Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Příliš drahé hry

  1:02aktualizováno  1:03
Herní celebrity zvyšují ceny pro hráče *** EA prodělala miliony, chce hry pro Nintendo *** E3 dává sbohem hráčům a hosteskám *** Bláto vítězí nad počítačem *** Street Fighter trhá rekordy

Vysoké ceny her, vadí snad už každému, kromě státní kasy, do které plynou zisky z nesmyslné daně z přidané hodnoty, kterou ale stát nepřidává. Poslední skokový nárůst spojený s konzolami nové generace se České kotliny zatím příliš nedotkl, ale celkový trend je jasný. Vývoj her stojí, i díky nákladným filmovým a jiným licencím, stále více a více. A platí to kdo jiný než hráči. A také neúspěšná vývojářská studia, která často po dokončení vývoje jednoho titulu zkrachují, protože je to pro vydavatele hry finančně výhodnější. Proti trendu rostoucích nákladů na vytvoření hry se ohradil i člověk z Revolution Software, Charles Cecil, který se v rozhovoru s novináři opřel zejména do Electronic Arts, jak jinak. Vadí mu, že herní molochové obětují kreativní postupy a nové nápady ve prospěch pochybné efektivity.

Cecil dokonce tvrdí, že vývoj her nemusí stát triliony dolarů, pokud jako v případě hollywoodských velkofilmů neplatíte některým jedincům přemrštěné sumy. V herním průmyslu se podle CC prostě děje něco divného. A ono je skutečně divné, když vývoj hry pro Xbox 360 stojí desetitisíci násobně více, než vytvoření titulů pro Nintendo DS s obrovskými prodeji a výrazně nižší prodejní cenou. A nedává to smysl ani z čistě obchodního hlediska. Investice v řádech desítek milionů dolarů do jedné hry má jen malou šanci na rychlou návratnost. Přes hranici sta nebo dvou set tisíc prodaných her se přehoupne jen menšina vydaných titulů, přitom s nižším prodejem se vývoj hry opravdu nezaplatí. A to dříve pro finanční úspěch stačilo prolomit i hranici 50 000 prodaných krabic. Několik set tisíc vložených do hry pro rozšířený kapesní hrací strojek se naopak vrací snadněji a ještě dokáže slušně autorům vydělat.

Problém je i ve velikosti vývojových týmů. Když na jedné hře dělá 150 lidí, najde se mezi nimi minimálně 50, kteří nemakají na 100 % a minimálně 10, kteří nemakají vůbec, maximálně někoho buzerují. Jediným důvodem pro zvětšování vývojových týmů je snaha zkrátit dobu vývoje. Tím se ale nejen odbourává možnost vylepšovat herní principy v průběhu práce, ale také se tím šidí finální testování. Právě tato fáze vývoje dostává pěkně na frak, jak ukazují stále častější opravy a herní problémy. Špatné je to zejména u konzol a PC bez připojení k internetu, protože jednou nainstalovanou/vylisovanou hru, už výrobce jen tak neopraví.

Jestli vás zajímá, kdo je Cecil, tak vězte, že ho sice neznáte, ale úplně mimo není. Pracuje na výrobě čtvrtého dílu série Broken Sword pro PC a asi ho některé věci docela štvou.

EA prodělala miliony, chce hry pro Nintendo
Electronic Arts oznámili hospodářské výsledky za 1. čtvrtletí aktuálního fiskálního roku (no jo, čtete GameEkonoma). Tři měsíce přinesly o 13% vyšší obrat, než v Q1 předchozího roku, ale zároveň se Nemesis všech hráčů podařilo utrpět vyšší ztrátu – 81 milionů ve srovnání s 58 miliony před rokem. Vyšší prodeje byly výsledkem úspěchu her 2006 FIFA World Cup, Battlefield 2: Modern Combat, Need for Speed Most Wanted, The Sims 2 a Fight Night Round 3. Úspěšně se EA etablovala na Xboxu 360, ale k zisku to nestačilo.

