GameEkonom: Síla prodat, síla pohřbít

  12:01aktualizováno  12:38
Demoverze her jsou jako crack *** Nintendo hromadně opouštějí zaměstnanci *** Xbox 360 v USA zatím nezlevní, u nás už cena klesla *** RedBull míří na next-gen konzoly *** idSoft představil nový herní engine – na Macu

Jednou z nejúspěšnějších her historie je Doom. Ten původní, čtverečkovaný a neohrabaný. Otce moderních akčních her rušíme ze spánku z jediného důvodu. Svého úspěchu totiž Doom dosáhl díky tomu, že idSoft nabídl hráčům tuto hru ve formě shareware – zdarma šířil první epizodu hry. K shareware verzi se během dvou let od vydání dostalo nejméně deset milionů lidí, což je ohromující číslo na dobu, kdy měli k internetu přístup hlavně akademičtí pracovníci a studenti vysokých škol.

Z každých deseti lidí, kteří Doom vyzkoušeli v bezplatné verzi, si nakonec deset procent koupilo plnou hru. To je hezké, protože milion prodaných kopií při nízkých nákladech na vývoj více než stačí k vysokému zisku. Otázka ale je – vyplatí se nabídnout devíti hráčům z deseti dostatečnou zábavu zdarma, když si hru koupí jen deset procent zájemců?

Z pohledu herních vydavatelů je demoverze videohry jednoznačně marketingový nástroj. Jeho úkolem je nalákat hráče ke koupi plného produktu. V ideálním případě je tedy velice poutavé, ale krátké, nebo jinak omezené, aby hráč cítil potřebu dovršit svůj herní zážitek v prostředí komerční verze hry. Tento přístup v podstatě odpovídá praktikám drogových dealerů, důležité je vytvoření návyku, náklady na bezplatnou dávku se pak vrátí. Jediný rozdíl je v tom, že dealeři mají výrazně vyšší procento úspěšnosti.

Stejně jako v případě drog se ale ochutnávka zdarma nemusí povést. Po fetu se člověku může udělat opravdu mizerně, trip se nemusí líbit nebo potenciální zákazník na placení prostě nemá, a krást nebude. V případě demoverzí se může stát, že hra běží na cílovém stroji opravdu mizerně, nemusí se příjemci líbit nebo potenciální zákazník na placení prostě nemá, a krást nebude. V případě demoverzí navíc existuje ještě jedno riziko – demoverze může člověku úplně stačit. Možnost jezdit na dvou okruzích ve dvou různých automobilech dokáže zabavit i na dlouhé hodiny. Stejně tak může demoverze obsahující jednu dvě mapy pro hru více hráčů uspokojit řadu lidí, kteří si prostě chtějí občas zastřílet.

Proč takové přemýšlení o roli demoverzí? Samozřejmě, že jde o reakci na události posledního měsíce. Demoverze Lost Planet a Colin McRae DIRT. Obě demoverze mají něco do sebe, a něco nemají. Obě hry spojuje extrémní hardwarová náročnost, která po vyzkoušení musí nutně odradit většinu potenciálních kupců. Samozřejmě těch, kteří nemají nejmodernější grafické karty a procesory a nadbytek operační paměti. Trend zvyšování HW náročnosti je nezlomný, ale skok, který předvádí dvě jmenované hry, může být na hrdé majitele nějakého toho Celeronu s GeForce 6600 přeci jen příliš. Pokud rozeběhnete demoverzi DIRT, možná si už ani nebudete chtít koupit plnou verzi, protože vám tři tratě se třemi různými vozy prostě budou stačit. Hry jsou dnes spotřební zboží a členů "tvrdého jádra", které hru dohraje několikrát a vydrží u ní roky, je dnes u jakékoliv hry zatraceně málo.

Nintendo hromadně opouštějí zaměstnanci
Přibližně šedesát procent marketingového a PR týmu amerického Nintenda se rozhodlo opustit firmu. Důvodem je podle oficiálních zdrojů stěhování firmy ze Seattlu do San Franciska. Stěhování části firmy není v USA nic neobvyklého, speciálně v herní branži často dochází k přesunu celých vývojářských studií. Minimálně šedesátiprocentní "úmrtnost" v případě Nintenda je ale vysoká a závažná.

