Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Průlom jménem World of Warcraft

  12:00aktualizováno  14. února 10:29
Dnešní GameEkonom se kromě tradiční dávky novinek z oblasti herního průmyslu zamyslí nad změnou, kterou může znamenat fenomenální úspěch Světa Warcraftu. Kolik jiných her bylo v ČR vyprodáno v den zahájení prodeje?

Těžko začít GameEkonoma jinak, než informací o bouři, kterou vyvolalo zahájení prodeje online hry World of Warcraft v České republice. Podle našich informací bylo pro české hráče určeno v první vlně dodávek přibližně 1200 kopií hry. Drtivá většina těchto kopií byla dávno předobjednána a dodávka tak byl okamžitě rozebrána. Ti, kdo váhali nebo si chtěli WoW koupit v obchodě, až se dostatečně pokochají obalem, mají smůlu a čeká je dlouhé čekání na další várku. Český vydavatel CD Projekt přitom původní objednávku dvakrát navýšil. Vzhledem k tomu, že serverová farma Blizzardu má své limity, není jisté, kdy by mohla dorazit další várka krabic s hrou. Čeští hráči (ostatně všude v Evropě je to stejné) tak pravděpodobně budou nešťastně a netrpělivě čekat, podobně jako se to stalo ve Spojených státech. Tam se WoW stal nejen nejrychleji prodávanou MMORPG, ale také snad jedinou populární hrou, kterou nebylo možné koupit. V online aukční síni eBay na včasných objednávkách vydělávali desítky prozíravých veksláků, kteří si objednali i desítky kopií v dostatečném předstihu a pak za ně žádali i několikanásobky původní ceny.

A přestože se World of Warcraft týká spíše online světů, je tento fenomenální nástup hry na český trh obdivuhodný a přelomový. V čem? Znáte snad jinou online hru, kterou by si v Čechách koupilo více než tisíc lidí za jediný den? World of Warcraft přitom nikde na světě nedoprovázela žádná masivní marketingová kampaň, pro vyvolání obrovského zájmu úplně stačila samotná očekávání hráčů vyvolaná úspěchem předchozích projektů Blizzardu. WoW paradoxně mohlo pomoci i tolikeré odkládání, které v hráčích vyvolalo větší touhu hrát. Blizzard tak měl čas dotáhnout hru do stádia, kdy je opravdu připravená na stovky tisíc hráčů.

Více než tisíc prodaných krabic WoW prozrazuje kromě jiného také jinou věc. Totiž nárůst rozšíření vysokorychlostního internetu. Můžeme mít k Českému Telecomu tisíce výhrad, ale nelze mu upřít, že po letech odkládání dokázal prosadit ADSL jako způsob pro neomezené (časově) připojení k internetu. O výsadní pozici kabelových poskytovatelů internetu a důležitosti Wi-Fi netřeba diskutovat.

Pro budoucnost znamená velký počáteční úspěch WoW šanci i pro výrazně zvýšené prodeje jiných online her. World of Warcraft totiž ve své jednoduchosti skrývá riziko, že se poměrně brzy omrzí, a co potom udělá hráč, který objevil krásy online her na hrdiny? Koupí si jinou MMORPG, protože nic jiného než tento typ her už mu neposkytne tolik možností a svobody. Výborné na tom je, že vznikne komunita hráčů zvyklých platit za online hraní, příliv nové krve prostě může změnit celé ovzduší, kde platit za online hraní je naprosto neobvyklé, divné a snad i zavrženíhodné. Ale zpět ke zpravodajství.

Ion Strom končí
Vývojářské studio Ion Storm, které stojí za takovými tituly jako byla série Deus EX, Thief nebo Anachronox, ukončilo svou činnost. Dveře studia uzavřel vydavatelský dům Eidos poté, co v listopadu odešel poslední ze zakladatelů Warren Spector. Pokud přemýšlíte, kdo další stál za vznikem Ion Stormu, pak připomínáme jména Tom Hall, Todd Porter a zejména John Romero.
Zavřením studia přišlo o práci 35 lidí, někteří z nich mohou přejít do studia Crystal Dynamics, které je posledním vývojářským studiem Eidosu ve Spojených státech. Crystal Dynamics v současnosti pracují na dalším díle série Tomb Raider a další hře Project: Snowblind. Podle Eidosu šlo o konsolidaci vnitřních vývojářských kapacit a sloučení dvou studií do jednoho. Eidos tímto krokem posílil spekulace o násilném převzetím jiným, větším vydavatelským domem kvůli špatné finanční situaci.
Zdroj: Games Industry

Žaloba kvůli úpravě hry pro Xbox
Provozovatelé amatérských webových stránek Ninjahacker.net, které soustřeďují modifikace her o nindžích, se dostali pod právní tlak společnosti Tecmo. Vydavatel hry Dead Or Alive v žalobě tvrdí, že vystavené modifikace porušují autorská práva a obchází elektronickou ochranu proti kopírování, čímž došlo k porušení amerického zákona Digital Millennium Copyright Act.
Modifikace na stránkách přitom nabízejí upravené textury a kostýmy pro postavy ve hrách jako Ninja Gaiden, Dead or Alive 3, Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball nebo Dead or Alive Ultimate. Generální ředitel Tecma žalobu odůvodnil slovy, že sice respektuje inovace ve hrách, ale musí prosazovat vnitřní integritu produktů své společnosti a chránit autorská práva, která jí náleží.
Tento případ se zatím týká pouze her pro Xbox, které je snadné upravit díky přítomnosti pevného disku a jednoduché instalaci modifikačního čipu, který umožňuje hrát upravené nebo nelegálně zkopírované hry. Nejde o první žalobu tohoto typu, už dříve Tecmo žalovalo v Japonsku společnost, která nabízela disk pro Playstation 2 s modifikacemi hry Dead or Alive 2.
Zdroj: Gamasutra

Atari se zase propadá
Společnost Atari nahlásila nelichotivé výsledky hospodaření za vánoční období a rovnou k tomu přidala i informaci o uzavření dvou vydavatelských studií. Za tři měsíce od října do prosince Atari dosáhlo patnáctiprocentního meziročního snížení zisku z 23 milionů na aktuálních 19,6 milionů dolarů, což je velice neuspokojivé vzhledem k nedobré finanční situaci firmy. Obrat společnosti také klesl, a to ze 190 milionů na 161,8 milionu dolarů. Podle Atari se o to zapříčinil nedostatek konzol a silně konkurenční prostředí na vánočním trhu. Mezi lepší produkty vydávané Atari patřila Atari Anthology, ve které Atari těží ze slavné minulosti, Dragon Ball Z, Pirates. RollerCoaster Tycoon 3 a hardwarové herní zařízení opět s klasickými hrami z dob osmibitů Atari Flashback Classic Game Console.
Neúspěch v nejdůležitějším období roku pro Atari znamená nutnost dalších úspor, které se projeví zrušením studií v Santa Monice a v Beverly a přesune jejich funkce do svého ústředí v New Yorku. Vývojové týmy by tímto rozhodnutím neměly utrpět a Shiny i Paradigm nadále zůstávají na svých místech se svými zaměstnanci. Jak dlouho to zadlužené společnosti vydrží, není jisté.
Zdroj: EuroGamer

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...



Najdete na iDNES.cz