamní kampaň byla vyhodnocena jako úspěšná – zasáhla zajímavou cílovou skupinu mužů mezi 18-34 lety, kteří v průběhu tří týdnů trvání kampaně na reklamy „nazírali“ celkem 19 000 hodin. Ale IGA Worldwide s Valve smlouvu o umístění reklamy neměla a v tom bylo jádro pudla, což právníky Valve podráždilo, přestože nástroje pro běh soukromých serverů a vývoj nových map jsou volně k dispozici.

Podle společného prohlášení obou firem došlo k přátelskému urovnání sporu, zadavatelé reklamy ani samotná agentura se nemusejí obávat žádných postihů. Nadále ale všichni, kdo do map pro hry vydávané společností Valve vkládají reklamu, musejí nejprve získat souhlas majitele autorských práv. Valve si za reklamu ve svých hrách prostě chce nechat zaplatit. I přes lehkou kontroverzi se ale opět ukazuje, že online hry sponzorované reklamou před sebou mají růžovou budoucnost.

A ještě krátce, ať je kapitalismu učiněno zadost: Japonsko dostane nového šéfa pro prodej Xboxu. Takashi Sensui na pozici ředitele divize digitální zábavy japonského Microsoftu nahradí v dubnu Yoshihira Maruyamu. Důvodem jsou s vysokou pravděpodobností neuspokojivé prodeje Xboxu 360. Nový muž na svém místě ale slibuje, že od dubna se může Microsoft těšit na silný růst prodejů své konzoly nové generace i v Zemi vycházejícího slunce. Abychom nezůstali nic dlužni Sony, pak jen připomenu, že se hovoří o možném odložení uvedení PS3 na konec tohoto roku pro Japonsko, USA a Evropa by se tak dočkala až v roce 2007. Zpoždění může mít čistě ekonomické důvody, podle analytiků společnosti Merrill Lynch bude totiž výroba jedné konzoly stát kolem 800 dolarů a Sony by tak na každé prodané krabici ztrácelo mnohem více peněz než Microsoft. Určitě už dlouho víte, že nejdražší na nové hračce bude mechanika blu-ray, která má nabídnout výrazně vyšší kapacitu pro hezčí renderované filmečky a textury s vyšším rozlišením.

A ještě jedna bulvární na dobré ráno: herní série Grand Theft Auto čelí další palbě. Tentokrát ze strany organizace Sex Workers Outreach Project USA, která se soustředí zlepšení kvality života sexuálních pracovnic (a pracovníků, abychom byli politicky korektní) a dekriminalizaci prostituce. Představitelé tohoto spolku vyzývají spotřebitele k bojkotu GTA, protože hra přiděluje hráčům body za znásilnění a vraždy prostitutek. Při svém horlení proti GTA působí SWOP na rodičovské city a upozorňuje na nevhodnost série GTA pro děti. To už ale za ně dělá rating – informace o doporučených věkových skupinách na krabici se hrou. Jojo, vraždit postavičky bankovních úředníků je asi více morální a v pořádku než střílení do virtuálních rozhoďnožek. Někdo by měl ještě rychle žalovat 3D Realms za Duke Nukema 3D, tam šly tanečnice u tyče ke zdi jako první.

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

Legendární hráč zapsaný v Guinessově knize rekordů je podvodník

Todd Rogers

Americká organizace Twin Galaxies, která se zabývá sledováním a ověřováním herních rekordů, zrušila všechny rekordy...

KOMENTÁŘ: Měsíční poplatky táhnou. Přejdou hry na model Netflixu?

Halo Wars 2

Úspěch filmové streamovací služby Netflix a jí podobných nezůstal bez ohlasu ani v herním odvětví. Se systémem...

Co děláte během dlouhých loadingů či připojování do her?

Fallout loading

V další anketě se ptáme, co děláte během dlouhých loadingů a při čekání, než se hra připojí nebo začne. Napište nám do...

Najdete na iDNES.cz