Marketing je klíčovou součástí současného úspěchu Wii a Nintenda DS. Navíc můžeme předpokládat, že pro ukončení pracovního poměru u vysoce postavených manažerů může mít i jiné příčiny, například příchod nového prezidenta firmy. Na druhou stranu má Nintendo dost peněz na to, aby odpadlíky nahradilo. I v herním průmyslu totiž platí, že nikdo není nenahraditelný.

Xbox 360 v USA zatím nezlevní, u nás už cena klesla
Microsoft ve spojených státech odmítá, že by v nejbližší době plánoval snížení ceny Xboxu 360. Tyto úmysly přitom Microsoftu připisují analytici, kteří se inspirovali slovy produktového manažera Davida Hufforda. David v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedl, že ideální cena pro konzole je 199 dolarů. Spekulace podpořil i Peter Moore z Microsoftu, který hovořil o nutnosti rozšířit pokrytí Xboxu na další skupiny zákazníků. Hufford v oficiálním dementi odmítl plánované snížení ceny s tím, že když je vyprodaný Xbox 360 Elite s cenovkou 479 dolarů, je nesmysl zlevňovat.

My jsme se naopak dočkali příjemného překvapení, když jeden z významných prodejců elektroniky a IT snížil cenu Xboxu 360 Core na 6 000 korun. Za tu cenu jde, i přes absenci pevného disku, o vynikající poměr výkon ceny, kterému nemůže kontrolovat ani Wii, natož PlayStation 3. Důvod ke snížení ceny jsme nikde nenašli, a tak se také pustíme do spekulací. Jako nejpravděpodobnější varianta se jeví příprava na uvedení Xboxu 360 Elite na český trh a ukončení prodeje Core verze. Ideální by přitom bylo, kdyby se Xbox 360 Premium posunul s cenou na úroveň Core (cca 8 000Kč) a Elite by se prodával za současnou cenu Premium verze. V tom případě by GameEkonom nutně musel znásilnit Ježíška.

RedBull míří na next-gen konzoly
Známý výrobce tekuté energie se rozhodl posílit budování své značky prostřednictvím reklamních her pro novou generaci konzol. Za tímto účelem uzavřel smlouvu se společností FreeStyleGames, která GameEkonoma již zaujala svou herní trilogií pro řetězec rychlého občerstvení Burger King. Red Bull ani FSG neoznámili žádné konkrétní tituly, slibují ale špičkovou (AAA) kvalitu. Obě firmy si spolu už jednou zadaly při vývoji rytmicky založené hry B-Boy, který vychází ze seriálu soutěží v break-dance sponzorovaného výrobcem limonády. A zbytečně se netěšte, B-Boy nebyl zadarmo, reklama v nových hrách tak nejspíše jen zvýší návratnost investic do vývoje her a na kapse hráčů se nemusí odrazit. A B-Boy navíc nebyl zrovna hit.

idSoft představil nový herní engine – na Macu
Softwarový génius John Carmack na vývojářské konferenci Apple v San Francisku představil svůj nový herní engine nazvaný Tech 5. Ukázka srdce, které bude pohánět novou, dosud neoznámenou hru idSoftu, běžela na počítači Apple. To znamená pro Applisty požehnání, protože se mohou těšit na nové kvalitní hry vyvíjené přímo pro jejich jinak herně zanedbávanou platformu. Skutečně – enginy Johna Carmaca stojí za hrami, které vydělali více než miliardu dolarů – stačí zmínit Doom, Quake a jejich pokračování. A co víc, podporu Mac gamingu vyjádřili i Electronic Arts, už v červenci nabídnou NFS: Carbon, Battlefield 2142, Command & Conquer 3 a nového Harry Lottera (to není překlep).

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Super Smash Bros. Ultimate

Konec roku se nezadržitelně blíží a s ním i poslední várka herních novinek. Kromě nich se však řada zvučných jmen...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

Další z rubriky

Přenosná konzole, která se neprosadila. Nekrolog PlayStation Vita

PS Vita

Uvedení handheldu PlayStation Vita provázela nemalá očekávání. Nástupce populárního PSP se mohl pochlubit mnohem...

KOMENTÁŘ: Přestal Blizzard rozumět fanouškům?

Diablo Immortal - gameplay trailer

Letošní ročník Blizzconu si firma Blizzard za rámeček rozhodně nedá. Oznámení Diabla pro mobilní telefony a tablety...

Velryby už zase ničí svět. Česká blufovací hra uspěla na Kickstarteru

Whales Destroying the World

Whales Destroying the World je připravovaná karetní hra od českých autorů, v níž coby velrybí generálové vedeme útok na...

Najdete na iDNES.cz