Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: šek na dva tisíce

  0:01aktualizováno  0:01
Take 2 se potřebují vyhrabat z červených čísel, tak koupili IS, SCi nikdo nechce a pod šéfy se třesou židle a Sony vyrábí PlayStation 3 za polovic...

GameEkonom se nenechá okrást o nejvýznamnější českou herně-ekonomickou událost, a tak se vrací do uplynulého týdne, navzdory již zveřejněným informacím. Nuže, v průběhu veletrhu CES naši pozornost upoutala krátká tisková zpráva americké společnosti Take-Two, v níž Take-Two oznámili odkoupení české společnosti Illusion Softworks s přibližně dvěma sty zaměstnanců a její přejmenování na 2K Czech. Součástí transakce a hlavním důvodem k převzetí českých vývojářů jsou autorská práva k počítačové hře Mafia a jejímu připravovanému pokračování Mafia 2.  Tisková zpráva byla typicky bezobsažná a nechyběla v ní ani obvyklá prohlášení o skvělé spolupráci na věčné časy a nikdy jinak.

Česká média samozřejmě reagovala a z prodeje české firmy do zahraničí udělala výraznou událost 8. ledna 2008. Samozřejmě oprávněně, autoři článků však akvizici povětšinou popisovali jako skvělou zprávu pro české vývojáře (opomíjíme titulky o "světové události") a hlavně pro šéfa Illusion Softworks Petra Vochozku, který ve firmě drží vlastnický podíl. Take-Two potom z článků vycházejí pomalu jako Ježíšek.

Pravda je ale trochu složitější. Akvizice je nejlepší zprávou hlavně pro investory, kteří do IS nacpali spoustu peněz. A při pohledu na nedávnou minulost firmy rázem zjistíme, že nějaký příjem opravdu potřebovali – od vydání Mafie se totiž IS vůbec nedařilo. Průšvihem byla krátká existence slovenského studia, vydávané hry hráče i prodejce zklamaly. A to i přes to, že třeba Chameleon vůbec nebyl špatný. Jenže si ho koupilo málo lidí, takže z ekonomického hlediska – špatné, špatné. 

Další odvrácenou stranou mince je samotné postavení Take-Two. Jistě, firma má mezi hráči dobré jméno, vždyť jim patří série Grand Theft Auto. Jenže Take-Two je na tom v poslední době také všelijak. V posledním fiskálním roce, který končil k říjnu 2007, firma prodělala 138 milionů dolarů při obratu 1,1 miliardy USD. O rok dříve to vylo ještě o něco horší – ztráta se při obratu 981 milionů vyšplhala na 184 milionů. Když si k tomu připočtete různé soudní spory a celkově špatnou pověst kvůli aféře Hot Coffee a dalším lapáliím, není to nijak horké. A když se na to podíváme z herní stránky, tak Take-Two také ztrácejí. Jejich dosud nepřekonatelné sporty to v ročnících 2008 dostaly od Electronic Arts celkem sežrat, a to už je co říct.

Další věc se pak přímo týká českých hráčů. Take Two musejí šetřit. Aby se firma vrátila k ziskovosti, musí udělat dvě věci – zvýšit prodej svých her, ale hlavně – snížit náklady na jejich vývoj. To v případě Mafie 2 může znamenat drobnost – třeba absenci českého dabingu, který může představovat zbytečné náklady navíc – český trh je malý, hodně se tu pirátí, a tak se tvorba českého namluvení nemusí vyplatit. Hráči tak musejí doufat, že si český dabing IS vymínili ve smlouvě, popřípadě, že dokáží šéfům vysvětlit, jak důležité je nabídnout hru v češtině – bez dabingu by se prodávala mnohem hůř.

Lehce pesimistický tón však neznamená, že změna názvu na 2K Czech není změnou k lepšímu. Budeme rádi, když nová značka uspěje, a nejen kvůli dobré pověsti první Mafie, ale hlavně díky úspěchu dalších her, které pánové v Brně a Praze vytvoří.

