Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Tetris stále žije

  12:09aktualizováno  12:05
Nejznámější hra světa přežila všechny právní bitvy *** Vista na celý rok bez placení *** Hry jako porno *** Ovladač jako baseballová pálka *** Sony chce porazit Xbox online službou zcela zdarma

Když soudruh Pažitnov v roce 1985 místo výzkumu v Moskevské Akademii věd vyvíjel logickou hru, která nutila hráče skládat nepřerušené řady z různě tvarovaných kostek o čtyřech čtvercových blocích, netušil nejspíš, že ještě po dvaceti letech se budou velké firmy soudit o právo na této hříčce vydělat. A stalo se, i když ho to už nemohlo překvapit. Licenční spory se totiž s Tetrisem táhnou od konce osmdesátých let. Důvodem bylo nekontrolované šíření Tetrisu a jeho klonů. Sovětský státní podnik Elektronorgtechnica se samozřejmě snažil zabránit této činnosti a udělil dvě platné licence. Pro automatové stroje udělil licenci společnosti Atari, právo vyrábět Tetris pro domácí herní stroje získalo Nintendo.

Tengen, konzolová divize Atari, ale přes jasné rozdělení licenčních práv vydala Tetris pro Nintendo NES. Nintendo se snažilo problém s Atari vyřešit mimosoudně. Atari se rozhodlo k protiútoku a podalo žalobu. Soud po několika měsících rozhodl ve prospěch Nintenda a neprodané kopie Tetrisu pro NES musely do stoupy. I tak se za omezený čas prodalo přibližně 50 000 kopií vysoce návykové hry.

Nintendo následně vydalo vlastní verzi Tetrisu pro NES i Gameboy a prodalo více než 3 miliony kopií hry. Právě verze pro Gameboy se stala asi nejznámější díky svému rozšíření a herním orgiím teenagerů ve školách. Starší čtenáři si možná vzpomenou na obdobnou mánii, když se tetris objevil v nelicencované vietnamské podobě 100in1 v českých tržnicích. Atari se nechtělo vzdát naděje na drobky z koláče prodejnosti, a tak se s Nintendem soudilo až do roku 1993.

Pažitnov toho na originálním Tetrisu, narozdíl od Nintendo, moc nevydělal, ale vrátilo se mu to později. Naposledy letos, když se dohodl na vývoji nového logického rychlíku Hexic HD pro Xbox 360 s Microsoftem. V roce 1996 se díky změnám v tamním režimu podařilo Pažitnovi založit společnosti The Tetris Company a Blue Planet Software, jejichž cílem bylo získat licenční poplatky spojené se značkou Tetris. Na konzolách se to podařilo, situace na platformě PC se vymkla z rukou (a vy pořád, proč vydavatelé preferují konzoly).

Právní spory tím ale neskočily. Doposud se o vydavatelská práva hádaly THQ a The Tetris Company. THQ obvinilo TTC, že porušuje smlouvy a brání THQ mimo jiné vydat Tetris pro Nintendo DS. THQ nakonec skoro vyhrálo. Má ověřené právo vydat Tetris pro Xbox 360 V Severní Americe, Evropě a kdekoliv jinde, jen ne v Japonsku. Nintendo navíc samo vydalo Tetris pro DS. Do smluv právníkům nevidíme, detaily nebyly zveřejněny, a tak je otázkou, zda vyhrálo Nintendo nebo THQ. Druhou otázkou je, jestli někdo bude chtít platit nějakou vysokou cenu za Tetris na Xbox 360, když služba Xbox Live! nabízí spoustu levných arkádových her a již zmíněný Hexic HD je dokonce zdarma, pokud nepočítáte cenu Xboxu 360.

Vista na celý rok bez placení
Microsoft se rozhodl stejně jako v případě Windows XP využít zájmu uživatelů o chystaný operační systém a uvolnil testovací verzi Beta 2, která obsahuje většinu novinek, které přinese Windows Vista při svém uvedení na trh. Uživatelům sice pánové z Redmondu nedoporučují nasazení bety 2 na důležité počítače, ale systém je pro domácí uživatele docela zajímavý. Už proto, že bude fungovat celý rok, takže jde o zajímavou možnost, jak alespoň částečně legalizovat upirátěná Windows. S novým autorským zákonem se to může hodit.