V souladu s Ceilovým rétorickým cvičením je tak prohlášení managementu EA, který se chce pustit do vývoje her pro Nintendo Wii (Revolution) a kapesní Nintendo DS. Při uvedení Wii na trh chce EA nabídnout 2 tituly (Madden a Need For Speed), dalších 5 titulů do konce účetního roku v březnu 2007. Cena her pro Wii ale nebude úplně nízká, EA počítá se „standardní“ cenou 50 USD, což není žádná láce, ale pořád je to méně než v případě Xboxových her a nedej bože odhadovaných cen her pro PS3. A když jsme u placky, součástí výhledu do dalších měsíců je uvedení čtyř či pěti her spolu se startem prodeje Playstation 3, chybět nebude vyvařená klasika – NFS, Golf s Tigerem a americká kopaná.

E3 dává sbohem hráčům a hosteskám
Pořadatel veletrhu E3, Entertainment Software Association, oficiálně oznámil zásadní změnu v koncepci Electronic Entertainment Expo. Podle tiskové zprávy bude E3 2007 (pokud se vůbec uskuteční) „intimnější událost zaměřená na cílená setkání a obchodní jednání a prezentace produktů médiím“. To znamená, že náctiletí mladíci nebudou sbírat letáky, podpisy a pohledy do výstřihů E3 babes. Celková návštěvnost akce by měla klesnout na desetinu z letošních 60 tisíc, počet vystavovatelů zatím ESA neodhaduje. Radši.

Změna přichází v reakci na zvyšující se náklady ze strany herních vydavatelů a jejich malou návratnost. Obrovský veletrh s přelidněnými výstavními halami prostě není efektivní způsob, jak novinářům a jejich prostřednictvím hráčům představit nové hry či hardware. Navíc se v období konání E3 vyrojilo tolik „novinek“ a tiskových zpráv, screenshotů a dalšího balastu, že většina produktů stejně v tom mumraji zapadla. Při investici i 20 milionů dolarů na opravdu velkou expozici se prostě vyplatí pozvat novináře někam na exotický ostrov a udělat jim pomyšlení. Jak to s novou E3 dopadne, zatím není jisté. Konkrétní informace chce ESA představit „v průběhu následujících měsíců“.

Bláto vítězí nad počítačem
Překvapivá zjištění přinesla anketa mezi více než pěti sty dětmi ve věku 7–14 let uspořádaná v Británii u příležitosti akce Playday, oslavy přirozeného dětského hraní. Celých 86 % respondentů totiž uvedlo, že si raději hrají venku než doma u počítače. Tři čtvrtiny zpovídaných dětí zároveň řekly, že by si venku na hřištích a v parcích chtěly hrát více. Možná na tom něco bude, ale kdyby podobnou studii sponzorovalo EA, určitě by to vypadalo jinak. A u starších dětí je to samozřejmě také odlišné. Ty by bahnu daly přednost snad pouze v případě, že se v něm budou z triček svlékat vnadné slečny.

Street Fighter trhá rekordy
A je to zase tady. Levný remake staré hry upravený pro potřeby moderní platformy je dojnou krávou. V tomto případě dojí Microsoft s Capcomem, kteří nabídli Street Fighter II Hyper Fighting jako přídavek služby Arcade Live pro Xbox a Xbox 360. SFII se stal během prvních 24 hodin od svého uvolnění nejrychleji prodávanou hrou pro Xbox Live. Současně probíhají stovky online zápasů, ale přesná čísla o prodejích zatím Microsoft nezveřejnil. Nicméně i ve srovnání s moderními hrami, jako je Tekken4 nebo SoulCalibur III, má Street Fighter co nabídnout. Zvláště, když stojí necelé tři stovky. K dispozici je i demo, takže stačí jen koupit Xbox nebo počkat na oficiální uvedení Xboxu 360 v ČR, které se blíží mílovými kroky. Ale o tom příště.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

Ani tahové strategie nebo hry pro děti nejsou v bezpečí před pornem

Titan Quest

Vytváření erotických modifikací není doménou jen těch nejoblíbenějších her, ale týká se i okrajových žánrů. Ani náročné...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz