Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Větší než Google

  12:07aktualizováno  19. prosince 9:10
NCSoft si troufá překonat Google *** Vydavatelé nechtějí herní bazary *** Playstation 2 nekončí, Sony chystá prodej dalších 50 milionů *** Xbox 360 kraluje službě Xbox-live

Vánoce jsou sice za rohem, ale dnešní GameEkonom vánočnímu duchu moc nepodlehne, protože u nás jde především o business. Jako vhodný start dnešního vydání se proto hodí odvážné tvrzení výkonného ředitele společnosti NCSoft Tacka Jina Kima, který tvrdí, že vydavatelé MMORPG mohou výší obratu předstihnout i obra typu Google. Co ho vede k tak odvážnému tvrzení? Myslí si, že více lidí si chce internet užívat, než na něm jen hledat. Podrobnosti o historii a cílech NCSoftu si ale necháme do Online světů. Prozatím můžeme přemýšlet, jak mohou herní společnosti předběhnout Google.

T. J. Kim si myslí, že herní společnosti budou větší než Google, ale nerozvedl už, jak tuto velikost chce měřit. Pokud jde o počet zaměstnanců, tak už dnes najdeme větší herní společnosti. Electronic Arts jsou první na řadě. Ani jejich obrat není zanedbatelný a obrat je jako měřítko velikosti firmy používá velice často. Dalším faktorem je kapitalizace – tedy celková hodnota vydaných akcií počítaná podle aktuálního kurzu na burze. Tady Google vyniká – hodnota jeho akcií je opravdu vysoko. Může sice raketově klesnout, jako se to stalo v případě internetové bubliny, ale k tomu nedojde, dokud bude Google držet takovou ziskovost, jakou má teď.

O vynikajícím poměru obrat/zisk si přitom herní společnosti mohou v drtivé většině případů nechat jenom zdát. Náklady na vývoj her jsou tak vysoké, že se spousta herních vydavatelů a vývojářských studií potácí na hranici krachu. I gigant jako je Electronic Arts má určité problémy, které se zvyšuj s tím, jak klesl odbyt sportovních her v tomto roce. EA se rozhodli zlevnit většinu aktuálních sportů ve své nabídce. Tím možná mírně zvýší obrat, ale zisk klesne – náklady na distribuci a výrobu totiž na jedné kopii budou vyšší. A největší marže na hrách mají maloobchodní prodejci, ne vývojáři, ne distributoři. Takže dokud někdo nenajde způsob, jak mít nulové náklady na provoz MMORPG a vývoj her, budou to mít herní vydavatelé s překováním Google docela těžké, přestože se jim bude dařit. Nejspíš.

Vydavatelé nechtějí herní bazary
V posledním GameEkonomu jsem se věnoval herním bazarům jako zajímavé alternativě k nákupu drahých originálů nebo stahování her. To jsem ještě netušil, že bazary jsou kuřím okem na nohách herních vydavatelů, kteří v sekundárním trhu s použitými hrami vidí hrozbu. Prodej her z druhé ruky prý způsobuje ve Velké Británii významné škody, protože dosahuje výše až 100 milionů liber, které by vydavatelé rádi viděli ve svých kasičkách. Podle nich také bazarové hry zabírají na pultech místo, které by mohlo patřit novinkám.

Svůj nesouhlas vyjadřují nejen slovy v tisku (EA: „obchodníci svévolně rozšiřují nabídku bazarových her a způsobují, že nové hry vypadají bezcenně“), ale uvažují i o možnostech, jak bazarový prodej omezit. Vybírat chtějí mezi doporučením organizace ELSPA (ta by mohla omezit dodávky novinek obchodníkům, kteří prodávají bazarové hry) nebo možnosti prosazení zákona, který bude trh s bazarovými hrami regulovat.

Tohle snažení je skoro komické. Bazarový prodej je úplně normální u spousty zboží, které nějakou dobu vydrží. Stěžuje si Ikea, že lidé prodávají postele, které už nepotřebují? Nebo Sony, že se lidé zbavují mikrověží prodejem v bazaru? A co teprve knihkupci? Ne, alespoň zatím, ale snad není šílenství zábavního průmyslu nakažlivé. Proč vlastně lidé prodávají věci, které už nepotřebují? Z vlastní zkušenosti mám pocit, že postel jsem prodal proto, abych si koupil novou. Totéž u počítače. Že by lidé prodávali starší hry proto, aby měli peníze na nové? Že by? Třeba to dojde i pánům managerům, kterým v hlavě raší nápady na zákony, které prodej použitých her zakážou.

Když nic jiného, zmizení relativně levných bazarových her bude mít jeden efekt – lidé, kteří doposud kupovali hry za nižší ceny, nejspíše budou hledat jinou levnou alternativu – a tou novinky za plnou cenu nejsou. S pirátstvím a prodejem v bazarech se bojuje jinak. Přiměřenými cenami a bonusy, které hráče přimějí k tomu, aby si originálku nechali i po prvním dohrání hry. Třeba díky možnosti hře online, modům vytvářeným hráči nebo reklamními předměty přiloženými k novému originálu.

