GTA IV

GTA IV

GameEkonom: Příležitostná krádež

  • 6
A zase to pirátství: kolik lidí si hru koupí, když nemohou stahovat? Překvapivá data, šílený právník a Zaklínač s faceliftem.

Asi nemá smysl opět obhajovat volbu pojmů, ale ať už tomu říkáme krádež, pirátství nebo "normálka", jisté je, že hraní komerčních her bez placení existuje a tvůrcům her působí problémy. Doposud se hovořilo zejména o pirátství "AAA" titulů na PC a herních konzolách. V předminulém GameEkonomu jsme psali o až 90% míře pirátství na Nintendu DS, nyní se objevila zajímavá čísla i o nové herní oblasti. S neuvěřitelnou mírou "pirátství" se totiž potýkají i hry zaměřené na příležitostné hráče označované v angličtině jako "casual games". Podle rozsáhlého textu na odborném serveru Gamasutra dosahuje míra pirátství až 90 %.

Jako příklad uvádí Russell Carroll, marketingový ředitel společnosti Rexlexive, hru Ricochet Infinity., kterou hraje neoprávněně přibližně 92 % lidí. To číslo je z obchodního hlediska naprosto strašné. Ale přemýšlet o etice a lidských kvalitách "pirátů" nebo "zlodějů" je prostě zbytečné. Mnohem zajímavější ale je, jak se boj s pirátskými kopiemi může projevit na obchodních výsledcích. A to vás určitě překvapí (kromě toho to dá munici všem, kdo nesouhlasí s aktuálním způsobem vyčíslování škody způsobené piráty).

Nejčastější způsob "upirátění" casual her spočívá ve stažení zkušební verze a její úpravě. Může to být přepsáním spouštěcího souboru, zadáním sériového čísla nebo úpravou registrů Windows s odstraněním časového limitu pro spouštění hry. Rexlexive se proto pokusili reagovat na všechny způsoby obcházení ochrany a sledovali, jaký vliv to má na prodeje.

Při aktualizování hry tak, aby nefungovaly dostupné generátory sériových čísel a obcházení DRM došlo k 70% nárůstu prodejů, počet stažení konkrétní hry přitom klesl o 33 %.  Pokud se změnil jen způsob generování herních klíčů, poklesly trochu prodeje, počet stažení zůstal přibližně stejný. Pokud se hra změnila tak, aby nefungovaly dostupné cracky – náhrady spouštěcích souborů, nic se nezměnilo, prodeje i počty stažení zůstaly na stejné úrovni. Čtvrtá změna v podobě vytvoření různých algoritmů pro generování sériových čísel podle jednotlivých her přinesla zvýšení prodejů o 13 % a snížení počtu stažení zkušebních verzí o 16 %.

A jak si tahle čísla vyložit? Určitě si říkáte, že je 70 % zvýšení prodejů při výrazném omezení možností "příležitostných zlodějů" úspěch. A možná je, jenže ve výsledku to znamená, že z TISÍCE lidí, kteří by si hru zadarmo stáhli, si plnou verzi koupí pouze JEDEN. Je to tak. Jeden kupec na 999 pirátů. Pro výrobce her je to pohroma, ale možná se tohoto čísla chytnou obhájci lidí obviněných z nelegální distribuce softwaru, až se bude jednat o náhradě škody. Ale to je smutný výsledek.

Zoufalé Nintendo volá o pomoc
V článku, který jsme vydali před dvěma týdny, Nintendo odmítalo, že by v USA dosahovala míra pirátství na platformě DS až 90 %. Nyní to vypadá, že to nebude tak daleko od pravdy. Nintendo totiž požádalo americkou vládu o pomoc při boji proti pirátství hned v několika zemích, i když USA mezi nimi zatím chybí. V hledáčku Nintenda je zejména Čína, Korea, Brazílie, Mexiko a Paraguay.

A teď s ohledem na předchozí čísla Reflexive můžeme zanalyzovat i škodu, již měli nemravní ne-zákazníci Nintendu způsobit. Podle Nintenda jde téměř o miliardu dolarů. Pokud číslo vydělíme tisícem (to je onen koeficient piráta obráceného na pravou víru), zjistíme, že skutečné škody dosáhly výše ne až tak dramatického jednoho milionu amerických dolarů, což se v obratu Nintenda ztratí a na nákladech se to nepodílí více než třeba toaletní papíry v kancelářích firmy. Takové tvrzení asi potěší všechny Jánošíky, ale už méně akcionáře firmy.

Tyhle počty ale opět nejsou úplně určující. Koeficient skutečné škody totiž vychází ze zkušeností jedné firmy, která navíc nabízí produkty, jež je možné  relativně snadno nahradit bezplatnými alternativami. Negativní vliv pirátství se pak podepisuje na celých platformách – nejvíce je samozřejmě vidět v oblasti PC her, kdy se vývojářům přestává výroba verzí pro PC vyplácet ve srovnání s konzolemi, přestože i na PS3 nebo Xboxu 360 je možné po úpravách  zkopírovanou hru pustit.

Zaklínač získá novou tvář
Jedna z nejprodávanějších her v České republice opět ukázala, že se díky přístupu CD projektu liší od produkce velkých firem. V době svého vydání měl Zaklínač problémy, zejména s dlouhou dobou nahrávání. Některé protivné vlastnosti mu zůstaly i po dvou aktualizacích. Třeba malá rozmanitost postav nebo stále stejné animace při rozhovorech. Za dva měsíce už ale má všechno být jinak. Namísto očekávaného oznámení konverze na Xbox 360 či prvního placeného datadisku představil CD projekt v pondělí "Vylepšenou verzi".

The Witcher Enhanced Edition je současný Zaklínač, který odstraňuje nejčastěji vytýkané nedostatky a navíc přinese dlouho očekávaný editor vlastních příběhů a k tomu jako bonus ještě dvě herní epizody, které představí možnosti editoru. V číslech to je 5 hodin hraní, 50 nových modelů NPC, 8 úkolů, 2 erotické karty a 100 nových animací v dialozích. Tak nějak si představujeme podporu hry po vydání.

Právník Jack opět útočí
Nedalo to na sebe moc dlouho čekat a po smutné zprávě o další střelbě na americké škole přispěchal náš oblíbený právník Jack Thompson se svou troškou do mlýna. Ještě před tím než pracovníci Crime Scene Investigation, policisté a tajné služby stačily dokončit vyšetřování, přišel Jack s jednoznačným verdiktem. Za smrt 6 lidí a zranění dalších 16 nemůže bývalý student Steven Phillip Kazmierczak,ale videoherní průmysl.

Pan Thompson okamžitě spojil událost z North Illinois University se střelbou na Virginia Tech, tamní střelec podle právníka cvičil svůj útok ve hře Counter-Strike. Svůj názor prezentoval i ve zprávách televize Fox a nabídl studentům North Illinois University přednášky o efektech hraní videoher.

Tento populistický postoj přejala i další média, která se nerozpakovala označit Counter-Strike za ultranásilnou hru, jíž měl být Kazmierczak posedlý. Spolubydlící z koleje však říkají, že stejnou hru hrají v podstatě všichni. No a teď vážněji – žádná hra normálního člověka nedonutí k tomu, aby si vzal brokovnici a šel střílet do lidí.

Důvodem k útoku není ani dostupnost střelných zbraní – zabíjet se dá i výbušninou z hnojiva. Takovýhle útočník musí být totální magor, což je v případě pana Kazmierczaka pravděpodobné – před tragédií vysadil předepsaná antidepresiva, která užíval kvůli rozchodu se svou dívkou. No, určitě si u ní hodně pomohl.