SCi nikdo nechce a pod šéfy se třesou židle
Vlna fúzí a akvizic v herním průmyslu zdaleka nekončí. Po velkých nákupech loňského roku (EA a Bioware, Activision a Vivendi/Blizzard) a letošní zprávě z Brna přicházejí i další novinky, i když tentokrát bez happy endu. Smutek protentokrát zavládl v kancelářích velkého britského vydavatele SCi Entertainment, která nedávnou koupila Eidos i s právy na Laru Croft.

A co se stalo? Minulý čtvrtek SCi oznámili ukončení hovorů o svém prodeji s několika potenciálními zájemci. Důvodem byla podle tiskové zprávy absence konkrétních nabídek. Firmě se nepovedlo najít zájemce, který by zaplatil požadovanou cenu i přes relativní úspěch kontroverzní střílečky Kane & Lynch, která přes mediální kauzy dosáhla milionového prodeje. Nakonec vyplynula na povrch informace, že firma si před koncem roku musela vypůjčit 30 milionů liber poté, co oznámila odklad vydání několika titulů včetně očekávaného nového dílu série Tomb Raider.

Kombinace těchto dvou zpráv samozřejmě nezůstala bez následků. Hodně nespokojení s vývojem situace jsou hlavně investoři, včetně Warner Bros. Entertainment, kteří mají v SCi asi 10% podíl. Zareagovala i burza – akcie SCi se propadly. Skutečně propadly, přesně o 56,3% a firma tak má nejnižší tržní hodnotu od roku 2003. A protože jde o peníze investorů, roste z jejich strany tlak na šéfa firmy a některé další manažery, kteří se jednání o prodeji účastnili. Podle deníku The Times Online je pozice Jane Cavanagh, šéfky celé firmy, "neudržitelná", namále mají také obchodní ředitel Bill Ennis a předseda představenstva Tim Ryan. Dobře jim tak.

Sony vyrábí PlayStation 3 za polovic
Jako na kole štěstí v Brakfieldu si musejí připadat šéfové společnosti Sony Computer Entertainment, kterým se podařilo téměř nemožné – snížit extrémně vysoké výrobní náklady na zkompletování PlayStation 3. Tuto zprávu přinesl na základě rozhovoru s analytikem Nikko Citigroup časopis Business Week. Díky tomu se Sony podaří snížit provozní ztrátu meziročně z 2,1 miliardy USD na 1,4 miliardy.

Výrobní cena PS3 se nyní pohybuje kolem 400 dolarů, což je stejná cena, za jakou se PS3 s omezenou zpětnou kompatibilitou prodává v USA. I nadále však Sony na každé prodané krabici prodělává – v ceně není zahrnuto balení, logistika, bonusy pro hráče (hry zdarma) ani marketing. V následujícím účetním roce (ten startuje už v dubnu 2008) předpokládá samo Sony návrat herní divize do černých čísel, celý koncern by měl být v provozním zisku snad ještě letos.

Videohry míří na ESPN
Nejznámější sportovní televize (a vůbec sportovní mediální obr) ESPN uzavřela několikaletou smlouvu o "vysílání" progamingových zápasů s americkou Major League Gaming. Pro svět progamingu je tato informace skutečně významná, protože v USA se dosud virtuální sporty v médiích prosazují spíše jen sporadicky, přestože i USA má velice schopné borce.

Skvělá zpráva má ale háček – smlouva se zatím týká pouze digitálních médií, tedy hlavně webových stránek patřících do impéria ESPN – v hlavním vysílacím čase tak klání ve Warcraftu zápasy NFL skutečně nenahradí. V tiskové zprávě tuto skutečnost obě strany okecávají tím, že cílová skupina, tedy mladí muži, stejně od televizních obrazovek migrují k počítači s připojením na internet. My si ale říkáme, jestli to není absencí obsahu, který by je v TV zajímal.





Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.