Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom: Šest věcí, které nemají ve hrách co dělat

  12:15
Dnes přinášíme přehled šesti odporností, které kazí nejen hru pro hráče, ale také byznys pro vydavatele takových paskvilů. Přidáme informace o politické podpoře počítačovým hrám v Japonsku, USA i České republice.

Protože expert Bonuswebu na dění v herní ekonomice se klidně rozstonal, nahlédneme dnes do myšlení jiného experta - Ernesta Adamse, který publikuje na odborném webu Gamasutra věnovaném spíše herním vývojářům. Jeho sloupek Designer's Notebook ve svém posledním vydání představil hned šest prohřešků, které dokáží hráče dohnat k pokusu o vrácení hry v obchodu a v případě neúspěchu ke snaze nacpat CD s dotyčnou hrou vývojářům do trávicí soustavy, alespoň verbálně.

Jednoduché má být jednoduché
První výtkou Ernesta Adamse je špatné nastavení vlastností jednoduchého režimu hry. Pokud si někdo zvolí, že chce k vítězství ve strategii nebo střílečce dojít jednoduchou cestou, měl by mít tu možnost. Je dost nefér, když vývojáři nechají hráče, který má málo času na to, aby trénoval jako olympijský atlet (nebo je líný či trpí nějakým postižením, které mu brání hýbat joypadem nadzvukovou rychlostí), dojít až do závěrečné úrovně, kde ale narazí na takovou obtížnost, že se k dokončení hry nakonec prostě nedostane. Co následuje? Frustrace, naštvanost a nakonec rozhodnutí, že od stejné firmy si už nic nekoupím, protože mě podrazili.
Správné nastavení obtížnosti a nabídnutí alternativních režimů včetně velmi snadného průchodu hrou přitom rozšiřuje cílovou skupinu hráčů. Ti, kdo vyžadují hardcore obtížnost a jsou hrdí na průchod Dooma na "nightmare" obtížnost, mají mít ke svým masochistickým hrátkám přístup, stejně tak by si ale hru měl užít člověk, který se chce bavit a drtit při tom protivníky. V případě strategických her rozdělení obtížnosti nabízí možnost hraní i mladším ročníkům, které ocení grafiku a nádavkem se dozvědí třeba něco z historie.

Hloupé drncání
Funkce Force Feedback nabízí lepší pocit ze hry díky fyzické zpětné vazbě. To platí do chvíle, kdy vás vibrující herní ovladač nezačne spíš štvát a znesnadňovat ovládání hry samotné. Důležité je podle Adamse správné nastavení síly vibrací a vymezení událostí, kdy k vibracím dojde. Příliš časté vibrace utlumí celkové vnímání této technologie, příliš silné vibrace při slabých impulsech ve hře potom působí nerealisticky. Problém může nastat u závodních her a simulátorů, kdy příliš silná zpětná vazba může uživatelům klidně vyrazit ovladač z ruky. Prostě skutečnost, že ovladače konzol a některé ovladače pro PC disponují force feedbackem ještě neznamená, že musejí drnčet celou dobu hraní.

Nesmyslný úhel pohledu
Problém s herní kamerou znají snad všichni, kdo hráli nějakou předělávku z konzoly na PC. Co vede vývojáře ke krkolomnému pohledu na herní scénu, ví jen pánbůh. Může to být snaha o inovaci, estetický dojem nebo čirý sadismus vývojářů. Výrobci her by si ale měli uvědomit, že krásu inovativně pojaté perspektivy těžko ocení člověk, který ve hře bojuje o život své postavy a chce vidět, co se tam sakra děje.

Mizerné manuály a špatní průvodci
RTFM neboli hezky česky "přečti si ten zatracenej manuál" - obvyklá rada, kterou velká část hráčů ignoruje. Ti, kdo v manuálu nebo výcvikovém režimu hry opravdu hledají klíče k pochopení hry a rady do začátku, mají ale často smůlu. Někteří vývojáři prostě berou manuály a tutorialy jako nutné zlo, tím se opět připravují o méně zkušené hráče, kteří pomoc potřebují. A mimochodem, manuál v PDF na cédéčku není úplně ideální, hráč si ho ke studiu na záchod nevezme a nemůže si v něm listovat ani cestou z obchodu, kde si hru koupil. Papír není levný, ale ztratit zákazníka je ještě horší.

Špatně rozdělená obrazovka
Opět problém spíše konzol - rozdělení obrazovky na několik částí podle počtu hráčů. Hraní na půlce obrazovky je samo o sobě limitované, s tím se počítá. Je ale dost smutné, když někteří vývojáři znesnadňují hraní ve více lidech na jednom zařízení tím, že doprostřed výseků obrazovky ještě strkají různé hlášky o předjíždění a mezičasech, takže nebohý řidič nevidí jen malý kus trati, ale nevidí vlastně nic. Na obrazovkách s vysokým rozlišením se problémy se splitscreenem částečně odstraní, ale na to si ještě počkáme. Do té doby by se za zobrazování čehokoliv uprostřed rozpůlené obrazovky mělo střílet.

Bedny bez palet
Bytelné dřevěné bedny, bez nich se neobejde snad žádná 3D střílečka a obvyklé jsou také v RPG a dalších typech her. Krabice sem, krabice tam... Proč? Opravdu v centrech měst nebo poblíž luxusních vilek potkáváte běžně složené dřevěné bedny nebo přepravní kontejnery? A přemýšleli jste o tom, jak se tam dostaly? Běžně se totiž takové bedny před desítkami let, než se místo těžkých dřevěných beden začaly používat kartony, přemisťovaly na paletách, jinak je těžké je zvednout a manipulovat s nimi. A viděli jste v nějaké hře pod bednami palety a poblíž paletový vozík? A to je jen jeden z příkladů, jak jsou hry zahlceny nesmyslnými detaily.
Plné znění článku najdete na webu Gamasutry.

Politická podpora počítačovým hrám v Japonsku i ČR
Videohry v posledních desetiletích patří k Japonsku stejně nerozlučně jako dvojice samurajských mečů, sushi a gejši. Není proto takovým překvapením, že japonský herní průmysl dostane politickou podporu na národní úrovni. Liberálně demokratická strana současného premiéra Koizumiho plánuje založení dvou organizací, které podpoří export typicky japonského způsobu trávení volného času. První organizace bude podporovat rozvoj japonských bojových umění (karate-do, ken-do, jiu-jitsu, ninju-tsu a další). Druhá se soustředí na japonské videohry, které si díky specifickému grafickému stylu i zpracování lze jen těžko splést, ale většina japonských titulů neopustí hranice Země vycházejícího slunce.
Zajímavě také působí informace týkající se her z české politické scény. Hry si na akci armádního progamingového týmu zahrála ministryně Bérová a k hraní se přiznává i žena ministerského předsedy Paroubka. Bohužel to nevypadá na jednolitou frontu za podporu herního průmyslu v ČR, ale i drobnosti potěší.
Česká politická špička proslavená někdy až nesmyslnými investičními pobídkami by si nakonec mohla vzít inspiraci z amerického státu Louisiana. Lousianský senát schválil zákon číslo 341, který nabízí 10% snížení daní společnostem, které na území tohoto státu investují do vývoje videoher. Daňové úlevy se budou týkat (pokud dojde k finálnímu schválení zákona) společností, které investují mezi třemi sty tisíci a osmi miliony dolarů, investice přes 8 milionů budou odměněny patnáctiprocentním snížením daní z příjmu. Další podmínkou je fungování firmy rok po přidělení úlev.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...