GameEkonom možnost vyzkoušení domácími uživateli samozřejmě vítá, zejména, pokud směrem k Microsoftu, ale také k vydavatelům a tvůrcům her „testeři“ vyšlou dostatek hlášení o chování jejich oblíbených her. Jak jste už mohli na Bonuswebu číst, některé hry mají s Windows Vista potíže, protože nová Okna obsahují Direct X10, který se od aktuálně podporované verze DX9 trochu liší. O tom, jak jsou na tom vaše oblíbené hry, můžete debatovat v diskusi. GameEkonom si ale radši chvíle před příchodem Xboxu 360 zkrátí na Playstation 2.

Hry jako porno
Vlna přísnějších zákonů zaměřených na „škodlivé“ hry pokračuje. Nově některé hry zařadil na seznam zla vedle pornografie také americký stát Oklahoma, návrh zákona podepsal v uplynulých dnech guvernér, v platnost by měl vstoupit 1. listopadu 2006. Měl by, ale nemusí. Stížnost na protiústavnost zákona pravděpodobně vznese na základě Prvního dodatku americká organizace vydavatelů software ESA jako v předchozích případech. Právníci to jistě kvitují s povděkem.

Pokud zákon přeci jen začne platit, stane se prodej, pronájem i ukazování her, které obsahují nevhodnou míru násilí, trestným činem. Na hry tohoto typu se mají vztahovat stejná pravidla ukrývání jako na pornografii. Specifickým prvkem zákona je, že se naprosto neohlíží na uznávané hodnocení ESRB, ale stanoví vlastní definici nepřijatelného násilí. Ze zákona nepřijatelné budou hry bez závažné literární, vědecké, lékařské, umělecké nebo politické hodnoty, a které obsahují oslavu násilí, používají násilí, aby šokovaly, nabízejí zbraně vyvinuté pro maximalizaci zranění a bolesti a obsahují mučení. Tak nevím, koukají někdy soudruzi politikové na zpravodajství z Iráku?

Ovladač jako baseballová pálka
Netradiční ovladač pro Nintendo Wii láká vydavatelství Take2 k vytvoření sportovních her pro tuto platformu. Take Two pod značkou 2K Sports vydává velice slušné hry, které ve většině případů nabízejí lepší hratelnost než konkurence od EA Sports a za polovinu ceny. Pro Wii šéf Take2 vidí jako nejnadějnějšího kandidáta na vydání baseball. Funkci baseballové pálky při odpalu totiž může ovladač s přesnou detekcí pohybu dobře nahradit.
EA nestojí v pozadí, svůj americký fotbal Madden chce na Wii uvést jako jeden z prvních titulů dostupných při uvedení konzoly na trh, je ale otázka, jakým způsobem by americkému fotbalu fungovaly ovladače Wii. Na to, jak Madden známe, mají málo tlačítek.

Sony chce porazit Xbox online službou zcela zdarma
Prezident Sony Computer Entertainment Ken Kutaragi po smutných finančních výsledcích prohlásil, že očekává zdravý obrat z prodeje obsahu prostřednictvím online služby pro Playstation 3 a proto nebude základní přístup ke službě zpoplatňovat. Do základní služby přitom zahrnuje možnost hrát online, což dává smysl. Microsoft nabízí přístup ke službě Xbox Live také zdarma, ale v případě Microsoftu je možné hrát bez placení jen MMORPG, ostatní tituly s podporou síťového hraní tuto funkci uvolní až po přestupu na službu placenou (starter: pack předplatné 12 měsíců + headsed a slevy na nákupy v ceně 70 USD, jinak 8 dolarů za měsíc).

Sony doufá, že prostřednictvím PS3 podpoří online prodej hudby ze svého katalogu a ve spojení s tím také prodej nových MP3 walkmanů. Online hraní má být dostupné při uvedení konzoly na trh, plnohodnotná distribuce placeného obsahu má přijít do jednoho, dvou let. Uvidíme, jestli se Sony tento tah vyplatí. Pro hráče to každopádně znamená naději, že Microsoft podlehne konkurenčnímu tlaku a změní svou strategii. Nás samozřejmě bude zajímat, jaké ceny Microsoft nastaví v případě služby Xbox Live v České republice po oficiálním uvedení Xboxu 360 na trh někdy na podzim.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

KOMENTÁŘ: Umělá inteligence ve hrách. Patří jí budoucnost?

Shodan

O pokroku v herním průmyslu jsme si zvykli uvažovat s ohledem na celkovou úroveň grafiky, množství detailů a velikost...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz