Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Příliš drahé hry

  1:02aktualizováno  1:03
Herní celebrity zvyšují ceny pro hráče *** EA prodělala miliony, chce hry pro Nintendo *** E3 dává sbohem hráčům a hosteskám *** Bláto vítězí nad počítačem *** Street Fighter trhá rekordy

Vysoké ceny her, vadí snad už každému, kromě státní kasy, do které plynou zisky z nesmyslné daně z přidané hodnoty, kterou ale stát nepřidává. Poslední skokový nárůst spojený s konzolami nové generace se České kotliny zatím příliš nedotkl, ale celkový trend je jasný. Vývoj her stojí, i díky nákladným filmovým a jiným licencím, stále více a více. A platí to kdo jiný než hráči. A také neúspěšná vývojářská studia, která často po dokončení vývoje jednoho titulu zkrachují, protože je to pro vydavatele hry finančně výhodnější. Proti trendu rostoucích nákladů na vytvoření hry se ohradil i člověk z Revolution Software, Charles Cecil, který se v rozhovoru s novináři opřel zejména do Electronic Arts, jak jinak. Vadí mu, že herní molochové obětují kreativní postupy a nové nápady ve prospěch pochybné efektivity.

Cecil dokonce tvrdí, že vývoj her nemusí stát triliony dolarů, pokud jako v případě hollywoodských velkofilmů neplatíte některým jedincům přemrštěné sumy. V herním průmyslu se podle CC prostě děje něco divného. A ono je skutečně divné, když vývoj hry pro Xbox 360 stojí desetitisíci násobně více, než vytvoření titulů pro Nintendo DS s obrovskými prodeji a výrazně nižší prodejní cenou. A nedává to smysl ani z čistě obchodního hlediska. Investice v řádech desítek milionů dolarů do jedné hry má jen malou šanci na rychlou návratnost. Přes hranici sta nebo dvou set tisíc prodaných her se přehoupne jen menšina vydaných titulů, přitom s nižším prodejem se vývoj hry opravdu nezaplatí. A to dříve pro finanční úspěch stačilo prolomit i hranici 50 000 prodaných krabic. Několik set tisíc vložených do hry pro rozšířený kapesní hrací strojek se naopak vrací snadněji a ještě dokáže slušně autorům vydělat.

Problém je i ve velikosti vývojových týmů. Když na jedné hře dělá 150 lidí, najde se mezi nimi minimálně 50, kteří nemakají na 100 % a minimálně 10, kteří nemakají vůbec, maximálně někoho buzerují. Jediným důvodem pro zvětšování vývojových týmů je snaha zkrátit dobu vývoje. Tím se ale nejen odbourává možnost vylepšovat herní principy v průběhu práce, ale také se tím šidí finální testování. Právě tato fáze vývoje dostává pěkně na frak, jak ukazují stále častější opravy a herní problémy. Špatné je to zejména u konzol a PC bez připojení k internetu, protože jednou nainstalovanou/vylisovanou hru, už výrobce jen tak neopraví.

Jestli vás zajímá, kdo je Cecil, tak vězte, že ho sice neznáte, ale úplně mimo není. Pracuje na výrobě čtvrtého dílu série Broken Sword pro PC a asi ho některé věci docela štvou.

EA prodělala miliony, chce hry pro Nintendo
Electronic Arts oznámili hospodářské výsledky za 1. čtvrtletí aktuálního fiskálního roku (no jo, čtete GameEkonoma). Tři měsíce přinesly o 13% vyšší obrat, než v Q1 předchozího roku, ale zároveň se Nemesis všech hráčů podařilo utrpět vyšší ztrátu – 81 milionů ve srovnání s 58 miliony před rokem. Vyšší prodeje byly výsledkem úspěchu her 2006 FIFA World Cup, Battlefield 2: Modern Combat, Need for Speed Most Wanted, The Sims 2 a Fight Night Round 3. Úspěšně se EA etablovala na Xboxu 360, ale k zisku to nestačilo.