Playstation 2 nekončí, Sony chystá prodej dalších 50 milionů
Playstation 2 slaví své šesté vánoce na trhu. Nedávno jsme zveřejnili informaci o 100 milionech prodaných Playstation 2 v celosvětové měřítku. Sony oslavuje mimochodem to, že se podařilo tohoto milníku dosáhnout dříve než v případě původní Playstation – o dva a čtvrt roku. Ani překonání této hranice nemá pro PSTwo znamenat odchod do důchodu. Nová generace Playstation přijde v průběhu příštího roku, ale výroba PSTwo (zmenšená verze Playstation 2) neskončí. Sony plánuje prodat ještě dalších padesát milionů kusů. Cílovou skupinou pro PS2 budou po vstupu PlayStation 3 pravděpodobně země s nižší kupní sílou a mladší generace hráčů.

Neskončí ani vývoj her pro SP2, Sony nechce podle slov svého marketingového ředitele dopustit opakování chyby, které se dopustili vývojáři při příchodu PS2. Vývojáři včetně interních studií Sony Computer Entertainment nadále pokračují v investicích do vývoje nových her pro PS2, o novinky tak nebude nouze ještě nejméně 12–18 měsíců. Potom se pravděpodobně budou objevovat hry zaměřené na „casual player“ segment trhu, který představují hry jako EyeToy, nový kvíz Buzz (mimochodem první hra pro PS2 plně převedená do ČJ) nebo sady her jako je Taito Legends nebo Atari Classics.

Xbox 360 kraluje službě Xbox-live
Xboxu se stále nijak zvlášť nevede v zemi Vycházejícího slunce (prodáno cca 40 % Xboxů dodaných do obchodů), ale v USA a Evropě je Xbox 360 stále téměř nedostupný. Veškeré dodávky nacházejí kupce a navíc se Microsoftu daří ke každé konzole prodat i více her než v případě uvedení první generace Xboxu. Proč se Japonci neperou o nové Xboxy? Sony má v Japonsku 80 % podíl na trhu, řada rodin má i více než jednu konzolu od Sony a na trhu je kolem 3000 různých her pro PS2. Situace se může změnit s uvedením nových titulů zejména v žánru RPG, ale i tak čelí Microsoft nevýhodě, kterou představují desítky herních titulů v poličkách majitelů PS2, kteří si raději počkají na kompatibilní PlayStation 2.

V USA a v Evropě je situace jiná. V neděli se ve Spojených státech podařilo během chvíle vyprodat druhou dodávku Xboxů 360 – lidé opět čekali ve frontách před obchody. Stejně jako v původní vlně došlo i na zásahy policie. V Baltimoru před obchodem bestBuy policie situaci jistila prostřednictvím pětadvaceti mužů vyzbrojených slznými spreji a psy.

Policisté nakonec zatkli muže, který vyvolal nepokoje ve frontě přibližně pěti set lidí. Ti čekali na zahájení prodeje celkem 48 Xboxů 360, chlapík ale předbíhal a davu se to nelíbilo. Možná ho pobyt ve vyšetřovací místnosti zachránil před soudcem Lynchem.

Množství prodaných Xboxů 360 a her pro tuto platformu se už projevuje v žebříčku nejoblíbenějších her hraných online přes službu Xbox live. Většina titulů v první desítce jede na Xboxu 360, výjimkou je nesestřelitelný král online hraní Halo 2, který si nejspíš tuto pozici udrží do vydání třetího dílu pro Xbox 360. Hned na druhém místě je Call of Duty 2 – zatím nejprodávanější hra pro Xbox 360. Přesný počet prodaných kopií zatím distribuční společnost Activision nezveřejnila. Podle dostupných informací si CoD2 k Xboxu 360 pořídily více než tři čtvrtiny zákazníků. V žebříčku nejpopulárnějších online her pro Xbox se mezi špičkou objevuje také Perfect Dark Zero, Project Gotham Racing. V první desítce se objevuje ještě Xbox 360 verze Madden NFL 06, Kameo a online zdarma nabízená hra Hexic HD od Alexeje Pažitnova, otce Tetrisu.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Deset slibných her, které zapadly na herním svátku E3 2018

Satisfactory

Letošní E3 se nesla ve znamení velkých her, což se podepsalo na nedostatku pozornosti věnované menším projektům. Ori a...

Které herní resty se chystáte dohnat během prázdnin?

Assassin's Creed Origins

Před námi je z herního hlediska asi nejslabší měsíc v roce, což je ideální příležitost pro dohnání alespoň několika...



Najdete na iDNES.cz