Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Rok rekordů

aktualizováno 
Další ohromující čísla od herních velikánů, nové poznatky o násilí ve hrách a další drobnosti z herního průmyslu

PlayStation3 a Xbox360 | foto: Václav Nývlt

O rekordech jsme mluvili už koncem minulého roku. Tehdy se ukázalo, že herní průmysl dynamicky roste a točí se v něm spousta miliard. Za minulý rok se prodalo nejvíce her, před obratem herních magnátů nedůvěřivě přivíral oči i Hollywood a i náš oblíbený americký právník Jack Thompson vydal rekordní počet prohlášení osočujících videohry z negativního vlivu na mládež a lidskou společnost obecně. A letos pokračujeme. Herní firmy jedna po druhé hlásí další rekordní čísla tak, jak dělají roční uzávěrky nebo se alespoň baví těmi čtvrtletními. Na paškál si můžeme vzít hned tři velká jména – Microsoft, Sony a Segu.

Sony si jako celý elektrotechnologický konglomerát spočítala peníze za finanční rok, který skončil k 31. březnu 2008. V konečném zúčtování velkým šéfům neudělala radost herní divize, která po herní divizi Microsoftu přebrala smutnou roli otloukánka. I přes relativně slušné prodeje se totiž Sony Computer Entertainment nepodařilo dosáhnout černých čísel, i když meziročně snížilo ztrátu z loňských 2,2 miliardy USD na přijatelných 1,18 miliardy, což se podle ekonomického odborníka Frištenského „už dalo vydržet“.

Sony doufá, že za rok už bude herní divize zase v zisku. Pro hráče to ale znamená, že se nejspíše nedočkají dalšího snížení ceny PlayStation 3, na jejíž výrobu Sony stále doplácí.  Ke snížení ztráty za uplynulý rok pomohlo snížení výrobních nákladů, ty by prý mohly klesat i nadále, tak, jak se PS3 stále více prodává. Další zdroj příjmů má přinést služba Home a nové hry.

Pokud vás zajímají i nějaká další čísla, pak vězte, že Sony prodalo za uplynulý finanční rok nějakých 9,24 milionu PlayStation 3, o pět a půl milionu více, než ve stejném období před rokem. Vzrostly i prodeje her, a to na 57,9 milionu prodaných krabic. Relativně se dařilo i kapesní PSP, které se prodalo dalších 4,36 milionu. Celkem si PlayStation Portable koupilo už čtrnáct milionů lidí. Nejprodávanějším produktem Sony je nicméně stále stará dobrá PlayStation 2 s 13,73 milionu prodaných kusů. Prodeje sice meziročně poklesly o necelý milion, ale nízká cena a obrovská zásoba her prostě pořád hráče oslovuje.

V Microsoftu se naopak radují, Xbox už není stroj na vyhazování peněz z okna, naopak, Microsoftu vydělává. V souvislosti se zprávami Sony o prodejích PS3 pak MS vydal vlastní zprávu, podle které má Xbox 360 už 10 milionů Američanů a na celém světě se pak mělo prodat 19 milionů kusů, 12 milionů z nich se potom zaregistrovalo na internetu k používání služby Live. Microsoft si nicméně nechává pro sebe čísla platících uživatelů služby Live Gold. Zároveň ale upozorňuje na to, že Grand Theft Auto výrazně přispívá ke zvyšování zájmu o online hraní na Xboxu 360. Výnosnosti Xboxu 360 přispívá také to, že si k němu majitelé skutečně kupují hry, ne jako v případě Nintenda Wii. I díky tomu se hned šestnáct herních titulů dostalo přes hranici jednoho milionu prodaných krabic.

Poslední v řadě ekonomických hlášení je kdysi slavná Sega, se kterou to jde od desíti k pěti. Firma za finanční rok, který skončil 31. března, ohlásila provozní ztrátu 500 milionů dolarů. Ve srovnání s 413 milionovým ziskem v loňském roce se Seze podařilo propadnout téměř o miliardu dolarů. Za tímto nelichotivým výsledkem stojí zejména výrazné snížení obratu o 658 milionů dolarů na 4,3 miliardy USD. Jediným pozitivním číslem v hospodářských výsledcích Segy zůstávají prodeje herních titulů, které dosáhly 26,7 milionu kusů. I tak se ale herní divize firmy na ztrátě podílela 56,3 miliony fufníků. A nepomohl ani ježek Sonic.

Tyhle výsledky podnítily článek na serveru CNet, podle kterého by Sega měla vyvinout vlastní konzolu, jinak skončí podobně jako Atari. Taky se vám to vzhledem k průšvihu jménem Dreamcast zdá divné? Prý právě Dreamcast ve spoustě dospělých hráčů vyvolává pozitivní emoce. My jsme ale skeptičtí. Sony a Microsoft mezi sebe už třetího hráče nepustí a Nintendo s Wii si v podstatě uzurpovalo celý „casual“ trh. Takže sněte dál, pánové.

Děti se přiznávají k agresivitě
Britský orgán Ofcom, který dohlíží na média, udělal studii o vlivu her na chování dětí mezi samotnými dětmi. Nejspíše pod vlivem samotných médií (odborné studie totiž přímý vliv her na rozvoj agresivity neprokázaly, jako hlavní původce agresivity u dětí uvádějí rodinnou situaci a rodičovské vzory) většina dětí tvrdila, že věří, že násilné hry podporují agresivitu ve skutečném životě. Podle dvou třetin respondentů mezi 12 a 15 lety má násilí ve hrách větší dopad na chování než filmy. Kromě tohoto pochybného výsledku přinesla studie Ofcomu zjištění, podle nějž se z dětských pokojů stávají multimediální centra – většina dětí má alespoň šest elektronických zařízení od počítačů přes MP3 přehrávače až po mobilní telefony. Děti mezi osmi a jedenácti disponují v průměru čtyřmi elektronickými hračkami.

 Přesně na opačné straně barikády stojí průzkum vědců z univerzity v Essexu, podle kterého došlo s nárůstem popularity videoher k poklesu násilných trestných činů. Svou studii přitom na rozdíl od Ofcomu zveřejnili v renomovaném vědeckém časopisu International Journal of Liability and Scientific Enquiry. „Od počátku devadesátých let jsme zaznamenali výrazný pokles násilných trestných činů, zejména těch páchaných mladistvými pachateli, zatímco popularita her mezi lidmi stabilně rostla, „vysvětluje vedoucí výzkumu Patrick Kierkegaard. „Vzhledem k milionům prodaných násilných her bychom tedy měli být svědky epidemie násilí v ulicích. Skutečnost je ale opačná.“

Klidně tak s odvoláním na vědecké pracovníky můžeme tvrdit, že úspěch her jako je GTA nebo Age of Conan pomáhá snižovat kriminalitu a dělá z lidí beránky :).


 

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.