V souladu s Ceilovým rétorickým cvičením je tak prohlášení managementu EA, který se chce pustit do vývoje her pro Nintendo Wii (Revolution) a kapesní Nintendo DS. Při uvedení Wii na trh chce EA nabídnout 2 tituly (Madden a Need For Speed), dalších 5 titulů do konce účetního roku v březnu 2007. Cena her pro Wii ale nebude úplně nízká, EA počítá se „standardní“ cenou 50 USD, což není žádná láce, ale pořád je to méně než v případě Xboxových her a nedej bože odhadovaných cen her pro PS3. A když jsme u placky, součástí výhledu do dalších měsíců je uvedení čtyř či pěti her spolu se startem prodeje Playstation 3, chybět nebude vyvařená klasika – NFS, Golf s Tigerem a americká kopaná.

E3 dává sbohem hráčům a hosteskám
Pořadatel veletrhu E3, Entertainment Software Association, oficiálně oznámil zásadní změnu v koncepci Electronic Entertainment Expo. Podle tiskové zprávy bude E3 2007 (pokud se vůbec uskuteční) „intimnější událost zaměřená na cílená setkání a obchodní jednání a prezentace produktů médiím“. To znamená, že náctiletí mladíci nebudou sbírat letáky, podpisy a pohledy do výstřihů E3 babes. Celková návštěvnost akce by měla klesnout na desetinu z letošních 60 tisíc, počet vystavovatelů zatím ESA neodhaduje. Radši.

Změna přichází v reakci na zvyšující se náklady ze strany herních vydavatelů a jejich malou návratnost. Obrovský veletrh s přelidněnými výstavními halami prostě není efektivní způsob, jak novinářům a jejich prostřednictvím hráčům představit nové hry či hardware. Navíc se v období konání E3 vyrojilo tolik „novinek“ a tiskových zpráv, screenshotů a dalšího balastu, že většina produktů stejně v tom mumraji zapadla. Při investici i 20 milionů dolarů na opravdu velkou expozici se prostě vyplatí pozvat novináře někam na exotický ostrov a udělat jim pomyšlení. Jak to s novou E3 dopadne, zatím není jisté. Konkrétní informace chce ESA představit „v průběhu následujících měsíců“.

Bláto vítězí nad počítačem
Překvapivá zjištění přinesla anketa mezi více než pěti sty dětmi ve věku 7–14 let uspořádaná v Británii u příležitosti akce Playday, oslavy přirozeného dětského hraní. Celých 86 % respondentů totiž uvedlo, že si raději hrají venku než doma u počítače. Tři čtvrtiny zpovídaných dětí zároveň řekly, že by si venku na hřištích a v parcích chtěly hrát více. Možná na tom něco bude, ale kdyby podobnou studii sponzorovalo EA, určitě by to vypadalo jinak. A u starších dětí je to samozřejmě také odlišné. Ty by bahnu daly přednost snad pouze v případě, že se v něm budou z triček svlékat vnadné slečny.

Street Fighter trhá rekordy
A je to zase tady. Levný remake staré hry upravený pro potřeby moderní platformy je dojnou krávou. V tomto případě dojí Microsoft s Capcomem, kteří nabídli Street Fighter II Hyper Fighting jako přídavek služby Arcade Live pro Xbox a Xbox 360. SFII se stal během prvních 24 hodin od svého uvolnění nejrychleji prodávanou hrou pro Xbox Live. Současně probíhají stovky online zápasů, ale přesná čísla o prodejích zatím Microsoft nezveřejnil. Nicméně i ve srovnání s moderními hrami, jako je Tekken4 nebo SoulCalibur III, má Street Fighter co nabídnout. Zvláště, když stojí necelé tři stovky. K dispozici je i demo, takže stačí jen koupit Xbox nebo počkat na oficiální uvedení Xboxu 360 v ČR, které se blíží mílovými kroky. Ale o tom příště.

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Která je vaše nejoblíbenější hra pro mobilní telefon nebo tablet?

Kingdom Rush: Frontiers

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří někdy hrají na mobilu či tabletu. Napište nám, které hry jsou vaše...

Legendární hráč zapsaný v Guinessově knize rekordů je podvodník

Todd Rogers

Americká organizace Twin Galaxies, která se zabývá sledováním a ověřováním herních rekordů, zrušila všechny rekordy...

Grafton Recruitment Praha
Projektový inženýr

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz